handmak maken veulen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ozzyke

Berichten: 158
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: Kerkrade

handmak maken veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-06 22:01

Hallo,

Ik ben pas weer trotse eigenaar van een prachtig bont hengstveulen maar kan er nog begod niet aan.
We hebben ze gekocht van een handelaar die ze gebracht heeft, het veulen en zijn moeder.
Het is echt te triest voor woorden, en ik zal dit ook nooit geen 2e keer meer doen. Het lijkt wel of zowel moeder als veulen erg hardhandig om het maar netjes te zeggen behandeld zijn.
De merrie is ook zeer wantrouwend, alleen als ik haar voer kan ik aan haar komen, indien ik geen voer bij me heb kom ik ook niet aan haar. Dus aan het veulen al helemaal niet, die is nu 4 maanden.
Toen we ze kregen was het donker ( dom,dom,dom).
De volgende morgen bleek dat het veulen een navelbreuk had, en een flinke wond op zijn neus waarschijnlijk van een halster wat zowat in het vlees gegroeid was.
De merrie heeft echt op de gekste plaatsen echt deuken in haar....zoals bijvoorbeeld achter bij haar bil, op haar ribben...lijkt wel of er iemand ingestampt heeft....zal er morgen eens proberen foto's van te maken.
Ik heb echt medelijden met haar, ze zou ook weer drachtig zijn dus we wachten af.
Nu wil ik graag een aantal tips hoe ik het beste vertouwen krijg en hoe ik het veulen handtam kan maken, en halster etc. om kan doen zonder dat er paniek bij komt.
T is echt een heel moeilijke situatie...dus alle tips zijn welkom.

Groetjes Christy

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: handmak maken veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 01:02

Hoe oud is het veulen? Als een half jaar of ouder...meteen spenen. Na het spenen vaak in handen hebben.

Het veulen gaat de angst van de moeder voor de mensen overnemen, vandaar mijn tip om te spenen. Zet het veulen apart, geen vriendjes, alleen jouw als contactpersoon. Het liefst in een afgesloten box. Jij moet degene zijn die eten geeft, blijf erbij staan terwijl hij eet. Op een gegeven moment zul je hem tijdens het eten kunnen aanraken.

Met de moeder zou ik Parelli gaan doen, als je haar echt niet kunt benaderen eventueel een join-up. Maar dan door iemand die er echt verstand van heeft....

ozzyke

Berichten: 158
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: Kerkrade

Re: handmak maken veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-06 10:22

Cassidy schreef:
Hoe oud is het veulen? Als een half jaar of ouder...meteen spenen. Na het spenen vaak in handen hebben.

Het veulen gaat de angst van de moeder voor de mensen overnemen, vandaar mijn tip om te spenen. Zet het veulen apart, geen vriendjes, alleen jouw als contactpersoon. Het liefst in een afgesloten box. Jij moet degene zijn die eten geeft, blijf erbij staan terwijl hij eet. Op een gegeven moment zul je hem tijdens het eten kunnen aanraken.

Met de moeder zou ik Parelli gaan doen, als je haar echt niet kunt benaderen eventueel een join-up. Maar dan door iemand die er echt verstand van heeft....


Tja...hoe oud hij is...die handelaar zei dat hij 3 maanden was toen we ze beide kregen zal dan nu 4 maanden zijn...beetje vroeg om te spenen?
Maar ja de handelaar kan veel zeggen denk ik dan weer...ga zo dadelijk wat foto's maken..

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: handmak maken veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 10:35

Vier maanden vind ik nog te vroeg, en nu het weer zo goed is zou ik ze allebei nog lekker het land op gooien.

ellepel

Berichten: 47362
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: handmak maken veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 10:39


ozzyke

Berichten: 158
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: Kerkrade

Re: handmak maken veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-06 16:26

Hier de foto's van mijn kereltje en mama
Misschien kunnen jullie een schatting doen naar leeftijd, aangezien ik nog niet aan hem kom kan ik de dierenarts ook niet laten oordelen wat zijn leeftijd is.
Hij is vandaag uit nieuwsgierigheid naar me toe gekomen en rook en betaste even mijn hand...al een hele vooruitgang vind ik zelf. Haha!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Marigold

Berichten: 12592
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: handmak maken veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 16:33

ik zou zeggen, ga er elke dag bij in het land, geef ze voer, schep de mest eruit.
ze gaan dan na een tijdje naar je uitzien, omdat je voert.
het veulen komt vanzelf snuffelen, moet je gewoon laten gaan, niet proberen aan zijn hoofd te zitten, meestal breekt het ijs het beste als je de kans krijgt om op zijn hals of schoft te kriebelen.
dan is het vaak al snel helemaal goed tussen jullie.

de merrie heeft waarschijnlijk iets meer tijd nodig, maar ook zij zal je gaan vertrouwen als je voert, en niks doet.

het is een schatting maar ik vind 4 maand wel redelijk passen bij wat ik op de foto zie.
ik zou ze nog een tijdje samen laten staan, om bij te komen van alles wat er gebeurd is, en te wennen aan de nieuwe omgeving.

ozzyke

Berichten: 158
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: Kerkrade

Re: handmak maken veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-06 16:49

Ja dat doe ik al iedere dag...ze hinniken me ook al toe als ik kom voeren etc.
Het komt beetje bij beetje wel goed denk ik...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: handmak maken veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 16:54

Ik zou ook schatten op vier maanden. Leuk ding trouwens.

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Re: handmak maken veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 17:03

Ik weet niet hoeveel tijd je hebt,maar behalve het voeren,kun je ook eens een uur in de wei gaan zitten.
Het bangste veulen staat zelfs na een half uur al stiekum achter je rug te koekeloeren Knipoog
Of leg een hoop hooi in de wei,en ga er gewoon bij zitten,de verleiding van eht eten is groot,en ze zullen merken dat jij ze niks doet.
Grijp niet naar hoofden en sta niet plots op,probeer ze met de hand te voeren en terwijl ze eten probeer ze te kriebelen.

RicardoOpa

Berichten: 2408
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Salamanca, Spanje

Re: handmak maken veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 21:15

Ik dacht ook al zoiets van in de wei zitten, of zet ze in de bak en ga daar zitten met wat eten. Ik denkn dat ze in de wei meer de neiging om alsnog voor het gras te kiezen. Zo leren ze dat ji er gewoon bijhoort. Ze zien jou vanaf nu dagelijks. Laat ze merken dat jij niet eng bent. Geef ze wat lekkers, wordt door vele paarden goed gekeurd Haha! Ik zou nog even wachten met te veel aaien enzo, ben bang dat ze dat anders zien als 'aanvallen' Knipoog

tikkie
Berichten: 543
Geregistreerd: 22-10-05

Re: handmak maken veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 18:53

4/5 maanden