Ik wil, ik wil, ik wil!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Roane

Berichten: 6218
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Waddinxveen

Ik wil, ik wil, ik wil!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 18:08

Ik heb een Haflinger van ongeveer negen jaar, om mee te beginnen. Hoewel ik hem al 4 jaar ken, is hij nog maar iets meer dan een half jaartje van mij. *trots*

De afgelopen zes maanden heeft hij helaas stilgestaan door spiervbevangenheid, maar dat heeft zijn manieren niet goed gedaan.
Hij was zowieso nooit makkelijk in de omgang, toen hij twee was stond hij al voor de kar (ik kende hem toen nog niet, en de toen-manegeeigenaar was niet echt een modeleigenaar *schaam*), en toen hij drie was kreeg hij een zadel op zijn rug en konden kinderen op hem rondhobbelen.

Veel is aan zijn opvoeding niet gedaan, hij is dan ook echt een Vuilnisbakkie-haffie, zonder wat dan ook.
Dus nu, zeker na zes maanden, komen zijn ondeugendheden en maniertjes mij een beetje de neus uit.

Hij mag nu weer rijden, 15 min per dag, maar meneer zelf vind het lang niet voldoende. Hij is dus energiek, en als meneer energiek word, gaat hij vanzelf klooien.
Hier betreft ook wat dingen die al wat langer in de running zijn, maar nu na zes maanden stilstaan, zijn ze verergerd.

Ik wil niet meer:
- Dat hij voortdurend hapt. Heb je zijn teugels vast, gaat hij speels naar de handen happen, als je aan zijn mond wil komen, hapt hij ook weer met de lippen. Alles wat aan handen ook maar bij zijn mond komt, heeft risico om gehapt te worden. Niet bijten, omdat hij als hij eenmaal beet heeft, niet doorhapt.
Nog niet, als jullie begrijpen wat ik bedoel. Hij ziet dit als een spelletje, maar het kotm alsnog je neus uit, en het is niet bepaald prettig voor kindertjes.

- Dat hij niet altijd meeloopt. Je kan overal naartoe wandelen, en zoalgn je zijn aandacht hebt gaat alles goed. Maar ziet hij wat, wat zijn intresse heeft, sleept hij je met gemak mee. (dit kwam nadat hij met lopen telkens ontsnapte, toen hij nog spierbevangenheid had. Het gebeurt niet vaak - godszijdank- maar iedereen begrijpt dat het niet te pruimen is )
- Hij staat niet stil, in de stal. Hij kijkt oh zo graag naar buiten, maar als je aan het zadelen bent, is het niet leuk als hij telkens naar buiten kijkt. Dat je deels geplet word tegen een muur, maakt niet uit. Ik ben sterk genoeg om hem tegen een andere muur te duwen, kleine kindjes niet.

Ik wil wel:
- Dat hij gewoon rustig meeloopt zonder problemen.
- Dat hij niet meer naar alles hapt, wat maar intressant is.
- Dat hij stil kan staan als ik bezig ben in zijn stal, en dat hij zonder teveel geschreeuw, geduw en pijn opzij gaat.

Wat wij hebben:
- Een clicker
- Snoepjes (zijn allergrootste liefde *snuft om tweede plaats* )
- Een Dually trainingshalter
- Join-up
- Vragen over de Parelli Games
- En een hele zware moker!

Ik heb een idee hoe ik dit aan zal passen, want nu heb ik zoets van; en nous klaar! Ik ga er wat aan doen!

Hoe zouden jullie het doen? *nieuwsgierig*
Hij is sterk, eigenzinnig, en als hij wil behoorlijk blond.

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 18:15

Simpel maar krachtig antwoordje:

Laat er eens een professioneel mee werken,die met zulke paarden ervaring heeft

broadway
Berichten: 945
Geregistreerd: 03-01-06

Re: Ik wil, ik wil, ik wil!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 19:01

hij zit dus boordevol energie, is volledig met zichzelf bezig , dus jij moet zorgen dat de energie eruit gaat door zijn aandacht te eisen......zet hem aan het werk, weer voor de kar en onder het zadel, longeren is vaak moeilijk omdat hij hoefbevangen is geweest!
De 'ik wil 'moet jouw wil worden, niet met schelden of slaan maar gewoon aan het werk zetten, wel opbouwend natuurlijk, maar dan kort en vaak, als het goed gaat wat langer!

Roane

Berichten: 6218
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Ik wil, ik wil, ik wil!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 19:06

Zeven dagen in de week 15 minuten per dag longeren of rijden, dat is wat hij nu mag. Hij gaat ook elke dag minstens een half uur de bak in, los.

Zeker wel dat ik hem aan het werk zet.
Ik wou hem voor de kar zetten, tis immers zijn grootste hobby, maar de dierenarts raadde het nog af, omdat hij door zijn pijn heen rend.

Maar dat verkomt bijvoorbeeld dat spelletje van hem niet, dat speelse happen. Dat doet hij of hij nou veel gereden is of niet.

En dit alles wat negatief aan hem is, hij heeft meer goede, dan slechte kanten. Ik wil even deze punten aanpakken, en ik kan begrijpen dat het daarom een verschrikkelijke pony lijkt.

Simpel maar krachtig antwoordje terug:
Betaal jij het voor me?

broadway
Berichten: 945
Geregistreerd: 03-01-06

Re: Ik wil, ik wil, ik wil!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 19:18

dus hij is nog hoefbevangen, dan kan hij dus ook de spanning weg willen bijten net als babys die tanden krijgen, dan helpt een fopspeen bij baby's, jij zou dus zijn bitje in kunnen doen tijdens het poetsen en hem daar op richten, dus uitnodigen via de teugel om te gaan kauwen op het bit, net als dat hij na moet geven! Als hij wil knabbelen, maar ook om zijn aandacht te houden als hij wegkijkt en ondertussen poetsen. De eerste keren kun je beter even hulp vragen , die moet dan naast hem staan en met de teugels spelen om zijn aandacht op het bit te richten!

Roane

Berichten: 6218
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Ik wil, ik wil, ik wil!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 19:21

Hij heeft dit sabbelen en happen al sinds ik hem ken, hij heeft het ook altijd al gedaan.
Ik denk persoonlijk dat het ook opvoeding is, omdat jonge hengstjes overal aanzitten. Niemand heeft het hem ooit afgeleerd?

Altijd een bit in, is denk ik, minder logisch?

*noteert het alsnog even*

broadway
Berichten: 945
Geregistreerd: 03-01-06

Re: Ik wil, ik wil, ik wil!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 19:30

als het spanning in het lichaam is is dat juist een eerlijke manier on hem te ontspannen, dat verdwijnt dan met het hoefprobleem, is dus tijdelijk!
Maar als het een opvoedprobleem is , dan adviseer ik jouw om consequent een harde borstel tegen zijn neus te drukken, zodra hij zich duidelijk opdringt, zodat hij dat dan als onprettig associeerd en ophoudt met beknabbelen!Dus alléén als hij bijtjes wil geven!

Roane

Berichten: 6218
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Ik wil, ik wil, ik wil!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 19:35

Hmmn, ook geen slechte. *schrijft het op*
Standaard met harde borstel rijden, en rondlopen.

Knijpen vond hij ook alleen maar grappig. Kewl, ze doet het terug...

Helderder

Berichten: 10128
Geregistreerd: 13-06-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 21:45

Vooral niét meer met snoepjes belonen, zal het gehap ineens veel minder zijn.

Verder sluit ik me erbij aan dat je het beste een profesioneel persoon kan laten komen.

TeuntjeK
Berichten: 893
Geregistreerd: 26-06-05
Woonplaats: Overschie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 21:55

ik denk dat hij zn jeugd nog even in moet halen.. de mijne heeft ook geen jeugd gehad en liep al erg jong mee in de lessen die haalt hij nu bij mij in,, tuurlijk vind ik het vervelend zoals happen wat nu bijna bijten wordt maar bij mij doet hij het op een leuke manier ik straf hem daar wel voor op een duidelijke manier, en ook geen aandacht geven hij voelt zich dan heel beledigd maar het is niet anders dan als ik terug kom en hij doet het weer zet ik hem op zn plaats en ben wat strenger maar de duidelijkheid is het belangrijkst mijn paard is soms echt nog een veulen ik zie het maar zo dat hij alles in moet halen maar wel duidelijk en consequent blijven!

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Ik wil, ik wil, ik wil!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 22:00

Ah joh, dat komt heus wel weer goed als hij weer wat meer mag doen. Mijn Haf werd ook strontvervelend toen hij niet mocht werken. Eenmaal weer aan het werk is ie de braafheid zelf weer.

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 22:04

Wat ik niet helemaal begrijp is dat je een paard dat spier bevangen is zes maanden moet laten staan????Dat is meestal in een paar dagen al weer beter met de juiste medicijnen en beweging.Als hij hoefbevangen is hoef je hem ook geen half jaar te laten staan dan is het ook ,goede medicijnen en eventueel een goed beslag eronder.Wat het bijten en klieren betreft dan is het zoals floris ook al zegt heel consequent zijn.

diehdieh

Berichten: 646
Geregistreerd: 04-12-05
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Ik wil, ik wil, ik wil!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 22:15

inderdaad geen snoepjes geven al beloning.
Ik heb een poos geleden een haflinger voor iemand gereden, en dat was echt een misbaksel
Dat was ook gewoon een heel erg dominant paard ( ja echt PAARD, want hij was 1.62 cm )
Ik ging dus met de eigenaresse naar hem toe, en mocht hem toen proberen te rijden. Het was zodra ik erop zat bok, vlieg, ren, bok
Dus het was als je naast hem stond een misbaksel en als je op hem zat een misbaksel
Ik ben gewoon heel erg consequent tegen hem geweest, met rijden en ernaast zeg maar.
Als ie braaf was beloonde ik hem ( niet met lekkers, maar gewoon een klopje op de hals e.d.)
Hij was ook heel dominant ( over je heen lopen e.d.)
Maar met consequent zijn was het uiteindelijk 2 maanden later net een mak schaapje
Maar kost gewoon wel tijd en moeite.
Ik heb b.v. wel een keer een half uur met hem in de gang gestaan, dat hij steeds een stap vooruit deed terwijl hij stil moest staan. Dus ik liet hem toen steeds weer een stap achteruit doen en uiteindelijk gaf ie gelukkig op en bleef ie braaf staan
2 maanden later kon ik hem los afzadelen, spullen opbergen enz. zonder dat ie ook maar een stap verzette. En als ie wel zijn voetje naar voren zetten en ik 1 keer zijn naam een beetje boos zei schoof hij hem ook heel braaf weer naar achteren

Dus mijn motto is :

Het duurt even, maar dan heb je ook wat

Succes ermee

Roane

Berichten: 6218
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Waddinxveen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 22:37

aerdenhout1 schreef:
Wat ik niet helemaal begrijp is dat je een paard dat spier bevangen is zes maanden moet laten staan????Dat is meestal in een paar dagen al weer beter met de juiste medicijnen en beweging.Als hij hoefbevangen is hoef je hem ook geen half jaar te laten staan dan is het ook ,goede medicijnen en eventueel een goed beslag eronder.Wat het bijten en klieren betreft dan is het zoals floris ook al zegt heel consequent zijn.


bij een beetje normaal paard zal het waarshcijnlijk niet lang duren. Maar Bart had het erg, heel erg, omdat we er laat achter kwamen (hij liet niets zien)
Het voer was op dat moment veranderd, en ookal zei de leverancier dat er niks aan was veranderd, ws het dus wel zo (nog een klap)
en elke keer als hij aan de hand mocht stappen, was hij zo gek van de energie dat het gevaarlijk was om met hem te lopen, als hij niet onder verdoving stond.
Hij werkte zichzelf heel erg tegen.
Vandaar die zes maanden (echt waar! Lieg niet!)

Bedankt allemaal voor de tips, ik zal ze zeker gebruiken.

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re: Ik wil, ik wil, ik wil!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 23:06

Roane schreef:
Zeven dagen in de week 15 minuten per dag longeren of rijden, dat is wat hij nu mag. Hij gaat ook elke dag minstens een half uur de bak in, los.

Zeker wel dat ik hem aan het werk zet.
Ik wou hem voor de kar zetten, tis immers zijn grootste hobby, maar de dierenarts raadde het nog af, omdat hij door zijn pijn heen rend.

Maar dat verkomt bijvoorbeeld dat spelletje van hem niet, dat speelse happen. Dat doet hij of hij nou veel gereden is of niet.

En dit alles wat negatief aan hem is, hij heeft meer goede, dan slechte kanten. Ik wil even deze punten aanpakken, en ik kan begrijpen dat het daarom een verschrikkelijke pony lijkt.

Simpel maar krachtig antwoordje terug:
Betaal jij het voor me?


Het hoeft niet perse geld te kosten,kijk eens rond waar je staat,meestal zijn er wel mensen die met zulke paarden ervaring hebben

Roane

Berichten: 6218
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Ik wil, ik wil, ik wil!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-06 10:57

Oh die! Die hebben geen tijd voor mijn Haflinger, die word als minderwaardig beschouwd vergeleken met hun prachtige KWPN'ers en wedstrijdwinnende huppelaars...
Waar ik sta hangt zo'n beetje de sfeer:

Het is toch Bart maar en Het is jouw paard toch? Doe er zelf wat aan.

Vandaar dat ik het eerst zelf oplos,
realiseer wel dat ik nu alleen de negatieve punten heb opgeschreven, gelukkig is de positieve puntenlijst stukken langer...

Ik ben alleen een perfectionist.

licorne

Berichten: 1882
Geregistreerd: 13-12-03
Woonplaats: Gilze

Re: Ik wil, ik wil, ik wil!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 20:37

Dit klinkt helemaal niet als een draak, maar als 'n verschrikkelijke lolbroek waar je af en toe een compleet punthoofd van krijgt
I know.......been there.........seen it........... af en toe........ behangselplak.....grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr....... en toch wil je zo voor geen goud missen!!!!

Happerig zonder echt bijten komt vaker voor bij wat vroeger afgespeende hengstjes heb ik weleens gehoord, kan ook je reinste nonsens zijn.
Ik heb 'ns zo'n knul vanuit de clicker HEEL zwart wit getraind in wanneer wel en wanneer niet. Eerst het happen op commando gaan zetten. Iets voor z'n neus houden, pak maar vast, click, braaf. Alles wat hij op eigen initatief enthousiast begon te doen "gestraft" door time-out, omdraaien en een paar minuten compleet negeren, al breekt hij de tent af. Als hij weer braaf even stilstaat, weer aandacht geven. Twee seconden zoet zijn kan al heeeeeeel moeilijk voor hem zijn in het begin, HEEL goed timen, goed inschatten hoe hij leren kan, "set it op for succes", denk in ministapjes, en niet meteen het volledige eindresultaat willen!!!!

Toen hij het clickerprincipe begreep, ben ik strenger geworden HEEL zwart wit, geen enkele tussenweg, geen enkel compromis. Braaf op commando vastpakken (zelfs al vlug apporteren etc.) was beloning, ieder happen zonder commando was een vliegensvlugge tik en een harde, bestraffende "LAAT DAT". Ook hier je timing, je moet TIJDENS de hap nog corrigeren, liefst al waarschuwen als je het aan ziet komen. Een halve seconde erna ben je al te laat, dan straf je hem in feite voor het feit dat hij ophield met happen, en ja, zo nauw komt het ECHT!
Ik zie deze knul nog vaak. Totale relatie met z'n eigenares is erg veranderd, niet alleen het happen hebben we aangepakt, hij is veel communicatiever en zachtaardiger geworden. Hij vindt het nog steeds niet leuk dat ie niet mag happen, en als je zelf staat te dromen, trekt hij soms nog altijd vlug even aan je jas. Doodzonde dat je dan eigenlijk niet in de lach mag schieten en toch moet zeggen 'FOEI" terwijl je ZELF stond te slapen, maar ja. Meestal los ik dat op door het na een fout van mijn kant even een paar keer op commando te vragen (kan ik TOCH nog iets positiefs van maken), en vervolgens duidelijk te maken dat het nu weer klaar is.
Het is nu zeer hanteerbaar geworden.

Voor het stilstaan in de stal, bindt 'm gewoon vast....??? Leer hem netjes voor je opzij te stappen op een lichte aanraking, maak daar een ladingloos spelletje van en geen gefrustreerde wedstrijd, want dit soort paarden is er altijd op uit je gewoon een stap voor te zijn. Als jij qua humor op dezelfde golflengte gaat zitten als hij, en dingen handig oplost, win je meer respect dan met "ik wil ik wil ik wil".
Ik wil een Ferrari. Die krijg ik ook niet..... Ook niet als ik boos word, ook niet als ik ga stampvoeten, dreigen, dwingen. Die krijg ik alleen maar als ik zo goed word in wat ik doe, dat ik m bij elkaar heb verdiend..... Evenzo werkt het met het gedrag van paarden.....

Wat wandelen betreft vind ik 'n halster wat trekken ZIJN probleem maakt ipv het jouwe niet zo verkeerd eigenlijk. Zo'n Dually halster kan daar geschikt voor zijn.
Belangrijker is nog dat je je paard en jezelf continu bezig leert houden, van wandelen een dansje maken klinkt een beetje appelig, maar continu z'n aandacht richten naar wat je nu weer gaat doen, VOOR hij zelf besluit iets te gaan doen...... De aandacht naar JOU richten is overigens iets heel anders dan de aandacht richten naar de bezigheid!!!! Van mij hoeft een paard niet zozeer alleen maar met "mij" bezig te zijn, maar vooral met gezamenlijk tot een goed einde brengen wat ik van hem vraag!! Soms heeft een paard een spanningsboog van 1 seconde, en soms zijn ze al weg als jijzelf 1/10 seconde bent afgeleid. Jezelf trainen om hierin "beter" te zijn dan je paard, en daarnaast je paard leren dat hij niet iedere fout van jou zo radicaal mag afstraffen (Ja oke, sorry, ik lette een halve seconde niet op, je hebt gelijk, maar je gaat TOCH hierblijven verdorie!!!). Voor dat laatste is zo'n halster of gewoon een bitje indoen helemaal geen drama. Doet niet pijn zolang hij er niet zelf aan gaat hangen.....

Het zal hopelijk heel veel schelen als hij weer aan 't werk kan. Wanneer mag hij weer langer naar buiten met soortgenootjes? De hele dag stoeien met soortgenoten doet dit gedrag enorm afnemen naar mensen, omdat ze hun natuurlijke behoefte aan dit soort gedrag dan niet meer op jou hoeven botvieren.... Zeker niet als je daarbij ook nog duidelijk en consequent kunt zijn. Iemand schreef een voorbeeld over stoicijns een halfuur in de gang blijven staan, NET zolang kalmpjes helder maken wat je wilt tot het paard zegt "In hemelsnaam jij je zin dan!" en dan belonen.... Kost tijd en geduld, maar dan heb je ook wat, ben ik het volledig mee eens!

Ik wens je veel plezier en succes met je maflinger, klinkt als een geweldig beest, keep us informed

Groetjes
Licorne

Roane

Berichten: 6218
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Ik wil, ik wil, ik wil!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 21:41

Hmmn, heel erg bedankt, hier heb ik zeker wat aan.

Het is zeker een lolbroek ja, meteen toegegeven. Maar niet iedereen ziet de lol er niet van in.

En als in: "Ik willen"
Willen, daarna is het 'doen.'
Ik kan wel halfslachtig denken van: "misschien moet ik er iets aan doen" maar dat zou ook niet geweldig zijn voor de training niet? Erg gemotiveerd.

Ik ga niet meteen zijn kop in stampen, wees niet bang *aait maflinger* Zou denk ik toch niet werken, eerst moeten we dat bord voor zijn kop nog doorbreken.

Vandaag geoefend met het opzij gaan in de stal, hij pikte het snel op... In zoverre dat hij zelfs even van zijn eten opzij stapte toen ik erbij wilde...
wauw, ik voor eten...

Nu snap ik alleen niet waarom ik stoicijns een half uur voor zijn stal moet staan? Heb ik iets gemist? Voor bijten, opzij gaan?

Het punt is dat hij door de jaren heen een (in mijn ogen ) onterecht, slechte reputatie heeft opgebouwd. Uit frustratie en verveling trapte hij nog wel eens in de les, en mensen legde de link tussen bart trapt = trapt mijn paard.
Niemand wil met hem naar buiten.
Daarbij komt kijken dat het een sociale nitwit is, het enige wat hij wil is spelen, zo ruw mogelijk, en 90% procent van alle paarden ziet dat niet zitten.
Tips daarover misschien, nu het toch opkomt?

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 21:49

Ik denk dat je van voren af aan moet beginnen en dan dus met het grondwerk. De basis er dus weer helemaal opnieuw inbrengen.

Zorg dat je ernaast de baas over hem bent. Pik niets wat je niet van hem gevraagd hebt.

Ik heb precies hetzelfde met mijn Hafburger gehad en heb toen besloten hem heel consequent en streng, doch eerlijk, aan te pakken. Ik was zijn bezit en hij bepaalde wat we gingen doen, niet zo'n heel goed plan om met een 600kg wegende poownie in discussie te gaan.

Wat heb ik gedaan: Stan is voor 2 weken naar een professionele africhtingsstal gegaan en ik heb hem echt streng aangepakt.

Wandelen deden we met een ketting om zijn neus, na een aantal wondjes had hij echt wel door dat hij moest luisteren. Opzadelen in stal deed ik al niet, want ik wil dat hij gewoon stil moet staan. Dus vast stond hij sowieso al. Nee was nee en bleef ook nee (ook erg belangrijk, want hij was er goed in om mij te laten twijfelen D:), schoppen uitdelen betekende schoppen ontvangen en voor bijten gold hetzelfde.

licorne

Berichten: 1882
Geregistreerd: 13-12-03
Woonplaats: Gilze

Re: Ik wil, ik wil, ik wil!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 21:58

Whahahahahaha "Hafburger", briljante term.....

Wat ik bedoelde met een halfuur stilstaan in de gang, was niet dat JIJ dat moest doen, maar een verwijzing naar iemand die dat als voorbeeld gaf van hoe ze een probleem had opgelost. Paard staat niet stil, zet telkens een stapje naar voren, ze laat hem telkens weer terugstappen. Net zolang tot het paard zei "Okeeeeeeee jij je zin, dan blijf ik wel staan!". Was meer bedoeld om te zeggen dat je soms dat soort geduld moet hebben

Veel succes, het klinkt alsof je het vast wel gaat rooien met die knul.

En hoe je dat spelen oplost? Eeeeeeh, ik heb er nog eentje in de aanbieding van hetzelfde laken een pak, met hetzelfde speelprobleem? De shetlander wordt knettergek van hem! Wij hebben de draad op een hoogte waar de shet onderdoor kan en hij niet (1.78m, dat helpt) dus dan kan de shet weglopen als ze het zat is.
De onzen beetje beentjes inpakken, bij elkaar zetten, de andere kant op kijken en hopen dat het goedkomt als ze bezig gaan...??? Ofzoiets.....???
Nah, geintje, maar iets anders dan een soortgenoot die ook alleen maar wil spelen zoeken kan ik zo gauw niet bedenken. Soulmate is toch altijd het fijnste....

Groetjes
Licorne

J0sef1entje

Berichten: 581
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Terschelling

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 22:02

Roane schreef:
Daarbij komt kijken dat het een sociale nitwit is, het enige wat hij wil is spelen, zo ruw mogelijk, en 90% procent van alle paarden ziet dat niet zitten.
Tips daarover misschien, nu het toch opkomt?



hahahaha

zoek nóg een haflinger! kunnen ze samen lomp spelen!


Mens wat klinkt dit bekend! Volgens mij een paar typische Haflingertrekjes die jij daar allemaal opnoemt. de charme van het ras? Wel lastig natuurlijk, maar helemáál afleren? nee joh terugbrengen naar acceptabele humor dan maar? Je hebt nu tips genoeg toch?

Roane

Berichten: 6218
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Ik wil, ik wil, ik wil!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 22:07

Datingsite:

Gezocht: Soulmate voor mijn paardje, moet tegen 450 kilo beukend vlees kunnen, het liefste in bontkleur. Niet hoger dan 1.60, niet lager dan 1.20. Liefst met sexy beentjes. Alleen serieuze reacties.

Ach ik overleef het wel, maar dat betekend niet dat ik alles moet pikken.

dat in stal opzadelen is noodzaak, drukke manege en maar één poetsplek.

Bedankt voor alle tips! Worden zeker in uitvoer gebracht!
Fijn om te weten dat je niet altijd de nige bent, gni.

@J0sef1entje: Alle andere Haffers zijn merries, daarmee moet hij rennen voor zijn leven. Dat zijn echte mannenhaters.
De enige haflingerruin die ooit op de manege stond die was denk ik homo, die wilde voortdurend Bart bespringen...
Dan sta je echt met z'n alle dom te kijken.

Mieke_Cunna

Berichten: 2633
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Gelderland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 22:32

Als een paard naar mij hapt!
Dan geef ik hem direct een flinke mep terug.
iedere hap een mep en ze zijn snel genezen.
Voor de rest is er al wel antwoord op gegeven!

Daisies
Berichten: 11613
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Ik wil, ik wil, ik wil!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 22:42

Speels happen zou ik persoonlijk afstraffen. dus happen is een tik(geen harde klappen) maar gewoon een tik van Ja en dit mag jij niet,

En als je met hem wandeld zou ik zweepje mee nemen en bitje in doen en op moment dat die weg wil(voor hem gaan staan, tikje geven en weer mee nemen) als dat lukt teminste.

Roane

Berichten: 6218
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Ik wil, ik wil, ik wil!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 22:44

Geloof me, dat meppen elke keer als hij hapt? dat werkt echt niet, echt niet. Hij hard je ook mept, hij gaat door, en het enige wat je krijgt is een kopschuw paard.
Daar doe ik dus ook niet aan, jippe a jee voor de mensen bij wie het jammerlijk genoeg wel gelukt is.