Paard wil niet stilstaan bij opstijgen... ! Help!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Annefie
Berichten: 188
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Halle(Belgie)

Paard wil niet stilstaan bij opstijgen... ! Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 12:29

Hallo,

Ik heb echt een superbraaf en lief paard. Hij heeft een goed karakter,heeft nergens schrik voor en is heel gewillig MAAR ...

Hij heeft 1 lastig probleem...

Bij het opstijgen wilt hij niet stilstaan. Als iemand hem vasthoud ofzo wel. Hij kent het woord 'hooo' nochtans heel goed,want tijdens het rijden of aan zijn halstertouw stopt hij bij dit commando meteen.
Maar owee,als je het gebruikt om op te stijgen. Vanaf het moment dat ik de teugels aanspan en achter zijn schouder sta (om aan mijn zadel te kunnen ) begint hij voor-of achteruit te stappen.

Hij doet dit 'kunstje' niet enkel bij mij. Als er iemand in de buurt is vraag ik om hem tegen te houden,maar ik wil ook alleen kunnen rijden. Na lang zeulen geraak ik er meestal dan wel op en soms bind ik hem vast aan het hek,kruip ik erop en maak ik de koord los.

Weten jullie wat ik hier kan aan doen?
Ik had gedacht om plakjes wortel in mijn zak te steken en hem laten stil te staan en er precies op te kruipen (niet volledig,maar gewoon aan de beugel trekken alsof er gewicht op komt,want ook dan beweegt hij al) en als hij mooi blijft stilstaan hem belonen. Zo zal hij dan mss toch inzien dat als hij stilstaat dat dat iets GOED is....

Weten jullie ook hoe het komt dat die lieveling van mij niet wil blijven stilstaan?

Groetjes en bedankt voor jullie advies

Paardenmeis1

Berichten: 10659
Geregistreerd: 15-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 12:37

Ik had het ook met mijn merrie.

Ik heb gewoon een zonnige dag uitgekozen en ben gaan oefenen.

Erop, eraf, erop, eraf, erop, eraf, enz enz enz

Net zoland totdat mevrouw stilstond.. ze doet het inmiddels niet meer.

Wat ook helpt: Opstijgen waar het paard niet makkelijk weg kan lopen, poetsstand of waterbox of in een hoek ofzo!

wreckh

Berichten: 2556
Geregistreerd: 09-06-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 12:40

Ik ga dit even volgen. Heb hetzelfde probleem. Ik zet haar nu iedere keer tegen de bakrand of tegen een hek. Het is al iets beter, behalve als ze hengstig is, dan ben ik weer terug bij af.

magic_lover

Berichten: 15572
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Roden (Dr)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 12:40

mijne gaat ook in de achteruit dan...

naja naar een paar passen stopt ze wel maar het is wel lastig

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 12:44

ik zou je zadel eens goed na laten kijken. ik heb het probleem gehad met een 4 jarige, die me niet liet opstappen. Werkelijk waar, de hel brak los, in de omgang een heel fijn paard, met rijden wat trubbelig, maar voor het opstappen moet hij door 3 man vast worden gehouden, anders ging het gewoonweg niet. Degene die hem zadelmak had gemaakt had dit ook al gemerkt, maar bij haar deed hij dit minder. (ik weeg 20kg meer dan zij)
ik heb hem toen eens uitgebreid gepoetst en gemerkt dat hij rondjes begon te draaien zo gauw ik aan zijn ruggegraat kwam (paard had een behoorlijk vrij liggende graat) Als ik eraan "trok" dus heen en weer bewoog ging hij door het lint.
Zadelmaker was op dat moment op stal en die heb ik er eens naar laten kijken. Wat bleek: het zadel paste helemaal niet. Zijn ruggegraat lag te hoog en de kamer was te smal..... Het zadel "neep" zijn rug dus vreselijk! Zijn wervels kwamen tegen elkaar als het zadel erop lag en er druk op eht zadel kwam. Ik was zwaarder dan de andere persoon, dus deed het bij mij meer pijn, dus was hij bij mij heftiger.
Met een nieuw zadel was dit al meteen een stuk beter, hij liep ook makkelijker, al verander je zoiets niet van de een op de andere dag!

Annefie
Berichten: 188
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Halle(Belgie)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 12:55

Hej Liezel1 :

Ik ben er van overtuigd dat het daar zo goed als zeker niet aan kan liggen,want hij doet het met verschillende zadels die door mensen met verstand van paarden(véél verstand :p) zijn nagekeken.

Als ze hem tegenhouden doet hij het niet hoor,dus tis volgens mij meer van 'even onnozel doen'...
Als je ergens op zijn rug duwt ofzo,doet hij ook niets...

Ik denk dat ik het erop,eraf principe maar zal proberen....
@ erop,eraf (:p) : hoe' lang heeft dat zo geduurd eer ze doorhad hoe het werkte?


Iemand nog tips??

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 13:09

Mijn pony heeft het ook een hele tijd gedaan.
Toen ik de eerste keer met haar in mijn nieuwe les kwam, werd er ook gelijk aan gewerkt.
Huiswerk kreeg ik op en snel bleef ze al rustig staan bij het opstijgen.

Dit is wat ik hiervoor heb geleerd.
Als ik ga opstijgen en mijn pony loopt weg, dan laat ik haar een rondje extra om mij heen lopen. Ze zou dan denken, "he verdorie! Waarom moet ik steeds die rondjes lopen als ik al begin met lopen". Dit doe ik net zolang tot ze stil blijft staan. Doet ze dit goed, dan beloon ik haar, prijs haar de hemel in. Zo zal ze dan denken, "het is goed als ik stil blijf staan".

Bij mijn pony heeft dit goed gewerkt
Misschien kan je er iets mee

Annefie
Berichten: 188
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Halle(Belgie)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 13:12

moet je dan na elk rondje proberen om er op te kruipen?


Ga deze namiddag - als het Belgische weer het mij toelaat - jou oefening eens proberen. Ben benieuwd wat het zal geven...

In principe heeft hij snel iets door,laat ons hopen,ik hoop dat we er snel vanaf zijn...


Nog tips?

Wendel

Berichten: 2850
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: buitenpost *friesland*

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 13:23

ik heb het zelfde probleem. Vergeet echter niet dat jouw eigen gewicht bij het opstappen 3 maal zo zwaar word. Dit dus erg belastend is voor de spieren van het paard. Ik stap nu op met een krukje, zodat het gewicht niet zo zwaar word. Zal een voorbeeld geven:als jij 70 kilo weegt en je gaat opstijgen, vermeerderd je gewicht naar 210 kilo. Dus erg belastend voor de spieren. Dit gaat het paard ervaren met onprettig/ pijn. Vandaar het weg 'vluchten' zodra je op gaat stappen. Ik ben nu zover dat iemand mijn paard vast houd met opstijgen, een krukje naast haar neer gaat zetten, en zo opstijgen. Zo moet ze gaan ervaren dat het niet onprettig is als je opstijgt en op den duur moet ze blijven staan. Die van mijn hoeft na een aantal weken niet meer vast gehouden te worden. Er staat nog wel eentje bij voor het geval dat. Vaak komt het ook voor da ik alleen ben, maar dan nog nooit via de grond opstijgen, altijd via een opstap.

Annefie
Berichten: 188
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Halle(Belgie)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 13:28

Ja,dat van dat gewicht vermeerderen ken ik.

Het is wel zo,dat hij al begint te stappen en 'daggeren',als ik nog niet eens aan de stijgbeugel ben geweest?

Angst voor wat komen zal ?! (wel erg uitgedrukt)

Ik had er ook al aan gedacht dat het mss kwam doordat ik mijn teugels aanspan...
Tandpijn? ... Maar ook als ik niet hard trek begint hij al rond te stappen.

Als ik hem laat grazen (ik rij in de wei) gaat het iets beter,maar stapt hij toch ook nog rond...

Nog tips?

Ps : Iemand om het paard altijd vast te houden,is voor mij onmogelijk...

Wendel

Berichten: 2850
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: buitenpost *friesland*

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 13:32

ik snap je probleem en het is ook moeilijk uit te leggen via het internet. Bij mij werkte dit in ieder geval wel erg goed. als jou paard last van zijn tanden heeft moet je dat onder het rijden ook vernemen, weet niet of dat het geval is? Maar zoja dan moet je inderdaad even een tandarts laten komen.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 13:33

Ja, het is niet zo dat je een half rondje door de bak moet lopen hoor, jij blijft op je plek staan en je pony laat je om jouw heen lopen.

Siddieqje

Berichten: 1020
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Meulebeke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 13:35

Die van mij heeft het ook, Als ze niet wil stilstaan dan laat ik haar gewoon om me heen lopen (ze wil dit zelf dusja da ze maar doet é). Maar ik zorg ervoor dat ze echt superkleine rondjes rond me moet lopen. Zij wil lopen, ok, maar dan waar ik het zeg. En na 1 toerje staat ze stil en beweegt ze niet meer. Heel handig en dan kruip ik er op zonder datze maar 1 pas beweegt.

Alytuiere

Berichten: 1164
Geregistreerd: 09-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 13:41

trek er eens een dag voor uit om alleen het opstappen te oefenen, negeren wat je paard niet goed doet en de hemel in prijzen voor wat hij wel goed doet.

Ik denk dat je paard nu al aan je lichaamstaal kan zien dat je wilt opstappen en dat je verwacht dat hij moeilijk gaat doen, dus dat doet hij ook.. misschien eens proberen hem neer te zetten gewoon ergens in de wei/bak, singel en dergelijke goed te doen en zonder naar hem te kijken gelijk je voet in de beugel en opstijgen, teugels niet aannemen oid. Belonen als hij het goed doet, ook al staat hij maar 2 seconden langer stil dan anders en dan weer afstappen, stukje lopen zodat hij er even over kan denken en dan weer proberen. En een opstapje zou misschien ook wel werken, uitproberen..

Annefie
Berichten: 188
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Halle(Belgie)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 14:02

Ik ga straks eens het systeem van Elaine proberen....

1) Opstappen
2) Bewegen? : rondje laten lopen en weer laten stilstaan,terug proberen
Stilstaan : flink belonen en tonen hoe goed hij wel is
3) Blijven proberen ....


Indien een opstapje? Wat zou ik kunnen gebruiken? Oja,dan moet hij naast dat opstapje ook nog willen blijven staan he :p

Rl_PrincEsS

Berichten: 1162
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Amstelveen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 19:16

Heel erg vervelend paarden die niet blijven staan tijdens het opstijgen..!

wreckh

Berichten: 2556
Geregistreerd: 09-06-05

Re: Paard wil niet stilstaan bij opstijgen... ! Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 10:42

Ik laat mijn paardje ook rondjes lopen als ze niet stilstaat. Werkt eigenlijk niet echt bij haar. Maar goed, is een haf dus zal wel wat langer duren voor het kwartje valt.

Blijven oefenen dus maar.

Annefie
Berichten: 188
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Halle(Belgie)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 13:07

Heb gisteren al wat geoefend,maar heb mijn eigen techniek 'ontworpen' dus blijkt toch min of meer te werken.

Eerst heb ik (met hulp van mijn nonkel = oom om er op te geraken) 40 minuten intensief doorgereden,zodat hij al goed 'moe' was.
Vervolgens heb ik na het rijden het volgende gedaan:

Ik trok aan de teugels alsof ik wilde opstijgen en 'hing' aan de stijgbeugels alsof er menselijk gewicht ophing.
Als hij begon voor-of achteruit te stappen zei ik eerst gewoon 'neen',luisterde hij niet,nog strenger en als hij na 3 x neen niet bleef stilstaan een kleine tik van de zweep. Als hij dan (raar maar waar,bij een tikje van de zweep :p) bleef stilstaan beloonde ik hem met een overvriendelijke stem en veel knuffels

=> 'goed jongen,flinke jongen,jij bent de liefste,bravo,....'

Gisterenavond na een 20-tal minuutjes oefenen bleek hij het toch al min of meer door te hebben...

Hooo,hij bleef meestal meteen staan en als hij bleef ronddartelen zei ik neen en toonde ik mijn vinger en stond hij meestal meteen stil.
Straks probeer ik het terug!

Iedereen alvast bedankt voor de hulp,ik hou jullie op de hoogte !

Groetjes!!!

Jiske_Nilis

Berichten: 665
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 13:11

Ik heb hetzelfde probleem
volgens mij ben ik gewoon niet consequent genoeg om hem te laten stil staan, maar ik ga het weer oefenen met deze tips!

Mikkiej

Berichten: 4201
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Steenwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 14:17

Cow_horse schreef:
Mijn pony heeft het ook een hele tijd gedaan.
Toen ik de eerste keer met haar in mijn nieuwe les kwam, werd er ook gelijk aan gewerkt.
Huiswerk kreeg ik op en snel bleef ze al rustig staan bij het opstijgen.

Dit is wat ik hiervoor heb geleerd.
Als ik ga opstijgen en mijn pony loopt weg, dan laat ik haar een rondje extra om mij heen lopen. Ze zou dan denken, "he verdorie! Waarom moet ik steeds die rondjes lopen als ik al begin met lopen". Dit doe ik net zolang tot ze stil blijft staan. Doet ze dit goed, dan beloon ik haar, prijs haar de hemel in. Zo zal ze dan denken, "het is goed als ik stil blijf staan".

Bij mijn pony heeft dit goed gewerkt
Misschien kan je er iets mee

Dat ga ik eens proberen met mijn vz pony..
Die loopt ook met opstijgen, maar als hij moe is niet meer.

Verder heb ik niet echt een tip voor de ts. Wat ik zelf heb geprobeerd mislukt allemaal..

Succes verder ermee!

Charloi
Berichten: 31
Geregistreerd: 28-11-05
Woonplaats: West-Brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 14:23

rijd zelf western en heb ook zo'n probleem bij een van mijn paarden ga gewoon eens wat tips van jullie proberen! ooit moet er toch iets gaan werken?

Annefie
Berichten: 188
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Halle(Belgie)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 16:41

hou ons maar op de hoogte....

Ik ga vandaag waarschijnlijk niet oefenen met mijn paardje - deprimerend weer enzo maar morgen ga ik waarschijnlijk wel weer aan de slag!

beukiej

Berichten: 1978
Geregistreerd: 05-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 18:51

Elaine schreef:
Ik had het ook met mijn merrie.

Ik heb gewoon een zonnige dag uitgekozen en ben gaan oefenen.

Erop, eraf, erop, eraf, erop, eraf, enz enz enz

Net zoland totdat mevrouw stilstond.. ze doet het inmiddels niet meer.


Mee eens! werkt het beste, goed belonen als ze stilstaat!

Eejj

Berichten: 3733
Geregistreerd: 18-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 18:55

ik had dit probleem ook !
ik kon er gewoon bijna niet alleen opkomen , zo irritant !
ik heb er toen ook een topic over geplaatst en nu staat ze gewoon stil !
hier het topic ; viewtopic.php?f=8&t=562610&hilit=

NoaFleur

Berichten: 813
Geregistreerd: 21-04-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 19:12

Wendel schreef:
Vergeet echter niet dat jouw eigen gewicht bij het opstappen 3 maal zo zwaar word.


Mag ik vragen wat de wetenschappelijke uitleg hierachter is? Vind het nl nogal vreemd dat je 3x zo zwaar zou worden door gewoon op te stappen.