Opvoeding Hengsten mini-veulen (tips gevraag)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
skaay

Berichten: 2515
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: ergens in nh

Re: Opvoeding Hengsten mini-veulen (tips gevraag)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 14:37

maar echt niet vast zetten!! dan kunnen ze zichzelf ophangen...
en heeft hij verder geen leeftijdsgenootjes? of warom staat hij niet bij jou 2 pony,s als die daar ook staan?
en castreren kan al vanaf 1 jaar.

Sjaad

Berichten: 4728
Geregistreerd: 04-04-04
Woonplaats: Nederland

Re: Opvoeding Hengsten mini-veulen (tips gevraag)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 14:42

Aaah marsha wat leuk!!
Een mini! Heb je ook al foto's gemaakt?

capopjekop

Berichten: 30683
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Opvoeding Hengsten mini-veulen (tips gevraag)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 23:15

Gewoon naar buiten doen en dagelijks even heen lopen. Mijn shethengst was ook niks gewend toen ik hem kreeg. Heb gewoon veel tegen hem gepraat en geprobeert contact te leggen met hem, kriebelen enz. Na een tijdje was hij eraan gewent.

Mirte_

Berichten: 1820
Geregistreerd: 18-06-06
Woonplaats: Aan de Zeeuwse kust.

Re: Opvoeding Hengsten mini-veulen (tips gevraag)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 13:14

ik ben nu een shetlanderhengst aan het inrijden.
deze staat wel in een wei met hengstige merries waar ik altijd heel voorzichtig mee ben.
ik vind het belangrijk dat je eerst hun vertrouwen wnt.

over jouw probleem:
ik zet hem soms ook wel eens vast. hij trekt dan ook nog al , maar als ik hem in de gaten blijf houden en als het maar even is maakt het geen probleem, maar zorg er wel voor de dhij zich zelf niet ophangt!

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Re: Opvoeding Hengsten mini-veulen (tips gevraag)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 19:20

Een veulen in de stal Lips are sealed vastzetten voor twee dagen?
Nooit alleen laten bij vastzetten, tenzij je hem errug beu bent.

Hierboven staan best goede tips.
Vooral die van hem laten castreren, buiten gooien en belangrijk! zorgen dat hij een paardenvriendje krijgt.
Hihi, heb je al fotos? (nieuwsgierig)

secricible

Berichten: 25712
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Opvoeding Hengsten mini-veulen (tips gevraag)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 21:42

Nado schreef:
Secricible, heb jij wel eens een trap gehad van een volwassen shetlander ? Nou, ik wel en dat komt verdraaid hard aan. Een jonge shet die zich niet gedraagd kan een zelfde trap verwachten van een volwassen shet. Als jij hem dan een aaitje geeft met je hand (want zo voelt een zachte tik) dan is dat geen correctie voor zo'n dier, en zal het steeds verder de grenzen gaan opzoeken. Door als correctie echt een goede harde trap te geven op het juiste moment, zal er duidelijkheid zijn en zal hij/zij het niet weer proberen.


yep, als jong meisje dat haar penny-droom in vervulling zag gaan toen ze de sleutel kreeg van een hek waarachter 5 shetlanders stonden. Dat deze shetlanders niet erg lief waren, werd er niet bij verteld Vork
Ik weet ook wel dat het moet, en ik doe het ook wel, maar voor mijn gevoel schop ik dat beestje de lucht in als ik um een flinke trap geef. Heb dus wel altijd last van een schuldgevoel na afloop Bloos
Maar aangezien eigenaar het niet doet (die komt maar eens per week en is verzot op het dier) en alleen ik en man bij wie hij gestald is hem opvoeden, doe ik heus mijn uiterste best. En geloof me, het is een echte schat. Zijn kinderen rennen er mee rond en het beestje vind het best Knipoog

capopjekop

Berichten: 30683
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Opvoeding Hengsten mini-veulen (tips gevraag)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 10:11

Ja consequent zijn is erg belangrijk. Ik merk dat nu aan mijn merrie. Ik heb nooit problemen met haar, maar ik ben consequent, bijten/trappen wordt gestraft en dat weet ze, dus ze doet het nooit. Maar mijn verzorgster vind het zielig om haar te straffen, gevolg: Pony probeert te bijten en te schoppen als ze geen zin heeft om iets te doen. Ik durf haar nu dus ook niet meer alleen erheen te laten gaan.

Bij mijn hengstje (inmiddels ruin) heb ik eigelijk vrij weinig last gehad. Mijn 2 dames voeden hem op en hij heeft wel eens geprobeert te bijten, maar dat heb ik afgestraft. Nu heb ik eigelijk nooit problemen met hem.

Marshaha

Berichten: 2944
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Weert

Re: Opvoeding Hengsten mini-veulen (tips gevraag)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-06 18:48

hey ik zie nu pas dat er nog gereageerd wordt Bloos
zal eens foto's maken cocochanel! Haha!

*veulen is inmiddels onwijs braaf geworden
hij gaat met de paarden en geit samen in de wei, en snachts op stal met de geit in 1 paardenbox

volgend probleem is dat schoonmama hem (hoezo niet verwacht Haha! )verwent, en hij nu al dik is naar mijn idee
maar het is haar al gezegd

Sjaad

Berichten: 4728
Geregistreerd: 04-04-04
Woonplaats: Nederland

Re: Opvoeding Hengsten mini-veulen (tips gevraag)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 17:36

Dat is goed! Ik ben heel benieuwd naar foto's Lachen