Verlatingsangst???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Leunie
Berichten: 1
Geregistreerd: 12-09-06

Verlatingsangst???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 14:57

Mijn paard heeft verlatingsangst. Als zijn vriendje uit rijden is en hij staat alleen in de wei of op stal, draait ie helemaal door. Hij beukt net zo lang tegen de deur of hek totdat deze het begeeft en rent dan de weg op (op zoek naar zijn vriendje).
Tot nu toe is het altijd goed afgelopen en hebben zich nog geen ongelukken en verwondingen voorgedaan, maar het kan natuurlijk niet altijd goed blijven gaan. Hij is inmiddels in een half jaar tijd al 4 keer ontsnapt.

Wie kan mij helpen?? Wie heeft er goede tips voor mij? En wie heeft er ervaring met een zelfde probleem?

Trieske_

Berichten: 3790
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: brabant

Re: Verlatingsangst???

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 15:03

een paard is nu eenmaal een kudde dier en veel paarden hebben hetzelfde probleem.
Mijn paard kan ik ook nergens alleen laten, die ontsnapt ook.
Staan ze daar met zijn 2en of zijn er nog meer paarden in de buurt. misschien een optie om er een shetlander bij te zetten.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Verlatingsangst???

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 16:00

en zorg dat het paard te eten heeft als het vriendje weg is. Probeer de tijd steeds langer te maken. Ga niet meteen een uur weg, maar begin met 5 minuten. Doe dit net zolang tot dat echt goed gaat, als dat goed gaat, ga je steeds 5 minuten langer weg. Je moet het paard laten merken dat hij echt niet dood gaat als zijn vriendje er niet is. Maar dat moet je wel opbouwen.

AlleJan

Berichten: 114
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Joure, FR

Re: Verlatingsangst???

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 17:19

Ik denk dat het paard moet weten dat zijn vriendje wel terug komt. Dat kun je opbouwen door eerst een minuut weg te gaan, en die tijd steeds langer te maken.
Om hem rustig te houden kun je hem eten geven, dan heeft 'ie wat te doen.

MissBambi

Berichten: 4279
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Verlatingsangst???

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 17:20

ik sluit me bij _angela_ aan Knipoog

pipanda

Berichten: 566
Geregistreerd: 24-01-06
Woonplaats: nu boven achter de P.C

Re: Verlatingsangst???

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 21:03

Ik denk dat de optie van een shetje erbij een hele goede is ,shetje hoeft niet eens van je zelf te zijn, je kan misschien ook een advertentie zetten dat iemand een shetje mag plaatsen daar.

Boemba

Berichten: 437
Geregistreerd: 23-02-06
Woonplaats: in huis achter mijn computer en als ik offline ben, ben ik effe fietse

Re: Verlatingsangst???

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 21:42

mischien wil een spiegel helpen ziet hij zijn eigen en heeft het idee dat hij niet alleen is

pipanda

Berichten: 566
Geregistreerd: 24-01-06
Woonplaats: nu boven achter de P.C

Re: Verlatingsangst???

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 21:49

He ja dat kan ook ,de eigenaar van de stal waar ik sta heeft ook een spiegel hangen bij zijn eigen paard die in een stalletje alleen achterop de wei staat.

JoSav

Berichten: 4691
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: Verlatingsangst???

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 22:02

viewtopic.php?f=119&t=632543 misschien heb je wat aan dit topic. Het is in elk geval moeilijk af te leren. Afleiding en langzaam opbouwen wil wel eens wat helpen maar verhelpt het probleem naar mijn idee niet. Een vriendje is toch de beste oplossing, maar als je die mogelijkheden niet hebt, dan moet je creatief zijn inderdaad. Heeft ze er ook last van als je zelf met haar gaat rijden?

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Verlatingsangst???

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 22:09

Mijn vorige paard had ook verlatings angst maar dan om het terein te verlaten. Ik ging dan eerst inrijden in de bak om vervolgens in galop het erf af te scheuren. Anders draait hij om en konden we het wel schudden

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Verlatingsangst???

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 00:49

Probeer idd eens zo'n stalspiegel?

brendalevita
Berichten: 1617
Geregistreerd: 02-08-06
Woonplaats: op een boerderij net buiten leeuwarden city

Re: Verlatingsangst???

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 16:23

en zorg dat het paard te eten heeft als het vriendje weg is. Probeer de tijd steeds langer te maken. Ga niet meteen een uur weg, maar begin met 5 minuten. Doe dit net zolang tot dat echt goed gaat, als dat goed gaat, ga je steeds 5 minuten langer weg. Je moet het paard laten merken dat hij echt niet dood gaat als zijn vriendje er niet is. Maar dat moet je wel opbouwen



jah helemaal mee eens hier bovengenoemde maar als het echt echt verlatingsangst is is het bijna niet te genezen net als bij honden is echte verlatingsangst een groot verschil met niet aleen kunnen zijn schijnt een stof te kort in de hersenen te zijn hoop eigenlijk dat het dat niet is al het anders is namelijk goed aan te leren doormiddel van korte pose s en veel belonen bijv bakje trommel met lekkers meenemen iets geven weglopen met paard zodra ze stil staat niet raar doet heel snel terug en haar iets uit de trommel geven en weggaan maar de trommel in haar zicht laten staan!!succes

monya

Berichten: 1223
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Zaandam

Re: Verlatingsangst???

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 23:00

Verlatingsangst is inderdaad een moeilijk op te lossen probleem. Het komt bijna alleen voor bij een situatie waarin er 2 paarden samen staan en er verder geen andere paarden zijn, of waarin 2 paarden altijd samen staan. Het probleem is niet werkelijk verlatingsangst maar de focus van het ene paard op het andere. Onzelfstandigheid, onzekerheid etc. Het ene paard hangt zich in persoonlijkheid op aan de andere.

De tip om de tijd steeds wat op te rekken, dus van een minuut uit elkaar naar langer, is een goede. Daarnaast kun je als eigenaar proberen je relatie te verbeteren (grondwerk, clickertraining, spielerij etc.) waardoor het paard zelfzekerder en dus zelfstandiger kan worden. Het is wel een lange weg.

Ik ben wel benieuwd naar ervaringen met zo'n stalspiegel eigenlijk!

santos

Berichten: 1532
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: nabij Hilversum

Re: Verlatingsangst???

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 00:09

Houd moed Haha! . Wij hebben 2 paarden staan, waarvan we van een wisten dat ie niet goed alleen kon zijn. Toch komt het regelmatig voor dat er een achter moet blijven. Na 1,5 jaar was het paard dat niet alleen kon zijn er toch wel redelijk aangewend, om alleen te blijven. Na 2.5 jaar wende ook het 2e paard er aan en nu na 3 jaar is de rust terug gekeerd Haha! op stal.

We doen wel de bovendeur van de stal altijd dicht als er een paard vertrekt. Dit, omdat in het verleden ook 2 maal een paard uitgebroken is. Een keer door het slot er uit te rammen en een keer door over de deur heen te komen.

Apple

Berichten: 76197
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Verlatingsangst???

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 00:15

Dit is een heel moeilijk op te lossen probleem, zo niet, niet op te lossen.

Je kunt inderdaad nog een extra paard erbij stallen zodat er altijd twee achter blijven.

faxa

Berichten: 2173
Geregistreerd: 28-02-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Verlatingsangst???

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 19:42

Jah dit probleem had ons paard ook. Zet hem gewoon in de bak zodat die lekker kan rennen zoveel die wil. Wij hebben er niks aan gedaan gewoon laten lopen.

_sjors_
Berichten: 1517
Geregistreerd: 11-03-06

Re: Verlatingsangst???

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 21:55

Mijn paard had het ook heel erg op mijn vorige stal. Daar stonden er ook maar 3 en zodra er 1 naar buiten ging, begon het al. Zenuwachtig doen, rondjes blijven draaien in stal en heel hard hinniken. Als ze alle twee tegelijk naar buiten gingen en hij bleef alleen achter was het helemaal een drama.
Nu, weer terug op de manege, gaat het een stuk beter. Als nu zijn buurvrouw uit stal is, staan er nog genoeg andere paarden die achterblijven. Hij staat nog wel te hinniken, maar is niet meer zo nerveus. Hyper! Het heeft tijd nodig.

Karlijn_
Berichten: 30
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Verlatingsangst???

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 22:54

brendalevita schreef:
en zorg dat het paard te eten heeft als het vriendje weg is. Probeer de tijd steeds langer te maken. Ga niet meteen een uur weg, maar begin met 5 minuten. Doe dit net zolang tot dat echt goed gaat, als dat goed gaat, ga je steeds 5 minuten langer weg. Je moet het paard laten merken dat hij echt niet dood gaat als zijn vriendje er niet is. Maar dat moet je wel opbouwen



jah helemaal mee eens hier bovengenoemde maar als het echt echt verlatingsangst is is het bijna niet te genezen net als bij honden is echte verlatingsangst een groot verschil met niet aleen kunnen zijn schijnt een stof te kort in de hersenen te zijn hoop eigenlijk dat het dat niet is al het anders is namelijk goed aan te leren doormiddel van korte pose s en veel belonen bijv bakje trommel met lekkers meenemen iets geven weglopen met paard zodra ze stil staat niet raar doet heel snel terug en haar iets uit de trommel geven en weggaan maar de trommel in haar zicht laten staan!!succes


amen

roodgrapje
Berichten: 20
Geregistreerd: 07-10-06

Re: Verlatingsangst???

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 23:56

Vraagje aan Monya: hebben jullie ervaring en zo ja welke, met het aanleren van ander gedrag zoals b.v. met twee voeten op een matje blijven staan of met de neus een opgehangen bal aanraken? Bere interessant hoor, wat je doet. Maar ben het met je eens dat verlatingsangst een van de moeilijker oplosbare problemen is.

roodgrapje
Berichten: 20
Geregistreerd: 07-10-06

Re: Verlatingsangst???

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 23:59

faxa schreef:
Jah dit probleem had ons paard ook. Zet hem gewoon in de bak zodat die lekker kan rennen zoveel die wil. Wij hebben er niks aan gedaan gewoon laten lopen.


Nou is de bak natuurlijk wel groter en moeilijker tegen uitbraak te beveiligen dan een stal... Maar je zou gelijk kunnen hebben.

roodgrapje
Berichten: 20
Geregistreerd: 07-10-06

Re: Verlatingsangst???

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 00:05

Leunie schreef:
Mijn paard heeft verlatingsangst. Als zijn vriendje uit rijden is en hij staat alleen in de wei of op stal, draait ie helemaal door. Hij beukt net zo lang tegen de deur of hek totdat deze het begeeft en rent dan de weg op (op zoek naar zijn vriendje).
Tot nu toe is het altijd goed afgelopen en hebben zich nog geen ongelukken en verwondingen voorgedaan, maar het kan natuurlijk niet altijd goed blijven gaan. Hij is inmiddels in een half jaar tijd al 4 keer ontsnapt.

Wie kan mij helpen?? Wie heeft er goede tips voor mij? En wie heeft er ervaring met een zelfde probleem?


Ben wel op dreef hoor <s> maar gedragsproblemen vind ik errug interessant. Een hele andere oplossing zou kunnen zijn dat jij jouw paard eerst meeneemt en dan pas z'n vriendje mee laten nemen als jij echt helemaal buiten gehoor, zicht en geur afstand bent. Kun je gelijk mooi werken aan een nog betere binding met je paard en da's altijd handig natuurlijk.
Bij terugkeer idem, het andere paard is al terug als jullie terugkomen. Handig als je een mobieltje hebt.
Wanhoop niet, voor elk probleem is er een oplossing, gewoon inventief en vasthoudend blijven totdat je een oplossing 'op maat' hebt gevonden.

roodgrapje
Berichten: 20
Geregistreerd: 07-10-06

Re: Verlatingsangst???

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 00:07

AlleJan schreef:
Ik denk dat het paard moet weten dat zijn vriendje wel terug komt. Dat kun je opbouwen door eerst een minuut weg te gaan, en die tijd steeds langer te maken.
Om hem rustig te houden kun je hem eten geven, dan heeft 'ie wat te doen.


Kenmerk van angst is het niet willen aannemen van eten....

monya

Berichten: 1223
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Zaandam

Re: Verlatingsangst???

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 22:01

roodgrapje schreef:
Vraagje aan Monya: hebben jullie ervaring en zo ja welke, met het aanleren van ander gedrag zoals b.v. met twee voeten op een matje blijven staan of met de neus een opgehangen bal aanraken? Bere interessant hoor, wat je doet. Maar ben het met je eens dat verlatingsangst een van de moeilijker oplosbare problemen is.


Wat jij wilt Clown , als ie opgevouwen moet worden in een doosje doen we het ook Haha! .

utina

Berichten: 210
Geregistreerd: 13-08-04
Woonplaats: pesse

Re: Verlatingsangst???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 23:10

ik heb ook een merrie die onderhand al tien jaar is en nog niet alleen op stal kan staan maar ik heb gelukkig daar niet zo'n probleem van.
want als we weg moeten met het paard naast haar zet ik er gewoon even een ander naast en dan is ze rustig.
wel heeft ze geleerd om nu alleen mee op de trailer tegaan maar dan moet ik wel een heleboel hooi mee nemen om haar rustig te houden.