wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 22:01

nee........? schop een paard helemaal de vernieling in als het MOET.

als het ding naar mij trapt of zelfs maar dreigt, dan heeft ie het zuur.
ligt natuulijk wel aan het paard, ik heb er nu een in training die ik met een boze blik al helemaal onzeker maak, maar ik heb ook een andere in training die me vierkant uitlacht als ik boe zeg Haha! Haha! daar komen wat zwaardere middelen aan te pas

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - Belgiƫ

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 22:02

mijn 'tikken' zijn zo hard (of zacht,hoe je het wil formuleren Lachen ) als nodig zodat het paard in kwestie onder de indruk is. Sommigen springen 3 meter opzij als je ze een relatief zacht tikje op de neus geeft, anderen reageren niet op een behoorlijk harde tik.
een keiharde smak krijgen ze enkel (maar dan ook zonder pardon) als ze mij bewust willen bijten/slaan

magli

Berichten: 1853
Geregistreerd: 12-08-05
Woonplaats: Zuienkerke/Gent Belgiƫ

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 22:14

Als je paard lastig doet en met je voeten zit te spelen, dan geef ik hem toch wel een klets op het achterwerk. Met de zweep op het hoofd nooit.

Vb. We gaan even terug naar vroeger. Je bent 10 jaar en je doet niet wat je ouders je vragen ook al hebben ze het al 3 x gevraagd, dan vind ik het ook terecht dat je ouders je eens op je gat slaan, hebben ze bij mij ook gedaan.

Hangt af van de omstandigheden, als het warm is en er zijn veel vliegen en je paard doet wat lastig. Dan vind ik het oneerlijk om je paard dan een harde zweepslag te geven, tenzij hij bokt en echt lastig doet en je weet dat het niet door de vliegen komt.

saffire
Berichten: 1468
Geregistreerd: 08-07-06
Woonplaats: Dordrecht

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-06 09:28

iedreen heeft er zo zijn eigen mening oevr,
maar ik vind slaan niet kunnen , en schoppen al helemaal niet
ik bedoel hallo je gaat je paard tog niet schoppen
dat is mijn ogen gwoon gemeen

Annemariet

Berichten: 582
Geregistreerd: 20-04-05

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 09:36

Het ligt eraan wat het paard doet. Ik heb dus een 3 jarige Fries. Hij begint nu iedereen uit te proberen (voorbeelden: Steigeren en naar je bokken als je hem uit het land haalt)
Als hij zoiets flikt bij mij, krijgt ie natuurlijk wel een ongelooflijke klap met het halstertouw! Als hij weet dat hij mag bokken en steigeren als je hem uit de weide haalt...Dan wil ik niet weten wat er gebeurt als hij je eens raakt.. Dus dan straf ik hem keihard af.

Verder met rijden gebruik ik wel een zweep, maar niet om snoeihard op zijn kont te slaan. 1 klein tikje zorgt al voor genoeg reactie bij hem.

Voor de rest als hij weer eens flauw aan het doen is, verhef ik mijn stem..Dan weet hij ook wel weer genoeg.

_Cindy

Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-06-05
Woonplaats: Opperdoes

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 09:43

Tsja, om een paard als Geke goed aan het lopen te krijgen moet ik haar wel eens een harde tik op haar kont geven als ze op een bepaalde plek niet verder gaat. Ik kan wel elke keer vragen of er iemand mee gaat of haar bij de teugels pakt als ze niet verder wilt, maar daar schiet ik niet op. Ze is gewent aan een man en als ik niet goed duidelijk maak wat ik wil, negeert ze me gewoon en heb ik niets te vertellen.

Ik wil een paard absoluut niet slaan. Maar ik vind het pas 'sielugh' als een paard verpest/verwend wordt en je er niets meer mee kunt beginnen en de ruiter bang voor het paard wordt. Net als bij het opvoeden van kinderen, zegmaar.

Miss_Favre
Berichten: 676
Geregistreerd: 05-10-04
Woonplaats: Den Haag

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 10:23

Citaat:
nee........? schop een paard helemaal de vernieling in als het MOET.


Sorry Kiwiko,maar ik vind dit ook nogal overdreven klinken gelijk... Het is toch de bedoeling dat je samenwerkt met je paard,ben het met je eens dat als het niet goedschikts lukt dan kwaadschikts,en af en toe een flinke tik moet kunnen hoor als het terrecht is En ben het er ook mee eens als een paard naar je trapt of bijt of wat dan ook,dat ze het terug kunnen krijgen maar ik vind het een beetje grof om te zeggen,ik schop een paard helemaal de vernieling is als het moet. Daar zijn paarden niet voor toch? En ik lees ook wel dat je juist consequent bent met paarden,bedoel het niet als zware kritiek maar vond dit gewoon nogal grof klinken.

Nezzie

Berichten: 476
Geregistreerd: 28-02-05
Woonplaats: Deventer

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 10:28

celticpony schreef:
en als we het dan toch over de wilde natuur hebben....daar gebruiken juist die paarden het meeste fysieke geweld die onderaan de hierarchie staan.....zegt dus dan ook wat over je eigen positie.


Dan moet ik de kudde waar ik groom toch eens uitleggen dat ze het verkeerd doen. Daar is het wel degelijk de alpha die heel duidelijk de lagere paarden op hun plaats zet. Als die iets doen wat hem niet aanstaat, zoals opschudding veroorzaken, dan krijgt die direct een knauw van de leider. Een heel duidelijk:"Wil jij dat NOOIT meer doen!". En dan is het goed.

Ik ga mee met de stelling: paard lief, dan ik ook lief. Paard niet lief, dan ik ook niet lief. Ik vind niet dat je je eigen frustraties moet gaan uitleven op een paard. Het beest kan er ook niets aan doen dat jij je dag niet hebt. Maar die keer dat ik ineens een bek vol tanden in mijn arm had hangen, heb ik wel een rake schop uitgedeeld. En na dit incident hoef ik alleen maar uit mijn ooghoeken naar hem te kijken en hij weet al wat ik bedoel. Is hij nu bang voor me? Nee, want hij durft nog steeds grapjes uit te halen, zoals even een heel klein lippen-beetje in mijn zitvlak als ik hoeven uitkrab, maar bijten doet hij echt niet meer bij me.

saffire
Berichten: 1468
Geregistreerd: 08-07-06
Woonplaats: Dordrecht

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-06 10:30

Miss_Favre schreef:
Citaat:
nee........? schop een paard helemaal de vernieling in als het MOET.


Sorry Kiwiko,maar ik vind dit ook nogal overdreven klinken gelijk... Het is toch de bedoeling dat je samenwerkt met je paard.


daar ben ik het met je eens hoor,
je hoort samne te werken met je paard
en hem te respecteren en nniet bij het minste of geringste te flippen
en hem helmmal gek te schoppen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 10:38

amosjuh schreef:
iedreen heeft er zo zijn eigen mening oevr,
maar ik vind slaan niet kunnen , en schoppen al helemaal niet
ik bedoel hallo je gaat je paard tog niet schoppen
dat is mijn ogen gwoon gemeen


Ik heb mijn zelfgefokte veulen ook een keer een trap verkocht, met de wreef van mijn voet onder haar waarde achterwerk toen ze een week oud was. Madam dacht namelijk in de box gericht met twee benen naar me uit te kunnen halen, ik heb toen maar even meteen duidelijk gemaakt dat ik daar niet van gediend ben. Dat was een keertje nodig, daarna heeft ze het nooit meer gedaan.

Mijn oudere merrie doet soms een beetje narrig met aansingelen, en zo lang als het bij dreigen blijft, is er niets aan de hand, een stemverheffing is voldoende. Een keertje had ze me echter te pakken, ze beet in mijn heup, door een T-shirt en een broek heen,tot bloedens toe. Toen had ze ook een trap onder haar buik te pakken, met de wreef van mijn voet.

Een van de grootste fouten die je kunt maken bij het corrigeren van paarden, is een correctie geven die niet aankomt. Zo leer je een paard namelijk dat hij je niet serieus hoeft te nemen. Daarom kun je een correcte eerder wat sterker laten uitvallen dan te zwak. Kijk daarbij wel naar het paard, en geef de correctie terecht.

En Amosjuh, er is al eerder naar je leeftijd gevraagd, hoe oud ben je eigenlijk?

Silence

Berichten: 25599
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Ikke in Maarheeze, Silence en Jimmy in Gastel.

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 10:43

Silence krijgt als het nodig is wel een corrigerende tik. Deze zijn niet hard, maar Silence weet genoeg.
Echt slaan zal ik hem nooit doen. Het klinkt misschien stom, maar ik vind dat je een paard dankbaar moet zijn dat hij jou in zoverre vertrouwd dat je hem/haar mag rijden. Als je nagaat wat ze met je kunnen doen, maar ze doen het (eigenlijk) nooit.
Als er dan eens iets niet goed gaat, probeer dat dan met geduld op te lossen of indien dat niet van toepassing is op een vriendelijke manier.

Wij leren toch ook niet van slaan (of schoppen) dus waarom een paard wel.

jiehaaa

Berichten: 5073
Geregistreerd: 28-08-05

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 10:44

bassa schreef:
ik sla mijn vz paard ook als hij het niet goed doet.


Ben benieuwd wat de eigenaar daarvan vindt! Als het paard iets niet goed doet, zal dat toch meestal zijn omdat jij niet duidelijk bent in je hulpen. Dus dan sla je het paard omdat JIJ tekortschiet.
Misschien heb ik je tekst wel verkeerd begrepen, maar zoals je dit hebt neergezet, wek je de indruk dat je straft om de verkeerde redenen.

saffire
Berichten: 1468
Geregistreerd: 08-07-06
Woonplaats: Dordrecht

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-06 10:46

ik ben 19, hoezo eigenlijk

jha okee dan snap ik best dat ejn je paard een schp verkoopt
zou ik dan ook wel deon, maar jij hebt er dan een goede rede gehad om dat deon, ik vind het alleen gemeen als er geen rede toe is om hem te schoppen of te slaan

en ik snap ook wel dta ik een paard niet over me heen moet laten lopen(niet boos bedoelt)
Laatst bijgewerkt door saffire op 14-09-06 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 10:47

Miss_Favre schreef:
Citaat:
nee........? schop een paard helemaal de vernieling in als het MOET.


Sorry Kiwiko,maar ik vind dit ook nogal overdreven klinken gelijk... Het is toch de bedoeling dat je samenwerkt met je paard,ben het met je eens dat als het niet goedschikts lukt dan kwaadschikts,en af en toe een flinke tik moet kunnen hoor als het terrecht is En ben het er ook mee eens als een paard naar je trapt of bijt of wat dan ook,dat ze het terug kunnen krijgen maar ik vind het een beetje grof om te zeggen,ik schop een paard helemaal de vernieling is als het moet. Daar zijn paarden niet voor toch? En ik lees ook wel dat je juist consequent bent met paarden,bedoel het niet als zware kritiek maar vond dit gewoon nogal grof klinken.


Waarom zou je zacht zijn tegen een paard die niet zacht tegen jouw is? Ik denk zomaar dat KiWiKo meer ECHT lastige paarden in handen heeft gehad, dan jullie in jullie leven ooit te zien gaan krijgen. Als een paard de confrontatie aangaat, een echt dominant paard de confrontatie aangaat, een volwassen en dominante hengst de confrontatie aangaat, dan gaat hij door tot er slachtoffers vallen. Dan is er geen sprake van samenwerken, dan moet je die confrontatie aangaan en het paard de indruk geven dat je hem levend vilt. Jij zegt dat je het acceptabel vind dat een paard, wat een bijt of trapt, een flinke tik moet krijgen. Wat als het met die ene flinke tik niet gedaan is? Als die ene correct die je geeft, de trigger is voor een knokpartij? Als het paard op je afkomt, het uit wil vechten, door wil gaan tot er bloed vloeit? Moeten er menselijke slachtoffers vallen omdat een paar Pennymeisjes vinden dat het " sielugh" is om een paard aan te pakken, en omdat anderen vinden dat er "samengewerkt" moet worden? Moeten er paarden naar de slager gaan omdat er is verzuimd ze vroeg in hun leven even stevig op hun plek te zetten, omdat het "gemeen" is? Ik vraag me soms echt af hoeveel paarden er de stempel "onhandelbaar" krijgen, en zo zijn geworden omdat er iets gruwelijk fout is gegaan in hun opvoeding....

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 10:48

amosjuh schreef:
ik ben 19, hoezo eigenlijk


Kijk, jij hebt in je omgeving een geval gehad waar een kind echt te pas en te onpas die zweep hanteerde, en dat is ook niet goed. Maar corrigeren moet kunnen, op een manier die het paard nodig heeft.

Freggel

Berichten: 3232
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Freggelgrot

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 10:52

Miss_Favre schreef:
Citaat:
nee........? schop een paard helemaal de vernieling in als het MOET.


Sorry Kiwiko,maar ik vind dit ook nogal overdreven klinken gelijk... Het is toch de bedoeling dat je samenwerkt met je paard,ben het met je eens dat als het niet goedschikts lukt dan kwaadschikts,en af en toe een flinke tik moet kunnen hoor als het terrecht is En ben het er ook mee eens als een paard naar je trapt of bijt of wat dan ook,dat ze het terug kunnen krijgen maar ik vind het een beetje grof om te zeggen,ik schop een paard helemaal de vernieling is als het moet. Daar zijn paarden niet voor toch? En ik lees ook wel dat je juist consequent bent met paarden,bedoel het niet als zware kritiek maar vond dit gewoon nogal grof klinken.


Het klinkt misschien grof, maar bij sommige paarden is er geen andere oplossing. Hier komt het gezegde waar Cassidy mee kwam weer om de hoek kijken. "Zo zacht als het kan en zo hard als het moet" .

Als het paard op geen enkele manier wenst mee te werken, en zelfs ronduit gevaarlijk dreigt te worden. Dan is het beter paard in de vernieling dan ik in de vernieling.

Zelf heb ik een dominante haflingerruin, goudeerlijk hoor, maar dominant. Die heeft in het begin echt wel eens goed uitgeprobeert wie er nu de baas is. En heel soms doet hij het nog. Maar nu is mijn stem over het algemeen voldoende. Probleem bij mijn ruin is ook nog eens dat hij in sommige situaties weet hoe sterk hij is. En dan is 600 kilo haflingertank echt geen pretje om tegen je te hebben.

hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 11:04

Ik kom later hierop terug

saffire
Berichten: 1468
Geregistreerd: 08-07-06
Woonplaats: Dordrecht

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-06 11:09

Cassidy schreef:
amosjuh schreef:
ik ben 19, hoezo eigenlijk


Kijk, jij hebt in je omgeving een geval gehad waar een kind echt te pas en te onpas die zweep hanteerde, en dat is ook niet goed. Maar corrigeren moet kunnen, op een manier die het paard nodig heeft.


ja corrigeren is ander woord dan meppen
corrigeren ok
maar slaan nee

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 11:22

Hele diepe zucht...laat maar....

hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 11:33

Ten eerste als je enig verstand van paarden hebt zul je nergens een oplossing gaan vinden in geweld nog in de 'vernieling van een paard'.
Dat zijn mensen met paarden en komen nog niet eens een centimeter in richting paardemens.

Je hebt moeilijke en dominante paarden ja, maar je hebt overal ook een oplossing voor een GOEDE oplossing.
Van strijd komt strijd en met geweld krijg je geweld.
Dat is nu eenmaal bij alles zo.
Heb je een echt paard dat je werkelijk niet goed aankan dan ga maar rechtstreeks naar een prof en probeer zulke dingen niet zelf op te lossen.
Mocht je ervaring hebben onthoud altijd dat ook de meest ervaren mensen eens een keertje een helpende hand nodig hebben.
Paarden hebben vrienden en vijanden.
Het zijn meestal de vijanden die de meeste klappen uitdelen en agressief gedrag tonen dan hun vrienden!!
Wil je je paard als vriend of als vijand?
Ik kies voor het eerste.
Wil een paard beheersen door angst, pijn en geweld of doormiddel van vriendschap, vertrouwen en rust?
Ik kies voor het 2de.

'Violence against violence will only bring more violence, in other cases pain and destruction will follow.
Every good thing needs time but the result is always worth it.'

CJ

saffire
Berichten: 1468
Geregistreerd: 08-07-06
Woonplaats: Dordrecht

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-06 11:33

als jij het zegt
ik respecteer mijn verzorgpaard gwoon en slaan doe ik niet klaar Bloos
ken je wel zeggen je hebt er nare ervarinegen mee
maar das echt niet de rede
ten eerste
de eigenaresse wil nniet dat ik hem echt sla
en ik wil hem niet eens slaan

Anoniem

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 11:57

Maar Amosjuh, wat versta jij precies onder het woord 'tik'?

saffire
Berichten: 1468
Geregistreerd: 08-07-06
Woonplaats: Dordrecht

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-06 12:01

gwoon een tik tegen zijn nek of kont
met mijn hand
ik ben het trouwnes voledig een smet nhs Bloos

BarbaraNova

Berichten: 4207
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 12:09

Sommige mensen snappen dit topic niet helemaal geloof ik.
Er is een verschil tussen mishandelen (onterecht overdreven op je paard in hakken) of corrigeren (terechte tik of holpieper als reactie op wangedrag). Ik corrigeer mijn paarden opzeker als er iets gebeurt wat ze niet mogen. Maar ik ga niet als ik zelf een k*t bui heb dat effe lekker op mijn paard af reageren.
Je moet wel weten hoe je je paard moet aan pakken en zoals eerder gezegd is dat per paard verschillend. Wij hebben een jonge hengst op stal gehad die ons als speelbal zag. Daar helpt het niet bij om alleen je stem te verheffen. Die heeft dus een paar flinke tikken met het halster op zijn reet gehad toen hij mij voor de tigste keer voluit in mijn rug greep. Als je dat niet doet wordt het paard gewoon te gevaarlijk voor de omgeving. Stel dat hij dit bij een klein kind doet.... Paard straks naar de slacht want die is vals alleen omdat mensen niet willen corrigeren.
Beetje overdreven maar het kan op zeker wel gebeuren.

saffire
Berichten: 1468
Geregistreerd: 08-07-06
Woonplaats: Dordrecht

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-06 12:13

ja dat idee heb ik ook jho dat ze niet helmaal begrijpe wat ik bedoel
ik vind heus wel dat je paard een knal mag gven als je daar een goede rede voor heb, maar niet voor niets
niet asl hij / zij een stap verkeerd doet
met geweld los je tog niks op
of heb ik dat verkeerd????????