jaarling slaat gericht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mhtimmerwerk
Berichten: 567
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: schellinkhout

jaarling slaat gericht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-06 20:29

ik heb een jaarling die eigenlijk altijd erg lief is , rustig en sociaal ze staat in de opfok met 3 leeftijdsgenoten en 2 van 2 en 1 van 8 maanden.
ik haal haar 2 x pw eruit om te poetsen en na te kijken op wondjes enz.
vorige week heeft ze voor het eerst uitgehaald in de groep naar me, maar dan ook echt op mij af rennen omkeren en dan al bokent slaan.
vandaag tijdens het poetsen , het uit krabben van haar achter hoeven sloeg ze heel gemeen en echt op mij gericht, nu een blauwe knie en een blauw boven been.
heb haar meteen gestraft met mijn stem en een tik op haar kont, maar had niet het idee dat ze er van onder de indruk was!!!!!!!!!
heeft iemand nog tips?????????

groetjes linda

Goof

Berichten: 28832
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: jaarling slaat gericht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 20:37

IN het wild zou het dier terug geschopt zijn als het om een hoger in rang staand paard zou zijn geweest.
KLinkt misschien heel cru, maar ik zou het een rotschop geven als het gericht naar me trapte, dan weet het direct wie de baas is!

Oreo

Berichten: 2037
Geregistreerd: 26-02-06

Re: jaarling slaat gericht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 20:38

eens met Goof.............. 100%

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: jaarling slaat gericht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 20:39

idd een schop terug geven. in het wild krijgen ze dat ook en hij moet jou leren zien als een leider die boven hem stat. zo niet nemenze een loopje metje en ben je nog verder van huis.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: jaarling slaat gericht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 00:38

Een correctie die niet aankomt is een correctie die je net zo goed niet had hoeven geven. Die tik die je gaf was dus te zacht, als jij de indruk kreeg dat ze er niet om gaf. Die rotschop had ze van mij ook gehad, ik had haar de indruk gegeven dat ik haar levend zou willen villen. Maar niet boos blijven, gewoon heel streng en hard corrigeren, daarna weer doorgaan waar je mee bezig was.

EsSther
Berichten: 807
Geregistreerd: 17-01-05

Re: jaarling slaat gericht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 11:26

helemaal mee eens!
als het paard een keer uithaalt door angst, of als schrikreactie is tot daar aan toe, maar ik liet me niet gericht schoppen!
dan wordt er keihard terug geschopt!

Bluem

Berichten: 3725
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Belgiƫ

Re: jaarling slaat gericht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 11:29

Kunnen ze van mij een schop terug verwachten. Van zulk gedrag wil je echt niet dat ze een gewoonte maken!

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: jaarling slaat gericht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 11:29

Ik ben het ook met de rest eens:hard terugreageren. Is ze helemaal betoeterd! Als je niet durft te schoppen, moet je misschien een keer een klein zweepje meenemen, dat maakt genoeg indruk meestal. Niet meer toelaten in ieder geval: je stem en tik waren niet duidelijk genoeg!
Niet boos of angstig blijven, maar gewoon weer verder gaan zoals je van plan was ( makkelijker gezegd dan gedaan, ik weet het Knipoog )

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Re: jaarling slaat gericht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 11:30

Cassidy schreef:
Een correctie die niet aankomt is een correctie die je net zo goed niet had hoeven geven. Die tik die je gaf was dus te zacht, als jij de indruk kreeg dat ze er niet om gaf. Die rotschop had ze van mij ook gehad, ik had haar de indruk gegeven dat ik haar levend zou willen villen. Maar niet boos blijven, gewoon heel streng en hard corrigeren, daarna weer doorgaan waar je mee bezig was.



Helemaal precies en als ze niet reageert of een rotschop (tsja je hebt zulke 'oetlu llen' erbij zitten die op een schop 'uuhh' kreunen en nix meer) zou ik er voor de zekerheid springzweepje in de buurtleggen voor een volgende keer.

Als je dit gedrag niet meteen inkort heb je dadelijk echt problemen.

racinggirl
Berichten: 1287
Geregistreerd: 22-09-06
Woonplaats: Zuid holland

Re: jaarling slaat gericht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 11:38

gelijk straffen

zoey04
Berichten: 4
Geregistreerd: 07-11-05

Re: jaarling slaat gericht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 12:29

Ik heb zelf nu een hengst van ruim 2 jaar, ik heb hem vanaf dat hij 7 maanden oud was. En hij heeft mij ook zeker uitgeprobeerd. Hij beet ernorm veel en inderdaad met hoeven uitkrabben gericht naar je willen slaan. Ook heeft hij een moment gehad dat hij tegen me op wilde stijgeren. Als ik dit niet meteen af had gestraft had ik nu waarschijnlijk een heel groot probleem met hem. Als hij mij een schop geeft krijgt hij echt een schop terug, en hard ook!
klinkt inderdaad cru, maar hij weet wel tot hoever hij kan gaan bij mij.
toen hij tegen me op wou stijgeren had hij de pech dat ik net een halster in mijn handen had, want die heb ik tot 3 keer toe flink tegen hem aangemept! Hij heeft het nooit meer gedaan.
Nu is hij heel lief in de omgang, het bijten is helemaal over, en het is voor hem duidelijk wie de baas is.
Wat al eerder werd gezegd, als jij hem straft wat niet overtuigend voor hem is, kan je het net zo goed niet doen.

Veel succes ermee

Nado
Berichten: 3355
Geregistreerd: 23-11-04

Re: jaarling slaat gericht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 12:37

Ben het helemaal met het bovenstaande eens. Toen mijn pony als hengstjaarling nog niet zo lang bij mij was had hij bedacht dat hij me wel bij zijn eten kon wegslaan. Flink gericht raak trappen. Ik heb hem toen flink schreeuwend in zijn buik terug getrapt. In de buik komt het namelijk het hardste aan en wij zwakke mensjes kunnen toch nooit zo hard trappen als een paard. Hij heeft me vervolgens een trap terug verkocht, ik heb hem weer in zijn buik getrapt en daarna heeft hij het nooit meer geprobeerd. Klinkt misschien allemaal erg zielig, maar je zou eens moeten zien wat een volwassen paard doet met een opgeschoten jaarling die zoiets in zijn hoofd haalt om te proberen....

racinggirl
Berichten: 1287
Geregistreerd: 22-09-06
Woonplaats: Zuid holland

Re: jaarling slaat gericht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 13:02

Zeker hengsten moet je goed onder de duim houden anders kunnen er nog wel eens ongelukken gebeuren.
Ik heb zelf een 5 jarige hengst die op een manege staat waar zo'n kleine 200 paarden en pony's rond huppelen, en op stal loopt er van alles en nog wat langs maar je zal hem bijna nooit horen en hij is echt super lief maar blijf onthouden dat het een hengst is.
Als ik met hem bezig ben moet je elke seconde opletten.

Je zou niet de eerste zijn!!!

Die van mij mag gewoon bijna niks ( bijten, likken, voetje naar je optillen) en zo hou je ze mak.