angstig paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HarryM
Berichten: 420
Geregistreerd: 23-03-05
Woonplaats: Ergens

angstig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-06 21:20

hallo

ik heb dit topic ontdekt en zo kan ik mooi eens een paar vragen stellen over mijn paard en haar gedrag...

Zo heb ik als probleem dat mijn paard vaak vanuit het niets in blinde paniek slaat, zo kan ik haar ook de ene x wel uit het land halen mee naar stal en daar poetsen als er geenn ander paard bij is. Maar de andere keer kan ze niet rustig staan draait ze in het rond en is bezweet en onwijs onrustig...
Nu zal zij omdat ik vaak in de avond rijd vaker alleen op stal moeten staan. Alleen nu vraag ik me af hoe kan ik mijn paard trainen zodat zij langer alleen op stal kan blijven staan zonder dat zij in paniek raakt.?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: angstig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 01:57

Veel hooi en dan maar hopen dat ze het eet, en niet alleen maar naar de paarden loopt te roepen die nog op stal staan. Hoe oud is je paard? Soms wil het wel slijten naarmate ze ouder worden, maar echt af te leren valt dit niet.

HarryM
Berichten: 420
Geregistreerd: 23-03-05
Woonplaats: Ergens

Re: angstig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-06 18:02

Mijn paard is nu 14 jaar oud. Dus hoop inderdaad dat het ngo over gaat

creative

Berichten: 155
Geregistreerd: 16-06-06

Re: angstig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 10:31

ALS het idd onnodig paniekgedrag is zou ik het paard een keer streng toespreken dat je dat gedrag niet tolereert! Je paard moet leren op jouw te vertrouwen, wanneer jij zegt dat het o.k. is IS het ook o.k.

Maar dat kan alleen werken wanneer er sprake is van blinde paniek, niet ECHT nodig dus..

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: angstig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 15:41

Je paard wordt dus onrustig zodra het helemaal alleen is??

Probeer het dan rustig op te bouwen, eerst een paar minuutjes, bijvoorbeeld onder het eten, daarna meteen weer terug. De keer erna laat je haar nog 5 minuten staan na het eten, en zo opbouwen. Ook de tijd voor het eten krijgen bouw je op. Het is wel aan de hand van eten, maar op die manier kun je het wel opbouwen met een leuk tussendoortje voor je paard.

tinkerfan
Berichten: 86
Geregistreerd: 07-10-06

Re: angstig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 13:11

ik kan het ook alleen maar eens zijn met langzaam opbouwen