Waarom een paard achter je

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wsundayl
Berichten: 541
Geregistreerd: 07-10-05

Waarom een paard achter je

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 23:22

Wat ik me dus afvroeg is waarom men zegt dat je als je met een paard loopt deze altijd achter je moet lopen.

Ik zelf heb altijd het liefste een paard naast me, en dan zo dat ze met het hoofd naast me lopen. Ik vind dit veiliger dan een paard achter me die naar mijn idee ineen keer naar voren kan schieten als ie schrikt en mij omver kan lopen.

Dus kom maar op, want ik snap nu de logica van het achter je moeten lopen niet in.

Anoniem

Re: Waarom een paard achter je

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 23:26

em... paarden horen naast je te lopen maar sommige mensen willen hem inderdaad liever achter zich.. zijn dol op gevaar en de kans op hoeven in je nek! lekker knus toch? Clown

chitra
Berichten: 1421
Geregistreerd: 10-04-05

Re: Waarom een paard achter je

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 23:26

nee achter vind ik zelf ook niet veilig..
Wel mogen ze niet voor lopen, want dan leiden zij, in plaats van wij..

ik heb ze het liefste naast me en een stukje erachter.. dus schuin achter..
dan moeten ze ook jou tempo lopen, en kunnen ze je niet harder laten lopen door met hun neus tegen je kont te duwen..

monteaura
Berichten: 1477
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Re: Waarom een paard achter je

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 23:30

Ik ben benieuwd. Mijn pony loopt altijd naast me, loopt ook eigelijk nooit met halster.

het zal wel met veulengedrag/dominantie te maken hebben.

djodjodjo

Berichten: 2331
Geregistreerd: 14-08-05
Woonplaats: World

Re: Waarom een paard achter je

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 23:35

Ervoor is, volgens mij, de leidende positie. Ik loop er meestal schuin voor.

di_Segno
Berichten: 2181
Geregistreerd: 04-11-04

Re: Waarom een paard achter je

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 23:38

Ik heb d'r meestal gewoon naast me *LOL*

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Re: Waarom een paard achter je

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 23:39

Afbeelding

Daarom doe je dat Knipoog

Ik heb soms de paarden langs me (m.n. als ik er 2 tegelijk aan het halster mee neem), maar meestal achter me. Gewoon aan een touwtje.

Zoveel gevaarlijker is het niet om ze achter je te hebben, je moet ze dan alleen goed in de gaten houden. Als ze langs je lopen, staan ze nog sneller bovenop je Knipoog

shavanah

Berichten: 240
Geregistreerd: 06-08-06

Re: Waarom een paard achter je

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 00:19

IK heb ze altijd naast me ,achter me vindt ik voor me gevoel veel onveiliger....

Wiesje

Berichten: 2916
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Re: Waarom een paard achter je

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 08:40

Achter wil ook niet meteen zeggen: recht achter je. Als een paard schuin achter je loopt loopt ie nog steeds achter je.
Houd een paard dan natuurlijk ook goed in de gaten, maar kijk niet te vaak achterom, dat gaat namelijk ook weer ten koste van de leidende rol.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Waarom een paard achter je

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 17:07

Tja, mijn shetje loopt automatisch achter me aan (gelukkig), hoewel ze af en toe nog eens wat harder naar voren wil. Het is ook pas de eerste week aan het halster. Ik probeer nu te oefenen dat ik aan het halster werk met druk naar links en naar rechts met twee halstertouwen, omdat ze later voor de kar moet, en omdat ik haar wil leren hoe ik sta als ze aan de longe is, maar ook als ze los loopt, gaat ze gewoon achter me, als ik stop, staat zij ook stil en kijkt dan heel vrolijk met haar 'nu ga we knuffelen?' blik.

Als ik dat fout doe, zeg het aub Lachen

pollewopsie7

Berichten: 1237
Geregistreerd: 20-07-05
Woonplaats: Darp

Re: Waarom een paard achter je

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 17:17

mijn pony loopt meestal automatisch achter me aan. en waar verschilt soms schuin achter me soms recht achter me en soms naast me. maar als ik met hem ga wandelen loopt hij naast me

My_Lady

Berichten: 1094
Geregistreerd: 26-11-04
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Waarom een paard achter je

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 17:26

Mijn paard loopt ook altijd achter me.
Ze doet het uit haar eigen.
Ik vind het wel fijn dat ze achter me loopt want als ze schrikt springt ze meestal opzij.
En meestal als ze ziet dat ik ergens zonder problemen langs ga gaat ze ook.
En als ik opeens stil ga staan dan stopt ze ook meteen.
Maar het is maar net wat je fijner vind.

groetjes Nathalie
Laatst bijgewerkt door My_Lady op 28-08-06 18:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Marije_jiplover

Berichten: 25334
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Waarom een paard achter je

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 17:55

In stalgangen etc heb ik het paard liever achter me dan ernaast, om de simpele reden dat er niet zo heel veel ruimte is en ik niet geplet wil worden als hij schrikt van een naar buiten komend paard (staan een paar happers bij ons).
Daar waar wel genoeg ruimte is (open terrein, bak, etc). Loop ik meestal net naast het hoofd.

Josjeee
Berichten: 105
Geregistreerd: 16-12-05

Re: Waarom een paard achter je

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 18:04

Een paard hoeft ook helemaal niet echt recht achter je te lopen. Schuin achter je is ook goed, als hij maar niet voorbij de schouder komt.
Hoewel het voor heel aanhankelijke, onzekere paarden ook goed is om ze soms vanuit de donkere zone(in het plaatje) te leiden. Om ze zo meer vertrouwen te geven.

wsundayl
Berichten: 541
Geregistreerd: 07-10-05

Re: Waarom een paard achter je

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 18:10

Zoals al gezegd heb, heb ik ze het liefste naaste me met haar hoofd, heb dus al is gehad dat ik voor haar liep (niet direct voor haar maar aan de zijkant voor haar) en dat ze schrok en mij omver liep. Ik kon net opzij springen.

Nou is het wel zo met haar dat als ze iets eng vindt er niet zo gauw lang loopt als ik niet tussen haar en het enge loop. Dat is wel is vervelend. Dan lopen we naar stal en loopt ze er gewoon langs, lopen we terug is het ineen keer doodeng. Pas als ik dan aan de rechterkant loop, wil ze er langs.

Ook doe ik vaak tijdens het wandelen halthouden, zodat ik weet dat ze op mij aan het letten is.

En het prettige van haar hoofd naast me vind ik dat ik haar naar mijn idee sneller kan stoppen of corrigeren.

_Dunja_

Berichten: 4204
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: bollenstreek

Re: Waarom een paard achter je

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 19:13

Ik heb haar ook liever naast me, al wil mijn pony altijd zelf graag achter mij lopen.

_Martine_

Berichten: 1648
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Loo

Re: Waarom een paard achter je

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 16:41

Inderdaad schuinachter. Dan heb, ik tenminste, het meeste te zeggen. Maar ik moet wel oppassen met mijn 2-jarige, die kan nog weleens de andere kan op kijken en dan met dr grote voeten richting mijn hielen stampen. Maar ik hou haar meestal wel op een afstandje. Mijn ruin sjokt meestal gewoon achter me aan. Als we gaan wandelen, buiten ofzo, komt ie met zijn neus nét achter mijn schouder.

Idioteque
Berichten: 4514
Geregistreerd: 07-02-04

Re: Waarom een paard achter je

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 17:13

Mijn paard wil altijd achter me lopen.. Maar ik heb altijd liever dat ze naast me loopt.. Gisteren bijvoorbeeld nog schrok ze ergens van en rende ze tegen me aan. Scheve mond

shavanah

Berichten: 240
Geregistreerd: 06-08-06

Re: Waarom een paard achter je

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 23:28

Nu ben gisteren met me paard gaan wandelen en ja hoor heb haar achter me laten lopen,maar heb wel vaak achterom gekeken....

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Re: Waarom een paard achter je

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 23:34

Toch voel je aan de spanning op je touw (ik laat die altijd in een boog) wat er achter je gebeurd. En ook hoor je aan het ritme van de hoeven wat er gebeurd. Heel raar, maar ik kijk bijna niet om, en toch weet ik wat er achter me gebeurd.

Elodie1

Berichten: 2561
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Waarom een paard achter je

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 23:39

mijn paard loopt altijd naast me, ze weet toch wel dat ik haar leider ben, vind het gezellier als ik dan wat tegen haar zeg heb ik het idee dat ze ook luisterd, en kan er een aai over der neus geven Tong uitsteken

Jurjen

Berichten: 2541
Geregistreerd: 01-08-06
Woonplaats: Enschede

Re: Waarom een paard achter je

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 12:08

Mijn paard loopt altijd schuin achter me. Als ze naar voren wil en mij dus voorbij loopt, zet ik haar stil en laat haar een aantal passen naar achteren lopen. Na een paar keer dat doen loopt ze meestal achter mij.

Hahaatje

Berichten: 1500
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Waarom een paard achter je

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 12:15

Mijn bijrij paardje loopt altijd heel braaf een klein beetje schuin achter me aan. En als ze dan iets "engs" ziet, probeert ze achter mij weg te kruipen Verward
Ben er nog steeds niet helemaal achter of ze mij nou ziet als de dominantere of gewoon als een veilig plekje om achter te schuilen... Nagelbijten / Gniffelen

NikkiNik
Berichten: 92
Geregistreerd: 25-08-06

Re: Waarom een paard achter je

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 12:21

Ik doe aan freestyle, dus ik leer mijn twee paarden schuin achter me te lopen en stil te staan zodra ik stil sta.
Ze lopen nooit over me heen. Je moet het je paard wel leren natuurlijk. Het positieve van deze manier is, dat ze je dan als 'leider' zien en op je vertrouwen. Ik loop ook zowel links als rechts schuin voor, zodat je paard niet 'scheef' wordt, omdat hij je maar aan een kant gewend is.

SpiedSkeet

Berichten: 1847
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Lutten

Re: Waarom een paard achter je

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 18:00

Die van mij is nu 1,5 en loopt ook altijd schuin achter me. Als hij iets ziet wat hij eng vind gaat hij vlak naast me lopen, broekzak kruipen. Dan corrigeer ik hem. Hij mag iets best eng vinden, maar hoeft niet in mn broekzak te kruipen