wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
saffire
Berichten: 1468
Geregistreerd: 08-07-06
Woonplaats: Dordrecht

wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 13:52

hallo allemaal,
zoals de titel zegt : wat vinden jullie van het echt slaan van een paard.

ik persoonlijk vind het gemeen om een paard echt te slaan,
zeker met een zweep ofzow!!

okee je mag je paard best een corrigerende tik geven, maar ik vind dat je paardje moet repecteren en hem geen klap voor harses moet geven iedere keer dat tie iets verkeerd doet.

wat vinden jullie, laat hem me wete

Nassie

Berichten: 4420
Geregistreerd: 11-11-03

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 13:55

Ben het er niet helemaal mee eens..

Hoe denk je hoe paarden in het wild met elkaar omgaan? Die geven elkaar ook geen zacht tikje of vragen heel lief of ze misschien even willen ophouden?

Ik vind dat je best je paard een trap of klap mag geven als het terrecht is..
Ik repecteer mijn pony ook maar als zei echt vervelend is krijg ze gewoon zonder pardon een trap voor haar hol.

Trieske_

Berichten: 3790
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: brabant

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 13:58

een klap tegen haar hoofd zal ik nooit doen maar onder haar hol heeft ze toch wel eens gehad.
Ook met rijden en ik krijg geen reactie op mijn been dan ben ik ook niet bepaald zachtaardig, ik doe het liever 1x goed dan de hele tijd van die irritante tikjes geven.

celticpony

Berichten: 1771
Geregistreerd: 06-07-06

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 14:02

vraag me af of wij als mensen wel zo natuurlijk slaan als paarden in het wild...? Ik sla persoonlijk liever niet;nooit; ben het dus met je eens.(mijn kinderen niet,mijn hond niet en dus ook mijn paard niet....)twijfel eerst aan mijn eigen signalen en ben meer van positief belonen. vraag het niet lief,maar probeer duidelijk en consequent te zijn...lange adem vereist Knipoog soms.

Fammiie_x

Berichten: 3008
Geregistreerd: 06-07-06
Woonplaats: Delft

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 14:08

Ik ben het helemaal met @ nassie eens.

Citaat:
Nassie schreef:
Ben het er niet helemaal mee eens..

Hoe denk je hoe paarden in het wild met elkaar omgaan? Die geven elkaar ook geen zacht tikje of vragen heel lief of ze misschien even willen ophouden?

Ik vind dat je best je paard een trap of klap mag geven als het terrecht is..
Ik repecteer mijn pony ook maar als zei echt vervelend is krijg ze gewoon zonder pardon een trap voor haar hol.

bassa

Berichten: 772
Geregistreerd: 25-11-05
Woonplaats: Werkendam, Noord Brabant

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 14:10

ik sla mijn vz paard ook als hij het niet goed doet. niet tegen zijn hoofd maar wel tegen zijn hol dat heeft hij al vaak zat gehad. of met een zweep wanneer hij weer is aan het donderen is.
hij heb een keer een klap op zijn hoofd gehad met mijn hand want hij vond het nodig om om de 3 min ofzo ffe omhoog te komen maar na 10 keer vond ik het wel genoeg en sinds dien is het ook gelijk over Knipoog. klinkt hard maar hij had het wel nodig.

saffire
Berichten: 1468
Geregistreerd: 08-07-06
Woonplaats: Dordrecht

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 14:19

ik word wel boos , maar ik sla echt niet!!
ik verhef mijn stem gewoon dan ist gelijk klaar

Jamezy
Berichten: 1382
Geregistreerd: 06-09-05

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 14:37

celticpony schreef:
vraag me af of wij als mensen wel zo natuurlijk slaan als paarden in het wild...? Ik sla persoonlijk liever niet;nooit; ben het dus met je eens.(mijn kinderen niet,mijn hond niet en dus ook mijn paard niet....)twijfel eerst aan mijn eigen signalen en ben meer van positief belonen. vraag het niet lief,maar probeer duidelijk en consequent te zijn...lange adem vereist Knipoog soms.


Inderdaad! Natuurlijk rammelt het van alle kanten... "ja, maar in het wild!" Misselijk
In de vrije natuur zijn er geen mensen die onduidelijke hulpen geven, die je op de meest rare tijden meenemen om de meest vreemde dingen te doen etc. Bovendien zijn de leefomstandigheden (ook qua sociale contacten) never nooit niet te vergelijken met die van onze paardjes.

Volgens mij heeft 80% geen enkel idee hoe het voelt om met eigen zweep geslagen te worden. Dus wees eens stoer, en mep eens op je eigen achterste met de kracht waarop je op je paard inhakt!
Paardrijden is meer dan erop klimmen, hakken erin duwen en gaat het niet helemaal naar wens? Zweep erbij! Ga eerst eens te rade bij jezelf, een paard loopt tenslotte naar het niveau van degene die erop zit, voordat je de zweep trekt.

Persoonlijk ben ik liever de slimste dan de -afgedwongen- sterkste!

Nassie

Berichten: 4420
Geregistreerd: 11-11-03

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 15:39

Jamezy schreef:
Inderdaad! Natuurlijk rammelt het van alle kanten... "ja, maar in het wild!" Misselijk
In de vrije natuur zijn er geen mensen die onduidelijke hulpen geven, die je op de meest rare tijden meenemen om de meest vreemde dingen te doen etc. Bovendien zijn de leefomstandigheden (ook qua sociale contacten) never nooit niet te vergelijken met die van onze paardjes.

Volgens mij heeft 80% geen enkel idee hoe het voelt om met eigen zweep geslagen te worden. Dus wees eens stoer, en mep eens op je eigen achterste met de kracht waarop je op je paard inhakt!
Paardrijden is meer dan erop klimmen, hakken erin duwen en gaat het niet helemaal naar wens? Zweep erbij! Ga eerst eens te rade bij jezelf, een paard loopt tenslotte naar het niveau van degene die erop zit, voordat je de zweep trekt.

Persoonlijk ben ik liever de slimste dan de -afgedwongen- sterkste!


Een paarden kont is heel iets anders dan een mensen kont..
Je moet een mens en paard nooit met elkaar vergelijken, als jij het koud heb heeft het paard het dan ook koud??
Als bij jou iets zeer doet hoeft nog niet te zeggen dat het bij een paard net zo zeer doet..

Dan kan je net zo goed helemaal niet meer op een paard stappen of omgaan als je het met een mens gaan vergelijken..

Tuurlijk moet je niet onnodig gaan slaan of trappen, maar ik ben van mening dat je een paard gewoon een trap mag verkopen onder zijn hol..

Jamezy
Berichten: 1382
Geregistreerd: 06-09-05

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 16:37

Nassie schreef:
Een paarden kont is heel iets anders dan een mensen kont..
Je moet een mens en paard nooit met elkaar vergelijken, als jij het koud heb heeft het paard het dan ook koud??
Als bij jou iets zeer doet hoeft nog niet te zeggen dat het bij een paard net zo zeer doet..

Dan kan je net zo goed helemaal niet meer op een paard stappen of omgaan als je het met een mens gaan vergelijken..

Tuurlijk moet je niet onnodig gaan slaan of trappen, maar ik ben van mening dat je een paard gewoon een trap mag verkopen onder zijn hol..


Een paard weegt ruim vierhondervijftig kilo meer dan ik en heeft bovendien overal haar; logisch dat ik het eerder koud heb.

Dus jij wilt beweren dat paarden een stuk ongevoeliger zijn dan mensen? Au contraire, je reinste onzin! Ze voelen ieder vliegje, waar ook op hun vel; bovendien zijn ze door hun voorgeschiedenis echt wel goed aangepast en uitgerust!

En wat dat "Dan kan je net zo goed helemaal niet meer op een paard stappen of omgaan als je het met een mens gaan vergelijken.." betreft... Nors opkijken

Nassie schreef:
maar ik ben van mening dat je een paard gewoon een trap mag verkopen onder zijn hol..
Mijn excuses, maar... Voor mensen die dieren nog steeds zien als gebruiksvoorwerpen en wegwerpartikelen heb ik bitter weinig respect (en daar bedoel ik niet persé jou mee).

Suuszels

Berichten: 7325
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Ridderkerk

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 16:39

ik sla niet om alles, eigenlijk heel weinig als ik het met andere mensen vergelijk.. omdat ik het best zielig vind
alleen soms met rijden een tikje of als ie me echt bijt of trapt ofzo...

silver

Berichten: 2043
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: Krommenie

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 16:44

slaan tegen het hoofd vind ik echt not done! maar een corrigerende tik tegen het achterwerk is wat anders. Persoonlijk zou ik niet met een zweep in de weer gaan, maar gewoon even een klap vind ik wel kunnen als het terrecht is.

Chocotof

Berichten: 3597
Geregistreerd: 26-09-04
Woonplaats: Boxtel.

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 16:45

Ligt eraan. Wanneer het met rijden niet gaat zoals ik wil of ze haar best niet zo doet, los ik dat rij technisch op en ga een andere oefening doen zodat de concentratie er weer is.

Wanneer mijn paard de hele tijd omhoog komt, bijt, of trapt naar iemand dan word ik dus wél boos.

helenn

Berichten: 385
Geregistreerd: 20-04-06

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 17:06

Kben het er een beetje mee eens maar, bijvoorbeeld met rijden als je het paard niet meteen aanpakt dan blijft ie zo reageren Scheve mond

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 17:06

@Jamezy,ik ben het helemaal met je eens!
80% van de paardenmens gaat maar trappen onder de hollen als het paard eens in hun ogen vervelend doet.Mensen,een paard doet iets met reden!Als je dan een beetje hersens hebt ga je op zoek naar de reden waarom het paard zoiets doet.Een paard kliert niet!

Ga je paard steigeren?Prima,controleer maar eens je zadel of je hulpen.Wedden dat het daaraan ligt?
Als een paard gaat steigeren omdat het geen zin heeft ga ik gewoon een rondje stappen en stap ik af,een paard heeft ook een wil en af en toe geen zin.Blijft het aanhouden?Prima,ga dan eens afwisseling zoeken? Maar ga alsjeblieft er niet met een zweep opkloppen.

En als er iemand begint te spreken over het feit dat men in de natuur ook zo omgaat met elkaar spreek ik deze persoon al tegen dat er duidelijk verschillen zijn tussen paard en mens.
Zo ben je nou eenmaal als mens een roofdier en als paard een prooidier.Dat verandert nooit
Bovendien voelen paarden een zweep echt goed!Maar ze snappen niet waarom ze worden afgemat(want dat is in mijn ogen echt afgemat worden),ze snappen niet wat ze fout hebben gedaan.

Stel:een paard gaat steigeren en komt terug op de grond,de meeste gaan dan met de zweep er op zitten "kloppen" ,het paard wordt gestraft omdat het staat?Sorry hoor,maar het doet toch niets fout?Een paard kan maar handelingen en gedragingen linken met straffen als het niet langer dan 3seconden geleden gebeurt is.

En als er weer mensen zijn hier die tegen me zeggen dat ik vast nog nooit een hengst heb gezien:ik heb een zwaar mishandeld én agressief paard tot een tamme loebas "gemaakt" dus ik weet absoluut waar ik het over heb. Het heeft me 3jaar zweet,bloed én tranen gekost maar het is gelukt!

xEline

Berichten: 1584
Geregistreerd: 10-06-06
Woonplaats: onbewoond eiland

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 17:10

ik vind een tik wel eens kunnen met een zweep de pony moet luisteren , maar een klap voor zijn hooft zal ik nooit geven !
aven toe zie ik wel eens in de les bij de manege ponys bij ons dat ze egt zwaar slaan dat is niet leuk als ze zwepen race doen geven ze al tiken voor dat ze been hulpen geven gelukkig heb ik een eigen pony en die hoef ik haast nooit een tik te geven

Gr eline

Anoniem

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 17:16

Bij mij ligt het eraan. Ik ken mijn vz-pony door en door en hij mij ook. Af en toe heeft hij een knorrige bui en dan wil hij nog wel eens uithalen zonder reden. Mooi dat hij dan een knal kan verwachten. Hij niet lief voor mij ik niet lief voor hem. Zo werkt het bij mij. Maar het moet bij mij wel ver gaan wil ik echt gemeen slaan. Lees: gericht trappen of zijn tanden in mij zetten. Ik ken hem nu 5 jaar en ik heb hem mss maar 3 a 4 keer echt een klap verkocht. Schoppen doe ik eigenlijk zelden of nooit.

Mensen die slaan zonder reden of mensen met een kort lontje die snel een klap uitdelen mogen van mij helemaal niet met paarden omgaan. Ik kan echt niet tegen mensen die om het minste geringste hun paard al straf geven dmv slaan of wat dan ook. Paarden moet je leren begrijpen en zonder geduld gaan dat soort dingen niet. Ook zijn er paarden die uithalen ivm pijn of iets anders zoals eerder vermeld in dit topic. Ik denk dat wanneer je een paard oprecht goed kent en begrijpt dat je dan goed ziet of het paard het vanwege pijn doet of vanwege een dwarse bui.

AlleJan

Berichten: 114
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Joure, FR

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 17:24

Nee, ik sla niet. Voor 1x slaan geldt 10x belonen, vind ik.

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 17:31

Hangt van paard en situatie af.

saffire
Berichten: 1468
Geregistreerd: 08-07-06
Woonplaats: Dordrecht

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 18:31

ik vind het zelf ook niet leuk om geslagen te worden , waarom zou ik dan mijn pony slaan
dat vind ik.

Kaarim

Berichten: 51
Geregistreerd: 08-08-06
Woonplaats: Ten zuiden van Mstricht

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 18:38

Om te beginnen vind ik dat er een groot verschil bestaat tussen corrigeren en slaan. Corrigeren is meer het paard helpen het goede te doen en het foute te laten. Slaan is simpelweg gemeen.
Bv. als een paard niet goed door loopt, kun je in mijn ogen beter een keer een klein, en dus corrigerend, tikje (dan bedoel ik dus geen keiharde knal) geven dan 100 keer zitten bonken met je benen (wat ik helaas veel mensen zie doen). Daarbij vind ik dat je altijd consequent moet blijven, je kan niet de ene keer iets goed keuren en de keer daarna het afstraffen. Én als de ruiter een slecht humeur heeft hoeft hij/zij dat ook niet af te reageren op zijn/haar paard.
Slaan tegen bijvoorbeeld het hoofd van een paard is gewoon not done. Een paard denkt echt niet zoals mensen denken. Een paard gaat niet ff denken 'laat ik jou vandaag eens flink gaan irriteren'. Er is altijd wel een reden te vinden, de mensen zijn meestal degene die fout zijn. Mensen die paarden echt slaan kunnen in mijn ogen beter een andere hobby gaan zoeken.

NiNa_14
Berichten: 2297
Geregistreerd: 11-03-05

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 18:39

als een paard of pony niet reageerd op hulpen (bijv drijven voor het aandraven) dan kan hij een corigeerende tik verwachten.
zou je dat niet doen loopt hij zo door mijn hulpen heen.
als een paard of pony mij bijt kan ze een corigeerend klapje verwachten, als jij op dat directe moment niks terug doet heeft ze zo iets van owwwh da mag en gaat ze het vaker doen.

het ligt er echt aan wanneer en met wat voor reden. ik zal nooit een paard of pony helemaa afgaan slaan of trappen dat slaat namelijk nergens op maar je moet ook echt neit met je laten sollen je hebt een enorm beest voor je!

saffire
Berichten: 1468
Geregistreerd: 08-07-06
Woonplaats: Dordrecht

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 18:45

ik zal nooit met me laten sollen, door mijn verzorgpony, dat weet hij ook wel.
de enigste keer dat ik hem een harde tik geef is als tie bijt.
dus....

Caprice_

Berichten: 306
Geregistreerd: 12-01-06
Woonplaats: Olst

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 18:51

als mijn pony gewoon vervelend is en hij luisterd niet naar een corrigerend tikje, dan ga ik er niet op los rammen maar dan krijgt hij gewoon zachtjes een tikje tegen z'n oortjes met mijn hand. dan schrikt en hou hij meestal wel op. maar als hij door blijft gaan en hij houdt niet op ook al heeft hij al straf gekregen dan stap ik af om af te koelen want ik zal nooit mijn woede uiten op zo'n dier. na 2 minuten ofzo dan stap ik weer op en ga ik weer verder waar we daarvoor mee bezig waren. meestal lukt het dan wel.

Crista

Berichten: 3024
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 18:52

als mijn pony echt te ver gaat zoals gisteren, tot 2 keer toe naar mij uithalen, krijgt ze toch echt wel ff een kledder, maakt me niet uit waar, waar is d;r op dat moment als eerste kan raken raak ik d'r... was dit keer toevallig tegen d'r neus, soms ook tegen d'r hals of idd heel soms vol tegen d'r hoofd...ja, ze weet dat he tniet mag, en toch doet ze het, nou dan geef ik een mep...

verder ben ik helemala niet mepperig! en dat is echt zo!

heb vandaag op me stage voor het eerst een paard een schop onder zijn kont gegeven...hiuj bleef maar draaien en vervelen en doen, toen heb ik hem na ruim 15 min. een schop gegeven tegen zijn kont, t'was meteen over...

nee, ik vind dat je een paard af en toe wanneer het echt nodig is en hij echt te ver gaat best een flinke mep mag geven....