Dominant paard dat hapt, wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chocolaatje

Berichten: 1523
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Sywell, UK

Dominant paard dat hapt, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 16:20

Misschien weten jullie hier raad mee? Het is inderdaat een lang verhaal, maar om het op te kunnen lossen is deze informatie denk ik allemaal nodig. Ik ben heel erg benieuwd!

Het gaat om een paardje wat ik misschien mag gaan bijrijden, maar alleen als het 100% klikt, omdat-ie zo "moeilijk" te rijden is. De eigenaresse wil me op hem zien rijden om te beslissen of het goed is. Maar natuurlijk klikt het niet als dat paard me nog niet kent en ik op zijn rug ga zitten.

Stukje geschiedenis van Rebbel (alles wat bekend is):
Hij is van twee meisjes geweest die hem "niet-aan-konden". Daarna hebben ze hem weggedaan, en toen heeft Joke hem gekocht, die tevens aan het hoofd staat van manegebedrijf Stal Wittebrug. Voor een manege is Wittebrug heel goed, ze hebben echt het beste voor voor de manegepaarden, allemaal goed passende zadels die vaak gecontroleerd worden, allemaal vriendelijke K&K bitjes om geruk íets minder hard aan te laten komen, de lessen zijn heel erg op vriendelijkheid gericht, etc.. Ze zijn zelfs een klein beetje bezig met natural horsemanship. Joke heeft Rebbel meteen in de lessen mee laten lopen. Met thiedeman, omdat dat beter voor zijn ruggebruik zou zijn. Na een paar maanden ging het heel slecht met Rebel. Hij ging onder de man bij alles stijgeren en in protest. Van alles laten komen, eerst zadelmaker, toen dierenarts, toen fysio. Alle drie konden ze niks vinden, dus Joke dacht dat het aan de lessen lag. Sinds een maand of twee rijdt ze hem zelf elke dag, en het gaat steeds beter met hem. Ze rijdt wel (helaas) met thiedeman teugel.

Mijn manier
Vandaag had ik de gelegenheid kennis te maken met Rebbel, dus heb ik dat natuurlijk gedaan, op mijn manier. Ik ben met hem gaan wandelen in een afgesloten binnenbak, met halster en touw. Meteen al bleek dat hij heel erg dominant is en in protest gaat als hij onder druk wordt gehouden (druk van halster, druk tegen zijn borst). Ik heb geoefend met stilstaan ( ho), en streng achteruit (terug) gaan als hij niet of te laat op ho reageerde. Bij al mijn probeersels om hem achteruit te krijgen ging hij stijgeren, behalve als ik anderhalve meter voor hem ging staan, met het touw slingerde en heel streng terug zei. Zo heb ik het dus maar gedaan, tot hij goed op ho reageerde. Later heb ik ook af en toe een drafje aan touw met hem gedaan, wat in het begin een ramp was, maar later heel goed ging. Het ging allemaal steeds beter, en na twintig minuten grondwerk had ik iets minder het gevoel dat hij me minachtte.
Toen ben ik gaan oefenen met zijn hele lichaam aanraken. Hij vond het tot mijn verbazing allemaal wel best. Ook heb ik hem op druk laten wijken (voorhand zijwaards, achterhand zijwaarts, achterwaards). Dit keer zonder stijgeren. Toen ben ik alle oefeningen met touw om zijn nek, dus los, gaan doen. Daarna zonder halster, en later helemaal los, zelfs draf ging goed.

Happen
Dit ging steeds beter, alleen is er één ding wat-ie doet dat ik echt niet begrijp en ik weet ook echt niet hoe ik erop moet reageren. Hij hapt me. Constant, wanneer hij de kans ziet hapt hij me. Bij alles wat ik doe hapt hij me. Het werd tijdens de bovenstaande sessie ook steeds erger. Ik wist echt niet hoe ik erop moest reageren en wat het nou betekent. Ik heb bij elke hap een streng hé gezegd, maar dat had weinig indruk en op een gegeven moment was ik wel heel veel aan het hé-en, waardoor hij er een beetje doof voor werd. Weet jij wat dat happen betekend, en wat ik eraan kan doen?

Dominantie
Dan heb ik nog een vraag. Na een half uur met hem bezig te zijn geweest in de binnenbak was ik nog steeds niet zijn leider. Zo zag hij het in ieder geval niet. Het was wel heel veel beter dan eerst, en ik denk niet dat iemand anders ooit zo ver bij hem is gekomen, maar hij is echt verschrikkelijk dominant. En ook heel erg slim, en gevoelig. Ik heb gemerkt dat hij het absoluut niet pikt om opgesloten te worden, in welke manier ook.
Hoe kan ik dit nou beter doen? Is hier een betere oefening voor? Of misschien een manier hoe ik me tegen hem moet gedragen? Is natuurlijk moeilijk zonder mij met het paard bezig te hebben gezien. En hebben jullie tips voor woensdag? Dan ga ik er namelijk op. Ik ga mijn best doen voor die tijd nog een mogelijkheid te zoeken een half uurtje met hem te kunnen wandelen, alleen weet ik zeker dat ik dan geen binnenbak heb, en dus naar buiten moet. Er is wel een buitenbaan. Voor dit halve uurtje nog tips?

Ik heb geen foto's van hem kunnen vinden. Het is een volbloedje, misschien helpt dat iets.

ellepel

Berichten: 47390
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Dominant paard dat hapt, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 21:28

wat doet ie als ie niet met thiedeman word gereden?

en dat happen...tja in elk geval dit dier geen eten uit de hand gaan geven denk ik, kan toch bedelen zijn..

pff verder...geen idee eigenlijk,denk dat je namelijk best goed bezig bent

Chocolaatje

Berichten: 1523
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Sywell, UK

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 10:19

Dankje ellepel.

Het paard wordt nooit met thiedeman gereden, vinden ze gevaarlijk. Persoonlijk denk ik dat hij juist beter zal lopen zonder, omdat hij minder opgesloten wordt.

Het happen is echt niet een soort bedelen, mer een uitlokken en uitdagen, meer een spelletje.

ellepel

Berichten: 47390
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Dominant paard dat hapt, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 12:10

? nou snap ik t niet meer, word ie nu wel of niet met thiedeman gereden?

je verteld zelf wel dat hij met thiedeman word gereden.

Citaat:
Sinds een maand of twee rijdt ze hem zelf elke dag, en het gaat steeds beter met hem. Ze rijdt wel (helaas) met thiedeman teugel


ik ben benieuwd naar het verschil met en zonder...

ja, dat happen, denk dat je gewoon consequent nee moet zeggen, ook niet lachen omdat het soms leuk is, nee is nee.
misschien dat anderen het hem wel toestaan en dan duurt het wel lang voor hij ermee ophoud.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 23:43


Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 11:27

Dit is al het derde topic hiervover. Chocolaatje, het is niet de bedoeling dat je meerdere topics over hetzelfde opent. Hier dus een slotje.