geit als gezelschap?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cherish

Berichten: 1550
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Australie

geit als gezelschap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 19:32

heeft iemand ervaring met een geit als gezelschap zijn zijn paard/pony?
mijn pony staat s'winters alleen bij me huis en dus lijkt t me leuk voor der om er een geit bij te zetten..

gr. Cherish

smurffie

Berichten: 11132
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: geit als gezelschap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 19:33

ik heb zelf (nog) geen paard maar vrienden van mij doen het wel!! gaat super goed maar ze moeten wel even aan elkaar wennen!

Barcelano

Berichten: 3724
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Dordrecht

Re: geit als gezelschap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 19:43

Je loopt het risico dat de geit je paard zijn staart opvreet.
Dit hoor je namelijk wel vaker

Jamezy
Berichten: 1382
Geregistreerd: 06-09-05

Re: geit als gezelschap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 21:04

Geiten hebben ook onderhoud nodig Lachen

Anoniem

Re: geit als gezelschap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 21:09

Mijn paard staat de hele dag tussen de geiten, dat is een kudde en ik moet zeggen, ze doet die geiten niets, maar ze heeft er ook niets mee.
Ze heeft ook een tijdje samen met een bokje in stal gestaan, moet zeggen dat dat erg goed ging, alleen die bok stond ontzettend Bloos! ! En het risico op staart opeten vond ik maar niets!

ZzzeiN

Berichten: 6309
Geregistreerd: 08-11-05

Re: geit als gezelschap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 21:11

Mijn paard staat in de winter naast de geit ze vind hem niet aardig maar, het vervelen op stal is wel over en je ziet dat ze is verandert kwa gedrag op stal sinds die geit erstaat

Nice_Gurl

Berichten: 207
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: Zuidlaren

Re: geit als gezelschap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 21:11

Mijn verzorgpony staat ook bij geiten. En ze had een hele mooie staart en lange manen. Maar die zijn nu weg dankzij de geiten. Als ik jouw was, zou ik het niet doen.

cherish

Berichten: 1550
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Australie

Re: geit als gezelschap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 21:24

en als ik ze dan niet zonder dat ik erbij ben bij elkaar zet, dat de ik de geit in de paddock zet met een hok en pony op stal, zodat ze naar elkaar kunnen kijken enzo..
ondanks dat bijten is het voor mijn pony wel gezellig?

Frank

Berichten: 5239
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Andijk

Re: geit als gezelschap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 21:26

Mijn paard had ooit ook een geit als gezelschapsdier voor de lange winterdagen... tot ie de geit dood beet Nagelbijten / Gniffelen
De geit heeft het twee jaar uit gehouden met Domenic.

Nadine__
Berichten: 149
Geregistreerd: 11-01-06
Woonplaats: sint-pancras

Re: geit als gezelschap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 22:12

ik zou een klein shetje nemen ofzo? die eten tenminste niet de staart en de manen van je paardje op..

Renskeeee

Berichten: 1663
Geregistreerd: 26-03-06
Woonplaats: Door de week Utrecht, weekend Fryslân

Re: geit als gezelschap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 22:16

Ik heb ook een geit bij mijn paard, gaat super Ja
Ze is zo veranderd sinds de geit er bij loopt, veel minder eenzaam.
Die geit volgt haar in alles, en ligt in het land lekker bovenop haar Lovers
Eerst wilde de geit wel haar staart opvreten, maar gewoone een paar keer spul er in gesmeerd dus dat was snel over.
Nadeel van geiten is wel dat ze heel vaak ontsnappen, en echt álles doen om te kunnen eten...
Maar verder qua gezelschap bevalt het mij super!!

cherish

Berichten: 1550
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Australie

Re: geit als gezelschap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 23:05

shetje mag ik er niet bij, tis echt voor de winter maanden op stal.. desnoods doe ik de geit wanneer is ze even samen zet een honden muilkorf op haha.. tis echt dat ze elkaar zien en me paardje niet alleen staat... ze hoeven niet samen in 1 stal ofzo..

Marigold

Berichten: 12591
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: geit als gezelschap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 23:09

dat lijkt me niet zo fijn voor die geit een muilkorf, de geit is ook een dier, en je zal haar ook wel lief vinden mocht je er 1 kopen.
dus wat ga je met het geitje doen als de winter om is vraag ik me af.
ik noem het voor je eigen bestwil, weet niet of je daar al over had nagedacht.

ken je niemand die een pony te leen heeft anders voor je?

cherish

Berichten: 1550
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Australie

Re: geit als gezelschap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 23:13

was grapje hoor met die muilkorf...
maar ja in de zomer moet ik kijken ofdat t geitje ergens in een weitje ofzo kan... daar ben ik nog over aan t nadenken...
en een pony erbij lukt niet omdat daar de ruimte niet echt voor is...

mammaslamma
Berichten: 1820
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Burgh-haamstede

Re: geit als gezelschap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 09:12

Ik had eerst een shetje en daarbij 2 geiten, gaat prima, maar echt vriendjes zijn het nooit geworden, van staart eten etc is geen sprake.
Nu heb ik een paard en 2 shetten en lopen de geiten er tussendoor, nog steeds prima, maar echt veel lol heb je niet van geiten, de enige die het leuk vind is onze dochter van 5, soort kinderboerdeij gevoel........
Let wel op het zijn geweldige ontsnappers, maak je hek minstens 1,20 hoog en zet er schrikdraad op, dat houd ze wel tegen....
Qua voer hebben ze niet zoveel nodig, ze eten hooi mee en een beetje geiten bix.

LadyF

Berichten: 2245
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: Wijhe

Re: geit als gezelschap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 09:22

Zit er in de buurt geen geitenhandelaar o.i.d.? En waarom kan ze in de zomermaanden niet thuis blijven staan (het geitje dan)?
Wij hadden in het hoofd om in de zomermaanden schaapjes bij in de wei te doen.
Nou kennen wij een handelaar hier in de buurt en daar konden we zo wat jong spul van lenen.
Dan heeft hij er geen omkijken naar en als de dieren dan terug komen zijn ze flink gegroeit.

Wat je trouwens wel vaker ziet is dat schaapjes beter werken bij paarden.
Toen ik mijn eerste pony ophaalde stond die bij een schaapje in de wei. Die 2 waren onafscheidelijk.

Succes in ieder geval.

mammaslamma
Berichten: 1820
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Burgh-haamstede

Re: geit als gezelschap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 10:03

voordeel van schapen is, dat ze in de wei alles eten wat de paarden niet eten, dus je hebt een lekkere strakke wei ipv al die uitsteeksels die paarden niet moeten....

LadyF

Berichten: 2245
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: Wijhe

Re: geit als gezelschap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 11:13

En minderlast van wormen in het paard.
(Schaapeet eitjes open die gaan dood in schapenlichaam zodat die eitjes paard niet meerkunnen besmetten)

Tancreda4

Berichten: 24061
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: geit als gezelschap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 14:31

Mijn verzorgpaard staat met 4 geitjes in het land, en dat gaat prima. Ze is zelfs harstikke lief en leuk met ze (helemaal als ze hengstig is Knipoog)
viewtopic.php?f=53&t=647124&hilit=

Ik heb (nog) geen problemen met het opeten van haar staart. Maar daarnaast hebben de geitjes genoeg te eten in het land en de boompjes die in het land staan, en omdat ze met zn vieren zijn gaan ze sneller met elkaar dan zich aangetrokkenvoelen tot de staart van het paard Knipoog

Mandy_

Berichten: 1560
Geregistreerd: 10-09-05
Woonplaats: Veluwe

Re: geit als gezelschap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 14:38

Zou ik eerder voor een schaap gaan die kan gewoon mee in de stal!Als je er dan toch een gezelsschaps diertje bij zet zoek dan naar een diertje die er gewoon bij in kan en niet vanaf een afstandje.Denk dat je pony daar meer aan heeft!

Maar begrijp ik uit je verhaal dat in de zomer maanden t gezelsschaps diertje dan alleen staat?Je moet ze wel beide tevreden houden hoor Haha!

Tancreda4

Berichten: 24061
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: geit als gezelschap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 15:05

Mandy_ schreef:
Maar begrijp ik uit je verhaal dat in de zomer maanden t gezelsschaps diertje dan alleen staat?Je moet ze wel beide tevreden houden hoor Haha!


2 geitjes nemen Haha!

Marrke

Berichten: 3679
Geregistreerd: 06-06-05

Re: geit als gezelschap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 18:04

Bij mijn shet heeft ook een poos 2 geitjes in z'n gezelschap gehad. En dat ging aardig goed. Het is alleen wel fijn als ze een lekker groot hok hebben waar ze genoeg ruimte hebben om lekker met z'n alle binnen te staan. Want bij ons had ik daar nog wel eens wat problemen mee... Want meneer de shet vond het hok te klein en dan moesten de geiten buiten gaan staan. En als ze ergens een hekel aan hebben is het wel nat regenen Ach gut

Wel heb ik 1 keer gehad dat z'n staart op eens een stuk ingekort was. Waar al dat haar op eens gebleven was geen idee. Het zou heel goed kunnen dat de geiten daar iets mee te maken hadden. Na die ene keer is het gewoon weer aan gegroeit en verder geen last meer mee gehad Lachen

Edit; typfout Bloos

eefda
Berichten: 14
Geregistreerd: 05-08-06

Re: geit als gezelschap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 19:38

een geit kan inderdaad vaak de staart opgaan eten maar een schaapje kan je wel doen die eten minder gouw iets op.. Koe
dit weet ik doordat koos een verzorgpony van een vriendin van mij tussen een kudde schapen staat en dat gaat heel goed en zijn staart wordt oko niet opgegeten Tong uitsteken

djodjodjo

Berichten: 2331
Geregistreerd: 14-08-05
Woonplaats: World

Re: geit als gezelschap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 19:45

*Volg dit even... Ben aan het rond kijken voor gezelschap voor mijn pony.

PrisSyl

Berichten: 269
Geregistreerd: 21-08-06

Re: geit als gezelschap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 20:53

even wennen ,, maar komt wel g0ed ,,