Mijn gekke Haflinger.Vandaag weer tranen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
janice

Berichten: 4274
Geregistreerd: 04-03-04
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d ijssel

Mijn gekke Haflinger.Vandaag weer tranen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-06 21:07

Misschien hebben jullie tips, want ik weet het niet meer!! Huilen

Ik heb mijn pony (Haflinger) nu 7 jaar, ik heb haar gekocht als 2 jarige en haar zelf ingereden. Dat is allemaal heel erg goed gegaan. Mijn pony is altijd wel druk geweest maar dat is voor mij nooit een probleem geweest, deed alles met haar buitenritjes, lekker in de bak rijden geen probleem, tot ong 4 jaar geleden, toen heeft ze in de sloot gelegen en heeft ze een breukje in haar heup op gelopen (wat bij ons het staartbeentje is zat bij haar een breukje in). In die periode heeft ze met rijden erg veel pijn gehad (omdat ik het niet wist, ze liep er niet kreupel van). Rijden werd toen een drama, heb echt alle hoeken van de bak gezien, ze ging echt blind rennen. Tot het een keer zo erg was dat mijn instrutrice die toen in de bak aan het rijden was haar paard voor mijn pony moest parkeren om haar te stoppen, toen ze stil stond ben ik in blinde paniek huilend eraf gesprongen. Vanaf toen ben ik er niet meer opgegaan, ben naar Erik Laarakker (Holistische dierenarts) geweest die constateerde die breuk en het zou toch zeker minimaal 6 maanden duren om het te laten genezen. Dit heeft in totaal 1 jaar geduurd. Dat jaar heb ik niet gereden, ook niet op andere paarden, mijn pony had een jaar rust nodig om te herstellen. In dat jaar ben ik van baan veranderd, Fulltime onregelmatige tijden, nachtdiensten etc. Dus het rijden echt weer oppakken heb ik niet gedaan, af en toe gereden wat niet verkeerd ging,longeren en etc deed ik wel gewoon, maar ik ging het rijden liever uit de weg bewust of onbewust, Ik verzon wel smoesjes om het niet te doen. Nu na 3 jaar ben ik van stal veranderd heb een super verzorgster voor mijn pony, en ik de moed om het toch weer goed op te pakken. Had er echt veel zin in, maar die angst zit er bij goed in. Het is een druktemaker, snel nerveus, kan zich slecht concentreren, maar als ruiter is dit op te vangen. Zodra ik opstijg gieren de zenuwen door mijn lijf, dat heeft geen positieve uitwerking op haar waardoor er zo veel spanning tussen ons zit Verdrietig waardoor ik gewoon niet lekker kan rijden. Mijn verzorgster rijd de sterren van de hemel met haar ben daar heel erg trots op Haha! , maar ik wou dat ik ook zoveel plezier kon hebben met mijn pony. Ik moet les nemen dat weet ik wel, maar al onze instructrices zitten bomvol en ik sta op de wachtlijst maar hoelang dat gaat duren, geen idee (kan wel een jaar duren). Ik heb van de week erg lekker gereden (alleen stap en draf) ze was wel druk, maar het was niet eng Haha! . Vandaag kwam ik weer huilend thuis, druk doen, onder je vandaan willen rennen, overdreven snuiven en overal van schrikken. Mijn angst kwam weer helemaal terug. Zo erg dat ik er zelfs aan zat te denken haar weg te doen en er een rustigere pony voor terug te kopen, maar ik hou zoveel van haar dat ik dat absoluut niet wil, maar als ik niet lekker kan rijden?? Wat dan.....heb haar niet voor mijn verzorgster Verdrietig . Mijn vertrouwen in haar is met rijden totaal weg, en waarschijnlijk haar vertrouwen in mij op haar rug ook omdat ze zoveel pijn heeft gehad... Ach gut .

Ideeen en wijze raad van harte welkom.
bedankt voor het lezen, lucht wel even op. Haha!

Kim_89

Berichten: 2846
Geregistreerd: 20-03-06
Woonplaats: Meppel

Re: Mijn gekke Haflinger.Vandaag weer tranen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 21:16

Jeetje zeg, een erg vervelend verhaal! Maar jouw pony weet denk ik wel dat je haar nooit opzettelijk pijn hebt willen doen Lachen Dus je moet het vooral ook niet op jezelf trekken. Jouw vertrouwen in haar lijkt me ook wat minder geworden, omdat ze soms zo 'gek' doet. Misschien is het een goed idee om het rijden nog even te laten voor wat het is, en datje eerst op een andere manier met haar aan het werk gaat zodat jullie band weer/nog sterker wordt en dat jullie allebei het vertrouwen terugkrijgen. Jullie werken nu misschien een beetje langs elkaar heen. Zodra jij weer dat vertrouwen hebt met je pony, kan je proberen er weer op te klimmen en proberen dat vertrouwen te houden. Veel succes in ieder geval! Lachen

benniebang
Berichten: 1076
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Mijn gekke Haflinger.Vandaag weer tranen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 21:20

Daar sluit ik me helemaal bij aan! Succes ermee en het komt vast wel in orde. Geef het wat tijd, al duurt het nog eens drie jaar, ga lekker met r wandelen of zo, schept ook vertrouwen!

Sammiej
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-06-04

Re: Mijn gekke Haflinger.Vandaag weer tranen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 21:21

Jouw verzorgster zou dan wel goed weten hoe ze in elkaar zit.
Misschien is het iets dat zij jou kan helpen?

En inderdaad veel van de grond werken om haar vertrouwen en alles weer op te bouwen.

Veel succes ermee!

janice

Berichten: 4274
Geregistreerd: 04-03-04
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d ijssel

Re: Mijn gekke Haflinger.Vandaag weer tranen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-06 22:05

Ja mijn verzorgster helpt me graag, ze heeft me van de week geholpen en een paar goede tips gegeven, waardoor ik van de week best een keer lekker heb gereden. Ik was toen zo blij en dan vandaag dit weer.

Zou freestylen helpen met het vertrouwen op te bouwen?

Sione

Berichten: 525
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Langedijke, Friesland

Re: Mijn gekke Haflinger.Vandaag weer tranen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 23:15

neem eens contact op met John en Monya (www.balingehof.nl)
Zij kunnen je hier echt bij helpen.

Sammiej
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-06-04

Re: Mijn gekke Haflinger.Vandaag weer tranen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 10:24

janice schreef:
Ja mijn verzorgster helpt me graag, ze heeft me van de week geholpen en een paar goede tips gegeven, waardoor ik van de week best een keer lekker heb gereden. Ik was toen zo blij en dan vandaag dit weer.

Zou freestylen helpen met het vertrouwen op te bouwen?

Freestylen helpt zeker!!

Sione;
't Balingehof is zeker goed. Ze zijn een tijdje terug bij mij op stal geweest met een schrik en obstakel training.
Maar ik weet niet of het direct nodig is om daar contact mee te nemen.

Als ze hulp van haar verzorgster krijgt, zelf wilt gaan freestylen en dit even volhoudt gaat ze denk ik ook wel goed vooruit.

janice

Berichten: 4274
Geregistreerd: 04-03-04
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d ijssel

Re: Mijn gekke Haflinger.Vandaag weer tranen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-06 11:26

Ga de freestyle spulletjes weer van zolder halen, ze vond dit altijd heel erg leuk.

Sione bedankt voor de tip, ga het zeker in gedachten nemen mocht ik toch niets verder komen.

snoeppapier

Berichten: 4937
Geregistreerd: 29-03-04

Re: Mijn gekke Haflinger.Vandaag weer tranen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 14:16

Zéker gaan grondwerken! Dat neemt al zoveel angst weg en bouwt de band weer op.

4 maanden geleden heb ik een trap gehad van m'n vzpaard, waardoor ik ontzettend bang ben geworden, zo erg dat ik een paniekaanval kreeg toen ik hem uit de wei haalde.

Ik heb serieus op het punt gestaan om te stoppen, maar er bleef twijfel of ik er geen spijt van zou krijgen Scheve mond

Toen heb ik besloten ervoor te gaan vechten en het gaat steeds een beetje beter. We doen veel grondwerk en loswerken, hij is behoorlijk dominant dus ik moet echt weer gaan werken aan mijn positie als leider Ja

Ik heb trouwens veel gehad aan een Bach-remedie tegen angst. Die druppels nemen niet alle angst weg, maar wel die paniek die soms op komt zetten Ja

silkie

Berichten: 926
Geregistreerd: 02-05-06
Woonplaats: friesland

Re: Mijn gekke Haflinger.Vandaag weer tranen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 18:06

grondwerk!!!

Heb ik ook met onze haflinger gedaan.
Ze is drie jaar geleden beleerd, maar door ziekte/handicap kon ik er niet op. Mijn man en een paar verzorgmeiden hebben het sindsdien een aantal keer geprobeert, maar dat eindigde altijd in een groot drama (blokkeren,steigeren etc.). Het was zelfs zo erg dat we dit jaar bedacht hadden dat het gewoon geen paard was om op te rijden en we haar maar gewoon moesten houden voor de veulentjes en het knuffelen.
Omdat ik zelf toch graag wat met haar wilde doen, heb ik het boek grondwerk van Inge Teblick aangeschaft en ben daar heel rustig mee aan de slag gegaan. Het is echt geweldig, we hebben er allebei ontzettend veel plezier in en ik heb echt een onwijs goede band met haar gekregen. Zo goed zelfs dat ik tegenwoordig met m'n zuurstoffles achter het zadel, gewoon op haar kan rijden....... (iets wat we een half jaar geleden echt van dachten dat het onmogelijk zou zijn).

ik denk dat jullie (je paard en jij) door het doen van grondwerk weer vertrouwen in elkaar leren krijgen en met ee nbeetje geduld zal het rijden dan vanzelf wel komen......

Nado
Berichten: 3358
Geregistreerd: 23-11-04

Re: Mijn gekke Haflinger.Vandaag weer tranen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 22:54

Ik denk dat het ook goed zal zijn om apart van elkaar weer vertrouwen op te doen. Jouw pony doet dit nu met jouw verzorgster, is het voor jou mogelijk om op een rustige pony weer vertrouwen op te doen ? Want zoals je zelf stelt is de combinatie van jullie bij elkaar op dit moment niet de beste. Als je, zoals hierboven aangegeven, met haar gaat grondwerken, dan ben je toch met haar bezig om weer een band op te bouwen en hoef je er voorlopig ook niet op te gaan zitten totdat jij weer vertrouwen in jouw eigen kunnen als ruiter hebt. Succes !

stuiterteam
Berichten: 24
Geregistreerd: 02-10-06
Woonplaats: Soest

Re: Mijn gekke Haflinger.Vandaag weer tranen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 09:13

Kan je niet samen met je verzorgster gaan rijden? Gaat zij eerst rijden en als je pony dan een goede dag heeft en dus rustig is en zijn energie kwijt is stap jij erop. En bouw dit dan langzaam uit, totdat je vertrouwen weer helemaal terug is. Misschien kan zij je dan ook (tot de tijd dat je les kan krijgen) begeleiden.

Succes!

janice

Berichten: 4274
Geregistreerd: 04-03-04
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d ijssel

Re: Mijn gekke Haflinger.Vandaag weer tranen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 09:49

Tja ben er alleen niet zoveel als zij er is, zij is er op Dinsdag en Donderdag en dan rijd ze in de les mee, maar dan ben ik aan het werk. Die meid heeft nu erg veel huiswerk dus ze mag ze niet iedere dag naar de manege. Ben ondertussen wel aan het freestylen begonnen dit gaat erg goed Haha! , ze vind het erg leuk. Ben ook begonnen met een dagboekje te schrijven zodat ik steeds terug kan lezen hoe ze was, ook met name als het fout gaat ook de positieve dingen terug te lezen. Die vergeet je eigenlijk als je weer even boos en verdrietig bent omdat het even niet goed ging Bloos .

Winandaa_

Berichten: 1521
Geregistreerd: 08-10-06
Woonplaats: hier

Re: Mijn gekke Haflinger.Vandaag weer tranen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 21:32

Hey

Wat een naar verhaal zeg, voor je pony en jou! Ik hoop dat het snel beter gaat, en die aanwijzingen van de mensen sluit ik me bij aan. Zeg me als het beter gaat, ik leef met je mee.

xx LoveCharly

Rosalynn

Berichten: 71
Geregistreerd: 12-10-06

Re: Mijn gekke Haflinger.Vandaag weer tranen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 22:34

Vervelend, je pony voelt dat natuurlijk ook aan, dat je bang bent!
Misschien kan je een tijdje lessen nemen op een manege om je angsten weer te overwinnen, en rustig aan met je eigen pony weer gaan beginnen.

janice

Berichten: 4274
Geregistreerd: 04-03-04
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d ijssel

Re: Mijn gekke Haflinger.Vandaag weer tranen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 01:08

Ben nu echt even bezig met het werken ernaast, zoals longeren en freestylen echt dat gaat heel erg goed, met longeren neemt ze mijn verzorgster eerder in de maling Haha! het monster haha. Wel heel erg bedankt voor de reacties en ik schrijf het zeker in het topic als er nieuwe dingen zijn en hoe het is gegaan als ik er binnenkort weer eens opga. De afgelopen week heb ik heerlijk met haar gewerkt alleen ernaast en niet erop maar ok je moet ergens beginnen. OK dan!

janice

Berichten: 4274
Geregistreerd: 04-03-04
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d ijssel

Re: Mijn gekke Haflinger.Vandaag weer tranen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 12:52

We hebben prive les!!! Haha! , ben door de wachtlijst heen of ik krijg voorrang omdat ik een probleem heb. Maar we gaan beginnen volgende week vrijdag om 11:30 de eerste keer, ben echt blij Haha! .

Lous

Berichten: 24254
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Mijn gekke Haflinger.Vandaag weer tranen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 00:20

Jeetje Janice..ik wist niet dat hier een heel verhaal achter zit.

Van wie krijg je volgende week les? Ik hoop van Annemarie of karen want die kunnen je denk ik het beste helpen. Succes in ieder geval.

janice

Berichten: 4274
Geregistreerd: 04-03-04
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d ijssel

Re: Mijn gekke Haflinger.Vandaag weer tranen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-06 00:24

Van Karen die, bij annemarie kom je er niet tussen en ik heb het verhaal een paar weken geleden ook aan Karen verteld maar toen kon ze me nog niet helpen i.v.m haar contract ze wist nog niet zeker of ze kwam werken op de Capelse voor vast.

Winandaa_

Berichten: 1521
Geregistreerd: 08-10-06
Woonplaats: hier

Re: Mijn gekke Haflinger.Vandaag weer tranen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 11:30

Rosalynn schreef:
Vervelend, je pony voelt dat natuurlijk ook aan, dat je bang bent!
Misschien kan je een tijdje lessen nemen op een manege om je angsten weer te overwinnen, en rustig aan met je eigen pony weer gaan beginnen.


Klopt, Ruth Pling

fienntjen
Berichten: 180
Geregistreerd: 08-08-06

Re: Mijn gekke Haflinger.Vandaag weer tranen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 11:38

Volgens mij ligt het probleem bij jou.Als iemand anders er normaal mee kan rijden en jij niet dan moet je eraan beginnen werken. Je hebt geen vertrouwen in haar waarom zou zij dan voor jou willen werken? Ik denk dat als je wat meer begint te rijden op haar dat je vertrouwen weer omhoog zal gaan.Maak er toffe lessen van en focus je op de dingen die die les goed gingen.

janice

Berichten: 4274
Geregistreerd: 04-03-04
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d ijssel

Re: Mijn gekke Haflinger.Vandaag weer tranen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-06 12:07

fienntjen schreef:
Volgens mij ligt het probleem bij jou.Als iemand anders er normaal mee kan rijden en jij niet dan moet je eraan beginnen werken. Je hebt geen vertrouwen in haar waarom zou zij dan voor jou willen werken? Ik denk dat als je wat meer begint te rijden op haar dat je vertrouwen weer omhoog zal gaan.Maak er toffe lessen van en focus je op de dingen die die les goed gingen.


Dankje Haha! , ga zeker mijn best doen.

jabadabadoe
Berichten: 85
Geregistreerd: 28-09-06

Re: Mijn gekke Haflinger.Vandaag weer tranen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 10:51

Ik heb dit probleem ook gehad met mijn haflinger, ik heb even goed doorgezet en toen ik na een andere omgeving ging verhuizen met haar ging het stukke beter, alleen heb ik er op den duur toch verkocht.

kanjerbob
Berichten: 56
Geregistreerd: 15-10-06

Re: Mijn gekke Haflinger.Vandaag weer tranen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 14:26

wat een story, niet leuk zeg!

wat ben ik dan blij met mijn brave haf zeg, ik ben er elke dag weer blij mee met zo'n lieverd!
door een koprol met paard en al ben ik echt banger geworden.
veel mensen houden niet van sukkeltje die alles goed vindt, maar wij hebben geen bak en ik moet altijd langs de weg . er komen hier zon 10.000 auto's langs . de hoeven worden er zowat afgereden, de ambulande en de brandweer giert om je heen, maar hij is onverstoorbaar!
toch zing ik veel op hem maar dat is meer voor mijzelf, ik denk dat ik die koprol nooit te boven kom, maar hoe ouder je wordt (47) hoe enger alles ook wordt

Pauline
Berichten: 12189
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Mijn gekke Haflinger.Vandaag weer tranen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 14:39

Misschien een goed idee om centered riding te gaan doen? Daar krijg je rust van in je lijf, je zit mooi recht en in balans, en bent lekker bezig met je pony...