Probleem: bekappen onmogelijk, shire ruin jaarling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
avanoort
Berichten: 1443
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Mijdrecht

Probleem: bekappen onmogelijk, shire ruin jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 12:00

Beste allemaal,

Ik zit met mijn handen in het haar, het volgende is er aan de hand.

Lester, mijn 1 jarige Shire ruin wil geen voeten geven.
Op stal tijdens het oefenen gaat het redelijk. Voor voeten geven wel oke, achter haalt hij nog enorm uit.
Nu heb ik met moeite een zeeeeeeeer geduldige hoefsmid gevonden die mij hiermee gaat helpen.
Gisteren twee uur bezig geweest en met heel veel moeite 1 hoef kunnen bekappen (braaaf paard).
Het andere voorbeen wou hij echt niet optillen, laat zich op de grond vallen, steigerd, springt, noem het maar op. Op een goed moment zijn we gestopt, we waren beide gewoon op.

Ik heb hier op bokt gelezen over die methode met een touw, dat is geen optie, want hij weegt al zeker bijna 500 kg, hij loopt er dwars doorheen.

Wie heeft er tips of ideeen voor ons? Hij moet echt dringend bekapt worden....

Ellebelletje

Berichten: 1173
Geregistreerd: 20-01-05
Woonplaats: Hank

Re: Probleem: bekappen onmogelijk, shire ruin jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 13:02

das moeilijk...het is niet zomaar een klein licht beestje wat je even in bedwang kan houden.

Zou je hem niet eenmalig een hele lichte verdoving kan geven?
Zodat hij ziet dat het echt niet eng is, of pijn doet?

Misschien dat hij daarna iets rustiger is?

peetjhu
Berichten: 281
Geregistreerd: 11-12-05

Re: Probleem: bekappen onmogelijk, shire ruin jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 13:08

of zet hem in een hoefstal?? scheelt jou en je hoefsmid je rug breken en denk voor je ruin ook wat meer rust.

succes!!!!

lennie
Berichten: 482
Geregistreerd: 22-07-06

Re: Probleem: bekappen onmogelijk, shire ruin jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 13:11

Er zit een grote fokker van Shires in de buurt van Den Bosch, misschien kun je die eens mailen/ bellen met je vraag.

avanoort
Berichten: 1443
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Mijdrecht

Re: Probleem: bekappen onmogelijk, shire ruin jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 13:14

Bedankt voor de goede tip.
Ik heb gelijk mijn dierenarts even gebeld en ze zei dat het wel een idee is om hem Tranqui-gel te geven voor het bekappen, hij is dan wat sloom, wel bij bewustzijn, maar maakt het vanaf een afstandje mee. Het zou dan kunnen zorgen voor een positieve ervaring.

Ik ben normaal niet zo voor verdoven, maar deze keer zie ik geen andere oplossing.
Zoiets als clickertraining voel ik ook niets voor. Daar is de situatie gewoon te gevaarlijk voor.

Zo'n speciale box heb ik helaas niet tot mijn beschikking. Het probleem is dat het hem niet echt is aangeleerd in zijn eerste levensjaar.

Dosi
Berichten: 263
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Probleem: bekappen onmogelijk, shire ruin jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 13:18

verdoven lijkt me het vriendelijkst in deze........... het paardje vind het waarschijnlijk dood eng en op deze manier is het voor alle partijen het minst traumatisch

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Probleem: bekappen onmogelijk, shire ruin jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 13:22

De methode om het voetjes geven met het touw aan te leren is ook op jouw shire toe te passen. Het gaat hierbij niet om kracht maar om techniek, en het feit dat hij moet leren na te geven op de druk. Ik zou iig gaan oefenen, je zult zien dat je er profijt van hebt.

avanoort
Berichten: 1443
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Mijdrecht

Re: Probleem: bekappen onmogelijk, shire ruin jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 13:26

Denken jullie dat als het dan een goede ervaring is geweest, het verdoven dan niet meer nodig zal zijn?

@cassidy, zoals ik hierboven al zei, de situatie wordt daar te gevaarlijk voor.
Wijken voor druk kent hij al, hij loopt achteruit, loopt keurig mee, "pasje om gaan", halster omdoen.
Het probleem zit hem in het optillen van de voeten, poetsen van de voeten accepteerd hij trouwens wel. Aan zijn sokken trekken niet. En een touw dus ook niet.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Probleem: bekappen onmogelijk, shire ruin jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 16:46

Maar naar dat optillen met het touw kun je toewerken. En onthou, de aanhouder wint.

Even een quote van mezelf:

Cassidy schreef:
Zo heb ik mijn paard leren voetjes geven: met een halstertouw.

Het beste is dat je dit met zijn tweeen doet. De een houdt het paard vast, de ander hanteert het touw.

Neem een lang katoenen halstertouw en haal daar de clip vanaf. Dit om te voorkomen dat het paard jou of zichzelf bezeert mocht hij wel in paniek raken, Katoen geeft geen brandwonden in de kootholte van het paard, of aan je eigen handen, en een ongecontroleerd langsvliegende clip kan heel zeer doen.

Ga met je paard in de rijbak staan en leg het halstertouw in een lus op de grond terwijl je de uiteinden vasthoudt. Laat dan je paard aan stap vooruit zetten zodat hij met zijn voet in de lus gaat staan. Blijf ten allen tijde zeker een meter bij het paard vandaan, ga schuin voor zijn schouder staan, vlak naast het hoofd.
Laat het touw vervolgens met zagende/aaiende bewegingen langs het been glijden, naar boven en weer naar beneden tot je geen reactie meer krijgt, en het paard stil blijft staan. Dit herhaal je aan alle vier benen. Blijf bij de achterbenen naast het paard op buikhoogte staan, zodat hij je bij eventueel uithalen niet kan raken.

Als het paard op alle vier benen niet meer opde aaibeweging reageert ga je wat druk houden. Ga schuin voor het paard staan, laat het halstertouw zakken tot in de kootholte en geef druk tot hij zijn voet optilt. Als hij gaat maaien, niet gaan trekken, gewoon druk houden. Wacht tot het paard het been ontspant, dan laat je het been weer zakken. Dit zal niet meteen vlekkeloos gaan, blijven oefenen. Je moet met behulp van het touw het been op kunnen tillen en weer neer kunnen zetten zonder dat hij gaat hengelen, maaien of trappen.

Als de beweging naar voren goed gaat, maak je een lus in het touw (zodat het niet eventueel van de hoef afglijdt) en legt deze weer om het been, laat zakken tot kootholte. Haal nu het been naar achteren toe, of opzij. Ook hier moet het paard gelaten toestaan dat je alle kanten omgaat met het been, hij mag niet hengelen, niet trappen. En jij mag niet trekken, alleen druk houden.

Let wel, hier zijn doorgaans toch meerdere sessies voor nodig, dit red je niet in een sessie. Maar als je dit goed oefent, blijf je tijdens het oefenen buiten de traplijn van het paard, en kost het je ook je rug niet omdat je iedere keer moet bukken.

Dosi
Berichten: 263
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Probleem: bekappen onmogelijk, shire ruin jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 17:46

Met veel geduld en vertrouwen zou het moeten lukken, succes ermee

Anoniem

Re: Probleem: bekappen onmogelijk, shire ruin jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 21:18

Ik ken het probleem, heb zelf een Friese tank van 650 kg en die kan er ook een potje van. Zo erg soms, dat het gewoon gevaarlijk wordt. Wat toch wel het beste werkt, is héél veel geduld, vertrouwen tussen jou en je paard en veel belonen, fout gedrag negeren. In die zin is het dus volhouden; iedere keer een voetje, steeds iets langer volhouden. 'Schopt' hij 'em weg, dan pak je 'em weer op. Houdt hij z'n hoef even stil, dan beloon je uitbundig. Blijf vooral geduldig en probeer niet geirriteerd te raken (das de grootste kunst Haha! ), als ik namelijk me ga irriteren, is het bij mijn merrie al helemaal niet meer te doen. Maar zoals ik het net beschreef, dat lukt al aardig. Het moet voor je paard 'leuk' worden, nu vindt hij het duidelijk vervelend. Uit ervaring kan ik vertellen dat een tik geven, schreeuwen/stem verheffen en boos worden weinig effect heeft. Veel geduld, consequentie, belonen en fout gedrag negeren; zijn de sleutelwoorden tot succes Knipoog .

Succes!

En oja, als je oefent; hou die sessies dan kort maar krachtig. Is jammer dat het nu zo'n haast heeft, bekappen.. Stukje bij beetje zal het beter gaan. Ik hoop dat bekappen gauw gaat lukken!

Duhelo

Berichten: 28562
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Probleem: bekappen onmogelijk, shire ruin jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 11:32

bij de boulonnais heb ik klikkertraining gebruikt
nu geeft ze netjes allevier haar hoeven, maar ze moet wel voor elke hef een beloning krijgen (kleine moeite)
de shirejaarling probeer ik om gewoon vast te houden, maar daar heb ik geen echt goed oog in, haar achterbeentjes durven nog eens los te zitten.
mina (de belg) lukt aan geen kanten, nog gewoon, nog met een touw, vorig jaar lukte het bij 1 voorhoef
nu lukt heet niet meer.
en bij haar is het niet van niet kunnen of durven, maar van niet willen, want vorig jaar deedf ze het wel, en in de hoefstal is het ook geen probleem, ze heeft alleen wat teveel kracht voor mij Haha!

avanoort
Berichten: 1443
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Mijdrecht

Re: Probleem: bekappen onmogelijk, shire ruin jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 12:57

Ik vindt de methode van het touw echt levensgevaarlijk bij mijn paard.

We hebben gisteren een heuse join up samen gehad en waarempel, hij tilde zijn voeten op. Ik ga proberen het op deze manier te doen, met af en toe een beloning in de vorm van een snoepje. De eerste keer zal ik hem verdoven.

Bedankt voor alle adviezen!!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Probleem: bekappen onmogelijk, shire ruin jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 13:22

avanoort schreef:
Ik vindt de methode van het touw echt levensgevaarlijk bij mijn paard.


Als je het niet wilt of durft te proberen is het je goed recht. Maar ga dan niet roepen dat " het bij hem niet werkt" , want dat heb je niet geprobeerd.

avanoort
Berichten: 1443
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Mijdrecht

Re: Probleem: bekappen onmogelijk, shire ruin jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 15:02

Tjonge, moet dat gelijk zo onaardig?

Ik zeg niet dat het bij hem niet werkt, ik zeg dat ik die methode bij mijn paard levensgevaarlijk vindt.(goed lezen)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Probleem: bekappen onmogelijk, shire ruin jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 16:07

Zou best wel eens hartstikke mee kunnen vallen, hoe gevaarlijk dat uitpakt. Maar dan moet je wel weten waar je moet staan en hoe je het moet doen.

Als je paard het poetsen van de benen accepteerd, is er met het touw ook niets aan de hand, de aaibeweging van het touw is hetzelfde als de poetsbeweging van je hand. Dan laat je het touw zakken tot in de kootholte terwijl je (bij de voorbenen) naast het hoofd staat, en bij de achterbenen op hoogte van de schouder). Als er nog iemand is die het hoofd vasthoudt is het een knap paard als hij je raken kan.

avanoort
Berichten: 1443
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Mijdrecht

Re: Probleem: bekappen onmogelijk, shire ruin jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 16:39

Zoals je al in mijn eerste bericht kan lezen vindt ik deze methode niets bij mijn paard ivm met de gevaarlijke situatie.
En vraag ik naar andere oplossingen, het lijkt nu wel een discussie over het wel/niet gebruiken van touw-methode.

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Re: Probleem: bekappen onmogelijk, shire ruin jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 16:43

Ik zou de gel geven heb ik bij mijn vorige pony ook gedaan en dat werkte het beste.

avanoort
Berichten: 1443
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Mijdrecht

Re: Probleem: bekappen onmogelijk, shire ruin jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 16:43

En kon het daarna zonder?

gootje12
Berichten: 1645
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Ommen

Re: Probleem: bekappen onmogelijk, shire ruin jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 16:49

ik snap even niet,kunnen jullie het been niet houden of blijft hij niet stil staan.of een combi ervan?

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Re: Probleem: bekappen onmogelijk, shire ruin jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 19:42

Mijn pony werd als ongeveer 2 jarige bekapt ik was er helaas niet bij,werd aan een boom gebonden en 10 mensen er om heen.Hij werd toen al mishandeld dus dit was te veel voor hem,hij is compleet geflipt en nam een spurt.Toen is hij overal dwars door heen gerend,smit ging maar weg maar het ging eigenlijk nooit meer.Ik heb toen een paar keer die gel gebruikt en dat ging goed, alleen kwam de smit nooit opdagen op zijn afspraken dus stond mijn pony erg duf in de wei.Ik heb gezocht naar een andere smit wat niet mee viel, ik kreeg een advies van een man en hij gaf mij een nummer.het waren 2 smeden ze kwamen samen en zeiden pas weer te gaan als de pony bekapt was. Ik zag dat niet doorgaan ik dacht dat lukt ze nooit,hij heeft op een afstand mijn pony aan staan kijken net zo lang tot dat de pony op hem af kwam lopen.De klus was toen zonder gel geklaard,hij heeft zelf voor 2 ijzers dus zo zie je maar weer.

avanoort
Berichten: 1443
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Mijdrecht

Re: Probleem: bekappen onmogelijk, shire ruin jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 10:17

gootje12 schreef:
ik snap even niet,kunnen jullie het been niet houden of blijft hij niet stil staan.of een combi ervan?


Inderdaad beide, hij wil het niet optillen. En als we heb zover hebben dat hij het been optilt, begint hij te vechten, te steigeren, laat zich vallen etc.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Probleem: bekappen onmogelijk, shire ruin jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 10:24

Vechten, steigeren en vallen kan alleen als je blijft vasthouden.
Op het moment dat hij het been optilt, al is het maar heel even, moet je uitvoerig belonen en niet door blijven trekken/vasthouden. Met hele kleine stapjes vooruit gaan. En niet vergeten dat het een hengst is, die verwarren het aan de benen zitten/benen optillen nog weleens met speel/vechtgedrag.

avanoort
Berichten: 1443
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Mijdrecht

Re: Probleem: bekappen onmogelijk, shire ruin jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 11:41

Het is geen hengst (goed lezen).
"het goede moment" uitbouwen is het probleem.

Dinsdag komt de smid weer, ik ga dit weekend goed met hem oefenen. Maar ik ga hem ook sederen voor deze keer. Zijn hoeven nu zo laten, brengt alleen maar schade toe.

Sica
Moderator Kantine

Berichten: 5022
Geregistreerd: 03-01-05
Woonplaats: Een klein durp

Re: Probleem: bekappen onmogelijk, shire ruin jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 22:27

Als hij eenmaal een goede ervaring heeft gehad, zal het de volgende keer wel meevallen. Het blijft een jaarling die waarschijnlijk nog helemaal niet gewend is aan al die poespas om hem heen.
Als je agressievere middelen gaat gebruiken, zoals ik hier al met vastbinden, touwen en hoefstallen heb gehoord, heb je kans dat je hem (nu al) verpest voor het leven.