Opvoeding Hengsten mini-veulen (tips gevraag)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marshaha

Berichten: 2944
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Weert

Opvoeding Hengsten mini-veulen (tips gevraag)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-06 11:12

Hallo!
Mijn schoonmoeder heeft gisteren voor haar verjaardag een schetig hengstenveulen van 5 mnd gekregen (mini-shet)

Echter, heb ik nog nooit een veulen opgevoed, en zou ik graag wat tips willen
Het veulen staat in stal en wei bij een geitenbok (groot formaat!! nu nog klein) op stro.
Toen we hem gisteren kregen, kregen we het advies hem 2 dagen op stal VAST te zetten aan een halster omdat het veulen nog geen contact ermee (en ook zeer weinig met mensen) had gehad. Moet dat echt??

Gisterenavond heb ik even rustig bij hem in de stal gezeten, in het begin was hij was angstig, maar op den duur kon ik hem rustig aaien, en heb ik het (kapotte-)halster afgedaan.

Er staan nog 2 ponys op stal (C en E, waarvan E drachtig), een hiervan wordt bereden.

groeten! marsha

ramnoke

Berichten: 337
Geregistreerd: 18-03-05
Woonplaats: Tierool

Re: Opvoeding Hengsten mini-veulen (tips gevraag)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 11:17

Leuk mars zo'n jong hengstje.

Ik heb helaas ook geen ervaring met veulens maar om hem vast te zetten vind ik eigenlijk wel erg zieliuugh

Marshaha

Berichten: 2944
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Weert

Re: Opvoeding Hengsten mini-veulen (tips gevraag)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-06 11:22

ja ik ook Bloos penny he

ik ken jonge hengstjes die stijgerde enzo.. en ruinen mag pas met 2 jaar hoorde ik?? weet iemand iets?

Jacimatho

Berichten: 9608
Geregistreerd: 20-10-04

Re: Opvoeding Hengsten mini-veulen (tips gevraag)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 11:26

Heu....wat is dat voor advies?
Lijkt me niet echt verstandig een veulen vast te knopen zodat ie goed kan wennen aan het halster.


Ik zou het diertje in een box houden waar het voldoende ruimte heeft om rond te dartelen, of een klein stukje afgerekte weide.....een gezelschap ( een bok lees ik? ) en dan lekker vaak heen gaan. Worteltje mee, op je knieen en kroelen maar.
Op een gegeven moment went het diertje dan echt wel aan je en kun je gaan oefenen met wat hij toestaat. Handen achter oren leggen, oor vastpakken, handen over hoofd...dan eens met een halstertje aankomen en op speelse wijze aanwennen dat het halstertje op en af kan.
Veel geduld en aandacht doen een hoop.
Pas echter wel op dat de pony niet went aan voeren uit de hand of iets dergelijks, daar krijg je verwende krengen van. Duivel

Als het veulentje onvangbaar blijft kun je een goed passend halstertje omlaten de eerste week zodat je hem redelijk snel kunt pakken...en dan maar weer belonen..

Dan weer door met voetjes aanraken, proberen op te tillen, is de smid blij mee als ie dat kan

Succes!!!
En laat je aub niet meer van die gekke adviezen aanpraten hoor....je zult vast nog wel veel meer reacties krijgen van bokkers, dit forum kennende...

Ruinen mag zodra de ballen goed ingedaald zijn, maar steigeren heeft meer te maken met opvoeding dan met hormonen. Knipoog

Is je schoonmoeder in de paarden dat ze dit als kadootje kreeg?

edit...Zodra het veulen goed gewend is aan het halster en makkelijk te pakken is , zou ik hem gewoon de weide op laten gaan met de rest. Wel voor shetveulen/proof afrastering zorgen want het zijn de koningen der uitbrekers...
Laatst bijgewerkt door Jacimatho op 19-09-06 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Marigold

Berichten: 12598
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Opvoeding Hengsten mini-veulen (tips gevraag)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 11:27

ehm!
die moet gewoon naar buiten, zorg ervaoor dat hij niet uit kan breken (dus niet onder het draad door kan), en dat hij samen kan staan met (1 van) de andere paarden!
niet op vet gras zetten, elke dag wat hooi erbij voor de darmbalans, elke dag even in handen nemen, maar niet te veel.
vanaf dat hij 1,5 is ofzo kan je hem laten castreren.
maar vooral NIET op stal, en dan vastzetten 2 dagen!!

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Re: Opvoeding Hengsten mini-veulen (tips gevraag)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 11:28

2 dagen vastzetten? Ze doen het idd wel eens maar het zou niet mijn manier zijn, zeker niet met zo'n jong ding.
Wat je wel kan doen is het halster omlaten op stal en hem gewoon even binnenhouden of op een wat kleiner stukje buiten en hem voeren uit een emmer die jij vast heb zodat hij in iedergeval rustig kan wennen Ja

Castreren kan vanaf een maand of 9 al wel hoor, maar dat ligt er ook maar net aan of de ballen zijn ingedaald Haha!

Wel leuk zo'n klein ding Ja

Marshaha

Berichten: 2944
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Weert

Re: Opvoeding Hengsten mini-veulen (tips gevraag)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-06 11:30

jacimatho schreef:
Is je schoonmoeder in de paarden dat ze dit als kadootje kreeg?

hee bedankt voor je reactie

nee ze is niet in de paarden. ik heb de 2 (grotere) poníes daar staan, en stallen en weides gebouwd (en bak), mijn paard heeft er ook een tijdje gestaan.

haar man is pas overleden, en ze had een geitenbok gekregen.. en nu dus ook een pony, kan ze lekker verzorgen; is de achterliggende gedachte neem ik aan

Voor alle misverstanden te voorkomen: ik vond dat vastbinden ook een raar advies.. vandaar ook dit topic

Marshaha

Berichten: 2944
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Weert

Re: Opvoeding Hengsten mini-veulen (tips gevraag)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-06 11:42

runningkawa schreef:
Ik zou hem zeker niet vast gaan zetten.

Halster aan laten, evt met een kort touwtje eraan als je hem anders niet kunt pakken.
Lekker naar buiten met de andere
's avonds loopt hij wel met de andere mee naar stal.
Daar kun je hem wel pakken en in de goede stal zetten.

En daar gewoon rustig gaan staan.
laat maar komen.
neem bijv een pluk hooi in je handen.
En ga zo rustig proberen wat te aaien.

Zanda was ook schuw, maar binnen een paar dagen kon ik hem al voorzichtig aaien.
Zo lekker uitbouwen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Re: Opvoeding Hengsten mini-veulen (tips gevraag)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 11:45

Ik heb niets nieuws te melden Mars Lachen Ik sluit mij aan bij wat hierboven staat.

Anoniem

Re: Opvoeding Hengsten mini-veulen (tips gevraag)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 11:49

Maar als ze er helemaal geen ervaring mee heeft, vraag ik me af of het wel goed komt

Ik ben bang dat het zo een verwend monstertje word dan.

saska

Berichten: 193
Geregistreerd: 12-07-06
Woonplaats: Maldegem (België)

Re: Opvoeding Hengsten mini-veulen (tips gevraag)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 11:50

en laat em zeker niet enkel bij die bok staan, een veulen moet tussen de paarden opgroeien zodat hij ook echt leert een paard/pony te zijn en kan communiceren!!! HEEL belangrijk!!

veel succes groetjes

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Re: Opvoeding Hengsten mini-veulen (tips gevraag)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 11:55

Vooral het stukje: uit de hand voeren - verwennen is van belang. Veel aaien, aandacht geven en verder een beetje op laten voeden door de andere ponnies is uiteraard noodzakelijk. Maar maak er geen hond van die steeds loopt te bedelen. Geldt ook voor de bok, want als ze dat door krijgen, dan kunnen ze rake klappen uitdelen (hoorn, tanden, voeten). Lief zijn, maar consequent, ik denk dat je zo moet omgaan met ze.

Wens je schoonmoeder veel plezier met ze Lachen

petraaken

Berichten: 44222
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Opvoeding Hengsten mini-veulen (tips gevraag)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 12:10

Mars niet vastbinden. Wat je wel kan doen is elke morgen halster aan en elke avond halster af op stal. Voeren uit een emmertje om hem te laten wennen dat mensen niet eng zijn. Na een tijdje leren aan het touwtje lopen en voetjes geven en verder de gewone paarden behandeling. Castreren kan al op 1 jarige leeftijd hoor als de ballen goed ingedaald zijn.

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Opvoeding Hengsten mini-veulen (tips gevraag)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 13:20

De haflingers bij ons zijn met 6 maanden en met een jaar gecastreerd, dus dat kan zeker eerder dan 2 jaar.

Vastbinden zou ik ook niet doen. Ik zie daar persoonlijk het nut niet van. Ik zou hem, als het mogelijk is bij de andere paarden zetten (die zijn aan jou gewend toch?) en dan gewoon veel aanwezig zijn. Als je je klein maakt en de andere paarden komen komt hij vanzelf ook. Doe dan net zo als je eerder op stal deed. Ik zou hem persoonlijk niet gaan laten wennen met voer. Krijg je zeikers van.

Verder ALTIJD concequent en duidelijk blijven. Hengstenstreken worden niet getolereerd. Vic kent het principe van Happen = klappen inmiddels ook en hij bijt absoluut niet meer. tegen je op steigeren doen ook de beide hengstveulens niet meer. Het lijkt zielig om hem een lel te verkopen, maar ik vind het altijd zieliger voor mezelf als ie me bijt... Haha!

Verder weet ik niet wat ie nu te eten kreeg (voor ie bij jullie kwam) maar probeer dat de eerste tijd zoveel mogelijk gelijk te houden. Hij krijgt toch al een klap van de verhuizing...

rensju

Berichten: 1598
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Friesland

Re: Opvoeding Hengsten mini-veulen (tips gevraag)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 19:52

consequentie is inderdaad iets wat vaak mist, verder ook niet té veel ermee om prutsen... Je moet er voor zorgen dat je zijn vertrouwen hebt en dat hij weet wat jou regels zijn, en die meot je ook altijd aanhouden...Ik ben blij dat mijn pony 1 jaar totaal zonder mensen is opgegroeid.. lekekr zijn eigen gang gegaan en ik kon hem nog helemaal naar mijn hand zetten.. nu issie 4 en nog steeds hengst! en dat ga ik ook niet veranderen:)

Anoniem

Re: Opvoeding Hengsten mini-veulen (tips gevraag)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 22:33

Er is maar 1 manier in mijn ogen om een hengstveulen ( of merrie) op te voeden en dat is : Niet zelf doen Haha! Gewoon in de kudde laten opgroeien, want ze worden aartsverwend als mensen dat doen.

Anoniem

Re: Opvoeding Hengsten mini-veulen (tips gevraag)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 22:34

Helemaal met je eens Ja

Maar nu is hij schuw en je kunt hem nergens aanraken.
Dat zou ik wel eerst willen kunnen voordat ik hem de groep in zou gooien Ja

Animal_ABC

Berichten: 1343
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Zoersel (BE)

Re: Opvoeding Hengsten mini-veulen (tips gevraag)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 22:38

Nog een tip: ondanks dat ie klein is, zorg ervoor dat je vanaf het begin alleen dingen toelaat die je ook van een groot paard zou accepteren. Het ziet er natuurlijk super leuk uit als ie steigert of het snoep uit je zakken pikt oid, en met zo'n klein ding is het nog veel verleidelijker om dat allemaal toe te laten. Maar zo leert hij zijn grenzen niet en verliest hij alle respect voor je... met alle lastige gevolgen van dien... en los het dan maar weer op! Knipoog

Succes!

secricible

Berichten: 25706
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Opvoeding Hengsten mini-veulen (tips gevraag)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 14:20

Wij hebben ook net zo'n wollig baaltje op stal, tussen de geiten en kippen en kangaroos en naast een wei met een paard (maar willen ze niet samen hebben staan vanwege lengteverschil en omdat er naast ons ook net weer een shetlander is ontsnapt onder de draad door, nu staat hij achter hekwerk. )
Hij word verschrikkelijk verwend door de eigenaar die eens in de week komt. Man bij wie hij staat voert hem en loopt er iedere dag eens mee en ik ben idd ook voetjes geven, aaien enz. enz. Hij laat alles toe, maar hijs de baas in de wei dus vergeet af en toe dattie NIET de baas is over ons. DAttie niet de baas is over andere paard weettie wel overigens Tong uitsteken

Spritz

Berichten: 5781
Geregistreerd: 17-09-06

Re: Opvoeding Hengsten mini-veulen (tips gevraag)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 16:11

ik heb ook geen ervaring; maar veel suc6 met m!! Haha!

Ronnie26

Berichten: 848
Geregistreerd: 22-09-06
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: Opvoeding Hengsten mini-veulen (tips gevraag)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 18:55

GEwoon goed consequent blijven... en hem presies laten
weten wat hij wel of niet goed doet. Bij stoute dingen straffen
en bij goede dingen belonen. Dus niet alleen staffen maar ook
veel belonen... En veel aandacht geven zodat hij goed aan
mensen wend.

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Opvoeding Hengsten mini-veulen (tips gevraag)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 12:18

Het grootste gedeelte word door andere paarden gedaan dus zet hem bij die andere pony's in het land dan leert hij daar de basis al van, verder gewoon zorgen dat hij veel in de hand is, deelt hij een schop uit, geef je hem er gewoon een terug voor zn kont. Nooit voeren uit de hand, dan krijg je een bijterige opdringerige hengst. Als hij met poetsen of wat anders tegen je aan duwt gelijk terug duwen. Hij moet direct leren dat de mens de leider is en dat hij die dus niet kan bijten/trappen of omver kan duwen. Iets wat een keer neit mag mag nooit. Dus niet de regels veranderen. Als je zelf consequent en vooral ook eerlijk bent krijg je hele brave beestjes maar berg je voor de pubertijd.

secricible

Berichten: 25706
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Opvoeding Hengsten mini-veulen (tips gevraag)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 23:06

Ik vind het vooral moeilijk om te straffen. Als mijn paard iets fout doet dan krijgt hij gewoon een tik (of een schreeuw, maar eventjes pratend over fysieke straf) of een trap (afhankelijk van wat hij doet)
Maar als die shetlander ineens dominant begint te doen... Een tik vind ik al grof overkomen tegen zo'n klein ding. Als dit beestje aan het halstertouw gaat trekken hoef ik nauwelijks kracht te zetten om hem tegen te houden om weg te rennen.. Zo'n klein frotje is het. En om dan een tik te geven komt meteen nogal grof over vind ik, trappen is helemaal not done bij zo'n beessie.

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Opvoeding Hengsten mini-veulen (tips gevraag)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 10:01

Vind jij, maar rekenen er maar op dat je dan problemen krijgt. Regelmatig op zn plaats zetten is echt nodig anders heb je straks een mega krengetje

Nado
Berichten: 3356
Geregistreerd: 23-11-04

Re: Opvoeding Hengsten mini-veulen (tips gevraag)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 13:01

Secricible, heb jij wel eens een trap gehad van een volwassen shetlander ? Nou, ik wel en dat komt verdraaid hard aan. Een jonge shet die zich niet gedraagd kan een zelfde trap verwachten van een volwassen shet. Als jij hem dan een aaitje geeft met je hand (want zo voelt een zachte tik) dan is dat geen correctie voor zo'n dier, en zal het steeds verder de grenzen gaan opzoeken. Door als correctie echt een goede harde trap te geven op het juiste moment, zal er duidelijkheid zijn en zal hij/zij het niet weer proberen.

Verder, TS, ben ik het met bovenstaande eens dat het veulen het beste opgevoed kan worden door de overige pony's, niet uit de hand voeren en geen dingen laten doen die je een groot volwassen paard niet zou laten doen. Daarbij wil ik toevoegen dat ondanks het formaat een (mini-)shet ook gewoon een paard is, en je het ook zo moet behandelen. Ze lijken zo schattig, maar zijn ontzettend intelligent en zullen snel misbruik maken van een situatie waarin ze slechts als knuffeldier worden gehouden. En wat Karoliena zegt: dan houdt je een verschrikkelijk kreng over waar niemand blij mee is. Succes !