Ziek paard, maar niet genoeg geld voor de kosten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Ziek paard, maar niet genoeg geld voor de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 17:15

Ook bij ons wordt er geld opzij gezet, maar eerlijk gezegd gaat het bij mij toch wel tot op bepaalde hoogte. Als mijn paard een goed kans heeft op herstel door een operatie van een paar duizend Euro dan zal ik dat niet nalaten, maar op Bokt zie ik sommige mensen jaren en jaren geld pompen in medische zaken voor hun paard (operaties, foto's, dure behandelingen in klinieken) en soms weten ze na jaren nog niet meer dan dat hun paard kreupel staat, maar waardoor?
Ik vind het mooi dat ze dat doen en dat er voor over hebben maar eerlijk gezegd had ik al eerder gezegd, met pijn in mijn hart: maak er dan maar een eind aan.

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re: Ziek paard, maar niet genoeg geld voor de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 13:00

Mijn paarden zijn alleen verzekerd voor de dood of blijvend ongeschikt. Na 1 jaar ben ik al van die dure verzekeringen afgestapt, dat geld zet ik gewoon elk jaar opzij en dat rijst snel de pan uit als je ziet wat je anders naar de verzekering zou brengen Bloos Maar met de vraag of je het idd vergoed zou krijgen bij eventuele ziekte.

Ik mag afkloppen dat het tot nu toe nog goed gaat allemaal. Vorig jaar wel 2 paarden ernstig ziek gehad (koliek) maar heb hem geen moment geknepen wat qua kosten betreft.

Wel heb ik meegemaakt dat een pensionpaard ernstig ziek werd (verstopping) en naar de kliniek moest. Ook dit paard was alleen tegen de dood of ongeschiktheid verzekerd. De desbetreffende DA in de kliniek legde ook keurig uit wat de eventueel bij komende kosten zouden zijn van een koliek operatie. Die kosten liegen er niet om Bloos De desbetreffende eigenaar zei ook, kosten wat het kost het moet gebeuren.

En dat ben ik ook van mening, als er een slagingspercentage is van zoveel % dat mijn paarden beter wordt. Dan moet het. Mezelf in de schulden steken ervoor, dan zou ik met alle paarden op het zelfde moment zoveel pech moeten hebben Bloos Maar als het percentage van slagen echt nihil of klein is, dan wil ik mijn paard dat leed wel besparen. Dan zou het eerder een overweging zijn uit loyaaliteit naar mijn paard, dan naar mijn portomonee Bloos

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Ziek paard, maar niet genoeg geld voor de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 15:52

Ik heb vorig jaar voor de keuze moeten staan, mijn veulen van krap 5 maand oud had zo'n ernstige koliek dat ze bij de dierenkliniek niet dachten dat ze de nacht zou overleven. moest toen ook een formulier tekenen, stel er moest worden geopereerd, of dat mocht.
heb wel getekend, en had het wel kunnen betalen, maar denk wel dat ik daarna heel lang blut zou zijn geweest.
Op dit moment heb ik nog geen aparte rekening voor de paarden, stel er gebeurt iets, dan kan ik het zelf tot 4000 euro zo betalen.
alles erboven zou ik of moeten lenen van mijn ouders, of ik moet eens flink nadenken of het de moeite waard is voor het dier om door een pijnlijk proces te gaan met de (grote) kans dat het nooit meer wordt zoals vroeger.

Knavia
Berichten: 1338
Geregistreerd: 03-02-05

Re: Ziek paard, maar niet genoeg geld voor de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 23:15

Tja, het probleem is juist dat de mensen die het minste geld bij kas hebben, vaak het verst willen gaan in de zorg voor hun dier. En inderdaad onderzoeken en behandelingen van 1000-en euro's laten uitvoeren op paarden die enkel de kiloprijs waard zijn.

De meeste redelijk professionele eigenaren (maneges, handelaren, mensen met meerdere wedstrijdpaarden) wegen de waarde van het paard, de kosten van de behandeling en de kans op herstel tegen elkaar af en nemen dan een economisch verantwoorde beslissing.
De meeste particuliere eigenaren volgen enkel hun emoties (ik zeg niet of dat goed of slecht is..) en willen alles, het onderste uit de kan en komen dan voor onverwacht hoge rekeningen te staan.
Als je een tiental paarden hebt ben je al gauw gewend aan dierenartskosten, als het even tegenzit, van 1000 of meer euro per maand. En je hebt gelukkig je BTW-voordeel/aftrekposten als je het bedrijfsmatig doet.

Persoonlijk denk ik dat je altijd iets van 1000 euro achter de hand moet hebben, of het nu voor een nieuwe wasmachine is of voor die grote wond aan het been van je paard. Dan maar geen vakantie 2x per jaar, of niet elke vrijdag en zaterdag stappen.
Krijg je dat al niet rond, omdat je een minimuminkomen hebt of omdat er andere dingen tegenzitten, dan kan je je gewoonweg de luxe van een paard niet veroorloven. Want een paard is een luxe, een hobby. Iets waar je alleen aan begint als je geld óver hebt.

Maar goed, dit laatste was dus exact wat de topic-starter niet bedoelde, dus kort smanegevat:
Ik vind dat je 1000 euro in je spaarpotje moet hebben, wat je al gespaard moet hebben alvorens je het dier aanschaft. Als je immers een jaar langer wacht met de aankoop, heb je al zoveel aan onderhoud en stalling uitgespaard, dat je potje lekker vol zit...

_Dunja_

Berichten: 4204
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: bollenstreek

Re: Ziek paard, maar niet genoeg geld voor de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 09:08

Ik ben absoluut geen rijk persoon maar als er met mijn paard iets zou gebeuren en ze moet geopereerd worden of dergelijke dan zou ik een deel betalen en dan toch proberen een betalingsregeling of een persoonlijke lening ervoor afsluiten.

magicrover
Berichten: 1077
Geregistreerd: 03-02-06
Woonplaats: klein huisje in het bos

Re: Ziek paard, maar niet genoeg geld voor de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 09:07

Vanaf het moment dat ik een eigen pony had, moest ik geld apart leggen. Dit geld werd gebruikt voor veeartskosten. Mijn ouders sprongen toen ook wel eens bij. Je kan niet van een 15 jarige verwachten dat ze bakken met geld verdienen naast school. Nu heb ik 4 paarden en ben vanaf het moment dat ik ze heb, ben ik geld apart gaan leggen. 1 paard zit in de verzekering, voor de andere heb ik nu al een aardig potje.

Ik weet wel dat de veeartsen hier in de buurt, betalingsregelingen hebben met mensen.

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Re: Ziek paard, maar niet genoeg geld voor de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 11:15

atreyuevita schreef:
Ik ga mijn paard verzekeren voor 2500 euro (is meer waard maar om de premie te drukken) omdat de meeste operaties niet veel duurder zijn. Als je goed uitzoekt wat de verzekering dekt (alles!) dan is dit denk ik de beste oplossing.


Ik heb mijn verzekering met precies dezelfde redernatie afgesloten. Ik wil mijn paard ten alle tijden medische zorg kunnen bieden en met mijn verzekering hoef ik me qua financiën in ieder geval geen zorgen te maken.

Mijn paard heeft me in de afgelopen jaren al behoorlijk wat geld gekost. Ik zit de afgelopen 3 jaar al boven de 1000 euro per jaar aan va kosten! Geen kleine bedragen dus! Alhoewel ik alle kosten tot op heden zelf ook nog wel had kunnen dragen ben ik toch blij dat ik verzekerd ben Afgod .

Ik kan me voorstellen dat niet iedereen er zo even 2 a 3 duizend euro uitflapt voor een operatie. Juist voor extreem kostbare behandeling als een operatie vind ik een verzekering heel handig. Als ik niet verzekerd was, geen/weinig spaargeld zou hebben en mijn paard zou een operatie moeten ondergaan dan zou ik een betalingsregeling treffen. (mits de overleving- herstelkansen positief zijn natuurlijk)

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Ziek paard, maar niet genoeg geld voor de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 11:43

Waar ik zo bang voor ben met een verzekering en wat ook de reden is dat ik hem niet verzekerd heb, is dat mijn paard verzekerd is als sportpaard en dus door de verzekering nog rustig doorverkocht kan en mag worden als recreatiepaard. Stel dat paard wordt een aantal keer verder verkocht en komt toch terecht bij iemand die weer de sport inwil... Nu heb ik zelf in de hand wat er gebeurt als mijn paard zich heel ernstig blesseert oid.

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Re: Ziek paard, maar niet genoeg geld voor de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 17:06

Misschien een beetje offtopic maar:

Urielle schreef:
Waar ik zo bang voor ben met een verzekering en wat ook de reden is dat ik hem niet verzekerd heb, is dat mijn paard verzekerd is als sportpaard en dus door de verzekering nog rustig doorverkocht kan en mag worden als recreatiepaard.


Je hebt bij deze meeste verzekeringen toch de keuze om je paard bij afkeuren over te kopen van de verzekering? De ''slachtwaarde'' wordt dan ingehouden op het uit te keren verzekerde bedrag. Hetzelfde geld ook wanneer de eigenaar kiest voor euthanasie ipv slachten. Zo is het iig wel opgenomen in mijn polisvoorwaarde (Interpolis)

SisLeone
Berichten: 2867
Geregistreerd: 17-05-03

Re: Ziek paard, maar niet genoeg geld voor de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 17:48

Idd dat heb ik ookl bij mijn verzekering. Ik koop hem dan terug voor de slachtwaarde.

paardje2005

Berichten: 2342
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: grunn

Re: Ziek paard, maar niet genoeg geld voor de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 23:12

toen ik mijn paard mocht meenemen, heb ik direct een afspraak gemaakt met de verzekering.
had hem begin oktober gekregen op 10 oktober had ik om 1 uur een afpraak met de meneer van de verzekering. ik kom om 12 uur op stal(met moeders) en zie de auto van de veearts staan. ik wist dat er een paard kreupel was, dus dacht ik dat er niet zoveel aan de hand was. tot ik de stal inliep en mijn eigen paardje platgespoten in een plas bloed zie staan.
de vezekeringsmeneer was erg vroeg, en komt binnen lopen en vroeg voor welk paard hij kwam(hij had mijn paard al wel zien staan maar wist nog niet van hoe en wat), dus ik zei, tja daar staat u nu naar te kijken.
die man zei dat ie dat nog nooit eerder had mee gemaakt, op de dag dat een paard de verzekering in zou gaan het paard een ongeluk krijgt.
paardje kon dus niet in de verzekering worden opgenomen( zo raar Haha! ). en toen waren de kosten voor mijn eigen portomonee alla 1500 euries.gelukkig mocht ik het bedrag in termijnen terug betalen.
en nu bij mijn nieuwe veearts mag ik ook in termijnen betalen, omdat de verzekering maar 80% uitbetaald, en ze vergoeden niet eens alles.
in juli was hij pas genezen en mocht hij de verzekering in, zijn ene voorbeen hoefde niet eens in clausule(zo het dat toch?) omdat hij nooit kreupel was geweest.

dieren/veeartsen zijn over het algemeen geen bedrijven waar het om winst draaien gaat, maar om de welzijn van dieren. daardoor zijn ze makkelijker in termijnbetaling.

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Ziek paard, maar niet genoeg geld voor de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 12:02

Toen ik mijn paard kocht was ze verzekerd. Ik twijfelde eerst om haar erin te laten, maar ben blij dat ik dat heb gedaan. Ik heb in de eerste drie jaar al de premie van 5 jaar eruit geloof ik. Peesblessure, rugblessure, droes, sarcoiden, Kapot getrapte knie (gewrichtskapsel kapot). De peesblessure was elke keer rond de 100 euro om te scannen en dat deed ik om de 6 weken. Droes heeft niet veel gekost maar het idee dat als ze een vergiftiging zou krijgen dat ze dan zouden uitkeren was fijn. Rugblessure, ruim 200 euro. knie kapot: bijna 1000 euro. sarcoiden: weet niet meer precies, maar tegen de twee/drie honderd. Dat allemaal tussen 2002 en 2005. Ze is nu wel uitgesloten op 1 been (pees)vanwege een verzekeringswissel maar zolang het kan blijft ze verzekerd! Het was fijn om elke 6 weken te kunnen scannen om een goed idee te krijgen van het herstel. Zonder verzekering had ik dat echt maar twee of drie keer gedaan.

Kris

Berichten: 10098
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: NYMEGEN

Re: Ziek paard, maar niet genoeg geld voor de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 12:59

Ik heb nu ook zo'n "probleemgeval" op stal staan. Ik heb altijd al mijn paarden ziektekosten verzekerd gehad en nooit echt rampscenario's meegemaakt. Bij deze dus geen ziektekosten afgelsloten. Een half jaar na aankoop kreeg hij huidkanker. 1200 euro ging de operatie me kosten. Ik heb toen geld bij mijn ouders geleend om de operatie te betalen. Eenmaal daarvan bekomen kreeg hij een pollenallergie. dat heeft me nu al heel veel (ruim 2000 euro) gekost en ik ben nog steeds aan het onderzoeken wat de bste oplossing is. Er gaat nu maandelijks voor 100 euro aan medicijnen in. Gelukkig studeer is diergeneeskunde en hoef ik de DA niet te betalen omdat ik zelf spuit. dat scheelt iig de voorrijkosten en het consult iedere keer opnieuw. Maar weet nu wel dat ik iedere maand 100 euro opzij moet houden voor de medicijnen. Nu is het wel zo dat als er weer een rampscenario op ons pad komt dat ik daar niets voor opzij heb gelegd en ik dus wederom mijn ouders lief moet aankijken.....

Dennis

Berichten: 31475
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Ziek paard, maar niet genoeg geld voor de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 14:36

Ik zet geld opzij. Mocht er echt een keer iets gebeuren kan ik mijn ouders lief aan kijken en bij hun geld lenen. Ook zal ik in zo'n geval waarschijnlijk een of twee van mijn pony's verkopen zodat er er wat geld vrij komt en wat meer geld over blijft(al is de verkoopwaarde van mijn pony's niet echt hoog).

Ik heb mijn twenter begin dit jaar voor 500 euro (excl nazorg en wat daar al aan vooraf ging) moeten laten opereren. De week dat ik de rekening binnen kreeg had ik geld van mijn oma (die een aantal weken later overleden is) gekregen. Anders had ik dat geld zeker gespaard, maar nu heb ik het voor Uk gebruikt. Het was voor de VA een simpele ingreep met 99% kans op slagen waardoor Uk de rest van haar leven geen last meer zal hebben van haar knieen. Had ze maar een hele kleine kans gehad had ik het geld (hoe lief en leuk ze ook is) er niet voor over gehad.

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Ziek paard, maar niet genoeg geld voor de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 14:41

nou, dat hadden wij met mijn pony. zijn been was mogelijk gebroken maar mijn ouders wouden geen foto's laten maken. dus wij dat gaan bewerken als kneuzing. en als het gebroken was had er een schroef ingekund van 4000 euro hadden me ouders ook niet gewilt. en hij is niet verzekert. dus had hij in moeten slapen...maar god dank het is gewoon gekneust!!! Haha!

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Re: Ziek paard, maar niet genoeg geld voor de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 14:47

ik zou me nooit flink in de schulden steken voor een paard.

zowiezo moeten de DA kosten wel in verhouding blijven tot de aanschafwaarde.

toen mijn fjord artrose kreeg heb ik ook de goedkopere oplossingen geprobeerd. maar heb vanaf t begin gezegt dat ik er niet veel geld in zou gaan pompen.
heb toen de moeilijke keuze genomen hem weg te doen.

als mijn paard nu ziek zou worden, dan zou ik echt geen 5000 euro over hebben voor een operatie
stel dat hij dan nog niet beter word? voor dat geld had ik een erg leuk nieuw paard kunnen kopen.

klinkt hard, maar je moet wel realistisch blijven.

een paar honderd euro, daar moet je altijd op berekend zijn. maar zodra het in de duizende loopt zou ik wel gaan overwegen of het de moeite waard is.

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Re: Ziek paard, maar niet genoeg geld voor de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 17:15

Mijn shetlander hengstje van 1,5 werd vorig jaar ernstig ziek. De kosten liepen op, en iedereen (boeren) riepen maak dat beest af, Voor dat geld kan je een nieuwe kopen enz enz.

Nou dat is het gene wat ik NOOIT zou doen. Je koopt een paard/pony dan moet je ook opdraaien voor de evt extra ziekte kosten.

De rekening was toen niet torenhoog, maar wel een paar honderd euro dat ik geleend heb van mijn ouders Lovers

cloaca
Berichten: 659
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: Friesland

Re: Ziek paard, maar niet genoeg geld voor de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 19:27

je paard moet je in ieder geval goed verzekeren, voor als hij erg ziek word en misschien wel een spoedopertatie nodig heeft.
als je veel kosten in 1 keer hebt, misschien kan je een afspraak met de DA maken dat het wat langer blijft staan en jij het geld zo snel mogelijk opspaart, of dat het in termijnen word betaald...

tikkie
Berichten: 543
Geregistreerd: 22-10-05

Re: Ziek paard, maar niet genoeg geld voor de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 19:34

ik heb een aardige bulk geld op mijn spaarrekening staan, er daar komt ook steeds een deel van mijn salaris op.. verder zijn wij niet arm en kunnen mijn ouders dus altijd bij schieten als ik nog tekort kom! ik zal iedereen aan raden om zoizo 1000 euro op zij te leggen voor het geval dat.. verder kunnen je ouders leningen afsluiten.. die jij weer aan hun terug betaald (als je nog jong bent) of zelf een lening af sluiten op het moment dat je een bult geld nodig ben!

cloaca
Berichten: 659
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: Friesland

Re: Ziek paard, maar niet genoeg geld voor de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 19:35

jah das ook een goed idee ja.
als ik een paard aanschaf na mijn school doe ik dat ook zeker, geld opzij leggen. EN een verzekering natuurlijk want als je paard meerdere keren anar een paardenkliniek moet ben je heel wat kwijt heheh

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Re: Ziek paard, maar niet genoeg geld voor de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 23:59

Katja schreef:
Als je niet in staat bent om de kosten te betalen kun je beter zorgen voor een goede verzekering.


precies! en anders niet aan een eigen paard beginnen
Heb zelf wat geld achter de hand en ouders die genoeg geld hebben om me iets voor te schieten in nood, had ik dat niet dan had ik een goede DAkosten-verzekering afgesloten!

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Re: Ziek paard, maar niet genoeg geld voor de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 17:55

alles verzekeren kost ook klauwen met geld.

volgens mij kun je dat geld dan beter zelf elke week op een aparte rekening zetten.

bergkraai

Berichten: 1186
Geregistreerd: 05-08-05

Re: Ziek paard, maar niet genoeg geld voor de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 17:59

mijn paard heeft ongeluk met trailer gehad.. Vraag me niet hoe, maar hij is over de balk bij zn borst heengesprongen en door het deurtje aan de voorkant eruit gegaan.. gevolg: trailer kapot (en natuurlijk was die trailer niet van onszelf) en (wonder boven wonder) enkel een wond aan het been...

Paps en mams boden zelf aan om de kapotte trailer te repareren, en DA zelf betaald...

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re: Ziek paard, maar niet genoeg geld voor de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 13:11

Ikzelf ben ook van mening dat je altijd een flink spaarpotje moet hebben én alles goed moet overwegen vooraleer je een paard koopt.

Ook vind ik dat je een regeling moet treffen met je ouders,maar dat is mijn mening.

Maar stel nu(ik ben er zelf ook een voorbeeld van),er is een meisje(of jongen) van pakweg 16jaar,gaat nog naar school en gaat nog unief doen(dus nog veel studeren)maar het heeft het geld,momenteel nog de tijd etc om een paardje aan te schaffen.

zouden jullie deze jongere een kans geven ?Of is het omdat het nog te jong is?Of etc?

elzentje
Berichten: 6
Geregistreerd: 01-08-06

Re: Ziek paard, maar niet genoeg geld voor de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 07:25

halo , ik ben verzekerd bij interpolis maar die keren niets uit ben nu bezig met een advocaat omdat de kosten nu op zo'n 1500 euro zitten en ik nog een keer naar de kliniek moet en het paard nog niet goed loopt
op zo'n manier ben je haast genoodzaakt om er een punt achter de zetten ik hoop dat ik de zaak win