niet stil staan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_sabien_

Berichten: 311
Geregistreerd: 01-03-06
Woonplaats: Tuitjenhorn(NH)

niet stil staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-06 19:29

mijn pony staat niet stil, met rijden gaat het beter... maar met poetsen draait ie maar rondjes en schrapen met zn voorbeen. hoe kan ik dit het best afleren... ik ben 1 keer boos geworden maar dat helpt niet dan wordt ie nog onrustiger.

sabine

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: niet stil staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 19:38

Boos worden helpt niet. Oefenen wel.

Anoniem

Re: niet stil staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 19:40

Idd, heeel veel oefenen en goed gedrag meteen belonen.

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Re: niet stil staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 19:41

Je kanb een hooinet ophangen dan staat tie ongemerkt toch stil.

Anoniem

Re: niet stil staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 19:43

Negeren. Geen aandacht aan geven en gewoon doorgaan met borstelen. Zal mss even wennen zijn voor je (geduld! Knipoog ), maar je pony leert op die manier dat zijn gedraai geen zin en geen effect heeft en dat je toch wel doorgaat met dat wat je van plan was te doen.
Op het moment dat hij wèl even stil staat, dit meteen eventjes kort belonen (met je stem, of een aai) en weer in alle rust doorgaan met borstelen.

_sabien_

Berichten: 311
Geregistreerd: 01-03-06
Woonplaats: Tuitjenhorn(NH)

Re: niet stil staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-06 19:47

dankjewel ga het morge meteen uitproberen...

sabine

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: niet stil staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 15:44

Ik ga met Jovarna mee. Je paard gaat schrapen, dat negeer je. Op het moment dat je paard ophoudt, beloon je direct en ga je weer verder. Zo krijg je dat je paard rust in verband gaat leggen met aandacht, en druk doen niet...

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: niet stil staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 15:45

edit: het duurt natuurlijk wel even, verwacht niet dat je meteen van het probleem af bent... het kwartje moet even vallen bij je paard, dat duurt bij de een langer als bij de ander, maar het moment komt echt!

Jimster

Berichten: 138
Geregistreerd: 16-08-06
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: niet stil staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 20:53

Ik ga er ook in mee. Gewoon negeren en als hij ophoud belonen. Mijn paard schraapt ook met zijn voorbeen en ik heb een rubber mat neergelegd zodat zijn hoefijzer niet aan een kant slijt. En negeren helpt ook wel maar ik denk dat het bij de mijne niet over gaat. Misschien heb jij meer geluk. Maar boos worden helpt niet want dan krijgt hij aandacht en dat is juist de bedoeling!

Noemy

Berichten: 617
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Tilburg

Re: niet stil staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 21:57

Mijn pony is ook erg ongeduldig. Bij het poetsen gaat het nog wel (ook draaien en schrapen) Maar wanneer ik hem ga inspannen is het wel erg vervelend, vooral als ik alleen ben.
Ik negeer zijn gedrag en probeer hem zo normaal mogelijk te poetsen en in te spannen. Alleen bij het schrapen zeg ik soms: Uhuh!, maar veel meer ook niet.
Ik heb wel het voordeel dat hij maar klein is.