Paard pijn, trappen is ok?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Paard pijn, trappen is ok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 00:21

Hey iedereen,

Naar aanleiding van een filmpje dat al zo oud is als de straat (nl. waar een man een serieuze trap krijgt omdat die een paard wil brandmerken, ook terug te vinden bij Links) was er een kleine discussie ontstaan en nu wou ik graag wat meer meningen

Er was namelijk de mening dat wanneer je een paard (onbedoeld) pijn doet dat die dat gerust mag laten merken door je te trappen, want dat is zijn natuurlijke verdediging ...

Wat is jullie mening hierover?

monteaura
Berichten: 1477
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 00:24

duh? Natuurlijk. Je moet gewoon je paard niet pijn doen, tenzij het medicinaal is oid. Je kunt een paard niet vertellen dattie een weekje rust moet houden en dattie geopereerd moet worden. Dan mag die dus boos worden.

Whiz

Berichten: 5131
Geregistreerd: 04-04-06
Woonplaats: Steenwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 00:24

Hahahah...

nou mijn mening hier ook maar ff dan...

Ik vind.. dat een paard niet hoort na te trappen te bijten of iets dergelijk...

Maar als je dus bijvoorbeeld hem brandmerkt... dan is dat een natuurlijke reactie.... Das gewoon een reflex.. in dit geval een harde maar ja..

Vergelijk het met je zelf.. als iemand je prikt dan zwaai jij ook met hand.

Equidea

Berichten: 6347
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Paard pijn, trappen is ok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 00:25

Licht eraan watvoor pijn vind ik, ik bedoel als je wat tehard aan de staart trekt tijdens het kammen wil ik geen trap verwachten.

maar als je een paard onnodig flinke pijn doet zoals brandmerken moet je het niet vreemd vinden als je oppeens een trap krijgt.

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 00:27

Bullshhit
Mijn paard is ook gebrandmerkt, en stond gewoon rustig stil. Als het zo pijnlijk was geweest had hij wel weggedraaid.
Paard van het filmpje was een vuile rotknol, die man was niet eens in de buurt met het brandijzer toen hij al uitsloeg.
Man is overleden en ik hoop dat ze die knol in mootjes gehakt hebben.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 00:29

Whiz schreef:
Vergelijk het met je zelf.. als iemand je prikt dan zwaai jij ook met hand.


Hmmja, je zou paarden moeten kunnen uitleggen wat je gaat doen hé . Als ze mij zeggen van: ik ga in je hand prikken, dan hou ik mijn hand gewoon stil ... (of ik het leuk vind is iets anders ). Maar onverwacht geeft inderdaad wel een reactie ... Misschien dat het paard het helemaal niet had zien/voelen aankomen of iets? Ik bedoel, als je een paard een inenting geef dan heb ik toch het gevoel dat ze het wel weten .. of in ieder geval weten dat er iets gaat gebeuren ... Allé, dat denk ik toch
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-04-06 00:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_GTI

Berichten: 18206
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 00:29

Mijn mening hierover is heel makkelijk: wegschieten oké, trappen nee!

Whiz

Berichten: 5131
Geregistreerd: 04-04-06
Woonplaats: Steenwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 00:32

[***] schreef:
Whiz schreef:
Vergelijk het met je zelf.. als iemand je prikt dan zwaai jij ook met hand.


Hmmja, je zou paarden moeten kunnen uitleggen wat je gaat doen hé . Als ze mij zeggen van: ik ga in je hand prikken, dan hou ik mijn hand gewoon stil ... (of ik het leuk vind is iets anders ). Maar onverwacht geeft inderdaad wel een reactie ... Misschien dat het paard het helemaal niet had zien/voelen aankomen of iets? Ik bedoel, als je een paard een inenting geef dan heb ik toch het gevoel dat ze het wel weten .. of in ieder geval weten dat er iets gaat gebeuren ... Allé, dat denk ik toch


Das onzin.. ik bedoelde niet dat iemand je van te voren gaat uitleggen wat hij gaat doen....

Ik bedoelde dat iemand dat gewoon doet..
ZO is het bij een paard toch ook.....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 00:34

Ja? Dat zeg ik toch ook?
Als iemand het onverwacht zou doen zou ik ook reactie hebben .. dat staat er echt hoor Alles goed lezen hé ... (maar het is al laat )

Whiz

Berichten: 5131
Geregistreerd: 04-04-06
Woonplaats: Steenwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 00:35

ow sowwy

Joonsel

Berichten: 6748
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 00:36

Ik vind het wel kunnen hoor.
Het is een reactie.
Heb het filmpje trouwens niet gezien.
Mijn paard trapte laatst ook tegen mijn been, omdat ie schrok.
Ja, wat kan je eraan doen?
Niks, het is natuurlijk .

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 12:23

Even een andere reactie die volgens mij wel klopt (denk ik?):

Citaat:
Maarrrr....een paard staat (als het goed is) onder de mens in de rangorde..dus als je het van die kant bekijkt zou het paard niks mogen doen.

SiimOon

Berichten: 348
Geregistreerd: 14-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 12:31

Billy schreef:
Bullshhit
Mijn paard is ook gebrandmerkt, en stond gewoon rustig stil. Als het zo pijnlijk was geweest had hij wel weggedraaid.
Paard van het filmpje was een vuile rotknol, die man was niet eens in de buurt met het brandijzer toen hij al uitsloeg.
Man is overleden en ik hoop dat ze die knol in mootjes gehakt hebben.



Vuile rotknol vind ik wel wat overdreven over komen ..
Wat zou jij doen als je gebrandmerkt werd ?
Dan zou ik diegene ook een rotschop verkopen ..
Maar dan hoef ik toch niet meteen een rotwijf te zijn ?

SiimOon

Berichten: 348
Geregistreerd: 14-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 12:32

Owja,, en dat laatste over in mootjes gehakt hebben Waar slaat dat echt op

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 12:43

Billy schreef:
Bullshhit
Mijn paard is ook gebrandmerkt, en stond gewoon rustig stil. Als het zo pijnlijk was geweest had hij wel weggedraaid.
Paard van het filmpje was een vuile rotknol, die man was niet eens in de buurt met het brandijzer toen hij al uitsloeg.
Man is overleden en ik hoop dat ze die knol in mootjes gehakt hebben.


Bullshit!
Vuile rotknollen bestaan niet, en als ze er al zo uitzien/ zich als zodanig gedragen zijn ze zo gemaakt... door de mens!
Dat beest had ongetwijfeld een hele goeie reden om te trappen
Ik ben er van overtuigd dat deze reactie al veel eerder veroorzaakt is en vind dus dat díe veroorzaker 'in mootjes gehakt' zou moeten worden!

Ik ken iemand die vroeger mishandeld is.
Eenmaal volwassen reageerde hij zich af op iemand die het nog eens van plan was.
Is die eerste dan een vuil persoon die ook in mootjes gehakt moet worden?

En of het pijn doet of niet weet ik niet maar gevoelloos zal het niet zijn, als je bedenkt dat ze een vlieg ook wel voelen zitten!

Diddie

Berichten: 197
Geregistreerd: 27-12-01
Woonplaats: Utrecht (prov)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 14:21

Tja, een stalgenoot van ons loopt al een jaar in het gips omdat ze getrapt is door haar paard op stal. Vinden jullie dat gedrag dan ook acceptabel ?

imhotep
Berichten: 280
Geregistreerd: 16-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 14:26

Is toch een natuurlijke reactie van het paard als ie trapt dmv pijn, daar had die man op voorbereid moeten zijn, dat moet je altijd wel met paarden, ook zo met andere dieren.

fokfanaat

Berichten: 20217
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 14:29

Ik pik het ook niet als mijn paard op de zweep slaat, ze mogen gewoon nooit slaan, klaar!

SiimOon

Berichten: 348
Geregistreerd: 14-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 14:37

Ook niet als jij ze echt PIJN doet,, ?

Nevony

Berichten: 3961
Geregistreerd: 20-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 14:43

Ik vind dat een paard waar gewoon normaal mee omgegaan wordt niet mag trappen, dat kan gewoon niet, je borstelt per ongelijk over een wondje en dan heb je een trap t epakken, ben je dan klaar, nee, ik vind dat een paard in geen enkel geval naar je mag trappen als je gewoon met hem omgaat

Nou heb ik me niet zo verdiept in brandmerken en de discussies daarover, dus ik weet niet of dat nou wel of niet poijn doet, dus daar kan ik niets over zeggen

fokfanaat

Berichten: 20217
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 14:46

Nee ook niet, ook niet als de da er is en die doet hem zeer, er wordt gewoon niet getrapt!

manzano

Berichten: 23984
Geregistreerd: 22-10-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 14:49

Het paard in het betreffende filmpje had nog niks meegemaakt.... hij was nog niet eens gebrandmerkt!!! Dus welke pijn heeft hij gevoeld?? GEEEN!!!

En nee, een paard mag niet trappen. Of het natuurlijk gedrag is valt ook maar te bezien, want een paard is een vluchtdier en zou juist dus eerder wegspringen of wat dan ook.

Whiz

Berichten: 5131
Geregistreerd: 04-04-06
Woonplaats: Steenwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 14:56

Tjah als iemand mij ECHT pijn doet... kan die ook een oplawaai verwachten...

manzano

Berichten: 23984
Geregistreerd: 22-10-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 14:57

Whiz schreef:
Tjah als iemand mij ECHT pijn doet... kan die ook een oplawaai verwachten...

Ja, maar jij bent wel een gelijke van die ander (qua soort en rang).

fokfanaat

Berichten: 20217
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 15:02

Jij vindt het ook normaal dat je als je een hond per ongelijk op zijn poot gaat staan hij erin bijt?