Pony amper uit de wei kunnen halen !

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
helenn

Berichten: 385
Geregistreerd: 20-04-06

Pony amper uit de wei kunnen halen !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-06 23:06

Ik heb sinds kort een pony, een appaloosa van ongeveer 1.47 .. ze is 4 jaar oud. Ik sta op een pension stal en ze staat nu dag en nacht in de wei, in de winter staat ze in de stal. Maar nu komt het, als ik er uit de wei wil halen moet ik eerst door een andere wei en de weg over. Ze trekt heel erg en als we bijna aan het einde van de wei zijn rent ze weg, ik kan der amper houden. Ze heeft van die dagen dat ze wel gewoon mee wilt. Heeft iemand een tip hoe ik haar mee kan krijgen? * ze rent niet weg als ik aan kom lopen.. dan komt ze zelfs naar me toe lopen *

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen !

helenn

Berichten: 385
Geregistreerd: 20-04-06

Re: Pony amper uit de wei kunnen halen !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-06 23:47

Kan iemand me helpen?

Giv_Salsa

Berichten: 132
Geregistreerd: 11-01-06

Re: Pony amper uit de wei kunnen halen !

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 00:39

mischien is een hengstenketting een goed idee

Giv_Salsa

Berichten: 132
Geregistreerd: 11-01-06

Re: Pony amper uit de wei kunnen halen !

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 00:42

en mischien wat brokjes mee nemen om haar afte leiden zodat ze met de brokjes bezig is en niet nadenkt om weg te rennen

shan

Berichten: 4591
Geregistreerd: 28-10-04

Re: Pony amper uit de wei kunnen halen !

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 08:29

Vraag eens aan iemand anders of hij met een ander paard een paar keer voor wil lopen. Geef haar op de plaats van bestemming aangekomen direct wat voer.

kynshiri

Berichten: 2730
Geregistreerd: 01-09-06
Woonplaats: Mechelen

Re: Pony amper uit de wei kunnen halen !

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 08:42

het lijkt me zo dat ze maar doet zoals ze zin heeft... das een gebrek aan respect voor je als je...ookal gaat rijden wel prima, jou paard zou jou altijd als leider moeten zien en als je naast het paard merkt dat dat toch niet helemaal het geval is zou ik gezagstraining aanraden, maar daar moet je dan wel tijd voor maken.

brokjes of wat ook mogen enkel een beloning zijn op het moment dat ze het goed doet (liefst 1 klein snoepje ofzo) en geen lokmiddel...

de bedoeling is dat je paard de aandacht bij jou houdt als je het aan de hand meeleidt omdat hij zijn 'alfamerrie' aan het volgen is (kijk maar naar een kudde; dan kunnen ze ineens perfect de leider volgen)

een ander paard volgen is dus geen oplossing denk ik, want dan volgt ze het paard voor haar en ze moet leren haar baasje volgen en bijblijven...


mss een tip voor het trainen: niet heel de tijd door eraan hangen om ze onder controle te houden. je moet ze heel goed int oog houden en als ze nog maar een ietsiepietsie te snel begint te gaan laat je ze rond je draaien zodat ze weer achter je komt te staan, want de leider loopt vooraan. als je snel en consequent bent, zou je dit tamelijk snel kunnen vervangen door een stemcommando op het moment dat zij eraan denkt van weg te lopen (zo vang je haar aandacht, vóór ze ergens anders is)

ook spelletjes zijn een goed instrument om je paard aandachtiger te maken en te leren bij jou blijven

shan

Berichten: 4591
Geregistreerd: 28-10-04

Re: Pony amper uit de wei kunnen halen !

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 09:06

kynshiri schreef:
het lijkt me zo dat ze maar doet zoals ze zin heeft...


Ik denk gewoon dat ze de kudde niet wil verlaten, je hebt gelijk als je zegt dat de pony haar als leider moet zien, maar de pony is jong en de TS heeft haar nog maar net, omdat ze ook een weg over moet steken, lijkt het me beter om een veilige methode te hanteren.
Waarschijnlijk gaat de pony, als ze het een keer of drie met een ander paard heeft gedaan, de volgende keer zo met haar mee.

kynshiri

Berichten: 2730
Geregistreerd: 01-09-06
Woonplaats: Mechelen

Re: Pony amper uit de wei kunnen halen !

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 11:57

sja met zo'n training begin je normaal ook in de piste (voordat jet op open terrein doet) en zeker als ze ze nog maar pas heeft moet ze op zo'n dingen oefenen, zodat het paard haar vanaf in het begin als baasje leert kennen...nx is erger dan een paard dat je niet respecteert (ik zeg niet dat het zo erg is hè, maar dat kan er wel van komen als ze er niet mee bezig is)

mss totdat het werk met de pony wat beter gaat altijd met zn tweëen haar van de wei halen dan is er zeker altijd iemand bij voor als het mis gaat.

maar ik heb een beetje het idee dat als het paard altijd met een paar andere van de wei moet, ze niet gaat leren haar groep te verlaten en vanaf de eerste maal dat ze alleen moet gaan, zal ze het terug doen.

helenn

Berichten: 385
Geregistreerd: 20-04-06

Re: Pony amper uit de wei kunnen halen !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 18:39

Okee heel erg bedankt voor deze tips Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Pony amper uit de wei kunnen halen !

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 19:31

Ik mis wat gegevens, is je merrie onder het zadel? Wat is er al mee gedaan? Grondwerk moet er op een leeftijd van 4 jaar toch wel inzitten. Trekken mag niet, als ze dat doet schort er wat aan de basis. Hengstenketting zou ik niet doet, touwhalster werkt beter. En ik zou grondwerk met haar doen. Er is een boek van Inge Teblick dat ik je van harte kan aanbevelen.

viewtopic.php?f=125&t=625206

shan

Berichten: 4591
Geregistreerd: 28-10-04

Re: Pony amper uit de wei kunnen halen !

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 21:13

Cassidy schreef:
Grondwerk moet er op een leeftijd van 4 jaar toch wel inzitten.


niet iedereen doet grondwerk met z'n paard.

helenn

Berichten: 385
Geregistreerd: 20-04-06

Re: Pony amper uit de wei kunnen halen !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 21:19

Cassidy schreef:
Ik mis wat gegevens, is je merrie onder het zadel? Wat is er al mee gedaan? Grondwerk moet er op een leeftijd van 4 jaar toch wel inzitten. Trekken mag niet, als ze dat doet schort er wat aan de basis. Hengstenketting zou ik niet doet, touwhalster werkt beter. En ik zou grondwerk met haar doen. Er is een boek van Inge Teblick dat ik je van harte kan aanbevelen.

viewtopic.php?f=125&t=625206


Er is vorig jaar 1x op haar gereden, daarna heeft ze 1 heel jaar stil gestaan in de wei.. ze is nu bang voor het zadel.. Ze is vroeger mishandeld.. is verkeersmak ehm.. nog meer vragen?

IkbenMarije

Berichten: 2105
Geregistreerd: 27-08-06

Re: Pony amper uit de wei kunnen halen !

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 21:22

Hey! Misschien kun je het met wat lekkers proberen..! Ik had het in de begin van de zomer ook, vond hij het vast veel te leuk in de wei met al dat gras Tong uitsteken toen probeerde ik elke keer wat brokjes mee te nemen nou dan wist hij niet hoe snel hij mee moest komen, want dan gaf ik hem bij de poetsplaats ook nog een beetje! En dat onthouden ze hoor Duivel
Succes Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Pony amper uit de wei kunnen halen !

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 01:02

shan schreef:
Cassidy schreef:
Grondwerk moet er op een leeftijd van 4 jaar toch wel inzitten.


niet iedereen doet grondwerk met z'n paard.


Wat versta jij onder grondwerk? Grondwerk houdt bij mij ook in: meelopen aan een touwtje, halthouden, eventueel een paar pasjes achterwaarts. Begrijpen dat hij niet over me heen mag, met mij mee linksaf als ik linksaf ga, rechtsaf als ik rechtsaf ga, moet halthouden als ik stop. Voetjes geven, vaststaan, maar pasjes opzij doen als ik dat vraag. Dat noem ik opvoeding en dat bereik je door grondwerk, wou je soms zeggen dat niet iedereen dat meeneemt? Haha!

kistaah
Berichten: 514
Geregistreerd: 02-04-05
Woonplaats: Groningen

Re: Pony amper uit de wei kunnen halen !

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 01:12

helaas wel Cassidy...er zijn genoeg paarden die deze basisregels niet kennen! Kan er zo wel 5 in mijn omgeving opnoemen..

De leeftijd van dit paard is geen excuus om niet te luisteren. Ik heb verder geen aanvullingen op kynshiri, ben het met haar eens. Duidelijk en consequent zijn, nee is nee. Een ander paard laten meelopen heeft geen zin, daar los je het probleem niet mee op! Succes er mee, en dat boek wat wordt aanbevolen is idd super goed!

shan

Berichten: 4591
Geregistreerd: 28-10-04

Re: Pony amper uit de wei kunnen halen !

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 13:27

sommige mensen noemen dat opvoeding ipv grondwerk.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Pony amper uit de wei kunnen halen !

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 13:31

En sommige mensen die van opvoeding geen kaas hebben gegeten, zien het licht na het volgen van grondwerk Haha!

shan

Berichten: 4591
Geregistreerd: 28-10-04

Re: Pony amper uit de wei kunnen halen !

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 13:36

dus moet je er niet vanzelfsprekend van uit gaan dat een vierjarig paard 'het grondwerk' al kent.

Hoe ga jij trouwens je eerste buitenrit maken met een jong paard?

sandr0

Berichten: 4523
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: Hoek van holland

Re: Pony amper uit de wei kunnen halen !

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 13:44

heel consequent zijn met je pony. Je kan een hengstenketting om doen( als een driehoekje on der de kin doen). Zodra ze trekt korte ruk geven aan de ketting en gelijk weer ontspannen. Als ze braaf is belonen, eventueel met een brokje. Je kan haar ook aanleren dat ze eenmaal uit de wei wat biks krijgt. Verder veel trainen met r dat ze respect voor je krijgt zodat geen loopje meer met je neemt.

Succes!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Pony amper uit de wei kunnen halen !

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 13:58

shan schreef:
dus moet je er niet vanzelfsprekend van uit gaan dat een vierjarig paard 'het grondwerk' al kent.

Hoe ga jij trouwens je eerste buitenrit maken met een jong paard?


Heb je het tegen mij? Ander ervaren en ouder rustiger paard mee.

shan

Berichten: 4591
Geregistreerd: 28-10-04

Re: Pony amper uit de wei kunnen halen !

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 14:06

Cassidy schreef:
Heb je het tegen mij? Ander ervaren en ouder rustiger paard mee.


ja ik heb het tegen jouw, mijn post staat rechstreeks onder jouw post.

Waarom zou het meisje dan geen ouder en rustiger paard meenemen om het paard veilig uit de wei te krijgen en de weg over te steken naar stal, totdat het dier weer wat meer vertrouwen heeft in z'n nieuwe baasje, en wat beter opgevoed is. Dit is in weze hetzelfde voorbeeld.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Pony amper uit de wei kunnen halen !

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 14:29

Er is een groot verschil of je er op zit, of dat je er naast loopt, maar misschien zie jij dat niet zo. Op het moment dat jij er naast staat ben jij de baas, niet dat andere paard. Hij moet zich veilig achter jouw rug voelen, niet proberen de baas over jou te spelen of je compleet te negeren. Op het moment dat jij er op zit, heeft ze geen steun aan jouw, maar wel aan dat andere paard.

Het probleem met jouw oplossing is dat het risico zeer zeker aanwezig is dat de truuk van dat andere rustigere paard meenemen tot een soort ritueel wordt (afgezien dat een ander en rustiger paard niet altijd aanwezig is, en met een springert zoals het paard van de topicstarter zou ik toch echt geen tweede mee willen nemen. Ik heb een keer een aanvaring gehad met een springend paard en daar een flinke schouderblessure aan overgehouden waar ik nog steeds de gevolgen van ondervindt.

Wat betreft het uitkijken voor verkeerde rituelen: ik heb een keer een paard gekend die niet door een bepaalde deur heen wilde, de eigenaar zette het paard er uiteindelijk achterwaarts door. Dat begon een keertje als noodoplossing, resultaat was dat het paard er na een jaar nog achteruit doorheen moest omdat hij er vooruit helemaal niet meer door te krijgen was.

shan

Berichten: 4591
Geregistreerd: 28-10-04

Re: Pony amper uit de wei kunnen halen !

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 15:51

Cassidy schreef:
Er is een groot verschil of je er op zit, of dat je er naast loopt, maar misschien zie jij dat niet zo. Op het moment dat jij er naast staat ben jij de baas,


op het moment dat ik erop zit vind ik het minstens net zo belangrijk dat ik de baas ben.

Cassidy schreef:
en met een springert zoals het paard van de topicstarter zou ik toch echt geen tweede mee willen nemen.


Ik heb ook geadviseerd om te vragen of er iemand anders voorop kon lopen met een ander paard,

Cassidy schreef:
Wat betreft het uitkijken voor verkeerde rituelen: ik heb een keer een paard gekend die niet door een bepaalde deur heen wilde, de eigenaar zette het paard er uiteindelijk achterwaarts door. Dat begon een keertje als noodoplossing


Als je niet van trucs houdt waarom gaf je dan zelf, in een ander topic, deze tip aan iemand.

Mijn tip is ook maar een noodoplossing en ik heb aangegeven dat ze dit een paar keer moet doen, niet een jaar lang ofzo.

P.S je kan natuurlijk op iedere slak wel zout gaan leggen, maar dat krijgen we uiteindelijk weer de zoveelste eindeloze discussie waar de TS zelf niets aan heeft.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Pony amper uit de wei kunnen halen !

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 16:29

shan schreef:
Cassidy schreef:
Er is een groot verschil of je er op zit, of dat je er naast loopt, maar misschien zie jij dat niet zo. Op het moment dat jij er naast staat ben jij de baas,


op het moment dat ik erop zit vind ik het minstens net zo belangrijk dat ik de baas ben.


Maar dat is stap twee, de basis op de grond moet dan eerst goed zijn.

shan schreef:
Als je niet van trucs houdt waarom gaf je dan zelf, in een ander topic, deze tip aan iemand.


Omdat het zielig is een paard maar in zijn box te laten staan omdat hij de deur niet meer door durft. Het dier moet toch zijn beweging hebben? Nood breekt wetten, een koliekerig paard dat naar de kliniek moet maar normaal moeilijk te laden is hijs ik desnoods ook met geweld in die trailer. Eventuele trauma's zien we later wel.

Wat betreft het op alle slakken zout leggen...wie begon daarmee?

o0marije0o

Berichten: 2388
Geregistreerd: 20-02-05
Woonplaats: Weesp

Re: Pony amper uit de wei kunnen halen !

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 16:36

Misschien een hengsten kettig en een zweepje. Zodra ze voorbij jou wil gaan geef je een tik tegen dr borst. De rest van de tijd wij je met het zweepje recht voor je uit. Veel lopen aan de hand.Veel oefenen. Desnoods loop je 10 keer heen en weer tot ze rustig is en naar jou luistert.