wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
goldflower

Berichten: 2288
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: Westland

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 13:52

Ik sla niet,als ze me een schop of moediwillig zou bijten dan krijgt ze een klets maar alleen als ze me met opzet trapt of bijt.
Voor de rest vind ik slaan ZEKER NIET nodig ,ik vind het zielig.
Dus nee echt slaan hoeft van mij niet ,een corrigerend tikje heb ik niet zo,n problemen mee,maar onder t rijden zou ik eerder gewoon mn voeten gebruiken om haar aan te sporen of duidelijk te maken dat iets me niet aanstaat.
Maar dat is mn mening,maar echt slaan vind ik echt uit den boze !!!

Dees1980

Berichten: 2236
Geregistreerd: 13-06-04
Woonplaats: Alblasserdam

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 14:02

goldflower schreef:
Ik sla niet,als ze me een schop of moediwillig zou bijten dan krijgt ze een klets maar alleen als ze me met opzet trapt of bijt.
Voor de rest vind ik slaan ZEKER NIET nodig ,ik vind het zielig.
Dus nee echt slaan hoeft van mij niet ,een corrigerend tikje heb ik niet zo,n problemen mee,maar onder t rijden zou ik eerder gewoon mn voeten gebruiken om haar aan te sporen of duidelijk te maken dat iets me niet aanstaat.
Maar dat is mn mening,maar echt slaan vind ik echt uit den boze !!!


Helemaal mee eens Haha!

Bienotje

Berichten: 10886
Geregistreerd: 09-09-04

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 14:24

Sommige paarden hebben een grotere correctie nodig dan anderen. Onterecht uit wraak, boosheid zonder dat het paard snapt waarom een paard slaan werkt niet.

Dat sommige hun paard rijden zonder te straffen, prima. Mooi en houden zo! Knipoog Dat er paarden zijn die van jongs af aan te weinig grenzen hebben meegekregen en daardoor onhandelbaar zijn bestempeld of lijken. Die hebben een ander soort correctie nodig, een duidelijkere. En dat is alleen maar voor ruiter en paard eigen veiligheid.

Zoals al gezegd: corrigeren moet zo zacht mogelijk als kan, maar ook zo hard als nodig. Helaas is het veelal gepruts van de mens in het leerproces van een paard, dat noodzakelijk maakt dat later bij het paard alsnog met strengere middelen de grenzen duidelijk gemaakt moeten worden.

Anoniem

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 15:33

thissi schreef:
Ik vind het ook niet mogen:Y)


Zou je je mening ook kunnen onderbouwen? Waarom vind jij het slaan dus niet mogen?

LMuntje

Berichten: 329
Geregistreerd: 12-05-06

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 16:29

Bienotje schreef:
Sommige paarden hebben een grotere correctie nodig dan anderen. Onterecht uit wraak, boosheid zonder dat het paard snapt waarom een paard slaan werkt niet.

Dat sommige hun paard rijden zonder te straffen, prima. Mooi en houden zo! Knipoog Dat er paarden zijn die van jongs af aan te weinig grenzen hebben meegekregen en daardoor onhandelbaar zijn bestempeld of lijken. Die hebben een ander soort correctie nodig, een duidelijkere. En dat is alleen maar voor ruiter en paard eigen veiligheid.

Zoals al gezegd: corrigeren moet zo zacht mogelijk als kan, maar ook zo hard als nodig. Helaas is het veelal gepruts van de mens in het leerproces van een paard, dat noodzakelijk maakt dat later bij het paard alsnog met strengere middelen de grenzen duidelijk gemaakt moeten worden.

Helemaal mee eens ik kende een paard en die was zo ongevoelig dat hij gewoon door stroomdraad rende en zn begeleider niet zag en gewoon doorliep etc. maakte trouwens ook niet uit hoe hard ze sloegen hij reageerde er niet op dies naar strafkampp geweest maar dat is wel een uiterste

Kris

Berichten: 10098
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: NYMEGEN

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 16:38

Geloof mij maar, in jullie ogen ben ik een dierenbeul eerste klas. Ik heb hier ene paard stoute paardjes staan die regelmatig een flinke tik krijgen. Nooit zomaar, maar steigeren en bokken kun je niet afleren door op zo'n moment lieve woordjes in zijn oor te fluisteren....

Farjen

Berichten: 8022
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 16:45

Ik heb mijn paard al een keertje of 2 een trap gegeven vroeger.
Meneertje lekker jong, beetje puberen, nieuw baasje en zijn grenzen aftasten. Nou als hij echt overgaat, dan krijgt hij een schop. Ik zal nooit met een zweep ofzo slaan op hem. Na die trappen weet hij het ook dondersgoed en hij accepteert zoiets heel gemakkelijk lijkt wel. Hij weet dat hij fout was en dan krijgt hij een schop. Verder heb ik hem 1 keer een tik gegeven omdat hij beet, dan maar een tik tegen zijn neus.

Ik lijk wel een dierenbeul Haha! maar mijn paard is nu de grootste pubertijd voorbij en hij heeft genoeg met een stemverheffing.
Zo straf ik hem nooit onder het zadel. Ik rijd niet eens met zweep of sporen of dergelijke. Rijden is nog iets helemaal anders, maar in de omgang moet hij braaf zijn en luisteren.

Ik heb paarden gezien die je aan de hand helemaal meesleuren in gangen die te smal zijn voor hen (super gevaarlijk), paarden die los in de bak lopen en die gericht bokken naar mensen. En meestal was hun vorige eigenaar te lief en lieten ze maar doen.
Maar het begint met bv een beet, en het wordt altijd maar slechter en slechter. Je moet zo'n paarden eens proberen te heropvoeden

Kimbers

Berichten: 5107
Geregistreerd: 04-02-05

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 16:45

Slaan tegen het hoofd doe ik niet. Als een paard me bijt kan ie wel een tik op zijn neus verwachten maar echt slaan op het hoofd doe ik niet. Tikje met de zweep op de hals en op de kont doe ik wel. op de hals is altijd een corrigerende tik bij mij. Op de kont soms wel vrij hard als een paard echt strontvervelend is.
Als een paard naar me trapt kan ie ook een trap terugverwachten.

Over het algemeen werkt het eigenlijk wel met stemverheffen

Robin6833

Berichten: 65
Geregistreerd: 23-06-06
Woonplaats: Scherpenzeel.. (gld)

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 16:48

ik sla echt nooit of ze moet gericht sgoppen of bijten maar verder komt alles vanzelf gewoon negeren.. en dan ben je in een half jaar net zo ver als dat je je paard verrot slaat * vind ik hoor*

friendly
Berichten: 8401
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 16:50

Alleen als het echt nodig is vind ik dat je een paard mag slaan, maar dan nog niet echt slaan zoals er bedoeld word. Als je echt een paard SLAAT en niet gewoon een tikje als die het verdient heeft, EN ALLEEN DAN!, dan ben je gewoon met dierenmishandeling bezig. Heel fout, die mensen moeten van hun paard afgetrokken worden en zelf geslagen worden met een zweep vind ik. Voelen ze meteen wat ze die paarden aandoen! Knipoog

prii

Berichten: 985
Geregistreerd: 27-03-05
Woonplaats: Breda

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 16:59

Als het echt nodig is krijgt ze wel een goede tik. Het moet wel terecht zijn !

Arethe
Berichten: 2562
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: Purmerend

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 17:25

Ik heb een poos een merrie gereden waarbij je gewoon echt streng moest zijn. Daarmee bedoel ik dat als jij niet consequent bleef en eens goed boos werd als ze je uitprobeerde ze echt over je heen walsde.

Hiermee wil ik absoluut niet zeggen dat ik voor onnodig slaan van paarden ben maar sommige paarden hebben nou eenmaal genoeg aan stemgebruik van de ruiter, of een foei, en sommige paarden hebben gewoon een goede corrigerende tik nodig omdat ze anders de baas gaan spelen.

Hoe je een paard moet/kan aanpakken ligt gewoon echt aan het karakter van het paard en het verleden. (de merrie die ik reed krijg altijd dr zin omdat ze dr toch niet konden tegenhouden..daarmee kweek je gewoon verkeerd gedrag)

celticpony

Berichten: 1771
Geregistreerd: 06-07-06

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 18:50

jammer dat er nog zoveel mening heersen dat het toepassen van fysieke straffen normaal is en moet bij sommige paarden..
consequent en duidelijk zijn heeft niets met lief of zielig te maken, maar puur met je zelfbeheersing. Oplossingsgericht blijven denken ipv angst conditioneren...of snapt nu niemand me meer....en als we het dan toch over de wilde natuur hebben....daar gebruiken juist die paarden het meeste fysieke geweld die onderaan de hierarchie staan.....zegt dus dan ook wat over je eigen positie.

RicardoOpa

Berichten: 2408
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Salamanca, Spanje

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 20:27

goldflower schreef:
Ik sla niet,als ze me een schop of moediwillig zou bijten dan krijgt ze een klets maar alleen als ze me met opzet trapt of bijt.
Voor de rest vind ik slaan ZEKER NIET nodig ,ik vind het zielig.
Dus nee echt slaan hoeft van mij niet ,een corrigerend tikje heb ik niet zo,n problemen mee,maar onder t rijden zou ik eerder gewoon mn voeten gebruiken om haar aan te sporen of duidelijk te maken dat iets me niet aanstaat.
Maar dat is mn mening,maar echt slaan vind ik echt uit den boze !!!


Ow, dus jij gaat met je voeten irritant lopen raggen? Ik ben zelf geen fan van een zweep en gebruik hem niet als het niet nodig is. Heb hem wel altijd bij me. Maar als ik op een paard zou zitten die echt strontvervelend is, ga ik liever 1 wat harde tik geven, dan dat ik hem loop te irriteren door 'm te blijven aan te sporen.

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 20:29

Ben een keer door een paard getrapt terwijl ik niets deed. Ze plantte dr kont naar mijn buik toe van: krab me op mijn kont.

Gaf haar een duwtje van: Kom op meid..aan de kant. Gaf ze me een knal

toen heb ik haar wel ffe een mep verkocht ja...maar dat dan wel op haar kont! Knipoog Op het hoofd zou ik nooit slaan Knipoog

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 20:29

ik skup een paard naar Tokio en terug als het moet. Bij mij zijn grenzen en regels heel duidelijk...... over de grens gaan, is een majoor probleem hebben

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 20:30

ja als ze trappen krijgen ze van mij ook wel een trap terug jaa.. Knipoog

MarleenM

Berichten: 1857
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: Gronau (Duitsland)

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 20:36

KiWiKo schreef:
ik skup een paard naar Tokio en terug als het moet. Bij mij zijn grenzen en regels heel duidelijk...... over de grens gaan, is een majoor probleem hebben


hier ben ik het dus helemaal mee eens Lachen

(dacht al dat ik de enige was Bloos )

ze weten tot hoe ver ze kunnen gaan en gaan ze over mijn grens heen zet ik ze even terug op hun plaats, als het niet goedschiks is dan maar kwaadschiks, maar ik beloon ze ook uitbundig als ze het wel goed doen...

Jiviejik

Berichten: 989
Geregistreerd: 11-07-05
Woonplaats: Almere

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 20:39

Slaan doet mijnhand pijn dus mijn paard krijgt een schop..
Ik heb duidelijke grenzen en die kent hij ook..
In gezicht slaan doe ik echt zelde(kopschuw paard word hij alleen maar banger) Maar een trap onder zijn hol kan geen kwaad..

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 20:42

dushi88 schreef:
, maar ik beloon ze ook uitbundig als ze het wel goed doen...


uiteraard Haha! Haha! ik kan zo trots zijn op een paard, en het dat dier zo goed laten voelen Haha! Haha! Ik kan al blij zijn met sommige paarden dat ze gewoon 100 meter met met braaf meelopen Haha! Haha! en dan prijs ik ze de hemel in....... als je dan blikken ziet van mensen Haha! Haha!

goldflower

Berichten: 2288
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: Westland

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 21:42

RicardoOpa schreef:
goldflower schreef:
Ik sla niet,als ze me een schop of moediwillig zou bijten dan krijgt ze een klets maar alleen als ze me met opzet trapt of bijt.
Voor de rest vind ik slaan ZEKER NIET nodig ,ik vind het zielig.
Dus nee echt slaan hoeft van mij niet ,een corrigerend tikje heb ik niet zo,n problemen mee,maar onder t rijden zou ik eerder gewoon mn voeten gebruiken om haar aan te sporen of duidelijk te maken dat iets me niet aanstaat.
Maar dat is mn mening,maar echt slaan vind ik echt uit den boze !!!


Ow, dus jij gaat met je voeten irritant lopen raggen? Ik ben zelf geen fan van een zweep en gebruik hem niet als het niet nodig is. Heb hem wel altijd bij me. Maar als ik op een paard zou zitten die echt strontvervelend is, ga ik liever 1 wat harde tik geven, dan dat ik hem loop te irriteren door 'm te blijven aan te sporen.


Nee ik ga niet irritant lopen raggen ,als ik tegen slaan ben dan ben ik ook tegen schoppen ,ik bedoel gewoon aandrijven ,dus weet niet waar jij dat RAGGEN vandaan haalt Verward
Maar vind t best als JIJ dat denkt ok !!!

RicardoOpa

Berichten: 2408
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Salamanca, Spanje

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 21:49

Sorry. Het was meer algemeen bedoeld.
Ik zie genoeg mensen die niet willen slaan met een zweepje, maar die ontzettend gaan aandrijven,schoppen. Daar erger ik me zo aan. Excuse bij deze, hoop niet dat jij er zo een ben Haha!

goldflower

Berichten: 2288
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: Westland

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 21:54

RicardoOpa schreef:
Sorry. Het was meer algemeen bedoeld.
Ik zie genoeg mensen die niet willen slaan met een zweepje, maar die ontzettend gaan aandrijven,schoppen. Daar erger ik me zo aan. Excuse bij deze, hoop niet dat jij er zo een ben Haha!


Nee zo ben ik niet haha ik heb zelfs geen sporen,en buiten dat ik kan mn paard of andere paarden gewoon geen pijn doen ,,tenzij wat ik al eerder zei ,ze mij moedwillig trapt of bijt ,tja dan heeft ze wel ff ruzie met me Knipoog

Glitterkim
Berichten: 19
Geregistreerd: 05-07-06
Woonplaats: Groningen

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 21:56

Mijn paard heeft nog wel eens de neiging om als hij het er niet mee eens is een trap uit te delen en met eten heeft hij ernstige voedernijd en probeert hij mij te bijten (een maand geleden heeft hij dit ook gedaan) en als hij zoiets flikt krijgt echt een hard schop en/of klap. Een paard moet vind ik leren dat hij een mens niet mag schoppen en/of bijten. En ook bij het rijden mag hij best een corrigerende tik hebben, al doe ik het liever met mijn stem. Maar soms is het nou éénmaal nodig.

Iepoetjuh

Berichten: 1224
Geregistreerd: 14-11-05

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 21:58

tja ik ben een beetje een hypocriet als ik het zeg, maar hard slaan en vooral schoppen vind ik niet op zijn plaats. Ik geef mijn paard ook wel eens een knal, maar dat is omdat ze dan lomp doet en alles omverschopt met d'r gestress. dan krijgt ze van mij een klap op d'r hals en dan is ze weer 'op aarde' Haha! Maar ik schop nooit en geef d'r ook geen echte keiharde smak.