Meteen rijden of even wachten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tessaa_

Berichten: 2729
Geregistreerd: 21-02-05
Woonplaats: St oedenrode!

Meteen rijden of even wachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 08:13

Haaij wij hebben een hengst van bijna 3 jaar oud alleen hij bijt veel dus gaan we hem laten castreren maar als hij dan gecastreert is is het dan het beste om er meteen op de gaan zitten(heel rustig hoor en alleen stappen) of is het dan het beste om even een paar dagen te wachten???

Pollewoppy

Berichten: 7942
Geregistreerd: 07-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 08:19

ik zou er niet meteen op gaan zitten. Mijn ervaring is dat ze er best last van kunnen hebben en alles opgezwollen en pijnlijk is wanneer ze gecastreerd zijn. Ik zou dus wachten...

Kabouterdans
Berichten: 5086
Geregistreerd: 19-06-02

Re: Meteen rijden of even wachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 08:19

Nou het lijkt me toch prettiger voor hem om niet met hem
aan de gang te gaan als hij net gecastreerd is

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Re: Meteen rijden of even wachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 08:25

Laat de wond eerst maar een weekje bij komen!

Ga maar lekker met hem aan de hand stappen!

Tessaa_

Berichten: 2729
Geregistreerd: 21-02-05
Woonplaats: St oedenrode!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 08:31

okey dat dacht ik ook al maar mijn papa zei dat de dierenarts zei dat het het beste is om er meteen op te gaan zitten misschien niet eens stappen ofzo maar dat hij meteen aan het gevoel went
Maar ik dacht dat je altijd een weekje moest wachten dank jullie wel voor jullie reacties

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 08:55

Ja, omdat hij dan duf en niet zo weerbaar zou zijn!

Wij beginnen ook vrij snel na de casteratie met de ruinen, maar beginnen heel speels..............gewoon na het poesten er even opklimmen. Dan is hij al ontspannen en het geeft geen stress!

Tessaa_

Berichten: 2729
Geregistreerd: 21-02-05
Woonplaats: St oedenrode!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 09:09

okey is dat dan misschien een goed idee om te doen??

Jasmijn76

Berichten: 3236
Geregistreerd: 01-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 09:14

aaahh, gossie......ik weet echt niet wat beter is hoor..mijn mijn gevoel zeg..wacht ff lekker...daarbij heb je haast dan???..(ik zou zowiezo nog langer wachten met inrijden...of alleen inrijden en dan lekker stil in de wei zetten om nog door te groeien..maar dat is weer wat anders)...maar om gelijk op zo'n paardje te gaan terwijl die nog pijn heeft...nee, dat zou ik zelf niet doen.....

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 09:18

Je moet trouwens niet de illusie hebben dat het bijten verdwenen is als hij gecastreerd is. Dit heeft voor een groot deel met opvoeding te maken! (ik weet niet hoelang je hem al hebt?)

En ook ik vind het niet helemaal eerlijk tegenover je paard om er vlak na de operatie op te gaan zitten. Als hij het toch allemaal niet accepteert wat er gebeurt kan hij zich flink verzetten en dat is weer niet erg goed voor de genezing van de wond (bloeding!).

Als ik jou was dan zou ik hem eerst rustig de tijd geven om te genezen en dan pas te kijken hoe je het inrijden/opvoeden verder aanpakt.

Succes ermee.

Tessaa_

Berichten: 2729
Geregistreerd: 21-02-05
Woonplaats: St oedenrode!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 10:02

neeij ik weet dat bijten dan niet meteen over is maar als hengst is hij gewoon te wild hij stijgert als je er gewoon meeloopt en de dierenarts zij dat het geen kwaad kan als je er op gaat zitten nadat hij gecastreerd is niet meteen beginnen met inrijden maar gewoon hem laten wennen aan het gevoel

Sisco4life

Berichten: 6435
Geregistreerd: 04-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 10:04

Miss handig om hem eerst zadelmak te maken voordat je der op gaat zitten ?

Tessaa_

Berichten: 2729
Geregistreerd: 21-02-05
Woonplaats: St oedenrode!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 10:05

hij is zadelmak hij heeft al een paar x alleen een zadeltje opgehad en dat deed hij goed

SuMii
Berichten: 358
Geregistreerd: 02-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 10:12

Kvindt t maar erg sneu als je dat zou doen hoor!
Als wij net uit ziekenhuis komen ga je ook eerst uitrusten en wil je ook niet worden overvallen met moeten werken als je nog moet bijkomen!

Tessaa_

Berichten: 2729
Geregistreerd: 21-02-05
Woonplaats: St oedenrode!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 10:13

ik snap het wel hoor maar ik denk dat de dierenarts het echt wel weet ik wou gewoon jullie reacties horen

Kabouterdans
Berichten: 5086
Geregistreerd: 19-06-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 10:17

Tesz_Candy schreef:
ik snap het wel hoor maar ik denk dat de dierenarts het echt wel weet ik wou gewoon jullie reacties horen
Nou lekkere dierenarts

Tessaa_

Berichten: 2729
Geregistreerd: 21-02-05
Woonplaats: St oedenrode!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 10:18

ik snap het wel en ik denk dat ik ok wel even wacht hoor maar ik weet wel zeker dat de dierenarts wel weet wat goed voor hem is

fjordeliefde
Berichten: 72
Geregistreerd: 17-08-05

Re: Meteen rijden of even wachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 10:33

Ik zou dat echt nooooit doen,
Als je gaat rijden is dat opeens een hele andere inspanning voor dat beest. Hij moet daar aan wennen en dat kost veel energie!! Die energie heeft hij net zo nodig om bij te komen van die aardig ingrijpende operatie!!
Wij hebben na de castratie elke dag 2x 20 min. gestapt geloof ik(aan de hand!!) en natuurlijk goed de wond verzorgen. Een ontsteking kan echt fatale gevolgen hebben!!!!

Dat ene weekje w88 maakt ook niet zo heel veel uit, en weet ook een hengst verandert niet van het ene op het ander moment als je de balle weg snijdt. De hormonen gieren nog een tijd door het lijf en ik dacht dat ze nog bijna een half jaar vruchtbaar zijn!!!! *dat weet ik niet helemaal zeker hoor*

Ik snap niet precies wat de dierenarts dan bedoelt met je kan er gelijk op, want ik heb ook het ID dat een dierenarts dat echt wel zal weten. Hij zal er dus ook wel zijn redenen voor hebben!!

Heel veel suc6 bij de castratie, want het is echt heeeeeeeel erg om je paard daar te zien liggen!!!!

Jasmijn76

Berichten: 3236
Geregistreerd: 01-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 10:36

..als je het doet voor het gemakkelijke omdat ie dan snel went en noem maar op...dan zeg ik op mn beurt, had je geen jong pard moeten nemen..gun dat beestje gewoon zn tijd..en daarbij....stel dat het mis gaat..kan me wel wat voorstellen...dan associeer die altijd jou met pijn....en het verschilt waarschijnlijk wel per DA, weet zeker dat de mijne niet met zo'n idee komt

Tessaa_

Berichten: 2729
Geregistreerd: 21-02-05
Woonplaats: St oedenrode!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 11:11

ik zeg toch dat de dierenarts zij dat het goed is om een paar uur naar de castratie er heel even op te gaan zitten al is het maar 1 minuutje ik heb niet gezegt dat ik er meteen mee ga stappen als er iemand opzit enzo maar ik vond het zelf ook zielig hoor als je er meteen op stapt en dat heb ik ook gzegt

lailapri

Berichten: 22139
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 12:33

Ik zou wachten, hij kan dan misschien op dat moment niet veel doen, maar misschien krijg je daarom juist later een dubbele laag over je heen.

Tessaa_

Berichten: 2729
Geregistreerd: 21-02-05
Woonplaats: St oedenrode!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 12:34

okey

lailapri

Berichten: 22139
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 12:37

Je moet je voorstellen dat hij net een best zware ervaring heeft gehad, hij wordt in slaap gemaakt, en als hij weer wakker wordt heeft hij pijn. Dan moet dat dagelijks afgespoten worden, etc etc. Best veel voor een nog aardig jonge pony toch?

Tessaa_

Berichten: 2729
Geregistreerd: 21-02-05
Woonplaats: St oedenrode!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 12:39

jaa dat klopt dan kje wel

Sam_Elena

Berichten: 468
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Sorrento

Re: Meteen rijden of even wachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 16:48

fjordeliefde schreef:
ik dacht dat ze nog bijna een half jaar vruchtbaar zijn!!!! *dat weet ik niet helemaal zeker hoor*


Dat kan niet, als je castreerd haal je het hele zaakje weg, dus ballen, teelballen en de rest wat er onder hangt, het "bewaarzakje" voor de sperma is dus ook weg. Het is wel zo met steriliseren, dan maak je een onderbreking in de zaadleider