Mijn gekke Haflinger.Vandaag weer tranen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
janice

Berichten: 4274
Geregistreerd: 04-03-04
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d ijssel

Re: Mijn gekke Haflinger.Vandaag weer tranen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-06 15:09

Nou vandaag geen tranen hoor, heb de eerste priveles gehad en het ging best goed Haha! . Ze heeft alleen wat nieuws ontwikkeld in de galop wil ze niet meer terug naar draf Tong uitsteken , deed ze gisteren ook bij mijn verzorgster. Maar buiten dat was ze echt wel braaf. Ik was wel erg zenuwachtig, maar mijn nieuwe intructrice was erg vriendelijk en gaf me goede aanwijzingen waardoor het snel verdween en angst heb ik vandaag niet gehad Haha! .

Kalim
Berichten: 1
Geregistreerd: 20-10-06

Re: Mijn gekke Haflinger.Vandaag weer tranen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 20:47

janice schreef:
Misschien hebben jullie tips, want ik weet het niet meer!! Huilen

Ik heb mijn pony (Haflinger) nu 7 jaar, ik heb haar gekocht als 2 jarige en haar zelf ingereden. Dat is allemaal heel erg goed gegaan. Mijn pony is altijd wel druk geweest maar dat is voor mij nooit een probleem geweest, deed alles met haar buitenritjes, lekker in de bak rijden geen probleem, tot ong 4 jaar geleden, toen heeft ze in de sloot gelegen en heeft ze een breukje in haar heup op gelopen (wat bij ons het staartbeentje is zat bij haar een breukje in). In die periode heeft ze met rijden erg veel pijn gehad (omdat ik het niet wist, ze liep er niet kreupel van). Rijden werd toen een drama, heb echt alle hoeken van de bak gezien, ze ging echt blind rennen. Tot het een keer zo erg was dat mijn instrutrice die toen in de bak aan het rijden was haar paard voor mijn pony moest parkeren om haar te stoppen, toen ze stil stond ben ik in blinde paniek huilend eraf gesprongen. Vanaf toen ben ik er niet meer opgegaan, ben naar Erik Laarakker (Holistische dierenarts) geweest die constateerde die breuk en het zou toch zeker minimaal 6 maanden duren om het te laten genezen. Dit heeft in totaal 1 jaar geduurd. Dat jaar heb ik niet gereden, ook niet op andere paarden, mijn pony had een jaar rust nodig om te herstellen. In dat jaar ben ik van baan veranderd, Fulltime onregelmatige tijden, nachtdiensten etc. Dus het rijden echt weer oppakken heb ik niet gedaan, af en toe gereden wat niet verkeerd ging,longeren en etc deed ik wel gewoon, maar ik ging het rijden liever uit de weg bewust of onbewust, Ik verzon wel smoesjes om het niet te doen. Nu na 3 jaar ben ik van stal veranderd heb een super verzorgster voor mijn pony, en ik de moed om het toch weer goed op te pakken. Had er echt veel zin in, maar die angst zit er bij goed in. Het is een druktemaker, snel nerveus, kan zich slecht concentreren, maar als ruiter is dit op te vangen. Zodra ik opstijg gieren de zenuwen door mijn lijf, dat heeft geen positieve uitwerking op haar waardoor er zo veel spanning tussen ons zit Verdrietig waardoor ik gewoon niet lekker kan rijden. Mijn verzorgster rijd de sterren van de hemel met haar ben daar heel erg trots op Haha! , maar ik wou dat ik ook zoveel plezier kon hebben met mijn pony. Ik moet les nemen dat weet ik wel, maar al onze instructrices zitten bomvol en ik sta op de wachtlijst maar hoelang dat gaat duren, geen idee (kan wel een jaar duren). Ik heb van de week erg lekker gereden (alleen stap en draf) ze was wel druk, maar het was niet eng Haha! . Vandaag kwam ik weer huilend thuis, druk doen, onder je vandaan willen rennen, overdreven snuiven en overal van schrikken. Mijn angst kwam weer helemaal terug. Zo erg dat ik er zelfs aan zat te denken haar weg te doen en er een rustigere pony voor terug te kopen, maar ik hou zoveel van haar dat ik dat absoluut niet wil, maar als ik niet lekker kan rijden?? Wat dan.....heb haar niet voor mijn verzorgster Verdrietig . Mijn vertrouwen in haar is met rijden totaal weg, en waarschijnlijk haar vertrouwen in mij op haar rug ook omdat ze zoveel pijn heeft gehad... Ach gut .

Ideeen en wijze raad van harte welkom.
bedankt voor het lezen, lucht wel even op. Haha!


Wat erg allemaal,,, noujah al duurt het nog een poosje het komt allemaal vast wel weer goed hoor.. Knipoog

Inge_

Berichten: 3609
Geregistreerd: 18-05-06

Re: Mijn gekke Haflinger.Vandaag weer tranen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 12:17

misschien is longeren een optie voor het rijden? dat ze dan even de gekkigheid eruit kan bokken en rennen en misschien is ze bij het rijden dan wel rustiger..

janice

Berichten: 4274
Geregistreerd: 04-03-04
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d ijssel

Re: Mijn gekke Haflinger.Vandaag weer tranen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 21:43

Uit mijn ervaring word ze daar alleen maar heter van.

Winandaa_

Berichten: 1521
Geregistreerd: 08-10-06
Woonplaats: hier

Re: Mijn gekke Haflinger.Vandaag weer tranen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 10:07

Als het steeds beter gaat dan dan dan dan.. ..SUPER Lachen

janice

Berichten: 4274
Geregistreerd: 04-03-04
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d ijssel

Re: Mijn gekke Haflinger.Vandaag weer tranen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-06 10:19

Heb gisteren ook weer les gehad en dit ging al weer beter als vorige week, sta er zelf van te kijken maar ben er super blij mee. Mijn moeder zei gisteren na afloop "hehe heb je weer een paar keer zien lachen op je pony'' dit had ze namelijk al heeeeel lang niet meer gezien. Haha!

sammie_44
Berichten: 2376
Geregistreerd: 19-08-05
Woonplaats: Eelde, Drenthe

Re: Mijn gekke Haflinger.Vandaag weer tranen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 20:37

Goh.. jeetje.. Wat erg zeg!
Tsja, je zegt t zelf al, dat ze zo raar nu begint te doen komt omdat je zelf al bang bent voor wat er (wat je denkt) komen gaat. Je pony neemt dus dan een loopje met je (doen alle paarden als ze zoiets doorhebben, dus ligt zeker niet aan je pony)..

Ik denk dat je echt goed moet na gaan denken over wat je wilt.. Je bent hartstikke gek van d'r, maar om een pony te hebben waar je niet op durft te rijden is gewoon niets! Lijkt mij erg vervelend, je hebt altijd de stress voordat je erop stapt en nadat je eraf stapt. Dit lijkt mij niet echt plezierig.

Pony's heb je voor je plezier he! Hier heb je niet echt plezier van als je altijd met angst erop stapt.

Ik zou gaan voor wat nu misschien het minst leuke lijkt, maar op langere termijn gewoon veel beter is voor jou, een ander pony'tje kopen waarbij je zonder angst erop kan stappen en waarmee je vast net zo'n goede band krijgen kan!

Voor mij is het natuurlijk makkelijk praten, maar denk dat je echt gewoon even voor jezelf moet kiezen (gewoon 'egoistisch' zijn!) Pony krijgt vast een goed tehuis als je hem verkopen wilt!

Houd ons op de hoogte met je beslissing Lachen.

janice

Berichten: 4274
Geregistreerd: 04-03-04
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d ijssel

Re: Mijn gekke Haflinger.Vandaag weer tranen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 00:20

Heb nu weer 2 super goede ervaringen gehad met de laatste 2 lessen, dus de gedachte om haar te verkopen is nu in ieder geval helemaal van de baan. Word ook langzamer zekerder en heb goede tips om het op te vangen als ze me in de maling neemt, heb nu gelukkig een beetje begeleiding waar ik ook zekerder van word en dat voelt zij ook.

ELpatcho
Berichten: 3581
Geregistreerd: 25-10-06

Re: Mijn gekke Haflinger.Vandaag weer tranen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 11:55

ga eerst andere dingen met je pony doen..
fietsen/ wandelen/ borstelen / wassen / longeren
alles wat je maar kan bedenken.. misschien ook
een idee om eerst op een rustigere pony les te nemen
vraag op je verzorger je kan ondersteunen met rijden
zij kent die pony nu ook en je kan je goede aanwijzingen
geven

sammie_44
Berichten: 2376
Geregistreerd: 19-08-05
Woonplaats: Eelde, Drenthe

Re: Mijn gekke Haflinger.Vandaag weer tranen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 17:18

Wat goed joh Haha!! Nou veel PLEZIER verder met je paard!

bakkie

Berichten: 3234
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: etten-leur

Re: Mijn gekke Haflinger.Vandaag weer tranen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 18:03

lekker volhouden nu!!
en nooit zomaar opgeven haal eerst alles uit de kast, samen kom je er wel en als je ooit een goede band had kan dit nooit helemaal weg zijn toch?
ik weet zeker dat jullie er wel weer komen ssamen het is al fijn om te horen dat het nu zo goed gaat!! Knipoog

janice

Berichten: 4274
Geregistreerd: 04-03-04
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d ijssel

Re: Mijn gekke Haflinger.Vandaag weer tranen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-06 18:23

Dankje, heb er de laatste tijd een steeds beter gevoel over dat het weer goed gaat komen. Nu ga ik ook zeker weer met plezier naar haar toe, mijn nieuwe instructrice is echt geweldig en na 2 lessen zie/voel ik de verandering al. Zelf rijden gaat ook goed ben niet zenuwachtig meer en ik denk niet de hele tijd meer van o jee wat gaat er vandaag weer gebeuren, nee stap lekker op met het idee, lekker te gaan rijden.

Lous

Berichten: 24253
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Mijn gekke Haflinger.Vandaag weer tranen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 00:20

Karen weer vandaag gehad??
Ja met Annemarie als leermeester moet ze wel goed zijn.
Zij geeft ook altijd les aan de ponyprive, en heb ook een hoop geleerd van haar sinds zij die les doet en ik er in mee rijd.

Het begin is er gelukkig al bij jullie. Nu nog even de puntjes op de i zetten!!! Haha!

janice

Berichten: 4274
Geregistreerd: 04-03-04
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d ijssel

Re: Mijn gekke Haflinger.Vandaag weer tranen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-06 22:48

Nee helaas deze vrijdag geen les gehad i.v.m mijn nachtdiensten, is verschoven naar volgende week donderdag (vrijdag word mijn zadel door van rijs opgehaald voor opvullen).
Maar ze doet het inderdaad goed, ben blij met mijn plekje bij haar.

Karin_V
Berichten: 155
Geregistreerd: 04-11-06

Re: Mijn gekke Haflinger.Vandaag weer tranen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 22:03

Hoi,

Als je het vertrouwen echt niet meer hebt in je paard dan zou ik haar verkopen en uitkijken naar een andere. Tuurlijk doe je je paard niet zomaar weg. Je hebt haar al zolang. Maar als je zo bang bent dat je smoesjes zoekt om niet meer te rijden... De kosten en het werk heb je nu ook terwijl je niet eens je volle plezier uit kunt halen. Misschien wil je verzorgster je paard wel overnemen zodat ze bij je in de buurt blijft, dan kunnen jullie ook lekker samen rijden.

Succes met je beslissing.

bakkie

Berichten: 3234
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: etten-leur

Re: Mijn gekke Haflinger.Vandaag weer tranen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 22:13

janice hoe gaat het nu? nog steeds opwaarts?
ik hoop voor je van wel, was even nieuwschierig hoe het gaat met jullie.....

en denk erom dit heeft tijd nodig he Knipoog

janice

Berichten: 4274
Geregistreerd: 04-03-04
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d ijssel

Re: Mijn gekke Haflinger.Vandaag weer tranen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 23:08

Gaat nog steeds opwaarts, donderdag weer les even kijken hoe dat gaat, maar heb er vertrouwen in.

bakkie

Berichten: 3234
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: etten-leur

Re: Mijn gekke Haflinger.Vandaag weer tranen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 23:13

gelukkig, volhouden zo he hou dit gevoel vast OK dan!

janice

Berichten: 4274
Geregistreerd: 04-03-04
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d ijssel

Re: Mijn gekke Haflinger.Vandaag weer tranen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 23:15

Doe mijn best, bedankt nog iedereen voor de reacties. Haha!

dagmach
Berichten: 551
Geregistreerd: 03-03-04

Re: Mijn gekke Haflinger.Vandaag weer tranen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 14:12

Hoi Janice,

kwam toevallig dit topic tegen,en heb je verhaal gelezen.
Zit al heel wat jaren tussen de Haflingers en weet dat het met de juiste opvoeding,rijtechnisch kunnen en de goede voeding een superras is.
Veel problemen met dit ras worden veroorzaakt door te energierijk voeren.
Vooral op stallingen waar de haf gevoerd wordt als KWPN-er worden ze in hun gedrag te voorwaarts,te schrikkerig,onrustig enz.
Mijn advies is dan ook in ieder geval naar het voer kijken.
Haf is een soberdier bij voorkeur alleen ruwvoer geven en na het werk wat muesli zonder haver.
Bij de meeste haffie's is brok uit den boze,krijgen er een totale gedragsverandering van waardoor alleen de betere ruiter onder ons dit nog kunnen beteugelen.
Misschien heb je er iets aan.

Groet Dagmach

janice

Berichten: 4274
Geregistreerd: 04-03-04
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d ijssel

Re: Mijn gekke Haflinger.Vandaag weer tranen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 20:41

Zal het onthouden, ze krijgt op de manege nu een gewone onderhoudsbrok. Geen sportbrok, maakt dat ook uit?

dagmach
Berichten: 551
Geregistreerd: 03-03-04

Re: Mijn gekke Haflinger.Vandaag weer tranen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 13:17

Ja,ook een gewone onderhoudsbrok kan gewoon veel te energierijk zijn.
Vaak wordt er wel 1 tot 2 kilo per dag gevoerd,veel te veel.
Het is gewoon heel simpel.
Overleg dat de eerste twee weken er geen brok gevoerd wordt maar meer ruwvoer,of voer zelf muesli zonder haver.
Na twee/drie weken zou er al een duidelijke gedragsverandering waarneembaar moeten zijn.
Je dier is wat cooler in de kop,niet meer zo schrikkerig,rennerig.Ja,relaxer.
Dan is het een kwestie van bekijken,doet ie het zo goed geen brok meer geven.
Mijn dieren lopen een aardige proef,lopen dagelijks,ook op lange buitenritten en allemaal zonder brok.
Het is het proberen waard.

Groet Dagmach.

janice

Berichten: 4274
Geregistreerd: 04-03-04
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d ijssel

Re: Mijn gekke Haflinger.Vandaag weer tranen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 15:19

Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!
Les ging super vandaag!!! echt lekker gereden!! Party!!

@dagmach, bedankt voor de tip. ga het wel proberen kijken of ze koeler word en minder rennerig... Bloos

vincenza

Berichten: 1339
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Re: Mijn gekke Haflinger.Vandaag weer tranen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 22:03

dagmach schreef:
Ja,ook een gewone onderhoudsbrok kan gewoon veel te energierijk zijn.
Vaak wordt er wel 1 tot 2 kilo per dag gevoerd,veel te veel.
Het is gewoon heel simpel.
Overleg dat de eerste twee weken er geen brok gevoerd wordt maar meer ruwvoer,of voer zelf muesli zonder haver.
Na twee/drie weken zou er al een duidelijke gedragsverandering waarneembaar moeten zijn.
Je dier is wat cooler in de kop,niet meer zo schrikkerig,rennerig.Ja,relaxer.
Dan is het een kwestie van bekijken,doet ie het zo goed geen brok meer geven.
Mijn dieren lopen een aardige proef,lopen dagelijks,ook op lange buitenritten en allemaal zonder brok.
Het is het proberen waard.

Groet Dagmach.



bij mij idem!

tip voor de TS: ik doe aan aromatherapie:

haal eens een flesje lavendel etherische olie en leng dat aan met wat amandelolie, bijv 2 druppels lav olie op 1 eetlepel amandelolie
dat wrijf je in op haar hals en rond oren

ik heb het zelf ook bij mijn nerveuze paardje gedaan en het werkt

het kan geen kwaad

overigens word jij er ook rustiger van

Nazgul
Berichten: 99
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Warmenhuizen

Re: Mijn gekke Haflinger.Vandaag weer tranen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 10:34

Ik heb een tijd op een haflingerhengst gereden.
Zelf vond ik het een schat, en kon met hem lezen en schrijven.
In de bak en buiten rijden, met merries geen probleem, maar ging er iemand op hem die onzeker was, dan liet hij zien hoe mooi hij kon steigeren Clown

Bij de 1 had hij dit wel, en bij de ander niet.
Haflingers zijn zeker eigenzinnig.
Wie zijn jouw paard haar ouders?
Klinkt misschien raar, maar je kunt ook een hoop uit de bloedlijnen halen.
Sommige hengsten vererfen dit erg door. Knipoog

Bij erg hete haflingers zie je vaak arabisch bloed.
De Oostenrijkers zien dit dan ook liever niet in hun bloedlijnen.

Ik hoop dat je er uit komt, en het straks goed gaat.
Vergeet niet dat de winter ook in aantocht is, het dus kouder is, en sommige dieren hierop aktiever reageren.