Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PienZ

Berichten: 1545
Geregistreerd: 15-09-05
Woonplaats: Achter mn computer natuurlijk

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 14:04

Je hebt veel mensen die een jaarling kopen omdat het goedkoper is dat is gewoon fout. Zorg dat je weet hoe je ermee om moet gaan wees streng maar wel eerlijk. Maar laten we is teruggaan naar de vraag van de TS Knipoog

Binckydenice

Berichten: 5858
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Purmerend

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 14:23

Barmat schreef:
Nou, klaarblijkelijk voel je je toch erg aangesproken en weet je overduidelijk niet meer wat je zegt, want dit slaat werkelijk kant noch wal.

Ik val niemand persoonlijk aan, maar als jij denkt dat ik het over jou heb - dan is dat jouw probleem, niet het mijne. Ik laat mij iig geen woorden in de mond leggen.

En wat jij overdreven vind.... ik vind jouw reactie naar mij nogal overdreven.

Maar ga fijn aan de slag met je paard, ik hoef echt niet te weten wat je er mee doet, al verf je hem paars met gele stippen!


Vindt je paaseibok en dat soort termen zelf ook niet een beetje overdreven? Ik ga vanavond een zadel op mijn jaarling proberen....ppffffff Slapen Slapen

PienZ

Berichten: 1545
Geregistreerd: 15-09-05
Woonplaats: Achter mn computer natuurlijk

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 14:33

Nogmaals Terug naar de vraag van de TS.....

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 14:49

Binckydenice schreef:
Barmat schreef:
Nou, klaarblijkelijk voel je je toch erg aangesproken en weet je overduidelijk niet meer wat je zegt, want dit slaat werkelijk kant noch wal.

Ik val niemand persoonlijk aan, maar als jij denkt dat ik het over jou heb - dan is dat jouw probleem, niet het mijne. Ik laat mij iig geen woorden in de mond leggen.

En wat jij overdreven vind.... ik vind jouw reactie naar mij nogal overdreven.

Maar ga fijn aan de slag met je paard, ik hoef echt niet te weten wat je er mee doet, al verf je hem paars met gele stippen!


Vindt je paaseibok en dat soort termen zelf ook niet een beetje overdreven? Ik ga vanavond een zadel op mijn jaarling proberen....ppffffff Slapen Slapen


Oh als-je-blíeft.......

Ga lekker door met drama scheppen, maar zonder mij iig Doei, doei

On topic- er is denk ik genoeg over gezegd. Discussie blijft verzanden in oeverloos gekibbel en verschillen van meningen. TS weet denk ik nu ook wel genoeg, na 'tig pagina's?

PienZ

Berichten: 1545
Geregistreerd: 15-09-05
Woonplaats: Achter mn computer natuurlijk

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 14:53

Risje80 schreef:
Ik heb sinds 2 weken een jaarling. Ze loopt netjes met me mee aan een halster in en uit de weide. Alleen als ik haar vast zet om te poetsen blijft ze heen en weer draaien. Heel irritant. Ze blijft gewoon niet netjes stil staan. Ze heeft me zelfs al een paar keer plat gedrukt tegen de muur aan en heeft mn dochterje al omver geduwd. Ik heb het heel rustig geprobeerd om telkens "sta stil" te zeggen en mn hand rustig tegen haar kont aan de duwen. Ze trekt zich er niks van aan. Ook heb ik het al op een harde toon geprobeerd en met een zachte tik. Ik druf haar eigenlijk geen harde tik te geven omdat ik bang ben dat ik haar daarmee verpest omdat ze nog zo jong is.
Heeft er iemand ervaring met een jaarling, zo ja, hoe gaan jullie daarmee om? Mag ik ook hard zijn tegen haar of juist niet?

Groetjes, Charissa


Terug te komen op de topic. Dit heeft deels ook met respect te maken als zij jou platdrukt en jou dochtertje omver loopt(wat ik overigens niet slim vind die bij zo een jong paard te laten) heeft ze gewoonweg geen respect voor jou en daar moet je voor zorgen dat dit wel gebeurt anders hou je hier last mee wat zelfs erger kan gaan worden. Je mag best streng zijn en haar best op haar plaats zetten. Zorg wel datje niet te lang met haar bezig bent want net als kleine kinderen kan ze moeilijk een tijd haar aandacht vasthouden.

Snippergroen

Berichten: 6698
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 19:19

*heeft al wat bladzijdes van deze Topic gelezen*

en zo blijkt maar weer, alle meningen zijn verdeeld!!
maar gelukkig maar anders zou het niet helpen als je meningen van anderen vraagt Tong uitsteken
dan weet je het antwoord toch al Tong uitsteken

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 20:45

Binckydenice schreef:
Ja maar volgens hun ben ik ook verkeerd met mijn jaarling bezig dus is mijn paard over twee jaar ook een slachtpaard.


zeg ik dat ergens???

misschien hoor jij wel bij die 20 % die het wel kan

dell_1
Berichten: 1967
Geregistreerd: 17-12-02

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 21:43

Ik heb niet heel het topic doorgelezen 21 blz is wel erg veel!

Maar ik vind het echt ernstig om te lezen wat mensen allemaal met hun jaarlingen doen! Bij ons staan ze met z'n 3en in een hele grote wei. Ze worden af en toe verhuisd, af en toe naar de smid en da en wormkuur (het liefst allemaal tegelijk) En dan gaan ze weer het land op. Ik ga er geregeld kijken en dan doe ik even aaien en ga ik weer weg.

Maar wat ik hier lees wekelijks of zelfs dagelijks poetsen, zwemmen, grondwerk waar is dat in godsnaam voor nodig?
Als de paarden veulens zijn leren ze meelopen aan het halster, voetjes optillen en afspuiten enzo. En dat is genoeg. Dat doen we dan 2,5 jaar niet en raad eens als ze dan weer terug komen kennen ze het nog.

Ik denk echt dat je meer kwaad dan goed doet door zoveel met een jaarling te doen. Je kunt het vertrouwen noemen maar ik denk dat je daar eerder een verwend paard mee krijgt.
Zo lees ik ook dat het zielig is als hij een klap krijgt als ze iets doen en dat ze teveel op hun dak krijgen als ze 3 zijn.

Paarden denk zo niet hoor die denken niet met gevoel zoals wij doen. Als je consequent omgaat is het beste dat leren ze en dat is vertrouwd.
Niet al die gekke poespas enzo! Maar ja iedereen moet maar zelf weten wat hij/zij met'z'n paard doet maar mijn manier zou het niet zijn.

PienZ

Berichten: 1545
Geregistreerd: 15-09-05
Woonplaats: Achter mn computer natuurlijk

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 21:45

Nogmaals het in de hand hebben van een jaarling is heus niet slecht mits je weet hoe je ermee om moet gaan. En geef ze wel de ruimte ook nog veulen te zijn want dat zijn ze eigenlijk nog maar

Binckydenice

Berichten: 5858
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Purmerend

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 10:11

Mijn paardje heeft voldoende ruimte ernaast om paard te zijn hoor en hij heeft niets te klagen. Ik ben iedere dag met hem bezig en dat betekend niet troetelen en friemelen maar gewoon even checken en nakijken. Ik heb mijn jaarling in de hand en dat geeft mij een prettig gevoel voor de toekomst. We zullen zien...

Rozzy

Berichten: 1612
Geregistreerd: 16-08-06

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 11:21

over 3 jaar spreken we elkaar nog is in dit topic Haha! maar misschien is het wel 'leuk' om dit topic open te houden om de vooruitgang te zien...

PienZ

Berichten: 1545
Geregistreerd: 15-09-05
Woonplaats: Achter mn computer natuurlijk

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 11:23

En daar gaan we weer *ZUCHT*

Flygill
Berichten: 8045
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Overloon

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 11:26

rohotje schreef:
over 3 jaar spreken we elkaar nog is in dit topic Haha! maar misschien is het wel 'leuk' om dit topic open te houden om de vooruitgang te zien...

om kritiek te leveren? Dan zal ik maar niet vertellen dat mijn jaarling gestaakt heeft.

Rozzy

Berichten: 1612
Geregistreerd: 16-08-06

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 11:28

hoezo,, daar gaan we weer.. ? ik dacht dat dit topic al 3 weken dicht was maar toch blijven jullie er zelf ook over doorpraten... het is duidelijk dat iedereen zijn gelijk wil halen. Laten we iedereen zijn mening gewoon respecteren.
* ik was trouwens VOOR het in de hand hebben van een jaarling * zie mijn eerdere posts..

PienZ

Berichten: 1545
Geregistreerd: 15-09-05
Woonplaats: Achter mn computer natuurlijk

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 11:54

Ik hoef mijn gelijk niet te halen en respecteer ook ieder zijn mening. Alleen ik persoonlijk vind het van in de hand hebben van een jaarling helemaal niet slecht. En ik wil zeker over 3 jaar die discussie nog wel eens hebben. En het is nog een hengst ook staat nu gewoon tussen de merries wat perfect gaat netjes opgevoed en dat zal over 3 jaar nog zo wezen

Binckydenice

Berichten: 5858
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Purmerend

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 12:30

rohotje schreef:
over 3 jaar spreken we elkaar nog is in dit topic Haha! maar misschien is het wel 'leuk' om dit topic open te houden om de vooruitgang te zien...


Ja is goed ik weet wat ik doe....

Binckydenice

Berichten: 5858
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Purmerend

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 12:32

Chip2 schreef:
Ik hoef mijn gelijk niet te halen en respecteer ook ieder zijn mening. Alleen ik persoonlijk vind het van in de hand hebben van een jaarling helemaal niet slecht. En ik wil zeker over 3 jaar die discussie nog wel eens hebben. En het is nog een hengst ook staat nu gewoon tussen de merries wat perfect gaat netjes opgevoed en dat zal over 3 jaar nog zo wezen



En die van mij staat er naast en het gaat perfecto! Go jij! Go jij!

PienZ

Berichten: 1545
Geregistreerd: 15-09-05
Woonplaats: Achter mn computer natuurlijk

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 12:50

hij staat tussen 2 merries in valt me op hoe nuchter hij is zeg had ik niet verwacht omdat het nogal is een heethoofd kan wezen.

vincenza

Berichten: 1339
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 13:51

misschien is het nu opbouwender dit topic te sluiten en iedereen de tips en ideetjes hierin tot zichzelf te nemen en te laten bezinken; alles hangt toch af van de mogelijkheden die je tot je beschikking hebt, je karakter, het karakter en ras van je paardje. ik geloof dat de TS wel voldoende info heeft. Ik zal eens kijken of een mod dit topic wil sluiten.

Binckydenice

Berichten: 5858
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Purmerend

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 14:03

Waarom moet het gesloten worden? We kunnen toch gewoon verder gaan?

ellisje
Berichten: 79
Geregistreerd: 25-10-06
Woonplaats: H.I.Ambacht

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 15:58

Laat hem eerst lekker genieten van z'n jonge jaren maar zorg dat er wederzijds respect is ..je moet dus ergens de balans vinden van hem lekker laten genieten maar ook zorgen dat ie je ziet staan!

PienZ

Berichten: 1545
Geregistreerd: 15-09-05
Woonplaats: Achter mn computer natuurlijk

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 15:59

Geloof dat ik die balans aardig gevonden heb.

Mimoso
Berichten: 293
Geregistreerd: 09-08-05
Woonplaats: Wekerom

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 16:05

Ik heb mijn jaarling in de opfok, maar als basis kan ik haar wel trailer laden, voetjes geven, vast staan en aan de hand lopen. Daarnaast bezoek ik haar een paar keer in de week voor knuffels en het benadrukken van wat ik haar geleerd heb. Dat is voor nu voldoende (voor mij dan).

Anoniem

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 11:31

Ik sluit dit topic, volgens mij is werkelijk álles wat gezegd moest worden onderhand wel gezegd. Het wordt alleen maar een herhaling en mensen lezen toch niet het hele topic, waardoor het topic alle kanten op gaat Lachen