Help, bang voor paarden!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Windemere
Berichten: 4
Geregistreerd: 08-07-06

Help, bang voor paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-06 14:37

Hoi,

Ik heb een vraagje. Ik ben een manegeruiter met ongeveer 3 jaar rijervaring. Ik loop er nu al 3 jaar tegenaan dat ik vaak bang ben voor paarden op stal. Bijvoorbeeld wanneer ze protesteren met opzadelen en aansingelen of wanneer je de stal binnenkomt en ze draaien hun achterste naar je toe en de oren gaan in de nek.
Ik ben dus snel geintimideerd door paarden.
Met rijden heb ik die angst niet vaak, op de brave manegepaarden rij ik zo weg.
Waarschijnlijk weet ik dan beter wat ik moet doen omdat je hier les in krijgt. Omgang met paarden op stal moet je op een manege meestal zelf een beetje uitzoeken.
Heeft er iemand tips voor mij? Hoe ben ik paarden meer de baas? Hoe reageer ik op een paard dat protesteert. Wanneer moet ik oppassen en wanneer moet ik doorzetten als een paard naar me dreigt.
Hoe komt het toch dat zoveel manegepaarden chagerijnig zijn (niet allemaal hoor), is dat iets typisch voor een manegepaard of zijn veel 'eigen' paarden ook zo? Zijn er meer (manege)ruiters die tegen mijn probleem aanlopen?

Alvast bedankt!

monya

Berichten: 1223
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Zaandam

Re: Help, bang voor paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 14:44


Windemere
Berichten: 4
Geregistreerd: 08-07-06

Re: Help, bang voor paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-06 14:49

Hoi Monya,
Dankjewel voor de tip, hier heb ik zeker iets aan!
Groetjes

Dee_Dee

Berichten: 171
Geregistreerd: 16-05-06
Woonplaats: Andijk

Re: Help, bang voor paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 14:51

je moet effe over je angst heen komen...en anders neem je eens wat lekker voor ze mee dan vinden ze je vast wel lief. veel succes ermee..

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Help, bang voor paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 14:54

Misschien is het verstandig om een tijdje op een andere manege te gaan lessen?

Dan bedoel ik niet rijlessen maar omgangslessen? Er zijn maneges die meer aandacht aan hun klanten besteedden dan veel anderen. Vaak moet je daarbij een kleinschalige manege hebben.

Je kunt natuurlijk op de manege blijven rijden waar je dat nu doet, dat is je eigen keuze. Ik zou in ieder geval voor omgangslessen en evt. theorie naar iemand anders gaan.

@ Pala_tijn: Dit is geen kwestie van wat lekkers mee nemen. De angst zit bij haar zelf, paarden voelen dat en maken daar (mis)bruik van.

Windemere
Berichten: 4
Geregistreerd: 08-07-06

Re: Help, bang voor paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-06 15:07

Thnx Lachen ik denk dat ik idd een keertje zo'n cursus of training ga volgen. Misschien dat er iemand nog goede tips heeft die ik kan gebruiken wanneer ik in de stal sta?

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Help, bang voor paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 17:14

diep ademhalen door je buik, daar ontspan je door. Of samen met iemand anders bij een paard gaan staan die je eng vind.

Sifra_

Berichten: 485
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Limburg, Geleen

Re: Help, bang voor paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 12:02

Iemand vragen of diegene je wil helpen.

Je moet niet laten merken dat je bang bent. Paarden voelen dit en denken dan, oh die kunnen we eens lekker gaan treiteren dan komen we misschien onder het werk uit. Gewoon vol zelf vertrouwen op de paarden afstappen! Als ze beginnen te dreigen gewoon met een harde stem ze aanspreken.

Vertrouw op jezelf, veel succes Knipoog

Ps heb je dit alleen bij paarden of ook bij ponys?

Windemere
Berichten: 4
Geregistreerd: 08-07-06

Re: Help, bang voor paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 20:15

thnx allemaal Lachen
Ik heb dit bij paarden en bij pony's, nu ik er over nadenk eigenlijk vaker bij pony's dan bij paarden. Blijkbaar zijn de paarden die ik ken makkelijker in de omgang dan de pony's die ik ken. De grootte van een paard/pony maakt me niet zoveel uit, het is meer lastig paardengedrag dat mij onzeker maakt.

Qimm

Berichten: 15189
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Help, bang voor paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 20:22

Sifra_ schreef:
Je moet niet laten merken dat je bang bent. Paarden voelen dit en denken dan, oh die kunnen we eens lekker gaan treiteren dan komen we misschien onder het werk uit.


Zo goed kan een paard niet denken Lachen Een paard voelt echter wel de spanning en raakt zelf ook gespannen en zal zich nerveus/druk gedragen.

Klinkt heel gek, maar neurie een liedje voor jezelf, zingen mag ook als je dat een beetje goed kan. Dan ontspan je wat makkelijker en ook het paard ervaart zoiets al geruststellend. Zorg dat je houding stoer is, dat je groot overkomt, niet nerveus maar recht op je doel af.
Is er echt een lieve pony, blijf even een tijdje bij hem of haar in de stal, leer de paardentaal goed kennen Lachen

Anoniem

Re: Help, bang voor paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 20:33

Windemere wat vervelend dat je hier zo last van hebt.
Ik zal heel eerlijk tegen je zijn iedereen kan heel makkelijk zeggen dat je gewoon niet moeten laten merken dat je bang bent maar dat is eigenlijk makkelijker gezegt dan gedaan al zou jij doen alsof je niet bang bent het paard voelt het gewoon aan.

Wat voor jou belangrijk is dat je vertrouwen krijgt, en dat is vaak moeilijk omdat je dit juist pas krijgt door de ervaringen.

Je verteld dat je vooral last hebt van de angst als de paarden of pony's op stal staan en gezageld moeten worden.
Ik kan me dat heel goed voorstellen, heb meerdere maneges bezocht en maakte dikwijls sjachereinige lespaarden of pony's mee maar tijdens de lessen was die sjachereinigheid in de meeste gevallen weg.
Ik ben die beestjes is gaan bestuderen heb zelfs stage gelopen op een manege en kwam er achter dat het vooral kwam doordat al die ruitertjes /amazones zelf moesten op zadelen en dat ging niet altijd even goed vandaar dat ze sjachereinig werden, ze vonden dit onderdeel niet leuk van het manege werk.
Ik raad je aan om eens zo'n boek te gaan lezen over de lichaamstaal van een paard (verkrijgbaar bij divoza) hierdoor leer je het gedrag van een paard lezen en weet je ook wanneer je het paard kunt naderen en wanneer niet, zo'n omgangscursus die eerder aangeraden is kan zeker ook veel vertrouwen geven. Veel succes1 Knipoog

Kyoona

Berichten: 72
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Veldhoven

Re: Help, bang voor paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 20:15

je kan samen met iemand anders vaak een paard of pony bijvoorbeeld gaan poetsen.
zo leer je ze beter kennen.
na een tijdje vind je het dan denk ik niet meer zo eng.
dan kan je ook gaan opzadelen en die dingen doen.
dus vraag of iemand je daarmee helpt.
Groetjes