Paard kan niet vaststaan aan de muur *tips nodig*

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yucca

Berichten: 4907
Geregistreerd: 06-09-05

Paard kan niet vaststaan aan de muur *tips nodig*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-06 08:24

Ik heb al verschillende dingen uitgeprobeerd zodat mijn paard zich niet meer los trekt,
als ze aan de muur vast staat. Ze heeft een nylon halster,
en verschillende halstertouwen zijn al gesneuveld als mevrouw weer eens gaat trekken/hangen.

Nu had ik een vastzetlijn gekocht, zo'n rvs ketting, maar gister kreeg ze het ook voor elkaar om dat kapot te trekken.

Wat kan ik doen om haar te leren dat ze gewoon moet vaststaan?
Ik weet dat ze nu hangen/trekken assioceert met loskomen (dat lukt steeds maar weer),
maar moet ik haar dan 3 halster, 3 kettingen en een halsband omdoen en dan maar laten trekken?
Ik ben bang dat ze iets in haar lijf kapot trekt en mijn vader vreest zelfs voor de muur Bloos

Ik heb al gehoord van een halster dat sluit om haar hoofd als ze trekt,
maar dan ben ik juist weer bang dat ze zichzelf wat aan doet, of dat ze in paniek raakt.
Moet ik met een zweep achter haar gaan staan als ze weer trekt?

Kortom: Wie heeft hier ervaring mee en wie heeft tips of een oplossing?

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Paard kan niet vaststaan aan de muur *tips nodig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 08:27

Ja, misschien is dat wel ene oplossing. Als ze gaat hanger, een tik. Wel niet zo hard dat ze flipt en door de muur knalt bij wijze van spreken, maar je kan dr misschien ook terugduwen ofzo. En dan langzaam opbouwen. Telkens als ze even goed stilstaat, wat lekkers of een lekkere knuffel geven. En dan gewoon langzaam opbouwn ofzo. Wel niet meteen iets lekker geven als ze heeft gehangen, maar heel even wachten. Anders kan ze misshien denken dat ze wat lekkers krijgt als ze gaat hangen.
Groetjs, mij

Jilly__

Berichten: 799
Geregistreerd: 11-04-06

Re: Paard kan niet vaststaan aan de muur *tips nodig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 08:29

heb precies hetzelfde probleem dus blijd dit even volgen.

ellepel

Berichten: 47362
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Paard kan niet vaststaan aan de muur *tips nodig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 08:37

de mijne kon nooit vaststaan maar met veeeeeel geduld nu dus wel, verwacht geen wonderen in een korte tijd..
ik heb de mijne leren los staan, wel het touw door een ring aan de muur,maar deze er gewoon los inhangen.
deed hij een stap opzij of naar achter,dan zette ik hem weer terug met commando "blijf staan" erbij.
scheelde weer omdat we nu eens niet bezig waren met dat touw,maar gewoon netjes op de plaats blijven staan. Knipoog
voordeel van het touw gewoon los is dat als je dier schrikt deze dus geen klap in de nek krijgt van een halster als hij toch eens achteruit springt...

ook heb ik hem geleerd dat als hij druk in de nek voelt hij dan moet zakken met het hoofd, dus paard los laten staan en met je hand geef je dan lichte druk net achter de oren .
je paard moet dan juist naar voren en beneden die druk volgen...

werkte bij mij enorm goed, maar zoals gezegd, veel geduld hebben, kan echt wel heel wat weken duren voor je paard weer kan vaststaan.
mijn pony kan nu weer fatsoenlijk vaststaan, hij ging overigens nooit hange,maar altijd draaiende bewegingen maken met zijn hoofd waardoor hij dus iedere keer het touw om zijn hoofd had zitten Knipoog
zowiezo zet ik nooit kort vast, altijd wat langer, gaat prima nu Haha!

Yucca

Berichten: 4907
Geregistreerd: 06-09-05

Re: Paard kan niet vaststaan aan de muur *tips nodig*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-06 08:51

@ellepel: klinkt goed hoe je het geleerd hebt, maar die van mij gaat echt hangen, ze zit daarbij vrijwel op de kont.

Als ze zich dan heeft losgerukt, wil ze ook niet meer richting vastzetplaats, met veel geduld en omwegen krijg ik haar er dan weer langs. Ik borstel haar nu gewoon 'los' aan het touw, wel voor de muur en dan moet ze gewoon blijven stilstaan, maar zelfs dat is moeilijk *eigenwijs paard*

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Re: Paard kan niet vaststaan aan de muur *tips nodig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 08:54

mijn paard deed dit ook, wanneer hij op een wasplaats stond met 3 muren om hem heen ging het wel goed.

het was dood eng wat hij deed ik hem een aantal keren een tik gegeven maar dat werkte niet.

optie niet meer vast zetten en zorgen dat hij blijft staan, krijg je een heel gehoorzaam en makkelijk paard van!.

Yell
Berichten: 13761
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: het noorden

Re: Paard kan niet vaststaan aan de muur *tips nodig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 09:00

ik denk dat ik dé tip voor je heb.
Ik heb namelijk ook een paard die daar erg veel moeite mee had. hij trok alles kapot/ halsters/ touwen/ kettingen.

Toen heb ik dé oplossing gekocht. Een soort rubberen staaf die je gebruikt inplaats van een halstertouw. waar je hem dus aanvast zet. Ik heb een groot en fors paard maar dat ding kreeg hij niet stuk. (1.77m)

Hij ging hangen en het rubberen ding 'veerde' mee. waardoor hij zichzelf niet kon beschadigen en ook niks kapot kreeg. Dit heeft hij 2 keer gedaan. En nooit weer. Het is inmiddels bijna 3 jaar geleden.

Trouwens mijn paard ging niet langzaamaan hangen maar hij vloog in een keer naar achteren. Erg vervelend. Maar gelukkig opgelost.

Yucca

Berichten: 4907
Geregistreerd: 06-09-05

Re: Paard kan niet vaststaan aan de muur *tips nodig*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-06 09:05

@Yvonniej: Mijn andere paard heeft hier ook last van (is een 3-jarige), en die heeft ook vast gestaan aan zon rubber touw, je raad het misschien al: dit heeft ze ook kapot getrokken. Het probleem is dat het meegeeft, dus dan blijven ze trekken omdat ze denken dat ze wel loskomen. MAar misschien moet ik een nieuwe kopen en proberen (andere was al een oudje)

Alle spullen met ijzer/metaal hebben ergens wel een zwakke plek waar het kan knappen als ze gaan hangen, helaas..

@Marloezzke: wasplaats heb ik helaas niet, zou ik wel graag willen....misschien dat ik nu eindelijk mijn vader zover kan krijgen haha??

kimmie1018
Berichten: 2761
Geregistreerd: 18-07-05

Re: Paard kan niet vaststaan aan de muur *tips nodig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 09:18

een hanghalster wat je al schref. je meot er wel bij blijfen maar het helpt super !

carrie79

Berichten: 1004
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: overijssel

Re: Paard kan niet vaststaan aan de muur *tips nodig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 09:22

ik heb het mijn paard ook afgeleerd met zo'n rubberen 'touw'. Werkte super hij hing bijna ieder dag wel een keer...geduld hielp echt niet. Hij had zelf zijn atlas ontwricht door al dat gehang. Los staan deed hij prima, bleef netjes op de plek maar het is in sommige situaties wat onhandig. En nu is het dus opgelost.

doom

Berichten: 5148
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Sint Pancras

Re: Paard kan niet vaststaan aan de muur *tips nodig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 09:29

heel simpel een oranje koeien halster kopen..
die zijn heel stevig ze kunnen hangen wat ze willen maar het breekt niet en gewoon aan ketting zetten wat in de muur zit ..
gewoon lekker laten hangen hij stopt van zelf wel en dan pas gaan belonen verder niks zeggen laat hem maar lekker staan Haha!

8nnemiek

Berichten: 43423
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Paard kan niet vaststaan aan de muur *tips nodig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 09:32

Ik zou haar gewoon los blijven poetsen, en leren dat ze echt stil moet blijven staan zo. Gaat ze een pasje vooruit, dan zet je haar weer terug op de oude plaats..
En dan ga je eens een stukje verder weg, verzet ze weer een pas, weer terug zetten. met veel geduld. Na een tijdje zal ze precies blijven staan, en ik denk dat als je haar dan vastlegt ze netjes blijft staan.
Ik doe mijn paard altijd in het midden van de bak poetsen, helemaal los. Ik vind dat heel fijn, heb je geen touw in de weg zitten, ruimte zat..

Yell
Berichten: 13761
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: het noorden

Re: Paard kan niet vaststaan aan de muur *tips nodig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 09:36

rijoyco schreef:
@Yvonniej: Mijn andere paard heeft hier ook last van (is een 3-jarige), en die heeft ook vast gestaan aan zon rubber touw, je raad het misschien al: dit heeft ze ook kapot getrokken. Het probleem is dat het meegeeft, dus dan blijven ze trekken omdat ze denken dat ze wel loskomen. MAar misschien moet ik een nieuwe kopen en proberen (andere was al een oudje)

Alle spullen met ijzer/metaal hebben ergens wel een zwakke plek waar het kan knappen als ze gaan hangen, helaas..

@Marloezzke: wasplaats heb ik helaas niet, zou ik wel graag willen....misschien dat ik nu eindelijk mijn vader zover kan krijgen haha??

als de andere een oudje was. Koop dan maar een nieuwe, want zo'n rubberen ding is na 2 jaar 'op'. Het rubber word hard waardoor het breekt. Want mijn eerste is per ongeluk doorgetrokken door mijn haflinger die superbraaf is met vaststaan.

Het paard waar ik hem voor heb gebruikt is deze:
http://img82.exs.cx/img82/5220/DSC46.jpg

(ook een foto uit de tijd dat ie nog hing Knipoog )

COSMIC77

Berichten: 141
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Paard kan niet vaststaan aan de muur *tips nodig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 09:39

Die rubberen 'touwen' werken super.

Maar PAS OP dat je ze niet verkeerd om bevestigd. Dat hadden wij. Een paard ging onwijs hangen. Het rubber veerde lekker een paar meter mee..... en knapte toen. AUW!

Het kwam gelukkig redelijk gunstig terecht. Ze had een hele dikke ontvelde lip en bloedend tandvlees. Maar ik moet er niet aan denken dat het in een oog zou zijn gekomen of dat er net iemand naast stond ofzo.

Dus denk erom er is een kant voor aan de muur en een kant voor aan het paard. Als je dat niet goed doet gaat het rubber slijten en kan het dus ook knappen.

Verder succes ermee!

Yucca

Berichten: 4907
Geregistreerd: 06-09-05

Re: Paard kan niet vaststaan aan de muur *tips nodig*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-06 10:00

Ik heb vorige week een een nieuw rubber gekocht voor iemand die bij ons op pension staat, van haar had ik dat oude rubber dus geleent en kapot gemaakt. Voor haar heb ik dus een nieuwe gekocht, dan moet ik die maar weer proberen, kijken of ie nu heel blijft.

Over de verschillende kanten: de nieuwe heeft twee ringen aan beide kanten en daar moesten los van die karbijn haken aan, dus beide zijde zijn gelijk, toch?

Allejandro
Berichten: 18540
Geregistreerd: 21-09-03

Re: Paard kan niet vaststaan aan de muur *tips nodig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 10:02

Mijn paard was gek op hangen, en kreeg ook alles kapot Scheve mond
Halsters, touwen, alles.. helaas.
Ik heb wel een redelijk 'cool' paard, en elke keer als hij gaat hangen
geef ik hem een schop onder z'n reet (niet keihard, maar wel zo van 'he opletten!') en warempel t werkt Knipoog
meneer gaat dan weer rustig staan van 'oh, het lukt niet, jammer..'
Maar het blijft er altijd wat inzitten..

Yell
Berichten: 13761
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: het noorden

Re: Paard kan niet vaststaan aan de muur *tips nodig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 10:05

rijoyco schreef:
Ik heb vorige week een een nieuw rubber gekocht voor iemand die bij ons op pension staat, van haar had ik dat oude rubber dus geleent en kapot gemaakt. Voor haar heb ik dus een nieuwe gekocht, dan moet ik die maar weer proberen, kijken of ie nu heel blijft.

Over de verschillende kanten: de nieuwe heeft twee ringen aan beide kanten en daar moesten los van die karbijn haken aan, dus beide zijde zijn gelijk, toch?

ja volgens mij wel. Tenminste.. ik kan het verschik niet vinden. Mijn paard heeft er echt grof geweld op gezet en het ding heeft het echt volgehouden. Zorg wel dat je een korte dikke koopt en niet die lange dunne versie Knipoog

Marigold

Berichten: 12592
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Paard kan niet vaststaan aan de muur *tips nodig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 10:12

sommige paarden kunnen gewoon niet vaststaan, je kan haar dan leren om niet weg te lopen, en dus los laten staan.

adecuada

Berichten: 1899
Geregistreerd: 19-08-06

Re: Paard kan niet vaststaan aan de muur *tips nodig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 10:20

Hier heb ik ook last mee gehad met mn (vroegere) verzorgpaard!
Die heeft ook nog eens uit paniek een hek uit de grond los getrokken!! Ik heb haar toen maar vast gezet aan een "knoop" die metteen los schoot als ze dr aan ging hangen! En elke keer als ze het touw weer los trok gewoon terug gezet en "vastgemaakt", Het duurde wel een poosje voor ze normaal bleef staan maar het is uiteindelijk gelukt!!

Yucca

Berichten: 4907
Geregistreerd: 06-09-05

Re: Paard kan niet vaststaan aan de muur *tips nodig*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-06 10:20

Marigold schreef:
sommige paarden kunnen gewoon niet vaststaan, je kan haar dan leren om niet weg te lopen, en dus los laten staan.


Dat zou echt een ramp zijn: hoe moet ik op concours stiften draaien als ze niet vast kan staan en ik ben in mijn eentje?

8nnemiek

Berichten: 43423
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Paard kan niet vaststaan aan de muur *tips nodig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 10:22

Gewoon leren stilstaan?
Of in de trailer?

Yell
Berichten: 13761
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: het noorden

Re: Paard kan niet vaststaan aan de muur *tips nodig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 10:24

MysticTinker schreef:
Gewoon leren stilstaan?
Of in de trailer?

ik draai niet graag stoten terwijl mijn paard in een trailer staat..

Marigold

Berichten: 12592
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Paard kan niet vaststaan aan de muur *tips nodig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 10:25

rijoyco schreef:
Marigold schreef:
sommige paarden kunnen gewoon niet vaststaan, je kan haar dan leren om niet weg te lopen, en dus los laten staan.


Dat zou echt een ramp zijn: hoe moet ik op concours stiften draaien als ze niet vast kan staan en ik ben in mijn eentje?


zoals misticktinker zegt, het zo doen.
het is gewoon zo dat sommige paarden niet vast kunnen staan, op een manege hier is er ook zo 1, die staat dus los, en blijft dan netjes staan.

Poney

Berichten: 180
Geregistreerd: 06-03-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: Paard kan niet vaststaan aan de muur *tips nodig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 10:30

Elk paard kan vaststaan !!! En stiften in de trailer indraaien is al helemaal niet handig. Halsband en stevige ketting(en) en muur Tong uitsteken

maaike13

Berichten: 469
Geregistreerd: 13-07-06
Woonplaats: Lunteren

Re: Paard kan niet vaststaan aan de muur *tips nodig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 10:38

Dat is absoluut niet waar dat sommige paarden niet vast kunnen staan! sommigen WILLEN niet vast staan dat klopt! maar als je consequent bent kunnen alle paarden gewoon vast staan! zo'n touwenhalster of iets in die richting (zodat ze m niet meteen kapot kunnen trekken) en achter t paard blijven staan! elke keer als tie gaat hangen moet je je paard naar voren 'jagen'. Als dit een paar keer goed gaat (dat ie dus niet los loopt) is het spelletje meestal snel voorbij...

Je moet alleen zelf rustig blijven! niet in paniek raken als je paard gaat hangen!