paard verdedigd zijn eten ook naar mij tips..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Blablabla11

Berichten: 7882
Geregistreerd: 27-05-06

paard verdedigd zijn eten ook naar mij tips..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 11:55

Ik heb een neiuw paard wivonne.. als zij maakt niet uit wat het is hooi/ biks ect krijgt gaat ze het verdedigen.. niet alleen naar de andere paarden toe maar ook naar mij..
Ze gaat naar mij drijgen en drijgt me te trappen.. wie kent dit probleem en heeft er tips voor

Afbeelding

ze had een beetje musli gekregen.. zo kon meteen niet meer bij haar komen..

Jasia

Berichten: 6756
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: paard verdedigd zijn eten ook naar mij tips..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 12:00

Laat haar uit je hand eten, zodat ze weet dat als jij komt er eten bij komt, en niet dat je het afpakt...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: paard verdedigd zijn eten ook naar mij tips..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 12:01

Dit is dominant gedrag, en zou ik niet accepteren. Zorg dat de verhoudingen recht worden gezet, dat ze jou als leider accepteerd. Ga grondwerk doen, of Parelli.

Een tip voor een boek over grondwerk (mocht je niet aan Parelli willen beginnen), Grondwerk van Inge Teblick, kost 25 Euro.

http://www.paardentips.com/kk_500092.html

Blablabla11

Berichten: 7882
Geregistreerd: 27-05-06

Re: paard verdedigd zijn eten ook naar mij tips..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 12:09

is het boek van emiel voest ook wat.. daar ben ik geweest en heb zijn boek.. is dat het zelfde??

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: paard verdedigd zijn eten ook naar mij tips..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 12:35

Een tegenvraag: heb je de methode Voest al op dit paard toegepast, en zo ja, heb je een verandering in je paard bemerkt?

Het boek Grondwerk is in mijn ogen meer dan het loswerken volgens Voest. Als je de link volgt, zie je in een inhoudsopgave wat er allemaal in dat boek wordt besproken.

Blablabla11

Berichten: 7882
Geregistreerd: 27-05-06

Re: paard verdedigd zijn eten ook naar mij tips..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 12:36

oke dnk je wel nee heb haar net twee weken en heb haar eerste even laten wennen aan de nieuwe omgeving en aan mij

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: paard verdedigd zijn eten ook naar mij tips..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 12:40

Dan zou ik maar snel beginnen met corrigeren, het gevaar is dat dit nog erger wordt als je niet ingrijpt.
Boek van Inge Teblick is echt de moeite waard!
Een link met ervaringen van anderen die het boek hebben gekocht:

viewtopic.php?f=125&t=625206

Blablabla11

Berichten: 7882
Geregistreerd: 27-05-06

Re: paard verdedigd zijn eten ook naar mij tips..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 12:44

oke jah ga ik zeker doen.. ga vanmiddag ook weer even met haar aan de gang.. met het eten enzo dan

Aurora3

Berichten: 9716
Geregistreerd: 28-05-05

Re: paard verdedigd zijn eten ook naar mij tips..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 12:55

ik zou gewoon een emmer met voer pakken (geen biks, dan wordt ze veel te dik en druk als je veel oefent) je laat haar eruit eten, liefst op stal ofzo. Ondertussen aai je haar een btje, emmer gewoon vasthouden. Als ze dr oren in dr nek legt negeren en als ze echt dreigt met bijten ofzo dan straf je dr. Eerst met een boze stem en als dat niet werkt geef je dr een mep. Als ze dan gewoon normaal uit de emmer eet terwijl jij die vast houdt dan laat je dr weer wat eten en dan ga je weg met de emmer. Vervolgens kom je weer terug en mag ze weer verder eten. Zorg in ieder geval dat de verhoudingen duidelijk zijn.

Jamezy
Berichten: 1382
Geregistreerd: 06-09-05

Re: paard verdedigd zijn eten ook naar mij tips..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 13:36

Aurora3 schreef:
ik zou gewoon een emmer met voer pakken (geen biks, dan wordt ze veel te dik en druk als je veel oefent) je laat haar eruit eten, liefst op stal ofzo. Ondertussen aai je haar een btje, emmer gewoon vasthouden. Als ze dr oren in dr nek legt negeren en als ze echt dreigt met bijten ofzo dan straf je dr. Eerst met een boze stem en als dat niet werkt geef je dr een mep. Als ze dan gewoon normaal uit de emmer eet terwijl jij die vast houdt dan laat je dr weer wat eten en dan ga je weg met de emmer. Vervolgens kom je weer terug en mag ze weer verder eten. Zorg in ieder geval dat de verhoudingen duidelijk zijn.


Ik weet het niet, maar ik zou niet graag in een krappe stal staan met paard dat z'n eten zwaar verdedigd en een emmer in mijn armen...

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Re: paard verdedigd zijn eten ook naar mij tips..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 13:42

Aurora3 schreef:
ik zou gewoon een emmer met voer pakken (geen biks, dan wordt ze veel te dik en druk als je veel oefent) je laat haar eruit eten, liefst op stal ofzo. Ondertussen aai je haar een btje, emmer gewoon vasthouden. Als ze dr oren in dr nek legt negeren en als ze echt dreigt met bijten ofzo dan straf je dr. Eerst met een boze stem en als dat niet werkt geef je dr een mep.


Clown
Lijkt me niet de juiste oplossing....zo verdien je geen respect van je paard.

Lijkt me dat je eerst ook buiten de stal moet gaan werken aan de verhoudingen...
Je schrijft dat je het boek van Emiel voest hebt..ik persoonlijk ben niet zo van het werken uit een boek zonder de ervaring eerst ergens opgedaan te hebben.
Mischien kun je eens een cursus volgen(al je dat nog niet gedaan hebt) en vanuit daar verder werken.
Met grondwerk komt het ook voor een groot deel uit jouw houding en beweging tegenover het paard.
Je hebt haar nu 2 weken maar je moet echt gaan werken aan dit gedrag en niet op zijn beloop laten omdat ze nog moet wennen..ze zal wel moeten wenen aan jou en de omgeving maar niet op deze manier.

Overigens zijn de boeken van Voest,Teblick wel absolute aanraders.

Blablabla11

Berichten: 7882
Geregistreerd: 27-05-06

Re: paard verdedigd zijn eten ook naar mij tips..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 13:45

ja ben bij voest thuis geweest.. zoweizo is die andere oplossing geen oplossing voor dit paard.. want een tik geven los ik bij dit paard niest mee op dan word het alleen maar erger.. zie een andere topic van haar
viewtopic.php?f=119&t=639478&hilit=

Blablabla11

Berichten: 7882
Geregistreerd: 27-05-06

Re: paard verdedigd zijn eten ook naar mij tips..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 13:46

ik ga met haar beginenn met grond werk.. ze gaat eerdaags ook weggebracht worden om beleerd te worden..dus misschien dat het dan wat beter word.. ze gaat naar de buren dus kan er dan ook nog elke dag komen..

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Re: paard verdedigd zijn eten ook naar mij tips..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 13:54

Aaaaaach je hebt een probleem meisje gekocht zo te lezen Ach gut .

Goed dat je gaat grondwerken met haar,word ze ook redelijk NH beleerd??
Hou haar wel goed in de gaten met al die nieuwe indrukken(beleren enz.) want het is niet de makkelijkste als ik zo op je topic afga...
Ben benieuwd hoe het zal gaan met haar als de verhoudingen paard baas beter afgestemd gaan worden.

Blablabla11

Berichten: 7882
Geregistreerd: 27-05-06

Re: paard verdedigd zijn eten ook naar mij tips..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 17:10

als ik haar heb om haar te poetsen enzo en ik geef er dan eten is er niets aan de hand alleen in het land.. in de omgang is het een heel lief paard.. en kan ik alles met haar doen en leert ze heel snel en is heel nieuwschierig maar ja op het land heb ik dit probleem..

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: paard verdedigd zijn eten ook naar mij tips..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 17:53

Ga even met haar volgens methode Voest aan de gang, en kijk daarna of het probleem op het land nog steeds aanwezig is.

dry

Berichten: 493
Geregistreerd: 31-07-05
Woonplaats: Betuwe

Re: paard verdedigd zijn eten ook naar mij tips..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 18:16

Reageert ze goed op lichaamstaal?
Want dan zou je haar weg kunnen jagen ipv andersom.
Dat heb ik tenminste eens gedaan bij 1 van mijn pony's.
Hij was te ongeduldig om op het hooi te wachten dus slaat vlak voor mij naar achteren. Ik ben toen een stukje heel boos achter hem aangerend en hij heeft het nooit meer gedaan. Hij blijft zelfs netjes wachten totdat ik weer weg ben bij het hooi.
Is misschien hard, maar het moet wel veilig blijven en het is in 1 keer duidelijk wie dat er ook al weer de baas is. En ze snappen echt waar ze het aan verdienden.
Ik moet er wel bij zeggen dat je wel zeker moet weten hoe het paard reageert, want anders ren je misschien heel boos op een paard af wat lekker blijft staan en achteruit slaat. Want die zitten er vast ook tussen.

Anoniem

Re: paard verdedigd zijn eten ook naar mij tips..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 18:37

Euhm die van mij deed in het begin ook zoiets, ik had de schep nog niet omgekeerd boven de voerbak of ik kreeg al een halve kopstoot van m dat ik weg moest. Hij heeft toen van mij meteen een flinke mep (ja sorry, die had ik in me hand) met de voerschep gehad en was meteen over. Mijn paard was echter gewoon nog een beetje lomp toen. Ik denk dat het idd bij die van jou echt een dominantie/gedragsprobleem is, dus denk dat je er goed aan doet om naar voest te gaan... Ja

Blablabla11

Berichten: 7882
Geregistreerd: 27-05-06

Re: paard verdedigd zijn eten ook naar mij tips..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 19:37

ik ga wel een tussen weg vinden hoop ik... ben net weer met haar aan de gang gegaan en heb voor het eerst een zadel er op gehad en bandages om gehad.. foto's komen later wel in een andere topic whaha ben echt blij ze doet het verder zo leuk...

Blablabla11

Berichten: 7882
Geregistreerd: 27-05-06

Re: paard verdedigd zijn eten ook naar mij tips..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 11:17

nog iemand met tips?

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: paard verdedigd zijn eten ook naar mij tips..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 17:40

mijn pony is er ook fel mee, maar niet naar mij. wel naar kleine kinderen, of andere dieren. ze heeft een puberperiode gehad, en toen één keer naar mij geprobeerd te trappen. toen heb ik een flinke brul gegeven, en nu laat ze het. ze weet eigenlijk ook wel dat ze me kan vertrouwen, maar ze had het gewoon even moeilijk met zichzelf denk ik, hihi! maar goed, jij moet de leider worden, dus jij bepaalt wanneer ze eet. gooi het hooi neer, en blijf ernaast staan. ze wil komen eten, je drijft haar weg en laat haar pas komen als ze onderdanigheid laat zien. zelf bij het eten blijven staan, het paard niet opjagen maar alleen domineren.

ellepel

Berichten: 47362
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: paard verdedigd zijn eten ook naar mij tips..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 23:37

mijn pony heeft ook voernijd....
toen ik hem nog niet zo lang had stond hij eens op stal en was aan het eten...
ik vergat even dat hij dan nijdig was en keek over de rand naar zijn voerbak.....
daarbij vloog hij mij dus zowat aan...

ik werd echt zo ontzettend boos dat ik hem echt een ongelooflijke rotklap verkocht heb op zijn hals....
sindsdien kijkt meneer niet meer boos naar me, mag ik mee eten uit zijn bak en weet hij geloof ik dat bijten tijdens het eten dus niet geaccepteerd word....

hij kwam van een stalling waar hij met meerdere dieren in 1 stal stond..nog steeds is hij nijdig naar andere paarden met eten,maar tegen mij zal hij het dus wel uit zijn hoofd laten..

t is dominant gedrag, niet te accepteren en inderdaad grond werk om in elk geval goed je dier te laten weten dat jij hoger in rang staat en dus ten alle tijden bij haar eten mag komen is wel een goed idee.

Marigold

Berichten: 12592
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: paard verdedigd zijn eten ook naar mij tips..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 23:40

hm, ik zou hem gewoon met rust laten tijdens het eten..

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: paard verdedigd zijn eten ook naar mij tips..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 00:16

Marigold schreef:
hm, ik zou hem gewoon met rust laten tijdens het eten..


nou ik wil dat mijn paard me ten alle tijden vertrouwt, dus ook bij het eten, en dat hij me niet ziet als een concurrent voor de lekkere hapjes.

julie11
Berichten: 98
Geregistreerd: 28-04-06

Re: paard verdedigd zijn eten ook naar mij tips..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 09:17

sorry heb geen tips maar ik hoop dat ze wel snel binnen komen