Snorhaar uitrekken bij bijten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Snorhaar uitrekken bij bijten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 14:14

Grootste probleem van straffen door een haar uit te trekken is dat je absoluut veel te laat bent. Een tik (of schop) heb je veel sneller uitgedeeld. Buiten dat vind ik het ook nog eens idiote dierenmishandeling.

SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Re: Snorhaar uitrekken bij bijten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 14:20

maar het verhaal klopt waarschijnlijk wel: zon pijnlijke aangelegenheid vergeet een paard niet waarschijnlijk en ik geloof best dat sómmige paarden dat goed hebben onthouden.

Of het een eerlijke maatregel is valt nog over te twisten

Palhaço

Berichten: 1587
Geregistreerd: 02-08-05
Woonplaats: Overijssel

Re: Snorhaar uitrekken bij bijten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 21:12

waarom een snorhaar uittrekken misschien helpt, is omdat het heel erg pijn doet, dus i.p.v. een snorhaar uittrekken kun je toch ook gewoon hard (als je toch iets pijnlijks wilt) in een velletje knijpen..
maar ik denk dat je het al goed kan afleren door meteen "nee!" te roepen en een klap op de wang/hals geven... meestal 1 keer een goede klap dan telkens kleine klapjes want dat doet een paard vaak niet veel (denk aan spelen met elkaar, gaat er vaak harder aan toe)
meestal na een klap en "nee!" is alleen al "denk erom!" of nee zeggen al voldoende ... zoniet : meteen weer "Nee!" en zo snel mogelijk een klap.... tja en als dit dus wel 5 keer achterelkaar gaat en hij het telkens blijft proberen, moet je wat anders proberen...
waar mensen goede (en vriendelijke) ervaringen mee hebben is dat feest fluitjes waar dus zo'n papieren ding uitfloept en weer terug in gaat.. dat vinden ze vaak zo raar en gek dat ze heel netjes gaan opletten.

shet_rules

Berichten: 488
Geregistreerd: 22-04-06
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Snorhaar uitrekken bij bijten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 21:14

ik heb mijn verzorg paard een keer trug gebeten en heeft het nooit meer gedaan

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Snorhaar uitrekken bij bijten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 10:02

Palhaço schreef:
maar ik denk dat je het al goed kan afleren door meteen "nee!" te roepen en een klap op de wang/hals geven...

Weetje, het hangt gewoon van het paard af wat voldoende is. Waar voor het ene paard een keer "hee" roepen voldoende is, zul je bij een andere een weipaal moeten pakken om z'n aandacht te trekken. Zo zacht als mogelijk, maar zo hard als nodig!
En om heel eerlijk te zijn, een klap op wang of hals maakt over het algemeen echt geen indruk als ze bijten. Tik tegen de neus zal meestal volstaan.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Snorhaar uitrekken bij bijten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 10:10

@ Waratje: ook een tik op de neus zal voor sommige paarden alleen een uitdaging te zijn om door te gaan, die maken er dan een spelletje van. Wat is in dat geval jou overtreffende trap?

Yell
Berichten: 13761
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: het noorden

Re: Snorhaar uitrekken bij bijten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 10:16

esther_sonja schreef:
Ik ben het met Palhaço eens..juist niet zwaaien en zo gewoon hard zeggen :"NEE!"
maar ik zou de haartjes er juist nooit uit trekken!!!! Ben net zo trots op mijn meisje dr baartje en snorretje Bloos Haha!.. vind ik trouwens ook zielig...

en een schop onder de buik? Nah laat ik maar niet zeggen wat ik denk maar dat vind ik echt laf... Je moet het paard het afleren niet bang maken enzo... ....

waarschijnlijk heb jij nog niet met dominante paarden gewerkt.

Zo'n paard bijt je niet om te laten merken dat ie je lief vind, dat is puur dominant gedrag.
Ga eens een dagje voor een weide ztten met allemaal paarden, dan kan je zien dat ze elkaar ook afstraffen op dominant gedrag, en dat er maar 1 leider is. En het is de bedoeling dat als je een paard hebt, dat jij de leider bent..

Damber

Berichten: 2318
Geregistreerd: 07-11-05

Re: Snorhaar uitrekken bij bijten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 10:19

Actie is reactie... dus je moet ook nog eens snel zijn. Een paardenneus is heel gevoelig, maar je hebt niet altijd de kans om hier snel en op een goede (doeltreffende) manier bij te komen. Het enige waar je dan nog indruk mee maakt is inderdaad een flinke trap onder zijn buik.

Yell
Berichten: 13761
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: het noorden

Re: Snorhaar uitrekken bij bijten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 10:19

Palhaço schreef:
waarom een snorhaar uittrekken misschien helpt, is omdat het heel erg pijn doet, dus i.p.v. een snorhaar uittrekken kun je toch ook gewoon hard (als je toch iets pijnlijks wilt) in een velletje knijpen..
maar ik denk dat je het al goed kan afleren door meteen "nee!" te roepen en een klap op de wang/hals geven... meestal 1 keer een goede klap dan telkens kleine klapjes want dat doet een paard vaak niet veel (denk aan spelen met elkaar, gaat er vaak harder aan toe)
meestal na een klap en "nee!" is alleen al "denk erom!" of nee zeggen al voldoende ... zoniet : meteen weer "Nee!" en zo snel mogelijk een klap.... tja en als dit dus wel 5 keer achterelkaar gaat en hij het telkens blijft proberen, moet je wat anders proberen...
waar mensen goede (en vriendelijke) ervaringen mee hebben is dat feest fluitjes waar dus zo'n papieren ding uitfloept en weer terug in gaat.. dat vinden ze vaak zo raar en gek dat ze heel netjes gaan opletten.

en het nadeel van tegen het hoofd slaan is een kopschuw paard..

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Snorhaar uitrekken bij bijten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 10:41

Cassidy schreef:
@ Waratje: ook een tik op de neus zal voor sommige paarden alleen een uitdaging te zijn om door te gaan, die maken er dan een spelletje van. Wat is in dat geval jou overtreffende trap?

Ik zei ook dat het meestal voldoende is. Haha! Eindpunt bij mij zou waarschijnlijk een bezemsteel zijn, via schop, maar ik heb over het algemeen niet te maken met zulke lomperikken, dus is het eigenlijk niet aan de orde. Onze eigen paarden zijn te corrigeren op stem en zijn bovendien beleefd genoeg om het niet (meer) te doen, rest van de paarden op stal is ook redelijk beleefd en met stem of tikje te corrigeren. Ik heb ook geen enkele ambitie om met paarden, laat staan met hengsten, te gaan werken, dus het is voor mij geen groot issue. De paar paarden waar ik direct mee te maken heb, zijn netjes opgevoed, onopgevoede gevallen hoef ik me dus niet echt mee te bemoeien Knipoog

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Snorhaar uitrekken bij bijten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 10:45

Yvonniej schreef:

en het nadeel van tegen het hoofd slaan is een kopschuw paard..

Dat valt reuze mee, hoor. Als jij snel genoeg reageert op het gedrag van je paard, snapt hij heus wel waarvoor die tik was. Verdiende tikken worden ze niet kopschuw van, het zijn de onverdiende tikken waar je een paard feilloos mee kopschuw kunt krijgen. En ja, ik heb echt wel ervaring met kopschuw, mijn paard was het ook toen ik met haar begon en niet een klein beetje Blauw oog

Joonsel

Berichten: 6748
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Snorhaar uitrekken bij bijten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 10:48

Als mijn paard beet, kneep ik altijd (met mn nagels, en die zijn niet lang hoor!) in zijn neus!
En hij heeft het daarna niet meer gedaan.

Zo erg is het niet hoor. In het wild krijgen ze soms toch ook tikken van de leider!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Snorhaar uitrekken bij bijten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 13:58

Een paard wat om een reden gecorrigeerd wordt weet donders goed wat hij heeft gedaan, en zal daarom bij een correctie op het hoofd niet zo snel kopschuw worden.

Yell
Berichten: 13761
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: het noorden

Re: Snorhaar uitrekken bij bijten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 14:01

oke, ja ik heb geen paarden die kopschuw zijn..

Wel een ex-bijter Knipoog 1 keer in het oortje was genoeg voor hem..

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: Snorhaar uitrekken bij bijten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 16:48

toen mijn paard nog hengst was beet hij ook. dus eerst gaf ik hem een tik. toen werd hij zo slim als hij beet meteen wegtrekken en wegrenne dus mn benen waren net te kort voor een trap. en terugbijten was het al te laat voor eer ik hem weer te pakken had. heb toen een spuitflesje gepakt en daar anti bijt in gedaan. heb eerst mn mouw en mn handen mee ingespoten maar hij bleef bijten. darna heb ik een paar keer dat flesje verstopt in mn mouw en elke keer dat hij maarmet open mond naar me toe kwam spoot ik dat spul in zn mond. na een paar keer lette hij wel op wat hij deed. hij is nu een ruintje en bijt niet meer.

milo

Berichten: 4914
Geregistreerd: 26-11-04
Woonplaats: Lelystad

Re: Snorhaar uitrekken bij bijten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 18:52

ik sla nooit op het hoofd, nooit.
ik heb wel een bijt en schop graag paard een goede mep gegeven, en die was echt niet zachtzinnig. op volop op haar schouder.
ze haalt het nu nooit meer in haar hoofd, ze hoort het al aan mijnn stem als ze haar voet optilt.

de relatie is nu stukken beter. ze probeert niet meer uit, ik kan gewon knuffelen zonder steeds te moeten waarschuwen. veel meer ontspannen.
ik ben niet voor slaan, maar een keer een goede pedagogische mep is echt handig. mits het correct en meteen na het ongewenste gedrag is.

Joonsel

Berichten: 6748
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Snorhaar uitrekken bij bijten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 18:55

milo schreef:
ik sla nooit op het hoofd, nooit.
ik heb wel een bijt en schop graag paard een goede mep gegeven, en die was echt niet zachtzinnig. op volop op haar schouder.
ze haalt het nu nooit meer in haar hoofd, ze hoort het al aan mijnn stem als ze haar voet optilt.

de relatie is nu stukken beter. ze probeert niet meer uit, ik kan gewon knuffelen zonder steeds te moeten waarschuwen. veel meer ontspannen.
ik ben niet voor slaan, maar een keer een goede pedagogische mep is echt handig. mits het correct en meteen na het ongewenste gedrag is.

Mee eens, ik sla ook nooit op het hoofd.
Soms is het bij die van mij ook écht even nodig hoor. Daarbij ook stem verheffen, en vervolgens weer een vriendelijke stem Lachen

BiBaMi
Berichten: 749
Geregistreerd: 27-02-06

Re: Snorhaar uitrekken bij bijten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 21:47

hej ik heb een hele lieve merrie.. mr denk ik zins kort ook dominant.. Boos!
als ik haar uit de wei haal loopt ze weg.. als ik met halster kom dan he.
Krijg ik het ook echt niet voor elkaar... halster eindelijk om.. telkens proberen te bijten, ik een harde brul.. .. toen maar ruk aan het halster.. en tik op schouder. men.. schrok ze wel.. mr tog niet goed genoeg. Hoe moet ik het aanpakken? ik heb ook wel is geknepen.. maar het intereseert haar nie veel lijkt het wel.. ik moet harder zijn, maar hoe? ze is wel gevoelig voorderest... mr zoow eigenwijs gewoon :S
verder superlief.. alleen als ze in de wei staat.. wil ze eten denk ofzo. kan dat?

Groetjes, antoinette Lachen

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: Snorhaar uitrekken bij bijten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 09:00

daantjuhhh schreef:
ik heb geen idee.
Wel hoor ik soms dat je moet terugbijten in de lip/neus of oor!
Gewoon zelf een keer lekker HAP terug doen.
Of dat helpt ik weet het niet.
Heb tot nu toe geen bijtende paarden gehad.
Ja de hengsten soms, maar die werden vaak na castratie wel anders.


Dat terugbijten lijkt me niet zo verstandig, stel dat ie nog een keer bijt, dan hapt ie in je gezicht! Een ferme tik tegen zijn kop lijkt me beter en veiliger!

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: Snorhaar uitrekken bij bijten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 09:02

Nickytje schreef:
In het oor bijten zoals iemand hier eerder al zei is me ook ooit aangeraden...

Maar het probleem is: Ik kan er niet aan Haha!


Zoals ik al schreef: met je gezicht zo vlak bij de mond van een bijtend paard komen lijkt me zeer onverstandig!!

kuzzie_anne

Berichten: 338
Geregistreerd: 22-05-03

Re: Snorhaar uitrekken bij bijten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 17:09

Cassidy schreef:
esther_sonja schreef:
en een schop onder de buik? Nah laat ik maar niet zeggen wat ik denk maar dat vind ik echt laf... Je moet het paard het afleren niet bang maken enzo...


Ik concludeer uit deze opmerkingen dat je nog geen aanvaring met een heel dominant paard, of met een hengst hebt gehad, en hoop dat je voor de rest van je paardencarriere deze aanvaring ook niet mee gaat maken. Opgeheven vingertje en "foei" roepen, werkt namelijk niet.


Mee eens. Ik heb sinds kort een 2 jarige hengst, die ook nog wel eens wil bijten, en geloof mij, een stemverheffing of een tikje helpt bij hem echt niet! Hier is echt een schop bij nodig, en dat is echt niet zielig; liever 1x een goede schop dan elke keer die tik!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Snorhaar uitrekken bij bijten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 17:35

kuzzie_anne schreef:
liever 1x een goede schop dan elke keer die tik!


Juist, jij hebt het begrepen. En correctie die niet aankomt had je net zo goed niet hoeven geven, en lokt bij hengsten alleen een spelletjesgedrag uit, wat je dan ook weer niet wilt hebben.

Saar4
Berichten: 2348
Geregistreerd: 26-11-02

Re: Snorhaar uitrekken bij bijten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 18:01

Een snorhaar uittrekken zou ik echt nooit doen. Je bent volgens mij altijd te laat met je straf en ik vind het een nogal gemeen idee. Net zoiets als die gestoorde jochies die de pootjes van insecten uittrekken.

Cassidy schreef:
Citaat:
esther_sonja schreef:
Citaat:
en een schop onder de buik? Nah laat ik maar niet zeggen wat ik denk maar dat vind ik echt laf... Je moet het paard het afleren niet bang maken enzo...



Ik concludeer uit deze opmerkingen dat je nog geen aanvaring met een heel dominant paard, of met een hengst hebt gehad, en hoop dat je voor de rest van je paardencarriere deze aanvaring ook niet mee gaat maken. Opgeheven vingertje en "foei" roepen, werkt namelijk niet


Ik verzorg een hengst en geloof me, als je ooit tussen een geile hengst en een knappe merrie in hebt gestaan dan vind je een flinke mep of schop echt niet zo zielig meer. Liever 1 keer duidelijk en hard ingrijpen dan ik geplet op de grond. En hij is echt niet bang voor me maar over me heen rennen zal hij niet zo snel meer doen.

chicolover

Berichten: 1253
Geregistreerd: 11-03-06

Re: Snorhaar uitrekken bij bijten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 18:05

de neus van een pony is heel gevoelig!
het zit vol met allemaal zenuwen!!
nooit een snorhaar van een pony uittrekken!!!
je doet hem dan echt pijn!

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Re: Snorhaar uitrekken bij bijten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 11:45

Cassidy schreef:
esther_sonja schreef:
en een schop onder de buik? Nah laat ik maar niet zeggen wat ik denk maar dat vind ik echt laf... Je moet het paard het afleren niet bang maken enzo...


Ik concludeer uit deze opmerkingen dat je nog geen aanvaring met een heel dominant paard, of met een hengst hebt gehad, en hoop dat je voor de rest van je paardencarriere deze aanvaring ook niet mee gaat maken. Opgeheven vingertje en "foei" roepen, werkt namelijk niet.


Helemaal mee eens, gewoon streng optreden. Heb een tijdje terug een groot paard gereden dat ook ineens zijn tanden vals in mijn arm zette. Dat heeft hij geweten, daarna ook nooit meer geprobeerd. Kreeg toen ook de opmerking; "nounou, zo lelijk hoef je ook niet tegen hem te doen, gewoon uhuh zeggen helpt ook". Ja, tuurlijk. Had prima door wat voor type dit paard was; zodra ik de kans krijg loop ik over jou heen.
Een paard moet weten wat zijn plaats is. Als Amo eens speels naar me hapt krijgt hij echt geen trap, maar wordt het gericht en gemeend bijten, dan is het feest over.