paard is de baas.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rafaela

Berichten: 6291
Geregistreerd: 09-11-04
Woonplaats: Heerlen

paard is de baas.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-06 17:10

hoi, mijn verzorgpaard is de baas over mij en dat weet ze ook. Telkens gaat het ook weer hetzelfde, niet luisteren tijdens het rijden etc van mezelf weet ik ook dat ik niet streng genoeg ben geweest maarja.Les ga ik z.s.m nemen, dus graag geen reacties van goeie les, ik vraag hier om tips Lachen Nou wou ik vragen of jullie tips hebben om te zorgen dat ze mij als leider gaat zien , en dus niet andersom Knipoog
alvast bedankt.
Laatst bijgewerkt door Rafaela op 05-09-06 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

MissBambi

Berichten: 4279
Geregistreerd: 04-07-06

Re: paard is de baas.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 17:12

les nemen!! tijdens het rijden gewoon dingen niet meer toestaan, dat zal in het begin wel verwarrend zijn, maar ze moet echt luisteren!! als zij rechts wil ineens ga jij links..

N_fotografie

Berichten: 2830
Geregistreerd: 21-06-05
Woonplaats: Apeldoorn/Elburg

Re: paard is de baas.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 17:14

zoals met wat hebben juilie moeite? Als je dat erbij vermeld, wordt het voor ons makkelijker uitleggen.

Rafaela

Berichten: 6291
Geregistreerd: 09-11-04
Woonplaats: Heerlen

Re: paard is de baas.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-06 17:17

vanuit draf steeds overgaan in galop, en dat is wel al wat minder, maar hoe goed ik mijn best ook doe, zodra de eigenaresse niet meer bij de bak is gaat ze er vaak vandoor. als ik haar met een lange teugel laat draven en dan even later rustig de teugels oppak dan gaat ze aangaloperen en helemaal met der hoofd omhoog, even later komt ze wel weer naar onder met haar hoofd maar dan gaat ze de teugels uit mijn handen trekken. en tijdens de galop komt ze telkens neer binnen en reageert ze ook niet meer op mijn been.

blowdiene

Berichten: 849
Geregistreerd: 20-08-06
Woonplaats: Steenwijk

Re: paard is de baas.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 17:21

miss moet je haar eerst een tijdje longeren voor je er weer opspringt.... of nog beter

zet de helft van de bak af neem een longeertouw mee en de pony...zet de pony los in het afgezette deel en jaag haar rond in galop tot ze op een geven moment haar binnen oor naar je toe draait... dat betkent: ''jij bent de baas'' maar je moet verder gaan ze moet blijven galoperen op een geven moment gaat ze in draf en begint te kauwen en te likken.... dat betekent: ik wil vriendjes zijn....
en dan meteen stoppen.. dat een paar dagen doen iedere dag een keer en dan \hopen dat het beter gaat Knipoog

suc6 ermee

Rafaela

Berichten: 6291
Geregistreerd: 09-11-04
Woonplaats: Heerlen

Re: paard is de baas.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-06 17:24

ja, dat is de join-up maar omdat ik daar toch veel verschillende dingen over hoor, weet ik niet of dat wel zo een goed idee is...

blowdiene

Berichten: 849
Geregistreerd: 20-08-06
Woonplaats: Steenwijk

Re: paard is de baas.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 17:25

wat hoor je er dan over..??

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: paard is de baas.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 17:34

Ga nooit met dingen aan de gang waar je geen/weinig verstand van hebt! Een join up kan zo veel schade aanrichten in onervaren handen! Als je zo iets wilt laat het dan door een professioneel iemand doen.

Heeft ze wel respect voor je als je op de grond staat?

Ik ben met mijn paard aan de slag gegaan met een bal. Ik trap dat ding rustig voor me uit in haar richting. Zij gaat netjes stappen. Zodra ik wat harder schop en haar het stemcommando geef gaat ze draven. Als ik haar wil stoppen knip ik in mijn vingers zodat ze echt op mij let en hou dan mijn hand op met de palm naar haar toe. Zij stopt, draait naar mij toe en wacht af wat het volgende zal zijn.
Dat is een manier om ook op de grond wat meer respect voor je te krijgen en ook een leuk spelletje zolang je paard niet bang is van de bal.

Wat het rijden betreft zul JIJ strenger moeten zijn. Pak haar maar aan.
Draf naar galop? prima maar dan wel jouw tempo en zo lang jij het wilt.

Lange teugel en oppakken? Zet haar maar voor de bakrand.

Teugels uit je handen trekken? Dan geef je maar een ruk terug (niet altijd de goede oplossing, maar dit is pure ongehoorzaamheid).
Naar binnen vallen? zweepje erbij, tik aan de binnenkant. Ze mag best onder de indruk zijn.

Nog meer gekkigheid of was dit het wel?

blowdiene

Berichten: 849
Geregistreerd: 20-08-06
Woonplaats: Steenwijk

Re: paard is de baas.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 17:37

en o jah nog iets vergeten als ze kauwt en likt met de rug naar haar toestaan en naar de grond kijken...

en wat kan er dan fout gaan ik heb het wel eens gedaan het helpt...

horsiegek

Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: paard is de baas.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 17:37

Een Join Up!

Het is een paardvriendelijk gebeuren waarmee je paard je in gaat zien als zijn/haar leider

dat doe je zo :

Zet je paard in de bak met jou erbij neem een longeerlijn mee. Zwiep een beetje achter het paard aan. Het eerste teken is het draaien van het binnenste oor naar jou toe. Dat moet je paard de hele tijd doen. Het tweede teken is het smakken met de mond. Dat lukt niet altijd. Het laatste teken is dat je paard de nek gaat strekken sommige naar voor andere naar beneden. Het kan dus zijn dat je paard niet gaat smakken en al met het hoofd naar beneden gaat. Is dit gelukt ga dan stil staan in het midden van de bak met je hoofd naar de grond. Wacht tot het paard naar je toe komt. Dat is meestal naar je rug. Houd ALTIJD de longeerlijn in je hand, je moet altijd erg goed opletten dus als je gekletter achter je hoort draai je dan direct om! Om te zien wat er aan de hand is. Al komt het paard op je af en jij hebt niet goed geluisterd of het paard iets doet dan kan je een trap verwachten. Heb je dus een niet zo vriendelijk paard dan kun je beter een cap en een body protector aan doen. Maar als alles vriendelijk gaat en het paard staat achter jou dan kun je je paard een aai geven zonder het paard aan te kijken! Loop met je rug naar het paard weg als het goed gelukt is zal je paard achter je aan lopen! Is het niet gelukt ga gewoon door todat het wel lukt!

Ik gebruik deze methode vaak. Heeft geeft me altijd weer een kick als het lukt! En je paard zal je als zijn haar leider zien. Bij sommige paarden moet je dit een paar keer doen Knipoog

mvg cynthia

blowdiene

Berichten: 849
Geregistreerd: 20-08-06
Woonplaats: Steenwijk

Re: paard is de baas.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 17:39

maruhm.... ik ga nu paardrijden...

daag Doei!

enuhm horsiegek dat is precies wat ik zei en bedoelde alleen ik vergat een stukje Knipoog

Rafaela

Berichten: 6291
Geregistreerd: 09-11-04
Woonplaats: Heerlen

Re: paard is de baas.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-06 17:42

ik weet hoe je een join up gebruikt en uitvoert, heb me er zeker een halfjaar in zitten verdiepen, en heb het bij enkele paarden ook gebruikt. Maar omdat vele zeggen dat het een enorme geestelijke klap is voor het paard dat wil ik der niet aandoen.
@fjordnina; bedankt voor de tips. vanaf de grond gehoorzaamt ze meestal wel, maar niet helemaal zoals het hoort. ik zal je tips eens proberen Lachen

Sisco4life

Berichten: 6435
Geregistreerd: 04-03-06

Re: paard is de baas.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 17:44

..heeft ook bij mij gewerkt... Ik heb hem gewoon gelongeerd in de bak...vrijgegooit en dan de zweep erbij voor extra commando's. Had nooit van die join up gehoord, maar lijkt er wel op. Als ik zeg whoow...dan komt hij naar me toe met zijn hoofd naar de grond als hij bij mij staat. Loop/ren ik verder komt hij in gewenst tempo achter mij aan.

Jenka

Berichten: 391
Geregistreerd: 30-12-05

Re: paard is de baas.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 17:45

Zou ook voor de join-up methode gaan (die ik niet opnieuw ga uitleggen). Gehoorzaamheid begint op de grond. Eerst moet je paard je vertrouwen en gehoorzamen tegelijk.

Wanneer je deze methode juist toepast zul je versteld staan wat voor een inpact het heeft op je paard!

Ik denk niet dat er echt sprake is van een geestelijke klap voor het paard. In de kudde heeft het paard ook een "plaats" en die wordt op een gelijkaardige manier vastgelegt.

Veel succes.
Laatst bijgewerkt door Jenka op 05-09-06 17:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Re: paard is de baas.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 17:46

Heel belangrijk bij paarden, maar eigenlijk bij alles. Consequent zijn.

Yessy

Berichten: 23034
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: paard is de baas.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 17:47

Wat ik weet over de join up is dat je het paard eigenlijk een soort van wegjaagt uit jouw 'kudde' en als het paard dus op het eind naar jou toe wil komen, je met je rug ernaar toe gaat staan en het zo uitnodigt. Jij bent op dat moment de baas, dus doel geslaagd.
Probleem is alleen dat uit een kudde verstoten worden nogal een geestelijke klap kan geven, voor sommie paarden zal het de perfecte methode zijn, maar als je een zenuwachtig paard hebt met een laag zelfbeeld of hoe je het ook wilt noemen, dat daardoor bijvoorbeeld vaak gekke dingen doet, dan kan je dat paard helemaal over de zeik maken door dit soort goed bedoelde acties..

N_fotografie

Berichten: 2830
Geregistreerd: 21-06-05
Woonplaats: Apeldoorn/Elburg

Re: paard is de baas.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 17:49

Ga anders eens informeren hierna, of naar NHM. Ik ken een vrouwtje die hieraan doet. PB maar voor info eventueel, gewoon een les, als het je niet aanstaat, doe je het toch niet weer? Het schept wel een band.

Rafaela

Berichten: 6291
Geregistreerd: 09-11-04
Woonplaats: Heerlen

Re: paard is de baas.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-06 17:50

ik ga zometeen naar der toe, en ga ik met haar wandelen, ik zal eens kijken hoe het gaat, en deze keer consequent zijn Lachen

ik zal het eens met de eigenaar derover hebben wat zij ervan vind. als zij het goed vind dan zal ik het gewoon eens proberen zoniet, dan doe ik het niet. ik zal ind eens naar NHM gaan Lachen bedankt voor de tips.

Sisco4life

Berichten: 6435
Geregistreerd: 04-03-06

Re: paard is de baas.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 18:22

of er sprake is van een geestelijke klap lijkt me niet. Het is zo dat je je paard wegjaagd en door laat lopen . weg weg weg.
Op een gegeven moment stop je en kijk je of hij naar jou toe komt, JIJ als baas.

Bienotje

Berichten: 10875
Geregistreerd: 09-09-04

Re: paard is de baas.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 18:26

Consequent zijn. Wandelen aan de hand, longeren maar ook tijdens het poetsen. Stilstaan is stilstaan. Voetjes geven moet ook zonder problemen en een pasje om ook bv. Het zijn de kleine dingen die je paard duidelijk maken hoever hij kan gaan. als je die al niet terecht wijst, leert je paard geen grenzen.

Neem gewoon eens iemand mee die kan helpen met je in de praktijk duidelijk maken wanneer je consequenter moet zijn. Soms sta je ongemerkt teveel dingen toe, waarop iemand anders je dan eens kan wijzen. Wees ook niet bang om op zijn tidj eens streng te zijn voor je paard, dat is alleen maar duidelijk voor hem of haar..

MissBambi

Berichten: 4279
Geregistreerd: 04-07-06

Re: paard is de baas.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 18:33

een join up.. dat kun je doen MAAR alleen met iemand die er echt ervaring in heeft!!

Harvin

Berichten: 275
Geregistreerd: 21-02-06
Woonplaats: Lisse

Re: paard is de baas.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 20:20

Grondwerk oefeningen doen en concequent zijn. Laat duidelijk merken als ze iets verkeerd doet maar vooral ook belonen als ze braaf is. Belonen is eigenlijk nog belangrijker dan straffen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: paard is de baas.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 00:06

Voor de voorstanders van de join-up. Willen julllie even de moeite doen om de sticky in dit forum door te lezen voordat je zulke adviezen geeft ? Voor degenen die hem tot nog toe niet hebben kunnen vinden, hier de link:

viewtopic.php?f=125&t=556025

Doe jezelf en anderen de lol dat hele topic door te lezen, inclusief alle links in die in het eerste bericht van die pagina staan.

@ Rafaela: Wat ik je persoonlijk wil adviseren is de aanschaf van het boek Grondwerk van Inge Teblick. De kosten zijn te overzien (25 Euro), en je kunt er heel veel uithalen. De basis begint gewoon vanaf de grond, bij iedere Natural Horsemanshipper, of het nu Voest is of Parelli. Dus ja, ik ga je les adviseren, maar les in grondwerk. Als het op de grond goed zit, dan gaat het vanaf het zadel een stuk makkelijker. Maar bereid je er dan ook op voor dat je de eerste tijd niet rijdt, maar meer met grondwerk bezig bent.

Een link naar een topic over het boek Grondwerk, met informatie over de inhoud en ervaringen van anderen, vind je hier:

viewtopic.php?f=125&t=625206

secricible

Berichten: 25699
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: paard is de baas.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 15:31

helemaal mee eens. Mensen lopen hier te verkondigen dat ze "alleen maar" hun paard wegsturen. Dat zegt genoeg over het niveau..

avanoort
Berichten: 1443
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Mijdrecht

Re: paard is de baas.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 16:01

Nooit zomaar aan een join up beginnen, je moet het in ene wel goed doen!!!!!