Dominante ruin

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dry

Berichten: 493
Geregistreerd: 31-07-05
Woonplaats: Betuwe

Dominante ruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-06 19:30

Hoi,

Mijn haflinger, sinds mei ruin, is erg dominant tegenover andere paarden.
Hij heeft als hengst een tijdje zijn eigen kudde gehad bij de fokker.
Hengsten en ruinen tolereert ie sowieso niet in zijn wei en dat kan ik begrijpen.
Maar ik heb een 3-jarige shetlandermerrie en als hij die alleen maar ziet, dan springt ie nog net niet over de draad over om haar goed te grazen te nemen. Tegenover mijn fjordenmerrie is hij ook zeer bazig, maar die is zelf ook redelijk dominant en groter natuurlijk. Helaas kan zij maar heel kort in de wei omdat ze erg gevoelig is voor hoefbevangenheid, dus loopt ze op een klein stuk zonder gras. En samen op dat kleine stuk gaat niet, want dan wordt ze er toch uitgemept. Hetzelde geldt voor mijn andere shetlandmerrie, het zij in mindere mate. En ook tegenover haar kan hij heel lelijk doen, zeker wanneer mijn fjordenmerrie haar wil afschermen van hem.
Nou heb ik dus eigenlijk een beetje een probleem, want ik heb niemand om hem samen mee te weiden. En een paard alleen, das echt 3x niks
Ik heb de hoop dat het nog met de hormonen te maken heeft en dat hij toch nog minder vuil tegen andere mannelijke paarden wordt. Dominant zal hij altijd blijven natuurlijk. Maar dan vraag ik me nog af hoe het dan zit met de 3-jarige shetlander. Want dat is een merrie, dan zou je zeggen dat ie daar geen problemen mee heeft. Maar misschien komt het omdat ze nog jong is?


Is er iemand die hier meer vanaf weet, het zelf heeft meegemaakt of tips/ideeen heeft ?
Ik ben zeer benieuwd wat jullie denken, dus gaarne jullie visie Lachen

paardenmiep

Berichten: 1100
Geregistreerd: 13-10-04

Re: Dominante ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 15:38

meestal voelen paarden zich het eerste jaar nadat ze zijn gecastreerd nog hengst.. sommigen duurt het ook wel langer.. vooral als je ze op late leeftijd laat castreren denken ze soms hun hele leven nog dat ze hengst zijn..
verder weet ik ook niet echt raad met de situatie.. wel veel succes ermee!! Knipoog

dry

Berichten: 493
Geregistreerd: 31-07-05
Woonplaats: Betuwe

Re: Dominante ruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-06 17:54

Dank je.
Ik wacht het af, wie weet wordt het ooit nog een grote vriendelijke ruin Clown

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Dominante ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 12:52

Hoe is hij opgegroeid? Alleen? In een groep met leeftijdsgenoten? In een gemengde leeftijdsgroep?
Het klinkt me in de oren alsof hij nooit van een ander paard klop gehad heeft en gewoon geen fatsoenlijke omgangsvormen heeft geleerd.

dry

Berichten: 493
Geregistreerd: 31-07-05
Woonplaats: Betuwe

Re: Dominante ruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 20:26

Het enige dat ik weet is dat ie als jaarling gewoon in de kudde liep en toen ook een paar familieleden heeft gedekt. En ik neem aan dat ie als veulen ook gewoon in de kudde gelopen heeft.
Daarna heeft ie ongeveer een maand alleen gestaan en in oktober is ie bij mijn toen jaarling hengst en shetlanderruin in de wei gegaan. Toen was er nog niks aan de hand. In novemer is ie de stal ingegaan en in april is ie weer bij de rest in het weiland gegaan. Dat ging een paar weken goed, totdat er in de buurt een merrie hengstig werd. Sindsdien tolereert hij niks mannelijks meer in zijn wei, hij jaagt ze er gewoon uit.

San

Berichten: 13265
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: Ouddorp

Re: Dominante ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 22:12

Mijn paard is nu 17 maanden geleden geruind. Hij is nu 7 1/2 jaar. Hij vindt zichzelf nog steeds heel stoer en denk nog altijd dat hij hengst is.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Dominante ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 15:37

Als je paard een merrie te grazen neemt, is hem idd weinig manieren bijgebracht, ook door andere paarden niet. Ik zou ze daarom niet bij elkaar zetten, of de shetmerrie met hem op een stuk land, en het draad zo hoog zetten dat zij er onderdoor kan om bij hem vandaan te komen....

fotogril

Berichten: 198
Geregistreerd: 14-11-05

Re: Dominante ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 19:29

na dat ze geholpen zijn blijven ze altijd een beetje dominat zo is dat ook het geval bij mij vriedins verzorgpony.
Die is atlijd nog koppig en dominat over andere paarden enz.

dry

Berichten: 493
Geregistreerd: 31-07-05
Woonplaats: Betuwe

Re: Dominante ruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 21:55

Ik denk dat hij vanaf dat ie kon dekken zo'n beetje de baas is geweest.
Maar ik denk ook dat de jonge shetmerrie het gedrag een beetje uitlokt.
Ze werd door de andere pony's altijd een beetje ontzien omdat ze de jongste was.
En daardoor is ze best brutaal eigenlijk. Als ze hem ziet dan begint ze ook meteen te gillen, naar hem te slaan en sproeien. En hoe heftiger dat de ondergeschikte reageert, des te heftiger reageert de dominantste, heb ik het idee. Als ik het zo bekijk, ligt het probleem bij allebei Pling
Gelukkig heb ik al een hele tijd een draadje staan waar shetlanders wel onderdoor kunnen en hij niet en daar hebben ze al veel baat bij gehad Lachen
Meestal peinst ze er niet eens over om onder die draad door te gaan en blijft bij de shetlanderruin staan. Vandaag deed ze het wel en nog voordat ze bij de rest was, was ze alweer gillend omgedraaid met haflingermonster achter dr aan. Ze kan overigens alleen bij hem komen als ik er ben en ze allemaal even de grote wei in mogen om te grazen, want ik moet er niet aan denken wat er gebeuren kan als ik er niet bij ben. Maar ik denk niet dat het nog goed gaat komen tussen die 2.

maaike13

Berichten: 469
Geregistreerd: 13-07-06
Woonplaats: Lunteren

Re: Dominante ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 23:26

Mijn paard is ook erg dominant, is lang hengst geweest is nu een jaar ruin maar hij is nog steeds z'n terratorium aan het verdedigen. Hij staat in een weiland met 1 vast ander paard, en dat zijn echt geen vriendjes maar ze hebben genoeg ruimte dus ze negeren elkaar. Maar probeer maar niet een ander paard er bij te gooien want hij jaagt m in de hoek en blijft schoppen en bijten bij hem gaat dat echt niet over. dus voor je paard is het echt niet erg om alleen te lopen. Dan is hij tenminste rustig, of je moet n maatje voor m opzoeken (die van mij vind 2 jarige merrie's nl. wel leuk! daar doet hij niet lelijk tegen)

Jessix

Berichten: 16462
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Dominante ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 00:52

Mijn ruin is nu 22 jaar en gecastereerd toen hij 2 was. Na 20 jaar voelt hij zich nog steeds een binky. Hij is altijd de baas geweest in elke wei waarin hij heeft gestaan, maar hij heeft daarvoor nooit hoeven vechten. Als hij z'n oren naar achter trok gingen alle paarden wel een opzij voor hem.

Ik heb wel eens gelezen in boeken over "paardengedrag" dat paarden die hoog staan in de rangorde niet (vaak) vechten, hooguit met paarden van buiten hun kudde. Juist de dieren die laag staan in rangorde vechten vaker in de hoop een plaatsje te kunnen doorschuiven. Overgens is de dominante merrie de baas in de kudde. Niet de hengst.

Ik denk dus ook dat het in jou geval meer een 'opvoed probleem' is. De plek in jouw paard z'n kudde (daar hoor jij trouwens ook bij) is niet duidelijk.

dry

Berichten: 493
Geregistreerd: 31-07-05
Woonplaats: Betuwe

Re: Dominante ruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 08:13

Paarden die allebei hoog in de rangorde staan, vechten wel todat het duidelijk is wie er de baas is. Dat is het geval met de fjordenmerrie en hem. Zij is altijd de baas geweest en geeft dat echt niet zomaar op. Zij is ook het ook die de rest van de kudde bij hem vandaan houdt als ze bij elkaar lopen. Maar er is dus idd nog niet genoeg duidelijkheid en dat leidt nogal eens tot slaande ruzie. En aangezien ze niet vaak bij elkaar kunnen zal dat nog wel een tijdje duren voor dat dat over is.
Ik ben trouwens wel de baas, dat is hem heel duidelijk.
Maar ik kan moeilijk heel de dag in de wei gaan staan Clown
Alleen in de wei vind ie ook echt niet leuk.
Hij heeft, zoals de meeste paarden, behoefte aan spelen en krauwen.
Zoals het er nu uitziet, is de enige oplossing om hem bij een nog dominantere ruin of een merrie te zetten.

Jessix

Berichten: 16462
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Dominante ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 14:01

Ja of bij een die juist helemaal niet dominant is.

dry

Berichten: 493
Geregistreerd: 31-07-05
Woonplaats: Betuwe

Re: Dominante ruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 17:33

Voor een merrie maakt het niet uit of ze dominant is of niet, denk ik.
Maar een ruin zou wel dominanter moeten zijn, want zodra er merries in de buurt zijn, wordt ie sowieso agressief tegen mannnelijke paarden. Zou wel goed zijn voor z'n opvoeding.
Helaas zitten de geschikte paarden niet in mijn assortiment Nors opkijken

kamatz

Berichten: 1041
Geregistreerd: 13-10-05

Re: Dominante ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 10:04

Die van mij is nu bijna 17 jaar en is op zijn 2e gecastreerd maar tussen zijn oren denkt hij nog steeds dat hij hengst is.
Zijn kudde is van hem en hij duldt daar absoluut geen vreemde paarden bij want hij slaat en bijt ze de wei uit.
Het is wel zo dat als er een nieuwe komt en je zet die een aantal weken naast hem op een wei dat hij eraan went dan kan je dat paard er later wel bijzetten.
Daarnaast dekt hij zich ook helemaal suf als er een merrie hengstig is en is dan helemaal onhandelbaar op de wei. Het laatste jaar krijgt hij hier ook provarium breeding om zijn hormonen wat af te nemen.

Groetjes pammie Knipoog

dry

Berichten: 493
Geregistreerd: 31-07-05
Woonplaats: Betuwe

Re: Dominante ruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-06 13:21

Zou het helpen om hem bij een nog dominantere ruin te zetten?
Dat zal eerst wel heel veel slaan en bijten opleveren en das ook weer wat. En dan weet ik niet of het eigenlijk wel zin heeft als ie dan weer bij mijn pony's komt.
M.a.w. zou hij nog opgevoedt kunnen worden in een groep met paarden die boven hem staan?

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Dominante ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 16:15

In principe wel, maar let wel op dat je hem dan naar een groep doet die verder rustig is. Er hoeft in principe maar één paard te zijn dat hem op zijn plaats zet. Zet hem niet een een "knokgroep", want dat zijn geen leiders, maar knokkers. Je moet een paard vinden dat goede omgangsvormen heeft en er ook op staat dat de paarden in zijn/haar groep ook goede omgangsvormen hebben.

dry

Berichten: 493
Geregistreerd: 31-07-05
Woonplaats: Betuwe

Re: Dominante ruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-06 21:17

Even een update:

Ik weet niet waar het precies aan ligt, maar na een hele tijd naast de 2 inmiddels geruinde 2-jarigen te hebben gelopen, loopt hij er nu gewoon bij en het gaat goed! Ze krauwen zelfs met elkaar. Af en toe gaat ie nog wel achter ze aan, maar dat is maar even. Misschien komt het omdat het zo goed als herfst is of hij is een stuk minder hengst. Ik weet het niet maar ben er wel blij mee! Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Dominante ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 09:38

Fijn dat ze toch aan elkaar hebben kunnen wennen...soms is het echt een kwestie van tijd...

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Re: Dominante ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 15:22

Bij ons het zo, dat de haflinger de baas is, de shet is zijn vriendinnetje en die mocht eerst nog niet eens weg of hij sprong bijna de wei uit. Er is toen een pony bijgekomen en die heeft hij dus de draad ingejaagd. Nu gaat het wel, maar hij kan nog ontzettend lelijk doen. En deze is al 19 jaar en geruind toen hij 1 of 2 jaar was. Dus het kan ook zo zijn dat hij altijd zo blijft. Dat is dan toch een beetje karakter.

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Re: Dominante ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 22:02

Mijn (Tinker)ruin was een verschrikking toen hij net bij ons was. Hij was dus nog geen jaar daarvoor geruind, terwijl hij ook nog klophengst was. We konden niets met hem en hij wilde ook niet dat je 'zijn' merrie meenam. Dan sprong hij gewoon over de draden heen.

Mijn man heeft heel grondwerk met hem gedaan (hij rijdt niet) en die kan nu werkelijk heel veel met hem. Maar inmiddels zijn we een jaar verder en hij is compleet omgedraaid wat betreft zijn gedrag. Het is een echte sul geworden. Er is nog een ruin bijgekomen, die eigenlijk niet echt dominant is, maar wel meteen de baas over de groep was. Diablo (de Tinker) accepteerde het meteen, terwijl hij er eerder niet aan dacht om het leiderschap uit handen te geven.

Ik denk dat het ook wel even duurt na een castratie, dat het hengstgevoel helemaal weg is. Diablo heeft trouwens wel zijn mooie dikke hengstennek gehouden.