wat zal je doen als je paard.....?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: wat zal je doen als je paard.....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 12:57

zou eerst lief vrag om te gaan.eventueel lokken met voer. zoniet stem ff beetje verheffen. lukt het nog niet stem heel erg zwaar verheffen(ook met een zware stem praten) helpt dat nog niet een tik. meestal doe ik dat met een zweep kan je op afstand blijven al ze je trappen.

PeterLover
Berichten: 13
Geregistreerd: 12-07-06

Re: wat zal je doen als je paard.....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 09:38

Ik ben het met laverne eens.. Knipoog

mariska12

Berichten: 1153
Geregistreerd: 21-02-06

Re: wat zal je doen als je paard.....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 21:54

ik doe altijd als een paard rondjes gaat draaien als ik bijvoorbeeld opzadel...
en ze draaien zeg maar met de klok mee...
dan laat ik ze tegen de klok in draaien .. en als ze stopen stik tot dat ik het genoeg vind.. en daarna staan ze heel lief stil...
zeg maar als hun iets doen.. doe ik het ook maar dan omgekeerd en dan erger ....

lampjerulez

Berichten: 3497
Geregistreerd: 28-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 21:57

Laverne schreef:

Een tik verkopen zou bij mijn merrie absoluut averechts werken. Wat bij mij werkt is veel geduld. Ik ga in de opening staan en kijk in een andere richting dan waar ze staat...ze is zo nieuwsgierig dat ze vanzelf komt. En als het niet in 1 keer lukt dan maar in 3 keer. Opgeven doe ik niet, me boos maken ook niet. Tenzij ze echt naar gaat doen, dan loop ik gewoon weg....ze is dan zo verbaasd dat ze met haar koppie naar buiten komt om te kijken wat ik nu eigenlijk ga doen. en als ik dan na 10 minuten weer een keer probeer, komt ze zo bij me.

Tis echt een kwestie van geduld, consequent zijn en niets forceren!


klopt deed ik ook bij een manege paard en het werkt uit stekend. Daardoor laten ze mij hem altijd zadelen en nu is hij weer helemaal gewend aan mij en andere kinderen. geduld en hem/haar gewoon aanstaren werkt goed. paarden zijn nieuwschierig van aard en zullen vanzelf komen kijken.

Koss_Binky

Berichten: 647
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Gouderak

Re: wat zal je doen als je paard.....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 23:17

Mijn paard doet dit ook, maar dit is dan enkel dreigen. Ik wandel gwn verder door en doe net of ik het niet ziet en leg dan zo het zadel erop.
Maar bij andere ie zn box binnen wandelen bij bv mn opa, daar wordt ie af en toe best nijdig op en ie moet dan ook erg oppassen.

ineke_

Berichten: 1631
Geregistreerd: 20-04-06
Woonplaats: Fryslan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 00:27

Laverne schreef:
Een tik verkopen zou bij mijn merrie absoluut averechts werken. Wat bij mij werkt is veel geduld. Ik ga in de opening staan en kijk in een andere richting dan waar ze staat...ze is zo nieuwsgierig dat ze vanzelf komt.


Bij het ene paard werkt een tik wel, bij een ander niet. Misschien kan je een reden vinden waarom ze dit doet ?

Het truukje van een andere richting uitkijken lijkt mij een goede manier. Zo laat je het paard zijn natuurlijke gedrag volgen. Mens is roofdier, paard prooidier, vertrouwen opbouwen is dus erg belangrijk. Dus misschien voelt ze zich bedreigd in de stal, ze kan immers geen kant op vluchten, dus probeert ze misschien een agressieve manier om van je af te komen.

Ik doe dat als mijn paard zich niet laat vangen in het land, dan doe ik alsof ik iets zoek in het weiland en komt ze vanzelf naar me toe omdat ze nieuwsgierig is.

Onze pony zou trouwens direct op een uitbrander kunnen rekenen, stronteigenwijs ding, moet echt op haar plaats gezet worden en dat acepteert ze dan ook. Mijn paard is een schat en zou me nooit kunnen indenken dat ze zoiets zou doen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: wat zal je doen als je paard.....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 13:17

Ik mis in het hele verhaal of het hier om een eigen paard gaat of om een manegepaard.
Een manegepaard, dat door meerdere mensen wordt benadert, kun je niet kwalijk nemen dat hij gaat uitproberen en gaat kijken of hij degene de baas kan zijn of niet. Je moet dan ook niet proberen om die paard minuten die jij met dat paard bezig bent het paard opnieuw op te voeden, of drastisch te corrigeren. Gewoon de stal inlopen en het zure gedrag negeren zou ik niet doen, voor je het weet heb je wel een trap te pakken. Ik zou idd paaien, snoepje geven oid, iig er voor zorgen dat het hoofd naar me toe komt ipv het waarde achterwerk.

Als dit voorkomt bij je eigen paard of pony, heb je het veel te ver laten komen, en is hij je serieus de baas. Ik zou op dat moment het paard wel een uitbrander geven, en vervolgens met behulp van grondwerk de verhoudingen recht proberen te zetten.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 15:17

Apple schreef:
Ik verplaats het even naar een ander forum

Lijkt me de beste oplossing Clown

Verder ben ik het met de rest eens.

Tempus

Berichten: 2288
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Beverlo Belgie

Re: wat zal je doen als je paard.....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 13:22

bij ons op de manege hebben ze Igor zo eens geslagen met het hoofdstel. Een ander manegepaard ook. die viel aan op stal en ja de lesgeefster sloeg een paar keer met dat hoofdstel en dan kon je hem wel pakken. Maar het gevolg was dat het paard de volgende keer nog moeilijker doet. Ik vond het gewoon erg jammer dat ze die paarden zo behandelen.

racheltjj

Berichten: 1879
Geregistreerd: 24-05-06
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: wat zal je doen als je paard.....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 17:25

Geduld geduld geduld.. paarden zijn heel nieuwsgierig en komen vanzelf naar je toe als je alleen de staldeur al open doet..kan lang duren maar op ten duur komen ze wel hoor!

Cheytjuh

Berichten: 4023
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Re: wat zal je doen als je paard.....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 10:39

Ik ben het eens met Cassidy. Ik heb zelf ook een erg dominante merrie, die ook in het begin dat we haar hadden altijd even zodra je de staldeur open deed een keer de kont naar de deur moest draaien en een schop geven. Mijn zus heeft ze toen een gebroken arm gemept en toen vond ik het genoeg. Toen heb ik haar een ongelooflijke mep gegeven op dr kont met mijn vlakke hand (deed mij denk ik zeerder achteraf Knipoog ) en toen was het over. Soms moet je dr wel eens weer een tik op haar kont geven, maar dan liever haar een tik dan iemand gewond denk ik altijd. En idd, met grondwerk hebben wij ook erg veel bereikt !!!!

Het hoeft niet met extreem geweld, maar idd in de kudde worden ze ook gemept door de leider als ze de leider aanvallen. Jij bent tenslotte de leider, je paard mag je niet zomaar schoppen.

Is het enkel dominantie of is er meer gebeurd ? Het paard kan ook slechte ervaringen hebben met mensen .

Melvern
Berichten: 4410
Geregistreerd: 14-02-05

Re: wat zal je doen als je paard.....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 20:14

mijn merrie was in het begin dat ik haar had erg dominant tegen over mij ( nu na 3 jaar niet meer ). ik heb mede dankzij bokkers en de stal eigenaar geleerd dat je hun beter een keer een beste tik kan geven dan dat ze jouw een tik geven.
mijn merrie heeft een keer een beste tik gehad. het werd niet meteen minder maar wel steeds minder nu heeft ze meer respect en doet ze super. en met geduld kun je wachten tot je een ons weegt want zo makkelijk komt een dominante merrie er niet vanaf.

wou nog even de bokkers bedanken die mij dit duidelijk hebben gemaakt Haha!

succes verder

Krijtje
Berichten: 4119
Geregistreerd: 06-01-05

Re: wat zal je doen als je paard.....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 20:26

Een paard wat slaat in de box kan een schop terug verwachten.
In de kudde wordt dat ook niet getollereerd en ook opgelost met een schop. Dominant gedrag ten opzichte van jou mag je niet accepteren.
Als je dat niet tijdig afstraft kunnen er echt de grootste ongelukken gebeuren...

Zirkonia

Berichten: 3632
Geregistreerd: 03-07-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 17:42

Geduld is de best metode!

_Summerly_

Berichten: 1832
Geregistreerd: 18-04-06
Woonplaats: Pretoria, SA

Re: wat zal je doen als je paard.....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 17:55

Alina schreef:
Een paard wat slaat in de box kan een schop terug verwachten.
In de kudde wordt dat ook niet getollereerd en ook opgelost met een schop. Dominant gedrag ten opzichte van jou mag je niet accepteren.
Als je dat niet tijdig afstraft kunnen er echt de grootste ongelukken gebeuren...
Helemaal mee eens.
Ik ga niet een half uur bij een deur staan om een paard te smeken of hij/zij alsjeblieft naar me toe wil komen zodat ik veilig z'n box inkan. Ik wil die box nĂș in dus ik ga die box nu in en niet als het m'n paard uitkomt. Niet dat ik meteen ga slaan als ze toevallig met hun achterkant naar de deur staan, maar als ze zich echt omdraaien als ik eraan kom kunnen ze wel een tik verwachten.

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 18:23

EllTi schreef:
Geduld is de best metode!


Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.. Dat is toch een gezegde die veel bij paarden van toepassing is. Ik ben het met summerly eens.