pony vals??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nieziej

Berichten: 128
Geregistreerd: 28-11-05
Woonplaats: stadskanaal

pony vals??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-06 17:45

heey... mijn new forest jaarling is heel lief... ze trapt niet en bijt niet doet verder nix bij niemand... behalve bij de eigeraren van de stal waar ze staat:S ze trapt ze echt gericht en valt ze aan en bijt als ze de kans krijgt... banketstaaf als hun haar naar binnen zetten en eten geven en deken afdoen wat dan al levensgevaarlijk is... ik snap er nix van bij de rest is ze heeel lief alleen die kinderen van de eigenaar en mensen die met hun alleen bij misty komen bijt ze enzow:S weet iemand misschien waarom ze dat doet of wat ik er aan kan doen? ik denk nix want ik kan haar niet straffen als ik er niet bij ben.... ik weet niet of dit goed staat trouwens... maarja gr denise

Tmara

Berichten: 939
Geregistreerd: 23-08-05
Woonplaats: Uden

Re: pony vals??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 17:46

nieziej schreef:
heey... mijn new forest jaarling is heel lief... ze trapt niet en bijt niet doet verder nix bij niemand... behalve bij de eigeraren van de stal waar ze staat:S ze trapt ze echt gericht en valt ze aan en bijt als ze de kans krijgt... banketstaaf als hun haar naar binnen zetten en eten geven en deken afdoen wat dan al levensgevaarlijk is... ik snap er nix van bij de rest is ze heeel lief alleen die kinderen van de eigenaar en mensen die met hun alleen bij misty komen bijt ze enzow:S weet iemand misschien waarom ze dat doet of wat ik er aan kan doen? ik denk nix want ik kan haar niet straffen als ik er niet bij ben.... ik weet niet of dit goed staat trouwens... maarja gr denise


een jaarling met een deken op ?? appart maar goed...

Heb je er al bij nagedacht dat ze misschien een slechte ervaring heeft met de stal eigenaar ?

nieziej

Berichten: 128
Geregistreerd: 28-11-05
Woonplaats: stadskanaal

Re: pony vals??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-06 17:49

ja maar als ik er naar vraag zegt ze van niet:S deken heefd ze wel eens op als ze nat van buiten komt... dan gewoon een fleece deken

Tmara

Berichten: 939
Geregistreerd: 23-08-05
Woonplaats: Uden

Re: pony vals??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 17:56

nieziej schreef:
ja maar als ik er naar vraag zegt ze van niet:S deken heefd ze wel eens op als ze nat van buiten komt... dan gewoon een fleece deken


oh zo oke...
Ja, ze kan wel ontkennen maar er MOET een reden zijn dat je jaarling zo doet...
Hoe reageert ze op andere en nieuwe mensen bijv. ?
Of juist hoe op andere bekende mensen van stal ?

smurf1988
Berichten: 6051
Geregistreerd: 05-03-05

Re: pony vals??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 17:59

Nee de pony is niet vals
Paarden trappen alleen uit verdediging. Waarschijnlijk is hij om de een of andere reden bang voor die eigenaar geworden. Enkel wanneer een paard met de voorbenen begint aan te vallen kun je spreken van valsheid. (die overigens vaak door mensen word veroorzaakt)

nieziej

Berichten: 128
Geregistreerd: 28-11-05
Woonplaats: stadskanaal

Re: pony vals??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-06 18:10

jaa weet ik wel dat ze niet vals is maar wist ff niet wat te zetten:P maar andere mensen van de stal bijt ze ook maar juist nieuwe mensen reageert ze heel goed op en ook als ze vaker naar misty gaan en als ze alleen gaan ook:S ik denk ook dat ze bang is voor hun want ze doet dat niet zomaar maar hun zeggen dat ze gewoon erg dominant is maar ik denk dat ze gewoon niet met haar om kunnen gaan

smurf1988
Berichten: 6051
Geregistreerd: 05-03-05

Re: pony vals??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 18:46

bijten hoeft niet meteen aanvallend bedoeld te zijn, sommige paarden bijten ook omdat ze willen spelen. Maar dat moet je als het goed is aan haar houding af kunnen lezen.

Anoniem

Re: pony vals??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 18:48

Gooi dat paard aub naar een opfok bedrijf
getrut met dekens enz hoort niet bij jaarlingen
Zal niet de eerste zijn die door al dat getrut zo reageert.

--> OMG

Loody
Berichten: 2622
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: @home

Re: pony vals??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 18:53

runningkawa schreef:
Gooi dat paard aub naar een opfok bedrijf
getrut met dekens enz hoort niet bij jaarlingen
Zal niet de eerste zijn die door al dat getrut zo reageert.

--> OMG


Inderdaad... dat getrut met die jaarlingen... laat ze lekker op de wei staan met hun leefttijdgenootjes... ze moeten nu eenmaal leren hoe met elkaar om te gaan en niet met een dekentje op stal staan(ook al zijn ze nat van de regen)

nieziej

Berichten: 128
Geregistreerd: 28-11-05
Woonplaats: stadskanaal

Re: pony vals??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-06 19:24

ze staat de hele dag buiten met andere paarden.... ze is echt niet ongelukkig hoor!!! paar keer per week ga ik erheen en poetsen en wandelen en als het echt slecht weer is staat ze binnen ja

nieziej

Berichten: 128
Geregistreerd: 28-11-05
Woonplaats: stadskanaal

Re: pony vals??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-06 19:25

maar uhm ze bijt omdat ze het echt gemeen bedoelt... als ze het spelend bij mij bedoelt of bij hun is een heel verschil het haar houding

Tmara

Berichten: 939
Geregistreerd: 23-08-05
Woonplaats: Uden

Re: pony vals??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 19:44

nieziej schreef:
maar uhm ze bijt omdat ze het echt gemeen bedoelt... als ze het spelend bij mij bedoelt of bij hun is een heel verschil het haar houding


nou dan weet ik denk ik niets af van jonge paarden...
een jong paard is gewoon speels en hoort tussen leeftijds genootjes op de wei te staan dag EN nacht.
Vind het trouwens knap dat je precies weet hoe het bedoeld word door je JAARLING,

bij ons op stal hebben we ieder jaar een hoop veulens...en ieder jaar met 5 á 6 maanden gaan ze verderop de straat de opfok (wei) op met nog een stel andere,..en tja daar hebben we nooit problemen mee, iedere vrijdag gaan we er heen even poetsen en vast zetten aan 't touw dat ze toch in de hand blijven,.. Ze zien er super uit en kunnen zich op die manier zowel lichamelijk als geestelijk goed te ontwikkelen.

Wie weet als jij je JAARLING ook in de opfok zet heeft hij/zij daar binnen de kortste keren geen last meer van Knipoog
Want blijkbaar weten ze bij jou op stal ook niet veel er van af Bloos

Anoniem

Re: pony vals??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 23:06

ten eerste moet je een jaarling geen deken omdoen, ook niet als ze nat van buiten komen, je verkloot op die manier zijn hele vacht groei! het beestje werkt niet dus hoeft geen dekens. Het beestje heeft vetten in h har dat hem beschermt tegen de regen en kou.

Maargoed ontopic, ik denk ook dat het dier slechte ervaringen heeft met deze personen en dat het toch een soort vn verdediging is.

smurf1988
Berichten: 6051
Geregistreerd: 05-03-05

Re: pony vals??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 08:13

Als ik het zo hoor is met deze jaarling veel te veel omgetut. Zie je wel vaker, veulens die heel veel in handen zijn geweest. Worden uiteindelijk mak en zijn veel gewend, maar hebben geen respect meer voor de mens. Accepteren hun persoonlijke ruimte niet meer en gaan klieren d.m.v van bijten. Dit is niet gemeen bedoeld, hij ziet jouw waarschijlijk gewoon als jouw gelijke.

Lina

Berichten: 587
Geregistreerd: 19-02-06

Re: pony vals??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 08:22

raar dat hij dat alleen bij die mensen van stal doet. Weet je zeker dat ze geen nare ervaring met hun heeft?.
Als dat niet zo is dan is het denk ik een teken dat ze totaal geen respect heeft. 'Visconti' heeft ook gelijk veulens moet je niet te veel omtutte hoe goed je het ook bedoeld.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: pony vals??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 08:37

Je jaarling heeft donders goed door hoe de eigenaren van de stal in elkaar steken, en bij vreemden kijkt hij even de kat uit de boom.
Ik ga met de adviezen mee dat je je paard als de sodemieter naar een opfokbedrijk moet brengen.

nieziej

Berichten: 128
Geregistreerd: 28-11-05
Woonplaats: stadskanaal

Re: pony vals??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-06 18:16

daar heb ik dus niks aan... misschien lief bedoelt dat ze naar een opfokbedrijf moet maar ze komt genoeg met andere paarden in contact en ik sta heus niet de hele dag bij haar aan haar te plukken enzo.. paar x per week ff borstelen en dan stukje wandelen klaar maar verder is dat ook mijn zaak... ik zie genoeg jaarlingen waar veel mee mee om word gegaan en die gaat het ook goed mee en het zijn alleen de mensen van stal waar ze zo mee doet andere mensen kunnen ook alles met haar... dus daar ligt het niet aan en ik zie heus wel of ze het speels bedoelt of niet dat zie je zo aan haar houding... maar als ik alleen commetaar krijg van ze moet naar een opfokbedrijf hoeft het niet...

Tmara

Berichten: 939
Geregistreerd: 23-08-05
Woonplaats: Uden

Re: pony vals??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 21:03

nieziej schreef:
daar heb ik dus niks aan... misschien lief bedoelt dat ze naar een opfokbedrijf moet maar ze komt genoeg met andere paarden in contact en ik sta heus niet de hele dag bij haar aan haar te plukken enzo.. paar x per week ff borstelen en dan stukje wandelen klaar maar verder is dat ook mijn zaak... ik zie genoeg jaarlingen waar veel mee mee om word gegaan en die gaat het ook goed mee en het zijn alleen de mensen van stal waar ze zo mee doet andere mensen kunnen ook alles met haar... dus daar ligt het niet aan en ik zie heus wel of ze het speels bedoelt of niet dat zie je zo aan haar houding... maar als ik alleen commetaar krijg van ze moet naar een opfokbedrijf hoeft het niet...


Sorry had je eerder bij moeten nadenken.
ik neem aan dat niemand het zecht op jou te pesten maar eerder in het belang van jou en vooral je beesie. Een opfok bedrijf is geen ramp hoor...in ieder dorpje heb je er wel één. Met opfok word niet meteen bedoel een opfok'bedrijf'. Als je 'm daar neit wil hebben affain dan kan je toch gewoon een weiland zoeken waar meerdere jaarlingen etc. staan ?
Dat vind je overal wel.

ellepel

Berichten: 47421
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: pony vals??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 12:26

heel raar gedrag...
ze moet dit om een reden doen, waar staat ze naast op stal?
is dat een dier wat ook sjaggerijnig reageerd op mensen?
kan zijn dat ze dit gedrag overneemt van een ander dier.
kan ook een zijn waar ze mee buiten staat.
hoe is ze in de groep?
speelt ze veel met andere dieren? is ze dan hoger of lager in rang? hoe is de groep samenstelling? wat voor leeftijden. hoeveel merries of ruinen staat ze bij?

opfok vind ik niet nodig, als t dier tussen soortgenoten staat is voldoende, zelfs zou t nog beter zijn voor een veulen om met andere leeftijden samen te staan.
veulens onderling zullen namelijk altijd rangorde proberen te bepalen wat naar mensen toe soms problemen kan geven.
staan ze daarentegen met andere leeftijden samen,zouden ze veel sneller hun "plek"leren Knipoog

neetje86

Berichten: 1042
Geregistreerd: 28-11-05

Re: pony vals??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 12:36

heel vreemd, eerste reactie is dat die eigenaren een beetje verzwijgen wat er echt gebeurd is. ik ga niet gelijk roepen van mishandeling of in die richting maar dit is wel een vreemde reactie van je paard als er niks gebeurd is.
en een paard is nooit van zichzelf vals. een paard wordt vals gemaakt door mensen!

Lise81

Berichten: 2315
Geregistreerd: 08-09-04
Woonplaats: Eelde

Re: pony vals??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 19:52

Ik zou het niet helemaal vertrouwen...wat doen die mensen als je jaarling hun bijt/trapt?? Zou je hem/haar daar nog met een gerust hart hebben staan? Ik namelijk niet, zou het een beetje vreemd vinden. Ben het wel ook met Visconti eens.
Misschien kan je met de eigenaren afspreken dat ze heel weinig met de jaarling hoeven te doen?? Alleen af en toe binnen halen...verder niks, ofzo.

Nadisha

Berichten: 779
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Valencia

Re: pony vals??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 18:11

Escardo schreef:
runningkawa schreef:
Gooi dat paard aub naar een opfok bedrijf
getrut met dekens enz hoort niet bij jaarlingen
Zal niet de eerste zijn die door al dat getrut zo reageert.

--> OMG


Inderdaad... dat getrut met die jaarlingen... laat ze lekker op de wei staan met hun leefttijdgenootjes... ze moeten nu eenmaal leren hoe met elkaar om te gaan en niet met een dekentje op stal staan(ook al zijn ze nat van de regen)


Het is sowieso heel belangrijk dat jaarlingen op fok gaan. En misschien hebben die eigenareen iets gedaan?

lieverd88
Berichten: 1
Geregistreerd: 29-10-06

Re: pony vals??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 21:31

Hej ik heb een pony gekocht en die is net 5 maar ze heeft al bijna iedreen gebeten op stall.. als je er met eten langs loopt grijptii meteen iemand heeft al vel selfs los gehad:| maar voor de rest is het een hele brafe pony. we hebben er al een rekje voor de stal gedaan. want ze bijt egt door!:s en we hebben haar nog maah net een paar maandjes. Ze stond eerst bij een Eigenaar dii heel aardig was en nooit paarden fso sou mishandelen. Maah se heeft daar ongeveer bijna eenhalf jaar aleen gestaan sonder paarden en stond se de hele dag inde stal. Want als se buite stond werd se gebeten door blinden en kreeg se hele grote bult vann, maar smiddags werd se gerede en savonds wel gwn inde wei. Sou het kome omdat se nu bij meer paarde staat?

ellisje
Berichten: 79
Geregistreerd: 25-10-06
Woonplaats: H.I.Ambacht

Re: pony vals??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 15:37

Misschien moet ze wennen ,, maar staat ze bij jou heel de dag in stal of komt ze er ook regelmatig uit??

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Re: pony vals??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 15:40

lieverd88 schreef:
Hej ik heb een pony gekocht en die is net 5 maar ze heeft al bijna iedreen gebeten op stall.. als je er met eten langs loopt grijptii meteen iemand heeft al vel selfs los gehad:| maar voor de rest is het een hele brafe pony. we hebben er al een rekje voor de stal gedaan. want ze bijt egt door!:s en we hebben haar nog maah net een paar maandjes. Ze stond eerst bij een Eigenaar dii heel aardig was en nooit paarden fso sou mishandelen. Maah se heeft daar ongeveer bijna eenhalf jaar aleen gestaan sonder paarden en stond se de hele dag inde stal. Want als se buite stond werd se gebeten door blinden en kreeg se hele grote bult vann, maar smiddags werd se gerede en savonds wel gwn inde wei. Sou het kome omdat se nu bij meer paarde staat?

misschien heb je de regels niet doorgelezen maar msn taal is nog steeds verboden opbokt.
en het lijkt wel alsof die mensen ook wel iets gedaan hebben