Paard kluisteren tijdens een rustpauze. Wat vinden jullie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pirelli_girl

Berichten: 195
Geregistreerd: 13-12-05

Paard kluisteren tijdens een rustpauze. Wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 15:08

Hey, ik vroeg me af of een van jullie bokkers ervaring met kluisterriemen heeft. Ik ben een iemand die erg natural met z'n paard omgaat, maar wist niet precies waar ik deze vraag moest plaatsen, dus ik hoor wel als ik fout zit... Ik wil graag dat mijn paard gewoon los bij me blijft lopen als ik ergens pauzeer. Dat doet hij uitzichzelf al, maar als hij ergens van schrikt, loopt hij zo ineens aan de andere kant van het veld en dan loop je toch het risico dat je hem niet meer te pakken krijgt. Vroeger deden ze dit ook en er zijn hele diervriendelijke, met wol aan de binnenkant enz..
Wat ik me nu afvraag he, als hij dan schrikt, kan hij dan niet struikelen, omdat hij vast zit zeg maar...

Nou ik hoor het wel als er iemand commentaar, of tips voor heeft... Knipoog

Groetjes Pirelli_girl Pling

creative

Berichten: 155
Geregistreerd: 16-06-06

Re: Paard kluisteren tijdens een rustpauze. Wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 15:27

Volgens mij moet een paard dat wel kennen, gekluisterd staan. Het lijkt mij anders gevaarlijk worden als ze in paniek raken..

Misschien een touwtje spannen tussen twee bomen en 'm daar met halster en touw aan vast maken?

Zilly
Berichten: 3037
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: ZTM

Re: Paard kluisteren tijdens een rustpauze. Wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 16:20

pirelli_girl schreef:
Ik ben een iemand die erg natural met z'n paard omgaat


Nagelbijten / Gniffelen

Ik moest er wel even om lachen Haha! Lekker natural om je paard vast te binden zodat hij niet wegloopt Verward Nagelbijten / Gniffelen
Mijn advies, gewoon een halster met een touwtje Knipoog

pirelli_girl

Berichten: 195
Geregistreerd: 13-12-05

Re: Paard kluisteren tijdens een rustpauze. Wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 16:55

haha, erg grappig! Lachen Het komt neer op kudde gedrag. Als je namelijk kijkt naar hoe een hengst zijn kudde in bedwang houd, kom je tot de conclusie, dat de paarden hij goed in de gaten wil houden en dus niet wil dat ze um smeren, in het midden van de kudde houd, ze kunnen dus niet weg. Omdat ik geen 20 paarden om me heen heb, maar wel de leider van mijn kleine kudde ben moet ik het anders oplossen. Je snapt toch wel dat ik dan ga nadenken over alternatieven oplossingen? Lachen Ik vraag dit om informatie te winnen, niet om een domme vraag te stellen ! Lachen en een halster met een touwtje kan uiteraard, maar dan kan ik nog niet doen wat ik wil! Snapje?

Nielojram

Berichten: 7842
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Paard kluisteren tijdens een rustpauze. Wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 16:56

Het lijkt mij iig een eng idee, net als je je veters aan elkaar strikt, en dan gaan lopen....
Koop zo'n boottouw, dun maar sterk, zet je hem daar aan vast, scheelt een hoop gedoe met die kluisters...

pirelli_girl

Berichten: 195
Geregistreerd: 13-12-05

Re: Paard kluisteren tijdens een rustpauze. Wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 16:58

ik woon toevallig op een jachtwerf, dus dat moet wel lukken. Ik heb zelf ook mijn twijfels over zo'n kluister, maar wilden toch even jullie mening.. Als ik ooit aan een veulen begin, leer ik het hem wel! Lachen

Anoniem

Re: Paard kluisteren tijdens een rustpauze. Wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 17:50

HAR --> OMG.

JeroenS

Berichten: 1036
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: stadskanaal

Re: Paard kluisteren tijdens een rustpauze. Wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 17:58

Gewoon een halster omdoen en dan vasthouden dat is heel normaal en ook nog eens veilig.

Gr Jeroen

midgie

Berichten: 7245
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Paard kluisteren tijdens een rustpauze. Wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 18:04

Het spijt me maar ik vind het een dom idee om te kluisteren, als hij in paniek raakt dan gaat die onderuit .
Gewoon bij jepaard blijven staan aan een halster touwtje is toch niks mis mee.

Mijn paard heb ik het commnado blijf geleerd en bl;ijft dus gewoon staan als ik dat aan haar vraag,
Maar als dat niet zo was , zou ik haar gewoon aan een halster vast houden .
Kluisteren is iets van voor de oorlog volgens mij en vind het ook niet echt vriendelijk voor je paard om dat te doen.

Myfairytale
Berichten: 5419
Geregistreerd: 26-05-06

Re: Paard kluisteren tijdens een rustpauze. Wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 18:07

Het lijkt mij ook vrij gevaarlijk om ze te kluisteren, zeker als ze ergens van schrikken.
Denk dat je idd het beste met halster en wat langer halstertouw kan doen...

pirelli_girl

Berichten: 195
Geregistreerd: 13-12-05

Re: Paard kluisteren tijdens een rustpauze. Wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 18:21

ik merk dat dit een onderwerp is waar men fel op reageerd. Best interessante reacties..
Snap ik ook wel, ik vraag niet voor niets jullie mening.
Wat er alleen anders is aan mijn paard, is dat hij af en toe ook als mijn vervoersmiddel dient. (wat niet betekend, dat hij minder belangrijk voor mij is dan een 100 % hobby paard Ach gut ). We maken samen dingen mee en soms situaties, waarin ik me met andere dingen bezig moet houden en hij zich niet mag laten aansteken door mijn zenuwen. Dit gaat meestal perfect, maar ik zoek gewoon naar mogelijkheden. Kluisteren lijkt mij ook niet de optie, was gewoon benieuwd naar jullie mening. Mijn paard luisterd ook naar het komando halt, dus op zich gaat dat prima.
En voor Jeroen, ik snap ook wel dat het vast houden van je paard normaal is... Zit niet vanaf gister in de paardenwereld Lachen

Xanthe

Berichten: 1392
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Groningen

Re: Paard kluisteren tijdens een rustpauze. Wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 18:23

Zo'n goede relatie met je paard opbouwen dat als hij schrikt dat hij dan niet van je weg rent, maar gewoon bij je blijft. Denk dat dat voor iemand die erg natural met zijn paard omgaat toch iets beters is dan kluisters.....
Tot die tijd gewoon lekker vasthouden, desnoods met een longeerlijn dat ie lekker veel ruimte heeft.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Re: Paard kluisteren tijdens een rustpauze. Wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 18:32

pirelli_girl schreef:
haha, erg grappig! Lachen Het komt neer op kudde gedrag. Als je namelijk kijkt naar hoe een hengst zijn kudde in bedwang houd, kom je tot de conclusie, dat de paarden hij goed in de gaten wil houden en dus niet wil dat ze um smeren, in het midden van de kudde houd, ze kunnen dus niet weg. Omdat ik geen 20 paarden om me heen heb, maar wel de leider van mijn kleine kudde ben moet ik het anders oplossen. Je snapt toch wel dat ik dan ga nadenken over alternatieven oplossingen? Lachen Ik vraag dit om informatie te winnen, niet om een domme vraag te stellen ! Lachen en een halster met een touwtje kan uiteraard, maar dan kan ik nog niet doen wat ik wil! Snapje?


Dat is een mooie beredenering. Net zoals Mony Roberts beredeneert dat een Join up ook in de kudde plaatsvindt. Enige verschil is dat in de kudde een dier toch altijd een uitweg kan vinden, bij MR wordt ie in een round penn opgesloten Knipoog.

Jij wilt natural met je paard zijn, maar als je niet die kudde tot je beschikking hebt dan mag niet-natural ook begrijp ik.

Tja, je moet doen wat je goeddunkt maar als jij dit als alternatief ziet voor natural dan ben je in mijn beleving wel erg ver van natural weg.

Ik denk dat je misschien moet overwegen of he twel zo belangrijk is dat jij kunt doen wat je wil, OF dat je paard belangrijk is. Mijn ding zou het niet zijn in eider geval.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Re: Paard kluisteren tijdens een rustpauze. Wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 18:34

pirelli_girl schreef:
ik merk dat dit een onderwerp is waar men fel op reageerd. Best interessante reacties..
Snap ik ook wel, ik vraag niet voor niets jullie mening.
Wat er alleen anders is aan mijn paard, is dat hij af en toe ook als mijn vervoersmiddel dient. (wat niet betekend, dat hij minder belangrijk voor mij is dan een 100 % hobby paard Ach gut ). We maken samen dingen mee en soms situaties, waarin ik me met andere dingen bezig moet houden en hij zich niet mag laten aansteken door mijn zenuwen. Dit gaat meestal perfect, maar ik zoek gewoon naar mogelijkheden. Kluisteren lijkt mij ook niet de optie, was gewoon benieuwd naar jullie mening. Mijn paard luisterd ook naar het komando halt, dus op zich gaat dat prima.
En voor Jeroen, ik snap ook wel dat het vast houden van je paard normaal is... Zit niet vanaf gister in de paardenwereld Lachen


Hmm, mijn bericht was gebaseerd op het feit dat je wel wilde kluisteren. zo heb ik het opgevat uit jouw eerste bericht. Blijkbaar is dat niet jouw bedoeling wat mijn bericht dan ook weer anders maakt.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Re: Paard kluisteren tijdens een rustpauze. Wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 18:34

Ik ben overigens wel benieuwd wat je met je paard doet omdat je zegt dat hij niet alleen je hobby-paard is. Klinkt interessant. Voor je werk of op een andere manier? Gewoon nieuwsgierigheid.

_Micha_

Berichten: 8577
Geregistreerd: 26-09-05

Re: Paard kluisteren tijdens een rustpauze. Wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 18:52

Ja faas dat wil ik ook wel eens weten, pure nieuwsgierigheid ook, Ben al in je profiel gaan kijken of ik iets kon vinden

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Re: Paard kluisteren tijdens een rustpauze. Wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 19:40

Ik vind het een beetje een vreemd idee om je paard daar voor te kluisteren eerlijk gezegd.
Ik zou er in dat geval eerder voor kiezen om 4 kleine paaltjes en een lint in een zadeltas mee te nemen om een mini paddockje te maken waar hij in kan staan.. of gewoon een halster en touw Knipoog

pirelli_girl

Berichten: 195
Geregistreerd: 13-12-05

Re: Paard kluisteren tijdens een rustpauze. Wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 20:28

ben blij dat faas terug komt op mijn eerder geschreven tekst. Niemand is perfect en ik wilde alleen van jullie weten wat je van kluisteren vind, zonder maar zelfs te beweren dat ik dat wil doen.. Dus voel me een beetje aan gevallen.
Ik heb dit jaar een aantal weken begeleiding voor bos en strandritten gereden met mijn paard en we zijn daarin erg tot elkaar gegroeid. Het gebeurde zelfs, dat toen hij op een smal paadje van een hert schrok, zich met een sprong omdraaide en toen omviel (met mij eronder), dat hij wel overeind schoot, maar niet weg rende, terwijl er een open bos voor hem lag. Heb dus niet het gevoel dat hij mij vreselijk vind.
Verder rij ik hem boomloos, zonder neusriem en staat hij dag en nacht buiten met een hele kudde, dus kan me ff geen beter leven (als je naar de wereld van nu kijkt) voorstellen! Tuurlijk is het nooit perfect en ik ben nog steeds leerde, net als jullie allemaal overigens, want de genen die beweerd alles te weten, is echt gek! Toch?!

Wat ik dus bedoel met vreemde situaties, is dat als er iemand af valt, jij af moet stappen en een moment je paard even los moet laten, het fijn is dat hij niet weg rent. Dit doet hij overigens haast nooit, maar zoals ik al zei, niets is perfect dus ik luister gewoon naar wat jullie er van vinden.
Kluisteren kan sowieso niet, als je even snel moet afstappen, maar er zijn mensen die beweren dat je je paard daar mee leert bij je te blijven. Ik denk eerlijk gezegd ook niet dat het zo werkt.. Hoop dat iedereen mij nu weer als een normaal mens gaat zien? Lachen

Xanthe

Berichten: 1392
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Groningen

Re: Paard kluisteren tijdens een rustpauze. Wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 21:33

Ik kreeg inderdaad ook een beetje het idee dat je juist wel wou kluisteren, en daar zeg maar een soort goedkeuring voor vroeg, verkeerd gelezen/geinterpreteerd dus Clown
Sorry Haha!

pirelli_girl

Berichten: 195
Geregistreerd: 13-12-05

Re: Paard kluisteren tijdens een rustpauze. Wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 22:31

geeft niet! Lachen dat is het nadeel van typen! Je begrijpt elkaar zo snel verkeerd!

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Re: Paard kluisteren tijdens een rustpauze. Wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 07:41

pirelli_girl schreef:
ben blij dat faas terug komt op mijn eerder geschreven tekst. Niemand is perfect en ik wilde alleen van jullie weten wat je van kluisteren vind, zonder maar zelfs te beweren dat ik dat wil doen.. Dus voel me een beetje aan gevallen.
Ik heb dit jaar een aantal weken begeleiding voor bos en strandritten gereden met mijn paard en we zijn daarin erg tot elkaar gegroeid. Het gebeurde zelfs, dat toen hij op een smal paadje van een hert schrok, zich met een sprong omdraaide en toen omviel (met mij eronder), dat hij wel overeind schoot, maar niet weg rende, terwijl er een open bos voor hem lag. Heb dus niet het gevoel dat hij mij vreselijk vind.
Verder rij ik hem boomloos, zonder neusriem en staat hij dag en nacht buiten met een hele kudde, dus kan me ff geen beter leven (als je naar de wereld van nu kijkt) voorstellen! Tuurlijk is het nooit perfect en ik ben nog steeds leerde, net als jullie allemaal overigens, want de genen die beweerd alles te weten, is echt gek! Toch?!

Wat ik dus bedoel met vreemde situaties, is dat als er iemand af valt, jij af moet stappen en een moment je paard even los moet laten, het fijn is dat hij niet weg rent. Dit doet hij overigens haast nooit, maar zoals ik al zei, niets is perfect dus ik luister gewoon naar wat jullie er van vinden.
Kluisteren kan sowieso niet, als je even snel moet afstappen, maar er zijn mensen die beweren dat je je paard daar mee leert bij je te blijven. Ik denk eerlijk gezegd ook niet dat het zo werkt.. Hoop dat iedereen mij nu weer als een normaal mens gaat zien? Lachen


Allereerst zag ik je niet als een raar mens hoor Knipoog. Daarvoor ken ik je niet goed genoeg.

Allertweedst ben ik het met dit bericht helemaal eens.

Allerdriest denk ik dat je je paard wel kan leren bij je te blijven. Mijn paard blijft altijd wel in de buurt maar als er grasjes zijn dan gaan de grasjes voor natuurlijk. Op zich niet erg als ik dan even mijn ding kan doen. Je zou kunnen proberen hem in een kleinere ruimte eerst bij je te laten blijven, daarna de ruimte steeds groter maken tot je een keer buiten met hem het gaat proberen.

Leuk dat je zo met je paard hebt kunnen groeien trouwens!

pirelli_girl

Berichten: 195
Geregistreerd: 13-12-05

Re: Paard kluisteren tijdens een rustpauze. Wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 10:27

[/quote]

Allereerst zag ik je niet als een raar mens hoor Knipoog. Daarvoor ken ik je niet goed genoeg.

Allertweedst ben ik het met dit bericht helemaal eens.

Allerdriest denk ik dat je je paard wel kan leren bij je te blijven. Mijn paard blijft altijd wel in de buurt maar als er grasjes zijn dan gaan de grasjes voor natuurlijk. Op zich niet erg als ik dan even mijn ding kan doen. Je zou kunnen proberen hem in een kleinere ruimte eerst bij je te laten blijven, daarna de ruimte steeds groter maken tot je een keer buiten met hem het gaat proberen.

Leuk dat je zo met je paard hebt kunnen groeien trouwens![/quote]

Fijn dat we het nu eens zijn Lachen

Bedankt voor de tip trouwens, is helemaal geen slecht idee, met die ruimtes vergroten!

Thanx! Pling

ElCamino

Berichten: 8947
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Paard kluisteren tijdens een rustpauze. Wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 10:35

Nou, ik vind dat kluisteren niet eens zo gek hoor.
Bij ons stond een paard dat zichzelf beet en trapte, dat is een heel ander verhaal en ga ik nu niet op in.
Dit paard moest in de kluisters en met een bijtrek om op stal staan gedurende een lange periode.
Binnen no time was hij aan de kluisters gewend en hij ging er net zo makkelijk mee liggen en staan, ook de bijtkraag ging hij makkelijk mee om.
In de paddock of buitenbak liep hij er ook mee. Ze zijn er erg snel aan gewend en makkelijk mee.

Leer je paard eraan wennen e ik denk dat het best een oplossing kan zijn als je dat wilt. Natuurlijk krijg je sneller een schrikreactie als je buiten bent dan in de bak of op stal. Kijk daar mee uit, hij kan snel vallen ermee.

Persoonlijk ben ik gewoon voor een mini-paddock met lint of een halster met touw en gewoon vasthouden die knollen.

Ik wilde je alleen laten weten dat niet iedereen tegen jkluisteren is.
Vroeger werd het altijd gedaan en op de meeste ranches gebeurt het nog

pirelli_girl

Berichten: 195
Geregistreerd: 13-12-05

Re: Paard kluisteren tijdens een rustpauze. Wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 11:41

ElCamino schreef:
Nou, ik vind dat kluisteren niet eens zo gek hoor.
Bij ons stond een paard dat zichzelf beet en trapte, dat is een heel ander verhaal en ga ik nu niet op in.
Dit paard moest in de kluisters en met een bijtrek om op stal staan gedurende een lange periode.
Binnen no time was hij aan de kluisters gewend en hij ging er net zo makkelijk mee liggen en staan, ook de bijtkraag ging hij makkelijk mee om.
In de paddock of buitenbak liep hij er ook mee. Ze zijn er erg snel aan gewend en makkelijk mee.

Leer je paard eraan wennen e ik denk dat het best een oplossing kan zijn als je dat wilt. Natuurlijk krijg je sneller een schrikreactie als je buiten bent dan in de bak of op stal. Kijk daar mee uit, hij kan snel vallen ermee.

Persoonlijk ben ik gewoon voor een mini-paddock met lint of een halster met touw en gewoon vasthouden die knollen.

Ik wilde je alleen laten weten dat niet iedereen tegen jkluisteren is.
Vroeger werd het altijd gedaan en op de meeste ranches gebeurt het nog


Lachen Ik weet dat niet iedereen tegen kluisteren is.
Daarom wilde ik graag even de mening van de bokkers horen!
Ik lees heel veel en ook veel boeken die zich afspelen in Amerika/Canada ( van een jaar of 50 geleden) en daar gebruiken ze die dingen veel in, vandaar dat het mijn interesse heeft gewekt.
Ik zou het zelf niet proberen met een paard wat al dik volwassen is en het nooit heeft geleerd.. Moet ik eerlijk zeggen.
Als hij zijn nek breekt zou ik dat mezelf nooit meer vergeven!
Bedankt voor de info! Leuk paard heb je trouwens! (profile) Pling

Apple

Berichten: 76217
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Paard kluisteren tijdens een rustpauze. Wat vinden julli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 10:02

pirelli_girl schreef:
Wat ik dus bedoel met vreemde situaties, is dat als er iemand af valt, jij af moet stappen en een moment je paard even los moet laten, het fijn is dat hij niet weg rent. Dit doet hij overigens haast nooit, maar zoals ik al zei, niets is perfect dus ik luister gewoon naar wat jullie er van vinden.
Kluisteren kan sowieso niet, als je even snel moet afstappen, maar er zijn mensen die beweren dat je je paard daar mee leert bij je te blijven. Ik denk eerlijk gezegd ook niet dat het zo werkt.. Hoop dat iedereen mij nu weer als een normaal mens gaat zien? Lachen


Als je het hebt over begeleiden van groepen en er dan even af moeten om iemand te helpen: sommige paarden blijven gewoon staan en blijven bij de kudde (immers, bij het begeleiden van een groep zijn er meerdere paarden Knipoog ). Andere paarden zullen ook van de gelegenheid gebruik maken om dingen te doen die niet zo handig zijn als jij er later weer op wilt (rollen!!!!).

Mijn eigen paard hou ik in dergelijke situaties altijd aan 1 teugel vast (even arm door de teugel). Bij hem werkt dat goed. Ik kan doen wat ik doen moet en hij blijft bij me zonder dat hij zich gaat bemoeien met de andere paarden of weg wil.