wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 19:02

hangt er helemaal vanaf wat het paard gedaan heeft.
als hij geen respect voor mij heeft heb ik geen respect voor hem.
en ik ga 'all the way' en dat weet hij, daardoor heeft hij ook respect voor mij.
hij heeft óók respect voor mij omdat ik respect voor hem heb, als hij een gebbetje maakt kan ik om hem lachen, en ik doe nooit iets lelijks naar hem omdat ik een rotbui heb.
hij krijgt wat hij verdient.
en dat weten ze [ik heb er twee].
resultaat zijnde overigens bij vanaf het begin consequent volhouden dat ik dezer dagen eigenlijk nooit hoef te straffen, ze kennen me te goed en weten dat ik snoeihard van repliek geef, ze kijken wel uit met mij Clown
en er gaat toch werkelijk niets boven een goed opgevoed paard, zóveel plezieriger in de omgang....

Anoniem

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 19:21

Ik denk dat het voor paarden ook soms duidelijk kan zijn. Op een gegeven moment is het genoeg en dan moet je gewoon even 'zeggen': Hallooooow ik ben er ook nog hoor! Vaak is het meeste vervelende gedrag dan wel over.

Zoals Luxx zegt consequent blijven en er gaat niets boven een paard dat goed is opgevoed. Daar heb je alleen maar plezier aan ipv ellende. Consequent zijn is de sleutel van de omgang met paarden naar mijn mening. Of je nu aan NH doet of op de oude manier je paarden streng rijdt.

Je kan een paard moeilijk over je heen laten lopen en hem niet met zijn gedrag confronteren. Tuurlijk is het niet fijn om een paard een tik te geven maarja, wat moet je anders? Als een paard schopt en jij negeert het kom je ook niet erg ver denk ik. Het is net als met kinderen vind ik. Het is dan wel verboden maar zo eens in de zoveel tijd dmv een tik even laten weten dat zijn gedrag niet door de beugel kan word zo'n kind niet slechter van.

judith_slu

Berichten: 1169
Geregistreerd: 20-06-04
Woonplaats: Assen

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 19:34

Ik heb 2 pony s, en behandel e allbei iets verschillend..

mijn pony waar ik op begonnen ben zegmaar, die kan nogal eens ouwehoeren, staan schuren aan mij, drammerig, trekken, nouja van die vervelende dingetejs (en hij weet donders wat hij wel en niet mag), soms trek ik eens aan het halstertouw, soms een tik op zijn neus, soms op zijn hals, maar nooit overdreven hard, gewoon even voor de duidelijkheid: respect voor de baas jongen! schoppen of dat soort dignen doe ik niet.

mijn andere pony, is nogal een zenuwpees, dus al ze iets doet wat niet door de beugel kan, zal ik ook nooit corrigeren met harde tikken, schoppen oid (af en toe met rijden een flinke tik misschien) maar ik probeer dit te ontlopen, want een rukje aan het halstertouw, of even mijn stem verheffen is bij haar al alles duidelijk, als ik begin te slaan ofzo op der neus, word ze ontzettend zenuwachtig en schrikkerig. (misschien te maken met een verleden)

malie
Berichten: 482
Geregistreerd: 11-04-06

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 19:41

ik vind slaan onnodig....ten eerste waarom zou je moeten slaan? als je al vanaf het begin duidelijk de baas bent dan lijkt mij nogal logisch dat je dan niet hoeft te gaan slaan. En zeker niet met een zweep

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 19:45

Slaan doe ik nooit, tenzij ze me bijten of trappen dan krijgen ze een pets in hun nek, als ze iets anders doen is het: 'heela!' en dan houden ze ook op.

_inge_

Berichten: 1129
Geregistreerd: 05-07-06
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 19:48

Als ik op Sjors ga rijden hoef ik amper te drijven of ze zit al goed in draf en verder luisterd ze supper bij de vorige eigenaar ook nooit met zweep gereden als ik opzadel en ze doet echt vervelend geef ik wel een klap maar dat komt bijna nooit voor. Bij Rosa is het andere koek als ze een keer niet zin heb kan ik van die kleine tikken geven maar dat werkt niet dan geef ik 1 goeie tik en luisterd ze de hele tijd lief naar mij:)

saffire
Berichten: 1468
Geregistreerd: 08-07-06
Woonplaats: Dordrecht

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 19:53

ja da kan
maar er is een groot verschil tussen een tik en slaan
keej een tik krijgt van mij vaak zat, maar egt slaaan dat never!!!!!!!!

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 19:57

malie schreef:
ik vind slaan onnodig....ten eerste waarom zou je moeten slaan? als je al vanaf het begin duidelijk de baas bent dan lijkt mij nogal logisch dat je dan niet hoeft te gaan slaan. En zeker niet met een zweep

toen ik mijn tweede paard erbij kreeg, die al zestien was toen ik hem kreeg en al een heel verleden achter de rug had, was hij heel erg afwijzend naar mij toe.
nou vind ik dat prima, zoiets moet groeien, en daar kun je niets aan doen.
maar hij vond het nodig om dat aan mij duidelijk te maken door als ik naast hem stond met zijn hoofd tegen mijn tiet te beuken.
ik denk er niet eens over na, en hij heeft al een optater te pakken, en niet zo zuinig ook, hij doet me pijn!
ik heb hem drie keer een beuk terug gegeven, daarna heeft hij het nooit meer gedaan, en doet zelfs helemaal nooit iets wat ik als vervelend of pijnlijk zou kunnen ervaren.
slim paard, snapt het snel.
vind dat je inderdaad gelijk hebt dat je zegt dat je vanaf het begin duidelijk de baas moet zijn, en daarom vind ik ook dat je in die zin moet doen wat je instinct je ingeeft, maar wel éérlijk, en dan hoef je het ook niet zo vaak te doen.
kijk voor draaikonten als ik met ze bezig ben heeft nog nooit één van mijn paarden een klap of trap gehad, ik respecteer ze, en ze mogen ook gewoon zíjn, zichzelf zijn, en daardoor als het zou voorkomen dat het nodig is dat ze stil staan voor iets van belang ze al onmiddelijk aan mijn stem horen dat ik het méén, en dan is dat draaikonten wel over.

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 20:04

amosjuh hoe oud ben jij eigenlijk het staat n.l niet in je profiel?

kamatz

Berichten: 1041
Geregistreerd: 13-10-05

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 20:08

Die van mij heeft het gelukkig niet nodig want alleen mijn stem gebruiken en dan weet hij genoeg. Het woordje gvd kent hij ook heel goed en is daar ook echt van onder de indruk.
Hij moet alleen niet bijten of slaan want dan krijgt hij dus wel een schop onder zijn kont...dat zijn dingen die ik gewoon totaal niet op prijs stel op zijn zachtst gezegd.
Je hebt idd slaan en slaan en het ligt natuurlijk ook aan wat voor type paard je hebt. Maar ik laat geen één paard over me heen lopen...kijk qua sterkte verlies je het en moet je het dus op een andere manier oplossen maar ik ben en blijf ''baas''.
Het ene paard is het andere niet en de één heeft ook gewoon een hardere hand nodig. Maar van een goed opgevoed paard kan je alleen maar profijt hebben.

Groetjes pammie Knipoog

Anoniem

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 20:09

Ja, om heel eerlijk te zijn snap ik de posts van Amosjuh niet echt. Eerst sla je niet, dan zag je in een andere post dat 'je niet met je laat sollen' en nu in je 3e post deel je heel vaak tikken uit Verward

Anoniem

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 20:12

kamatz schreef:
Die van mij heeft het gelukkig niet nodig want alleen mijn stem gebruiken en dan weet hij genoeg. Het woordje gvd kent hij ook heel goed en is daar ook echt van onder de indruk.


Hahaha de jouwe ook al? Ik stons ook van het weekend een ander vz-paard te poetsen. Maar die stond zo hard tegen het hek te duwen omdat daar gras was dat ik het hek helemaal hoorde kraken! (Russisch koudbloed dus dat wil wel) Maar toen schreeuwde ik dat dus ook met zijn naam erachteraan en hij keek echt zo van. Huh? Zo ken ik jou nog niet?! Haha was wel grappig toen ik zijn oogjes geschrokken zag kijken Tong uitsteken

Jasia

Berichten: 6758
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 20:14

Ik sla mijn paard nooit zomaar..
Maar ik vind dat als zij naar mij trapt ik dan wel het recht heb haar een tik tegen haar hals te geven..
Een trap zou ik nooit geven aan mijn paard..

Met het rijden kijk ik eerst of ik het zelf (zo ver ik weet) echt niet verkeerd doe.. en dan nog krijgt ze geen tik..
Ja als ze twintig keer van de hoefslag af gaat op de zelfde zijde en ik op mijn buitenteugel even veel druk geef als op mijn binnenteugel, en ik mijn binnenbeen erin doe.. en ze dan nog niet luistert krijgt ze een tikje.. maar de meeste noemen het een aai..Clown
Ik heb mijn zweepje alleen voor als ze bokt.. ze krijgt soms bokaanvallen.. stuk of 6 keer achter elkaar bokken.. en dan krijgt ze een tik!

Ik werk ook liever met mijn stem als met geweld..
En tegen het hoofd slaan?! Echt NOOIT!
Ook ben ik meer voor het goede belonen hoor.. Lachen

bassa

Berichten: 772
Geregistreerd: 25-11-05
Woonplaats: Werkendam, Noord Brabant

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 21:17

oke tusen slasan en een tik zit verschil maar afen toe hebben ze het echt wel nodig ik vind als hij elke keer het bit beet pakt en doet waar hij zin in hebt dan hebt hij toch echt wel een mep te paken. of hij vindt het nodig om te gaan springen of zo nou dan heb hij der ook wel een maar als hij het goed doet dan krijg hij een beloond.
soms krijg hij ok wel is een tikje omdat hij met zijn achterkant bij het wijken wel is vergeet.
maar ik rij nooit met zweep op hem dus een tik met de zweep geef ik niet maar gewoon met de hand net zo makkelijk en mijn benen der bij en mijn stem en dan reageert hij super.
soms iets te goed maar ach dat maak niet uit.
en op somige paarden rij ik wel met zweep want soms lopen ze zachter of ze nemen achter niet mee en gaan sloffen en met zweep kan je wel is helpen door een tikje te geven.
maar verder gebruik ik het niet of weinig.

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 00:09

Ligt eraan of het nodig is of niet.
Een paard blijft wel een paard, geen knuffelbeest die alleen maar leert van schouderklopjes. En daar bedoel ik mee dat ieder paard een stukje dominatie heeft. Probeerd hoever hij kan gaan. En als hij die streep meerdere malen overtreed zonder iets aan te trekken wat jij ervan vind, mag je hem best een mep verkopen. Want op dat momnet heeft ie het verdiend.

Stel dat mijn paard slaat, dan laat ik hem toch wel even goed weten dat ik daar net van gedient ben, doormiddel van een corrigerende tik. En meestal weet ie het dan meteen voor de volgende keer. Maar als ie het nog niet doorheeft, of hij gaat door, dan is het wel menis. Niet dat ik heb dan helemaal in elkaar rammel, maar dan krijgt ie gewoon een pets.

Een paard moet gezag voor je hebben, lukt dat niet op een gewone manier, dan kan ie soms wel een tik verwachten.
DAT is nou juist hetgene waar ik een hekel aan heb: Een paard dat geen gezag voor je heeft. Zijn eigen gang gaat, en doet wat ie zelf wil. Zonder dat ie jouw ziet staan. (En dan bedoel ik: Dat ie jou ziet staan als leider).
Dan vind ik dat je best eens een keer een corrigerende tik, of een mep mag uitdelen. Maar doe dat pas als ie het echt verdient.
Dan is het niet zielig.

Meppen is pas zielig als het geen aanleiding heeft.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 00:37

Er is een opmerking die ik heel erg toepasselijk vind: zo zacht als het kan, zo hard als het moet. Als je met een echt dominant dier een aanvaring krijgt, is het niet voldoende om het paard te corrigeren (lees goed: corrigeren, en niet straffen) met een stemverheffing...daar is soms meer voor nodig, tot een echte fysieke confrontatie aan toe. Een hengst die je het leiderschap betwist is bloedlink en levensgevaarlijk, en als het betekend om een aantal rake klappen uit te delen om de overmacht te krijgen en het er eventueel levend van af te brengen, dan mag dat van mij.

Voor iedereen die het zielig vindt om een paard terecht te wijzen op het moment en in de gradatie die het nodig heeft: ik hoop dat jullie nooit, maar dan ook nooit een echte confrontatie moeten aangaan...ik vrees dan echt voor jullie leven.

Melia
Berichten: 9853
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 09:09

als m'n verzorgpony('s) echt vervelend is en ze luistert niet krijgt ze van mij wel een tik op dr neus. (niet te vaak natuurlijk, gewoon 1 keer goed, straks word ze nog kopschuw nl.)
Trappen doe ik eigenlijk nooit, óf ze moeten het wel zó erg gemaakt hebben.. maar heb het volgens mij nog nooit gedaan bij ze Knipoog.

Sharmila

Berichten: 4807
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Schouwen Duiveland

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 10:32

Ohw ik heb Sjim weleens flinke meppen gegeven hoor.... Ik denk dat je soms niet anders kan. Meestal gaan de tikken dan richting neus.

Als hij stiekem ontsnapt ofzo, sja dan heeft hij gewoon een probleem. Dan word ik zo woest op hem.
Straks ligt hij onder een vrachtwagen ofzo. Dus tja dan ben ik best wel hard.

Of als we aan het rijden zijn en hij draait zich ineens om en rent terug naar stal. Tja dan krijgt hij ook een flinke mep met de zweep. Ik accepteer het gewoon niet van hem als hij het heft in eigen handen neemt. Dat bestraf ik gelijk, ik heb een hekel aan paarden die geen respect voor mensen hebben.

bergkraai

Berichten: 1186
Geregistreerd: 05-08-05

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 10:35

Paarden hebben het gewoon af en toe nodig om weer even op hun plek gezet te worden... Kijk bij het minste of geringste slaan is niet ok.. maar ze hebben het af en toe toch echt nodig hoor...

pomelo
Berichten: 573
Geregistreerd: 07-07-05
Woonplaats: het land van de stille waters...

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 10:42

bij mn shet is het genoeg als ik eens heel luid naar hem roep. maar als hij me echt bijt (probeert hij om de 2-3 maanden eens) dan sla ik hem ook wel eens hoor (of gooi er iets naar, hij rent namelijk altijd snel weg als hij gehapt heeft, hij weet dus best dat het niet mag)

bij de paarden waar ik mee rijd gebruik ik ook eerst mn stem.
maar als hij/zij na 3-4 keer nog steeds ronddraait/zn voet niet wil geven/vervelend doet/... dan geef ik hem ook wel eens een schop in zn buik, pets op zn achterste, snok aan halstertouw... waar ik het beste aan kan

slaan met een zweep doe ik alleen tijdens het rijden als ze ergens niet langswillen of niet (genoeg) op mn been reageren. en dan ook liever 1 keer goed dan 10 keer een aaitje

Biancaa

Berichten: 4176
Geregistreerd: 03-11-05
Woonplaats: den haag ypenburg

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 12:45

Ik wil op 2 dingen reageren...

Eerst het slaan dus, ik sla ook nooit, lees bijna nooit. Mijn ene tinker sla ik nooit. Zij is vroeger mishandeld en is als de dood voor de zweep. Die heb ik dus nooit bij me, ook als ik longeer niet. Ik heb bij haar genoeg aan lichaamstaal en stem. Als ik draf zeg dan gaat ze in draf, zelfs als mijn dochter langs de kant staat en draf zegt, dan gaat ze in draf (is wat minder maar wel komisch Knipoog)

Mijn jaarling die krijgt nog weleens een tik, dit omdat ze aan het uitproberen is. Duwen en doordrammen is nu haar ding en als ze dat bij de kudde doet (ja mijn paarden leven wel zoals in de natuur, altijd buiten in de kudde, 365 dagen in het jaar) dan krijgt ze ook een hengst van de andere merries. Als ze mij omver probeert te duwen of weer eens doordramt, dan krijgt ze van mij ook een dreun of een schop onder haar kont. Wat Cassidy al zei, ze moeten ook niet over je heen lopen. als ze dat gaan proberen en jij zegt alleen maar met een harde stem "eh mag niet" denk je dan echt dat ze respect voor jou hebben?

@jamezy, je zegt dat je met mensen moet vergelijken, dan vraag ik me af of je wel met bit rijdt? Want slaan met zweep mag niet, dat is zielig, maar rijden met bit mag wel? Dat is dus niet zielig, zo'n ding in hun mond waar 9 van de 10 aan lopen te hangen en te rossen?
ik ben blij dta ik dus zweeploos, bitloos en boomloos rij... Voornamelijk met stem- en beenhulpen. Lukt het niet, dan proberen we het weer. Slaan lost inderdaad niks op, tenzij het echt nodig is, omdat je anders een paard van 700 kilo in je nek hebt...

dus mijn conclusie: Slaan hoeft inderdaad niet, tenzij het echt nodig is (confrontatie, uitproberen) Mensen denken teveel in mens vorm, ahhh zielig paard buiten, het heeft een onderdak nodig, ahhh je kan hem geen schop of tik geven, want doe dat maar eens bij jezelf... Ik vraag me af als je paard je schopt, of je dan ook gaat zeggen dat het niet mag... Maar slaan mag dus niet, met bit in mond rossen wel....

BarbaraNova

Berichten: 4207
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 12:50

Cassidy schreef:
Er is een opmerking die ik heel erg toepasselijk vind: zo zacht als het kan, zo hard als het moet. Als je met een echt dominant dier een aanvaring krijgt, is het niet voldoende om het paard te corrigeren (lees goed: corrigeren, en niet straffen) met een stemverheffing...daar is soms meer voor nodig, tot een echte fysieke confrontatie aan toe. Een hengst die je het leiderschap betwist is bloedlink en levensgevaarlijk, en als het betekend om een aantal rake klappen uit te delen om de overmacht te krijgen en het er eventueel levend van af te brengen, dan mag dat van mij.

Voor iedereen die het zielig vindt om een paard terecht te wijzen op het moment en in de gradatie die het nodig heeft: ik hoop dat jullie nooit, maar dan ook nooit een echte confrontatie moeten aangaan...ik vrees dan echt voor jullie leven.


Sta hier volledig achter!

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 12:54

In de omgang met paarden probeer ik altijd zo duidelijk en rechtvaardig mogelijk te zijn. Ik zal mijn paard nooit zo maar een tik verkopen om een klein banketstaaf dingetje, er volgt dan allereerst een waarschuwing dmv stem. Bijten of trappen wordt wel direct duidelijk afgestraft! Hier volgt geen waarschuwing maar direct een flinke mep, dit soort gedrag vind ik te gevaarlijk om te tolereren! Gelukkig heb ik dit pas een keer mee hoeven maken met mijn paard, schijnbaar was het toen al duidelijk zat en heeft ze het nooit meer gedaan.

De omgang met hengsten lijkt me erg lastig, gelukkig heb ik een merrie die vrij snel onder de indruk is Knipoog Ik heb zelf geen ervaring met hengsten maar ik kan me voorstellen dat je hier wat duidelijker mee om moet gaan.

Onder het zadel gebruik ik geen geweld. Een paard moet voor je willen werken en met geweld bereik je dit naar mijn idee niet. Een tikje achter de kuit bij geen reactie op het been vind ik een heel ander verhaal als een flinke zweepslag wanneer een paard niet doet wat jij wilt! Ik sluit me verder dan ook volledig aan bij Jamezy als het gaat om het gebruik van de zweep.

Anoniem

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 13:24

Ik vind het ook niet mogen:Y)

Zidaantje

Berichten: 182
Geregistreerd: 25-08-06

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 13:40

Ik vind best dat je een paard mag slaan als die echt vervelend is!
Maar doe het dan niet op het hoofd. Uit ervaring met het beleren van jonge paarden weet ik dat als je je paard straft met een klap op het hoofd, ze 'kopschuw' worden. De volgende keer dus als jij je hand heft richting zijn hoofd zal hij dus schrikachtig reageren.

Ik heb een kleine ervaring met hengsten (opgedaan uit stage's bij hengstenhouderijen).
Hengsten straffen is 'anders' dan andere paarden. Het lijkt soms net of hengsten zich niks aantrekken van het verheffen van je stem, of een tik aan de neus als de hengst je wil bijten. Er was één hengst bij, op de hengstenhouderij, die ontzettend vervelend was bij het poetsen en opzadelen (trappen, bijten, niet stilstaan, etc.). Deze hengst heb ik dan af en toe wel een een schop in zijn buik verkocht met de vlakke kant van mijn voet. (doe dat nooit met de punt van je voet, het kan verkeerd uitpakken dan!).

Straf inderdaad je paard nooit te vaak, jonge paarden en hengsten zijn natuurlijk weer heel anders in omgang. Ik ben geen voorstander van het slaan van je paard. Gebruik altijd eerst de stem. Ook als je op of achter je paard zit vind ik dat de stem het beste wat je kunt gebruiken.