Paard kluisteren tijdens een rustpauze. Wat vinden jullie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pirelli_girl

Berichten: 195
Geregistreerd: 13-12-05

Re: Paard kluisteren tijdens een rustpauze. Wat vinden julli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 10:16

Apple schreef:
pirelli_girl schreef:
Wat ik dus bedoel met vreemde situaties, is dat als er iemand af valt, jij af moet stappen en een moment je paard even los moet laten, het fijn is dat hij niet weg rent. Dit doet hij overigens haast nooit, maar zoals ik al zei, niets is perfect dus ik luister gewoon naar wat jullie er van vinden.
Kluisteren kan sowieso niet, als je even snel moet afstappen, maar er zijn mensen die beweren dat je je paard daar mee leert bij je te blijven. Ik denk eerlijk gezegd ook niet dat het zo werkt.. Hoop dat iedereen mij nu weer als een normaal mens gaat zien? Lachen


Als je het hebt over begeleiden van groepen en er dan even af moeten om iemand te helpen: sommige paarden blijven gewoon staan en blijven bij de kudde (immers, bij het begeleiden van een groep zijn er meerdere paarden Knipoog ). Andere paarden zullen ook van de gelegenheid gebruik maken om dingen te doen die niet zo handig zijn als jij er later weer op wilt (rollen!!!!).

Mijn eigen paard hou ik in dergelijke situaties altijd aan 1 teugel vast (even arm door de teugel). Bij hem werkt dat goed. Ik kan doen wat ik doen moet en hij blijft bij me zonder dat hij zich gaat bemoeien met de andere paarden of weg wil.


Bij mij gaat dat over het algemeen ook gewoon goed hoor Lachen
Dit hele topic is meer uit interesse wat de mening van de meeste mensen is!
Bedankt anyway Lachen

IKbenEllen

Berichten: 9878
Geregistreerd: 17-01-06

Re: Paard kluisteren tijdens een rustpauze. Wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 10:22

Ik ben ooit in Frankrijk op ruitervakantie geweest, daar deden ze de paarden tijdens dagtrips in de middagpauze kluisteren. De paarden werden gewoon in de natuur losgelaten en wij konden op ons gemak lunchen en een siesta dutje doen. Nadeel was wel dat die paarden daar zo aan gewend waren dat ze gewoon rennen met die dingen om, en we dus nog altijd een heel eind moesten lopen om ze te vangen.
Hier in Nederland zou ik het nooit doen, de natuur leent zich er zowiezo minder voor.

Apple

Berichten: 76217
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Paard kluisteren tijdens een rustpauze. Wat vinden julli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 10:26

pirelli_girl schreef:
Wat er alleen anders is aan mijn paard, is dat hij af en toe ook als mijn vervoersmiddel dient. (wat niet betekend, dat hij minder belangrijk voor mij is dan een 100 % hobby paard Ach gut ). We maken samen dingen mee en soms situaties, waarin ik me met andere dingen bezig moet houden en hij zich niet mag laten aansteken door mijn zenuwen. Dit gaat meestal perfect, maar ik zoek gewoon naar mogelijkheden.


Ik pluk dit stukje er nog even uit Lachen.

Ik heb begrepen uit je verhaal en je profiel dat je nu net een week of 5 strand/bosritten hebt begeleidt en dat je daar je nieuwe situaties bent tegen gekomen Lachen.

Dit is, net als met alle nieuwe situaties, gewoon een kwestie van veel doen en dan wordt het vanzelf normaal voor jou en je paard. Van te voren je groep een goede instructie geven, mobiele telefoon, beugelriem en strotouwtje mee Lachen.

pirelli_girl

Berichten: 195
Geregistreerd: 13-12-05

Re: Paard kluisteren tijdens een rustpauze. Wat vinden julli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 14:52

Apple schreef:
pirelli_girl schreef:
Wat er alleen anders is aan mijn paard, is dat hij af en toe ook als mijn vervoersmiddel dient. (wat niet betekend, dat hij minder belangrijk voor mij is dan een 100 % hobby paard Ach gut ). We maken samen dingen mee en soms situaties, waarin ik me met andere dingen bezig moet houden en hij zich niet mag laten aansteken door mijn zenuwen. Dit gaat meestal perfect, maar ik zoek gewoon naar mogelijkheden.


Ik pluk dit stukje er nog even uit Lachen.

Ik heb begrepen uit je verhaal en je profiel dat je nu net een week of 5 strand/bosritten hebt begeleidt en dat je daar je nieuwe situaties bent tegen gekomen Lachen.

Dit is, net als met alle nieuwe situaties, gewoon een kwestie van veel doen en dan wordt het vanzelf normaal voor jou en je paard. Van te voren je groep een goede instructie geven, mobiele telefoon, beugelriem en strotouwtje mee Lachen.


Dit had ik ook altijd bij me hoor Lachen Maar bedankt voor de tips! Je had het goed begrepen Lachen

pirelli_girl

Berichten: 195
Geregistreerd: 13-12-05

Re: Paard kluisteren tijdens een rustpauze. Wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 14:58

IKbenEllen schreef:
Ik ben ooit in Frankrijk op ruitervakantie geweest, daar deden ze de paarden tijdens dagtrips in de middagpauze kluisteren. De paarden werden gewoon in de natuur losgelaten en wij konden op ons gemak lunchen en een siesta dutje doen. Nadeel was wel dat die paarden daar zo aan gewend waren dat ze gewoon rennen met die dingen om, en we dus nog altijd een heel eind moesten lopen om ze te vangen.
Hier in Nederland zou ik het nooit doen, de natuur leent zich er zowiezo minder voor.



Kijk jij hebt een voorbeeld! Ik lees dus veel boeken waarin dit soort dingen voor komen.
Ik vind het jammer, dat Nederland z'n natuur zo aan het verkloten is. Alhoewel steeds meer mensen dit beseffen.
We zouden veel meer met onze paarden kunnen! Lachen toch?

rommulus

Berichten: 11522
Geregistreerd: 11-12-04
Woonplaats: gooi een emmer leeg volg het water daar woon ik :D

Re: Paard kluisteren tijdens een rustpauze. Wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 15:01

ik vind kluisteren persoonlijk een gevaarlijk iets wand je bent met benen bezig die redelijk kwetsbaar zijn en die ook nog aan een vluchtdier zitten ik zou zeggen niet doen.

wat wel neem een dikke klos touw mee en maar er tussen bomen een soort van mini weide van en doe er desnoods iets van verse plukken gras in of hooi als je het mee kan nemen.

kijk als ze willen gaan dan gaan ze of ze nou gekluisterd zijn of niet dan heb ik liever dat ze door een touw springen dan ze op de hobbel gaan met kluisters om met het gevolg dat risico van benenbreken wel enorm toe neemt.
gr me

even alles goed door gelezen je kan onder het hoofdstel ook een halster laten met daar aan een lang halster touw die je aan je zadel op gewenste lengte vast maakt met natuurlijk een knoop die er snel uit wil.
zo kun je als je iemand wil helpen altijd de teugels op de hals laten liggen en het touw vast houden.

btw je kan een paard ook leren dat zodra een teugel of halster touw op de grond licht dat ie stil moet staan daar kun je altijd wel mee oevenen.

bv je bent aan het afzadelen legt 1 touw duidelijk op de grond en de teugels hou je engelijk met een losse slag vast dat al ie een stap wil zetten dat je hem kan corrigeren na een tijdje zal je paard wel door hebben touw op grond ik stil staan.
sucses
Laatst bijgewerkt door rommulus op 12-07-06 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

pirelli_girl

Berichten: 195
Geregistreerd: 13-12-05

Re: Paard kluisteren tijdens een rustpauze. Wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 15:13

rommulus schreef:
ik vind kluisteren persoonlijk een gevaarlijk iets wand je bent met benen bezig die redelijk kwetsbaar zijn en die ook nog aan een vluchtdier zitten ik zou zeggen niet doen.

wat wel neem een dikke klos touw mee en maar er tussen bomen een soort van mini weide van en doe er desnoods iets van verse plukken gras in of hooi als je het mee kan nemen.

kijk als ze willen gaan dan gaan ze of ze nou gekluisterd zijn of niet dan heb ik liever dat ze door een touw springen dan ze op de hobbel gaan met kluisters om met het gevolg dat risico van benenbreken wel enorm toe neemt.
gr me



Je hebt helemaal gelijk! Lachen

een touw moet je sowieso altijd bij je hebben als je ver van huis gaat!

IKbenEllen

Berichten: 9878
Geregistreerd: 17-01-06

Re: Paard kluisteren tijdens een rustpauze. Wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 15:16

De situatie daar in Frankrijk was daar wel zo dat kans op schrikreactie van paard echt minimaal was. In de Pyreneeen ofwel in de bossen ofwel in een weideachtig iets. Daar liepen ook vleespaarden, die werden daar jong losgelaten en met een paar jaar weer gevangen voor de slacht. Heel apart.
Landschap was absoluut niet vergelijkbaar met hier.
Paarden waren er ook helemaal aan gewend, sommigen konden zich ook losmaken, kon je nog verder lopen om hem te vangen....

pirelli_girl

Berichten: 195
Geregistreerd: 13-12-05

Re: Paard kluisteren tijdens een rustpauze. Wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 15:23

IKbenEllen schreef:
De situatie daar in Frankrijk was daar wel zo dat kans op schrikreactie van paard echt minimaal was. In de Pyreneeen ofwel in de bossen ofwel in een weideachtig iets. Daar liepen ook vleespaarden, die werden daar jong losgelaten en met een paar jaar weer gevangen voor de slacht. Heel apart.
Landschap was absoluut niet vergelijkbaar met hier.
Paarden waren er ook helemaal aan gewend, sommigen konden zich ook losmaken, kon je nog verder lopen om hem te vangen....


Ik heb inderdaat gehoord dat ze in sommige landen vleespaarden houden. Ik moet eerlijk zeggen, dat ik best een stukje vlees van zo'n paard zou eten hoor. Hij heeft dan een paar jaar een heerlijk vrij leven geleefd, toch! Met koeien doen ze het ook, dus ach waarom niet?
Ik ben toevallig iemand die echt alleen 100% biologisch vlees eet. Weet ik niet waar het vandaan komt? Dan geen vlees! Hoe doe jij dat? Knipoog

IKbenEllen

Berichten: 9878
Geregistreerd: 17-01-06

Re: Paard kluisteren tijdens een rustpauze. Wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 15:36

Ik ben zo'n hypocriet die geen "zielig" vlees eet: geen paard, konijn, lam, kalf.... ben zowiezo niet zo'n vleeseter.
Maar ik had daar inderdaad niet zo'n moeite mee, die paarden hadden een paar jaar heerlijk vrij rondgelopen. Waren mooie beesten joh, trekpaarden in allerlei kleuren.

rommulus

Berichten: 11522
Geregistreerd: 11-12-04
Woonplaats: gooi een emmer leeg volg het water daar woon ik :D

Re: Paard kluisteren tijdens een rustpauze. Wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 15:41

hmm ik moet dus maar eingelijk eens naar Frankrijk daar even een mooi kleurtje uit pikken voor slacht prijs hihihihih leuk klinkt altijd aantrekkelijk.

maar idd het is mooi dat ze daar zo kunnen rond rennen zonder gezeur

IKbenEllen

Berichten: 9878
Geregistreerd: 17-01-06

Re: Paard kluisteren tijdens een rustpauze. Wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 15:57

Of boek een vakantie en smokkel er onderweg een mee? Niemand die ze daar mist hoor, in de bergen hihi.

rommulus

Berichten: 11522
Geregistreerd: 11-12-04
Woonplaats: gooi een emmer leeg volg het water daar woon ik :D

Re: Paard kluisteren tijdens een rustpauze. Wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 16:05

Haha! moet ff een hele grote koffer zoekken hoor ga je mee Haha!

sorry ga nu wel off topic mijn excuus Bloos

IKbenEllen

Berichten: 9878
Geregistreerd: 17-01-06

Re: Paard kluisteren tijdens een rustpauze. Wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 16:36

We doen ze gekluisterd in de koffer, zooo, weer on-topic.

pirelli_girl

Berichten: 195
Geregistreerd: 13-12-05

Re: Paard kluisteren tijdens een rustpauze. Wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 16:42

hahaha, maffe meiden! Ja neem hem gekluisterd mee! Tong uitsteken

Ben dus niet de enige die dit geen gek idee vind Lachen