hoe belonen jullie je paardje tijdens of na het rijden??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
saffire
Berichten: 1468
Geregistreerd: 08-07-06
Woonplaats: Dordrecht

hoe belonen jullie je paardje tijdens of na het rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-06 10:42

nou ja de titel spreekt voor zich,

ik prijs helemaal de hemel in als ik aan het rijden ben en hij braaf
en daarna krijgt hij dan iets lekkers een paardensnoepie,of een appel
ofzow
en natuurlijk krijgt hij ook klopjes tijden shet rijden als hij braaf is

dus nu wil ik van jullie weten,
hoe belonen jullie je paard

Silence

Berichten: 25599
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Ikke in Maarheeze, Silence en Jimmy in Gastel.

Re: hoe belonen jullie je paardje tijdens of na het rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 10:47

Tijdens het rijden gebruik ik mijn stem. Bijvoorbeeld: Braaf, goed zo, zie je wel is helemaal niet eng enz.
Ook kriebel ik hem af en toe door zijn manen of over een aai over zijn hals.

Na het rijden krijgt hij dan altijd een snoepje en na het poetsen een schepje kruidenmuesli met iets extr`s zoals een worteltje of summer fit koekje.

Maaiikii

Berichten: 4474
Geregistreerd: 10-04-05
Woonplaats: IJsselstein

Re: hoe belonen jullie je paardje tijdens of na het rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 10:48

Mijn paard staat nu dag en nacht op het weiland dus hij krijgt 1x per dag biks. Ik geef hem altijd biks na het rijden en ik geef hem meestal ook nog een appel.
In de winter krijgt hij 2x per dag biks want dan staat hij niet meer op het weiland. Na het rijden geef ik hem dan een appel en een beetje muesli.

Annemariet

Berichten: 582
Geregistreerd: 20-04-05

Re: hoe belonen jullie je paardje tijdens of na het rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 10:49

Als hij tijdens het rijden goed op mij let en goed naar me luisterd beloon ik hem met mijn stem of krijgt ie een aai. En als hij braaf is geweest, krijgt ie een snoepje na het rijden.

Maaaike

Berichten: 2051
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: Rotterdam

Re: hoe belonen jullie je paardje tijdens of na het rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 11:01

Tijdens het rijden beloon ik vooral met mn stem (goedzo, braaf etc) en af en toe een aai over zn hals. Na het rijden mag ie even rollen en daarna krijgt ie wat te eten (appeltje, muslie).

La_Martina

Berichten: 521
Geregistreerd: 04-08-06
Woonplaats: SHCT

Re: hoe belonen jullie je paardje tijdens of na het rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 13:11

Ik doe het ook met m'n stem en een klopje op de hals. Ja
En na het rijden krijgen ze iets lekkers te eten.

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: hoe belonen jullie je paardje tijdens of na het rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 13:19

Ik beloon tijdens het rijden met mijn stem, of door even een klopje of aai op de hals te geven. Na het rijden beloon ik eigenlijk nooit. Mijn paard krijgt altijd na het afstappen en opsteken van de beugels een klontje, omdat hij heeft geleerd dat hij moet blijven stilstaan tot hij dat gehad heeft. Ideaal, ook op wedstrijden, hij blijft stokstijf staan, ik heb rustig de tijd om alles op orde te maken, zonder dat hij gaat lopen springen of draaien.
Na het rijden beloon ik nooit door ze nog wat in de voerbak te geven, ik vind dat een beetje onzin. Ze worden daar alleen maar ongeduldig van, gaan er dan elke keer echt op staan te wachten. Ik ben zelfs wel eens gebeten door een paard dat ik voor iemand reed, omdat ik blijkbaar niet snel genoeg wat eten in de bak legde. Mijn paard wordt nog wel even geborsteld, dat vind hij ook heerlijk.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: hoe belonen jullie je paardje tijdens of na het rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 13:43

Belonen met stem of kriebel tijdens het rijden, na het rijden - afhankelijk van het weer - gaat ze onder de douche, aansluitend deken op zet ik haar in de box vast. Als ze droog is mag ze los, en dan ligt er meestal een handje muesli in haar box.
Ze weet op het moment dat ze de box inkomt dat er wat in de voerbak ligt, maar toch moet ze geduldig wachten tot ik beslis dat ze daar heen mag.
Krijg je hele geduldige paarden van.

Kartouche

Berichten: 172
Geregistreerd: 30-07-06
Woonplaats: N Limburg

Re: hoe belonen jullie je paardje tijdens of na het rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 14:23

Onder het rijden als het goed gaat klop ik heb regelmatig op de hals en ik beloon hem met mijn stem(ben een kletser van huis uit tegen mijn paard)
En als ik klaar ben krijgt hij altijd appels, wortels en een schep muslie, moch ik tussendoor als ik aan t poetsen ben of gewoon zo heb ik meestal paardensnoepje's op zak.

sjorsie

Berichten: 6486
Geregistreerd: 20-05-05
Woonplaats: naast de buren

Re: hoe belonen jullie je paardje tijdens of na het rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 14:26

ik beloon met klopjes op de hals en soms ook stem en na het rijden krijgt ie dan wat muesli op stal in de voerbak

koekjes en suikerklontjes doe ik niet aan daar word een paard alleen maar opdringerig van en is ook niet echt goed voor ze.
Laatst bijgewerkt door sjorsie op 14-09-06 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

superlise
Berichten: 3252
Geregistreerd: 10-11-04

Re: hoe belonen jullie je paardje tijdens of na het rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 14:28

onder het rijden gebruik ik mijn stem en aai ik hem ook door z´n manen.
na het rijden krijgt ze eigenlijk niks lekkers omdat als ik haar bijvoorbeeld 1 suikerklontje geef ,ze me heel de tijd achterna loopt en ook begint te bijten.

Animal_ABC

Berichten: 1343
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Zoersel (BE)

Re: hoe belonen jullie je paardje tijdens of na het rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 14:39

Tijdens het rijden op veel manieren, na het rijden kun je namelijk niet meer belonen voor iets dat het paard een half uur daarvoor gedaan heeft.
Mijn beloningen:
- minder druk op de teugels (na iets gevraagd te hebben)
- even stilstaan of stappen aan de lange teugel direct na een moeilijke oefening
- mijn zit lichter maken (nadat ik hem eerst zwaarder heb gemaakt om te vertragen bijvoorbeeld)
- beloningssignaal
- krabbelen in de hals (bij stilstaan)
- stoppen en afstappen na een supergoede prestatie (desnoods naast je paard uitstappen, is een mega-beloning)
- en natuurlijk gewoon verbale coaching Knipoog (goed zo, is niet eng, jaa, flink, knappe meid, ...)
-....

En na de rit lekker terug op de wei en dan is het meestal voertijd, dus ja, wat wil je nog meer als paard?

Sorlede
Berichten: 1197
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zuid-limburg

Re: hoe belonen jullie je paardje tijdens of na het rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 14:41

ik praat altijd tegen haar tijdens het rijden met goed zo, braaf meisje.
dat helpt wel veel, dan zie je de oortjes echt luisteren, dat geeft haar meer motivatie of naar mij te luisteren. met longeren werkt het het beste.

Bienotje

Berichten: 10874
Geregistreerd: 09-09-04

Re: hoe belonen jullie je paardje tijdens of na het rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 14:48

Veel met stem, is ook een manier waarop ik mezelf bij de les hou. Denk aan woorden als: Goedzo, braaf, nee, voorwaarts, draf. Maar ook, niet vasthouden, loslaten en werk nu eens mee passeren nog wel eens tijdens de training.

Ik probeer altijd met een goed moment af te sluiten, lekker uidraven of gaan stappen en langzaam de hals laten strekken. Dan even een klopje op de hals, en uitbundig beloning met mijn stem als het goed was.

Soms tussendoor halthouden en een keer lekker door de manen heen kroelen ofzo.

Laatste tijd ook veel bezig om in de volte netjes op het been te belonen met de binnenhand iets naar voren of een klopje op de hals. Ik probeer af en toe zelf teveel met die binnenhand en dit is een prima beloning voor paard als deze het goed doet en controle voor mijzelf of ik niet stiekem toch die hand te veel vast zet.

Peeetje
Berichten: 110
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: 's-Gravenzande

Re: hoe belonen jullie je paardje tijdens of na het rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 14:52

Ik beloon m'n paard meestal met een knuffel en wat eten na het rijden.. Tijdens het rijden, zoals meesten al zeiden, met de stem en een klopje op de hals.

Sjoos
Berichten: 6683
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: hoe belonen jullie je paardje tijdens of na het rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 14:54

tijdens het rijden met mn binnenhand een aai door de manen

bassa

Berichten: 772
Geregistreerd: 25-11-05
Woonplaats: Werkendam, Noord Brabant

Re: hoe belonen jullie je paardje tijdens of na het rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 15:51

met mijn stem en binnenhand door de manen en een klopje tijdens het rijden en na het rijden iets lekkers. en een lekker grotte kunuffel Knipoog.

Peet_Paneel

Berichten: 2265
Geregistreerd: 28-12-05
Woonplaats: Bolsward

Re: hoe belonen jullie je paardje tijdens of na het rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 15:52

met de stem maar vaak met een aai over der hals.. en als ze goed der best heeft gedaan krijgt ze na de tijd een handje bix Lachen

Tjaldur

Berichten: 2017
Geregistreerd: 04-12-05
Woonplaats: Sint-Oedenrode

Re: hoe belonen jullie je paardje tijdens of na het rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 15:59

Mijn bijrijdpaard staat stil als ik goed zo zeg haha, doet ie namelijk bij ho ook. Is heel fijn als je in draf zit en je zegt hallo tegen iemand. Haha!

_Lisanne

Berichten: 3719
Geregistreerd: 17-10-04
Woonplaats: In de buurt van Rotterdam

Re: hoe belonen jullie je paardje tijdens of na het rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 16:07

Als ze iets braaf doet geef ik haar een klopje op haar hals.. ook doe ik altijd tussen door ff stappen aan de lange teugel. En tijdens het rijden krijgt ze ook altijd snoepjes Ja Beloon haar echt voor alles Haha! Na het rijden stap ik haar meestal aan het halster over de verharde weg uit Lachen
Daarna mag ze eerst rollen daarna krijgt ze 1 kilo slobber en een halve kilo biks Ja Daarna mag ze weer lekker het land op Lachen

*edit: en bedelen doet ze echt niet! Haha! Soms kijkt ze wel van ik wil een snoepje, maar dat is mijn eigen schuld want dan krijgt ze die ook.. Maar echt bedelen zoals half in je broek bijten voor een snoepje doet ze niet Lachen
Laatst bijgewerkt door _Lisanne op 14-09-06 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

milou123

Berichten: 7674
Geregistreerd: 16-05-06

Re: hoe belonen jullie je paardje tijdens of na het rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 16:09

als hij het goed doet onder het rijden krijgt hij een ''klopje'' en als hij het goed heeft gedaan krijgt hij na het rijde een koekje Ja welke en de grote ligt eraan hoe goed het ging Knipoog

Avary

Berichten: 78
Geregistreerd: 03-09-06

Re: hoe belonen jullie je paardje tijdens of na het rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 16:13

tijdens t rijden ook met mijn stem en aaitjes Ja na het rijden een klopje ofzo.. maar eigenlijk nooit snoepjes.. ik houdt niet zo van dat gebedel..

saffire
Berichten: 1468
Geregistreerd: 08-07-06
Woonplaats: Dordrecht

Re: hoe belonen jullie je paardje tijdens of na het rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-06 18:13

dus eigenlijk belonene jullie hetzelfde als ikke
Haha! Knipoog

Iepoetjuh

Berichten: 1224
Geregistreerd: 14-11-05

Re: hoe belonen jullie je paardje tijdens of na het rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 20:31

Ja meestal beloont iedereen wel zo Haha!
Klopjes op de hals 'braaf' zeggen, of ik ga even lekker met lange teugel stappen tussendoor. Na de les een emmertje met muesli, wortel of appel en ze is weer tevreden Lachen

kwadraatje

Berichten: 4335
Geregistreerd: 01-02-04
Woonplaats: Disneyland

Re: hoe belonen jullie je paardje tijdens of na het rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 20:34

Ik beloon hem met mijn stem, en geef hem af en toe een klopje onder het rijden als hij bijvoorbeeld een oefening goed heeft gedaan.
En zowiezo op het einde, dan beloon ik hem ook altijd door middel van een snoepje.
Als we aan het afzadelen zijn krijgt hij ook nog een snoepje.

Hij krijgt best vaak een snoepje als ik met hem ga rijden.
Als ik hem moet pakken uit de wei, dan krijgt hij er een.
Niet als ik hem vanaf stal moet halen.
Als het bit in gaat, dan krijgt hij er een en na het rijden dus.