Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Risje80

Berichten: 690
Geregistreerd: 08-09-06
Woonplaats: Germany

Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-06 20:04

Ik heb sinds 2 weken een jaarling. Ze loopt netjes met me mee aan een halster in en uit de weide. Alleen als ik haar vast zet om te poetsen blijft ze heen en weer draaien. Heel irritant. Ze blijft gewoon niet netjes stil staan. Ze heeft me zelfs al een paar keer plat gedrukt tegen de muur aan en heeft mn dochterje al omver geduwd. Ik heb het heel rustig geprobeerd om telkens "sta stil" te zeggen en mn hand rustig tegen haar kont aan de duwen. Ze trekt zich er niks van aan. Ook heb ik het al op een harde toon geprobeerd en met een zachte tik. Ik druf haar eigenlijk geen harde tik te geven omdat ik bang ben dat ik haar daarmee verpest omdat ze nog zo jong is.
Heeft er iemand ervaring met een jaarling, zo ja, hoe gaan jullie daarmee om? Mag ik ook hard zijn tegen haar of juist niet?

Groetjes, Charissa

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 20:10

Wat verwacht je dan van een jonge spring in het veld Haha! Haha! dat ze rustig blijf afwachten en braaf blijft staan ????

Als ik zo je post lees, ben je nog niet helemaal toe aan een jaarling.... je weet niet hoe je het dier op moet voeden en wat je wel en niet kan verwachten van het beessie.

Mijn tip is, om gewoon het dier lekker op het land te zetten met soortgenootjes....... en dat nog even twee jaar vol te houden.

Jaarlingen zijn niet om mee te tutten, jaarlingen zijn jonge paarden die nog heel veel moeten leren, en dat leren doen ze het beste in een kudde andere paarden.

Je kan gewoonweg niet van zo een jonkie verwachten dat ze stilstaat......

Poetsen kan best, en dan bedoel ik even snel er een borstel overheen halen..... maar feitelijk is het niet nodig Haha! Haha!

veel succes

Risje80

Berichten: 690
Geregistreerd: 08-09-06
Woonplaats: Germany

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-06 20:18

IK heb wel ervaring met veulens en jaarlingen. Maar ik denk dat ik geluk heb gehad met die omdat die erg lief waren, Haha! en ik heb met hun nooit problemen gehad. Wel is het zo dat ik deze veulens vanaf de geboorte in hand heb gehad. En had toen alle tijd van de wereld en ging desnoods de hele dag bij hun in de wei liggen, ik kon alles met ze doen.
Maar dit paardje ken ik pas een maand. Ik weet ook wel dat ik haar niet veel hoef te poesten, maar ik wil haar al wel laten wennen aan het poesten en wandelen. En bijvoorbeeld hoefjes geven, dat vind ik toch wel heel belangrijk. De voorhoefjes gaan ook goed alleen achter nog niet zo, maar met veel geduld kom er ik wel.

UK_eef

Berichten: 4218
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Gemeente Dronten

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 20:23

Gewoon laten draaien. Het is een baby, jouw baby kon waarschijnlijk ook niet doodstil liggen/staan? Het is heel normaal dat ze beweegt. Je moet het gewoon negeren en haar zeker niet een half uur proberen te laten staan maar gewoon een paar minuutjes en lekker terug op het land.

Poets haar een of twee keer per week maar verder er gewoon van af blijven! Lekker laten opgroeien. Zolang ze de basis kent is het prima maar je moet er niet te veel aan gaan friemelen hoor.

Biancaa

Berichten: 4176
Geregistreerd: 03-11-05
Woonplaats: den haag ypenburg

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 20:53

Ik heb dus ook een jaarling monster Knipoog Ze is heel lief en soms heel erg ondeugend. Als ik haar 1 keer per 2 weken in handen krijg dan is het veel. Wat Kiwiko ook zegt, niet teveel mee doen, af en toe een voetjes laten geven en een borsteltje eroverheen. Misschien eens 10 minuten wandelen, beslist niet langer. Ze kunnen namelijk hun aandacht er niet bijhouden omdat ze zo jong zijn. Anders ga je dus straffen terwijl ze eigenlijk niets fout doet.

die van mij is vandaag dus heel erg "mishandeld" Ik heb haar gewassen, geborsteld, staart gewassen, sokken gewassen (is een tinker) en eergisteren al gevlochten. Ahhh arm beest wist niet waar ze het zoeken moest Haha! Ze was wel heel braaf hoor ne heeft aardig stilgestaan. Ze gaat aanstaande zondag naar een keuring, dus tja dan moet het even hoor Knipoog Daarna mag ze weer gewoon in de wei met haar maatjes. Nu even tuttelen, wat ze eigenlijk ook wel een keer lekker vond.

Veel succes met je jaarling Lachen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 09:15

Voetjes leren geven is goed, en je pletten mag ook niet. Het paard heeft duidelijk nog niet geleerd om te wijken voor druk...daar zou ik eerst mee beginnen. Dat ze draaien bij het vast staan gaat op een gegeven moment wel over, uitvoerige poetssessies duren ook voor een jaarling veel te lang. Inscharen als de basis er in zit (en dat zit er in, als hij halster om kan, en mee kan lopen, en voetjes kan geven). Het leren voor druk zal hij nog moeten leren...stemcommando's en tikken zal hij igg op deze leeftijd nog niet begrijpen. Wat je hem wel leert door te zacht voor hem te zijn is dat hij je ook op latere leeftijd niet serieus hoeft te nemen. Dus als je al met hem aan het werk gaat met het wijken voor druk, blijf proberen tot je een reactie krijgt, verhoog desnoods de druk, en beloon de kleinste aanzet om aan je vraag te voldoen.

Damber

Berichten: 2318
Geregistreerd: 07-11-05

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 16:39

Wanneer ze de borstel en het halster accepteerd, lekker met leeftijdgenootjes in het land.. niet mee kl**ien. Leer hem/haar maar over een jaar of twee wat stil staan is...

Risje80

Berichten: 690
Geregistreerd: 08-09-06
Woonplaats: Germany

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-06 19:23

Bedankt voor jullie reacties, en vooral van Cassidy, daar heb ik veel aan.
Ik ga haar echt niet lang poetsen hoor, ik haal er ff snel de borstel over en probeer haar hoefjes uit te krabben.
Maar ik wil zo graag lekker met dr tutten (ookal is dat niks voor een jaarling, dat weet ik) Ik zou gewoon graag een goede band met haar willen opbouwen, zodat we over 2 jaar lekker aan de slag kunnen met zn tweetjes en zij me helemaal vertrouwd.
Ik ga het lekker rustig aan doen met haar. En haar laten wennen aan mij.
Iemand nog tips hoe ik haar het beste kan laten wennen aan mij? (of hoe we kunnen wennen aan elkaar Knipoog )

Ericc

Berichten: 179
Geregistreerd: 18-04-06
Woonplaats: koeiekerk a/d Ijssel

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 20:28

Dat laten wennen gebeurt eigenlijk al tijdens het poetsen.
Verder zou je natuurlijk ook een keer het weiland in kunnen gaan en gewoon ff aaien of wat lekkers geven dat ze weet dat ze niet elke keer het weiland uit moet en het ook makkelijker maakt om het halster om te doen.
Ik heb zelf een jaartje een tweejarig paard verzorgd maar daar kon je heel moeilijk het halster bij om doen in de wei.Dat heb ik een beetje opgelost door soms ook de wei in te gaan en gewoon even aaien ofzo in het begin rende ze dan sneller weg maar na een paar keer kwam ze zo naar mij toe ook als ik het halster bij me had.
Dit geld misschien niet voor jou paard maar als ze 2/2,5 jaar is kan ze zo lastig gaan doen.
Succes!

kynshiri

Berichten: 2730
Geregistreerd: 01-09-06
Woonplaats: Mechelen

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 20:39

ach tis nog maar een jaarlingetje... als je gewoon rustig verderdoet met af en toe eens borstelen en overal proberen aan te raken enz komt dat wel goed.

negeren als ze staan trappelen en draaien (en gewoon proberen verder te werken) en uitbundig belonen op momenten dat ze even stilstaan terwijl je aan het borstelen bent...

Joey_Diamond
Berichten: 344
Geregistreerd: 08-08-05
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 21:18

ja ik ben het eens met kynshiri

Rytm

Berichten: 4869
Geregistreerd: 19-02-04

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 12:44

Het is een jaarling. Laat hem lekker staan & paard zijn.

Risje80

Berichten: 690
Geregistreerd: 08-09-06
Woonplaats: Germany

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-06 13:12

Ik laat haar zeker niet alleen in de wei staan en laten grazen.
Ik ga lekker wat ontspannende dingetjes doen, even lekker een stukje wandelen ofzo. Al is het maar 1 x in de week.
Ik vraag me af, voor diegene die hun jaarlingen alleen maar in de wei laten staan, hoe doen jullie dat met de hoeven eigenlijk??? No hoof no horse. Je zult toch regelmatig de hoefjes moeten controleren en uitkrabben. Hoe doen jullie dat als jullie jaarling nog helemaal niks gewend is??

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 13:16

Ik heb wel ervaring met jaarlingen hoor Knipoog
Maar van een jaarling kan je ook niet verwachten dat ie netjes blijft staan. En als je hem/haar nog maar 2 weken hebt, misschien mocht hij/zij het bij de vorige eigenaar wel?
Als ze nog geen voetjes kan geven;
Ga veel met een zacht borsteltje voorzichtig der beentjes poetjes enzo. Veel aan haar bene zitten. En dan als dat goed kan vraag je haar voetje. Misschien trekt ze hem weer weg, maar als ze hem optilt gelijk weer neerzetten, en heel uitbundig belonen.
Gewoon zo rustig en en geduldig oefenen. Vanzelf lukt het wel een keer Lachen

Anoniem

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 13:18

Kent je paard een halstertje aan uit.
Vind hij het goed dat je hem overal aanraakt
En snapt hij het voetjes geven,

dan kijkt hij genoeg voor de komende 2 jaar en kan hij lekker de wei op Lachen

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 13:20

KiWiKo schreef:
Wat verwacht je dan van een jonge spring in het veld Haha! Haha! dat ze rustig blijf afwachten en braaf blijft staan ????

Als ik zo je post lees, ben je nog niet helemaal toe aan een jaarling.... je weet niet hoe je het dier op moet voeden en wat je wel en niet kan verwachten van het beessie.

Mijn tip is, om gewoon het dier lekker op het land te zetten met soortgenootjes....... en dat nog even twee jaar vol te houden.

Jaarlingen zijn niet om mee te tutten, jaarlingen zijn jonge paarden die nog heel veel moeten leren, en dat leren doen ze het beste in een kudde andere paarden.

Je kan gewoonweg niet van zo een jonkie verwachten dat ze stilstaat......

Poetsen kan best, en dan bedoel ik even snel er een borstel overheen halen..... maar feitelijk is het niet nodig Haha! Haha!

veel succes


Hier ben ik het helemaal mee eens. Lachen
En anders;'je kan haar ook grasend (los!) in wei lekker poetsen.
Gewoon lekker grazend, en dan een borsteltje er overheen.

Alleen wil ik op dit dingetje 1 ding aanmerken;
Je kan haar op haar 2e wel meer gaan leren, longeren enzo. Gewoon in een longeer bak, helemaal los.
Gewoon lekker mee spelen Lachen
Je moet er aan denken dat jonge pony's nog erg speels en actief zijn Lachen

Binckydenice

Berichten: 5858
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Purmerend

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 13:23

Ik ben iedere dag bij mijn jaarling op het land te vinden. Er staat een leeftijdsgenootje bij. Iedere avond ga ik er heen om te troetelen en te kl**ien zoals "damber" dat zegt.

Zodra mijn jaarling mijn toeter hoort komt hij al aanrennen, ik ben met hem in een natuurgebied wezen zwemmen hij vond het geweldig. En als hij een dag niet wil komen komt hij toch niet? Maar hij kom toch wel....

Mijn paard is paard zoals hij zelf paard wil zijn op dit moment.

daantjuhhh

Berichten: 26910
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 13:28

Risje80 schreef:
Ik laat haar zeker niet alleen in de wei staan en laten grazen.
Ik ga lekker wat ontspannende dingetjes doen, even lekker een stukje wandelen ofzo. Al is het maar 1 x in de week.
Ik vraag me af, voor diegene die hun jaarlingen alleen maar in de wei laten staan, hoe doen jullie dat met de hoeven eigenlijk??? No hoof no horse. Je zult toch regelmatig de hoefjes moeten controleren en uitkrabben. Hoe doen jullie dat als jullie jaarling nog helemaal niks gewend is??

Nou dat leer ik ze met 2 maand oud.
Ik leer hem meelopen aan touwtje.
Hoefjes uitkrabben en vast staan .
maar alles maar heel kort.
2 minutjes hoogstens.
Dan ben ik na een maand af en toe frutselen klaar.
Dan gaat hij met 6 maand oud op de wei.

En word elke zoveel tijd door de smid bekapt, (dan worden z'n voetjes weer netjes gemaakt en is hij even in handen geweest) en ik kom eens in de zoveel tijd een keer de wei op om een aai te geven.
Verder blijf ik er vanaf.
Ze worden wel elke dag bekeken door de eigenaar van het land.
Hij kijkt even of alle beentjes dun zijn en of ze goed lopen.
Maar dat doet hij op een afstandje.

Verder kom ik er dus niet aan 2,5 jaar lang niet.
een keer in de maand een aai of een knuffel, een keer in de zoveel maand de smid and thats it.

En dan heb ik als het paard 3 is, een jong paard wat overal voor open staat, braaf meeloopt aan touwtje, nette voetjes heeft die je ook op kan tillen.
En een band creeer ik dan verder wel.

Maar het paard ziet mij wel als zijn leider.

Binckydenice

Berichten: 5858
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Purmerend

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 13:30

daantjuhhh schreef:
Risje80 schreef:
Ik laat haar zeker niet alleen in de wei staan en laten grazen.
Ik ga lekker wat ontspannende dingetjes doen, even lekker een stukje wandelen ofzo. Al is het maar 1 x in de week.
Ik vraag me af, voor diegene die hun jaarlingen alleen maar in de wei laten staan, hoe doen jullie dat met de hoeven eigenlijk??? No hoof no horse. Je zult toch regelmatig de hoefjes moeten controleren en uitkrabben. Hoe doen jullie dat als jullie jaarling nog helemaal niks gewend is??

Nou dat leer ik ze met 2 maand oud.
Ik leer hem meelopen aan touwtje.
Hoefjes uitkrabben en vast staan .
maar alles maar heel kort.
2 minutjes hoogstens.
Dan ben ik na een maand af en toe frutselen klaar.
Dan gaat hij met 6 maand oud op de wei.

En word elke zoveel tijd door de smid bekapt, (dan worden z'n voetjes weer netjes gemaakt en is hij even in handen geweest) en ik kom eens in de zoveel tijd een keer de wei op om een aai te geven.
Verder blijf ik er vanaf.
Ze worden wel elke dag bekeken door de eigenaar van het land.
Hij kijkt even of alle beentjes dun zijn en of ze goed lopen.
Maar dat doet hij op een afstandje.

Verder kom ik er dus niet aan 2,5 jaar lang niet.
een keer in de maand een aai of een knuffel, een keer in de zoveel maand de smid and thats it.

En dan heb ik als het paard 3 is, een jong paard wat overal voor open staat, braaf meeloopt aan touwtje, nette voetjes heeft die je ook op kan tillen.
En een band creeer ik dan verder wel.

Maar het paard ziet mij wel als zijn leider.



Jij beweerd nu dat je een paard hebt die overal voor open staat?
Volgens mij heb je dan een paard die niets anders kent dan weiland en alles in 1 keer op zijn dak gaat krijgen.... Lekker frusterend voor zo'n dier. En dat noemen ze dan paard laten zijn?

Diva_Jenny

Berichten: 861
Geregistreerd: 23-12-05
Woonplaats: TT city

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 13:32

Toen mijn paardje nog zo jong was had ie ook niet het geduld om stil te blijven staan. Maar met af en toe even poetsen en voetjes geven word het vanzelf beter. Die van mij poetste ik ook 1 of 2 keer per week en verder mocht ie lekker spelen op de wei hoe ouder hij werd (is nu 3) hoe meer geduld hij kreeg. Zomers deed ik helemaal niks met hem stond hij een half jaar op de hengstenwei als ze het eenmaal weten verleren ze het niet zo snel meer, en nu staat ie zo mak als een lammetje stil met poetsen is gewoon een kwestie van wennen en geduld hebben.

Risje80

Berichten: 690
Geregistreerd: 08-09-06
Woonplaats: Germany

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-06 13:34

Ik heb gelezen dat longeren voor het 3de jaar niet goed is. Dus ik was ook niet van plan om dat te gaan doen in het 2de jaar.
En los poetsen in de wei zal niet gaan lukken aangezien ik net door de andere paarden aangevallen ben en een trap heb gekregen. Ik wilde alleen mijn paardje even gaan aaien meer niet, maar daar kreeg ik de kans niet voor.Ik baal hier enorm van, ik ben dus toch genoodzaakt om haar uit de wei te halen om haar te aaien of te poesten.
Ik wil haar gewoon ongeveer 1 x in de week een poetsbeurt geven. Ik denk dat we nog erg aan elkaar moeten wennen. En dat gebeurd niet om haar alleen maar in de wei te laten staan.

Anoniem

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 13:35

Ik heb al veel paarden zadelmak gemaakt.
Maar de fijnste dieren waren de dieren zoals die van daantjuhhh

Geen angst, geen verwende dominantie.
Maar heerlijk en eerlijk puur paard.

marleen_usar

Berichten: 24681
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 13:37

Mijn paard had 3 jaar op het land gestaan en was erg groen maar toen ik aan de gang ging pakte hij alles zo op.

Binckydenice

Berichten: 5858
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Purmerend

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 13:38

Ik heb ook meerdere paarden ingereden en ik heb juist gemerkt dat de dieren die in handen zijn geweest veel rustiger en vertrouwvoller waren waardoor je veel sneller een reactie krijgt.

Anoniem

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 13:40

Wat is meerdere?
Honderd of meer?

Vraag het ook maar eens aan Kim?
Die heeft ook wel dat aantal onder der kont gehad Lachen