Uit de hand voeren beter achterwege laten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Speedster

Berichten: 3544
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Valkenburg

Uit de hand voeren beter achterwege laten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 13:23

Mijn paard staat als je komt aanlopen eigenlijk altijd met zijn oren plat, komt dan best sjaggie over. Ik heb het idee dat dit eten eisen is, hij is enorm gericht op voer. Hij zal niet bijten of zo, maar wel met zijn neus tegen je aan duwen. Als ik hem dan uit de stal gehaald heb doet hij weer normaal. Hij is ook heel ongeduldig als er voer in het spel is. Heeft het zin om hem niets meer uit de hand te voeren, of zou dit gedrag er te diep in zitten? Hij weet immers dat er bij mij iets te halen valt, ongeacht of dit uit zijn bak of uit de hand is.

_Nann_

Berichten: 4469
Geregistreerd: 08-10-04
Woonplaats: Rotterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 13:30

hoe oud is je paard??
heeft hij dit altijd al gedaan?
je kan het natuurlijk altijd proberen,
als ik aankom bij gips en oris dna gaan ze tegen de deur staan schoppen enzo.. en dna negeer ik het gewoon, loop eerst naar de ene dan naar de ander, alleen eff begroeten en dna ga ik verder met waar ik mee bezig ben, ik geef ze niets lekkers ofzo, als ze doorgaa met trappen tegen die deur of boos kijken, zeg ik alleen Heé of iets anders waardoor ze er dus direct mee ophouden, en daarna negeer ik ze weer...
als jij op het moment dt je paard zo dominant om eten staat te bedelen hem zijn zin gaat geevn, zal hij dat blijven doen... hij moet weten dat ie het niet kan afdwingen, en dat hij gewoon te wachten heeft totdat jij het tjd vind dat hij iets lekkers krijgt.

tjah ik heb nooit echt paarden gehad die super saggie doen om eten... die van mij doen alleen heel inhalig, maar niet echt kwaad ofzo, gewoon gezonde eetlust noem ik het haha

Yentl_

Berichten: 1874
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Piershil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 13:32

ik heb ehoord bij ons op stal, dat je je paard beter kan voeren via de grond dan uit je hand, dit hebben ze ook gedaan bij een probleempony bij ons op stal en die is ook al een stukje minder trapperig en bijterig met voeren!
dus ik zou zeggen probeer het is een paar weekejs aan ofzo..
suuces

Speedster

Berichten: 3544
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Valkenburg

Re: Uit de hand voeren beter achterwege laten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 13:43

Hij is 5 en volgens mij heeft hij dit altijd al gedaan. Hij trapt er niet bij, kijkt alleen boos. Als je van de stal wegloopt gaan zijn oortjes weer naar voren, maar zodra je dichterbij komt heeft hij zoiets van "Laat komen die hap!". Ik zal hem toch zijn hooi moeten geven, dus elke keer dat hij zo doet op het moment dat ik het in zijn stal gooi heeft hij voor zijn gevoel gewonnen. Zou het niet meer uit de hand voeren dan überhaupt wel iets uitmaken?

Yentl_

Berichten: 1874
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Piershil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 13:59

ik zal het gewoon negeren en alles maar dan ook alles, zelfs snoepjes via de grond laten eten.

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Re: Uit de hand voeren beter achterwege laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 14:00

Klinkt als mijn paard.

Vreselijk ongeduldig als het om eten gaat. De mijne kijkt ook een beetje shaggie als je komt aangewandeld hij is ook instaat om je zakken leeg te roven.

Helaas bij mij niks meer aan te doen alles geprobeerd volgens mij is hij bij zijn vorige eigenaar stikverwend geweest en bovendien zal zijn leeftijd om en nabij de 20 liggen.

Ik geef hem eigenlijk nooit eten uit de hand maar altijd in zijn bak, om het een beetje binnen de perken te houden niet dat hij slaat of bijt maar ik vind het zelf vrij irritant als een paard je zakken leeg vreet.

Maar hij is wel lief hoor.

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 22:02

Ik denk dat het in zoverre niet zoveel met uit de hand voeren te maken heeft.
Bijten heeft met het uit de hand voeren te maken.
Een merrie bij ons op stal is precies het zelfde zoals jij de jouwe beschrijft. Maar deze merrie word in augustus 13!
Zij is als jong paard ontzettend verwent! Heeft haar 1e 2 levensjaren op een weiland gestaan waar veel wandelaars langskwamen.
Ze kreeg daar van bijna iedereen wel aandacht + eten.
Dat is haar dus in haar 1e 2 levensjaren aangeleerd.
Nu is dat nog steeds zo, als je langskomt heeft ze haar oren in haar nek. Haar is aangeleerd: Er komen mensen langs eten.
Dit gedrag is in der loop der jaren wel wat verminderd (ze stampt nou niet meer van nijd dat ze niks krijgt tegen de staldeur).
Maar het is dus ipc aangeleerd gedrag.
Misschien dat jou paard vroeger ook altijd wat lekkers kreeg als er iemand naar hem toe ging.

Speedster

Berichten: 3544
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Valkenburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 09:47

Als dat zo is, dan zullen we gewoon moeten zien of we het hem ook weer afgeleerd krijgen, of gedeeltelijk. Ik ga het gewoon eens proberen, kijken waar we uitkomen.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78526
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Uit de hand voeren beter achterwege laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 08:26

Bij mij krijgt geen enkel paard iets uit de hand, en ze krijgen sowieso niks lekkers tussendoor. Ze krijgen meermalen per dag eten en daar moeten ze het mee doen. Ik doe dit bewust zo om geen bijtgedrag te krijgen (vooral ook omdat we nogal veel hengsten opfokken).
Ik zou de tussendoortjes achterwege laten, zorg ook dat je nooit meer iets in je zakken hebt zitten en dat de geur van lekkers uit de kleding is. Verder op gezette tijden voeren. Belonen alleen met een klopje, een aai, een vriendelijk woord, en niet met eten! Schooien en echt hapgedrag afstraffen. Na een tijdje zal je paard echt wel weten wanneer het voertijd is en verder geen voedernijd meer tonen als tijdens het voeren. Hoe je dat eruit kunt krijgen, daar weten anderen misschien betere methodes voor, ik heb geen ervaring met paarden met voedernijd.

Speedster

Berichten: 3544
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Valkenburg

Re: Uit de hand voeren beter achterwege laten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 10:24

Hij leert gelukkig heel snel. Ik merk nu na die korte tijd dat hij buiten de stal al wat aan het veranderen is. Hij is nl. nooit een knuffelpaard geweest, na een paar tellen ging altijd meteen zijn hoofd omhoog, onrustig, zoeken. Nou heb ik gisteren voor het eerst eens 5 minuten over zijn neus staan kriebelen en hij ontspande zich, zocht niet naar eten, maar liet gewoon zijn neus op mijn hand leunen en genoot ervan. En ik anders !

MiVita

Berichten: 189
Geregistreerd: 17-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 18:01

Ik denk ook dat het eerder aangeleerd gedrag is. Mijn paardje stond bij zijn vorige eigenaars zijn hele leven al in de wei en eigenlijk gingen ze er enkel naar toe om eten te geven, gewoon over het hek. Ik zie bij hem nu exact hetzelfde gedrag. Dit is al veel verbeterd doordat hij weet dat hij nu niks meer krijgt tot na het werk. Hij doet nu heel hard zijn best omdat hij weet dat hij na het werk beloond wordt met voer

babychicah
Berichten: 33
Geregistreerd: 25-09-06
Woonplaats: Almere

Re: Uit de hand voeren beter achterwege laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 07:49

zet je hem eigenlijk wel eens buiten? wij hebben een paard op stal die doet ook zo omdat hij bijna nooit buiten komt.

Speedster

Berichten: 3544
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Valkenburg

Re: Uit de hand voeren beter achterwege laten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 09:09

Ja hoor, hij staat alleen 's nachts binnen.

Dealer

Berichten: 735
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Uit de hand voeren beter achterwege laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 09:48

Zeker als eigenaar moet je een paard niet iets uit de hand geven.
Een rangorde-hogere (jij dus in dit geval) zal een rangorde-lagere het voer wijzen, nooit zelf geven (=afstaan).

Nu zullen er paarden zijn waarbij dat niet veel uitmaakt maar zeker als je de rangorde moet bevestigen moet je op dit soort kleinigheden letten.

Toad

Berichten: 4236
Geregistreerd: 01-08-05
Woonplaats: Nijkerk

Re: Uit de hand voeren beter achterwege laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 09:52

Mijn hengst is zojuist gecastreerd en hapt helemaal niet. Dit verandert meteen als ik hem uit de hand voer. Doe ik dit een paar keer, dan gaat hij ontzettend happen. Hou ik ermee op, issie het binnen een dag alweer afgeleerd.

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: Uit de hand voeren beter achterwege laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 09:52

Mijn paard krijgt ook nooit iets uit de hand, eerst omdat hij nog hengst was en dit ben ik nu blijven volhouden. Ondanks dat heeft hij ook periodes waarin hij echt loopt te schooien, met zijn neus duwen etc. Ik probeer dat maar gewoon te negeren en doe alsof er niks aan de hand is. Na een tijdje houdt hij er mee op, en die tijdjes worden steeds korter. Ik denk dat dat bij jouw paard ook wel zal lukken.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78526
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Uit de hand voeren beter achterwege laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 10:28

Oud topic....

Jacimatho

Berichten: 9606
Geregistreerd: 20-10-04

Re: Uit de hand voeren beter achterwege laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 10:34

Speedster: je bent nu een paar maanden verder. Hoe staat het nu met het gedrag van je paard? Is het je gelukt om het af te leren?

Speedster

Berichten: 3544
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Valkenburg

Re: Uit de hand voeren beter achterwege laten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 10:52

Ik ben nu al een tijdje bezig met grondwerk en in combinatie met het niet meer uit de hand voeren merk ik duidelijk verschil. Hij kijkt wel vaak nog alsof hij wil zeggen "wat moet ik ervan vinden dat jij hier zo dichtbij komt staan?", maar op een veel minder intimiderende manier. Schooien bij mij probeert hij niet eens meer. Extraatjes krijgt hij uit zijn bak en dat weet hij.

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Uit de hand voeren beter achterwege laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 12:13

Ik voer nooit uit de hand, mede omdat ik hengsten heb maar ik heb dus gewoon altijd rust en nooit van die gekke dingen of boze blikken. als ik VD doe ook komt de beloning op de grond, ze weten dat precies en komen dus ook nooit bedelen, als blijft het moeilijk voor ze om me niet achterna te lopen als ik met een zak brood door de bak loop, hihi, maar kan gewoon rutig lopen zonder lastig gevallen te worden omdat ze weten dat als ze wat krijgen dat op de grond terecht komt en niet uit mn handen. Werkt erg prettig.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Uit de hand voeren beter achterwege laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:56

Ik denk dat er ook een flinke portie dominantie bij komt kijken, en dat het niet alleen voernijd is. Ik zou grondwerk met hem gaan doen om de verhoudingen recht te zetten, en kijken of het na verloop van tijd nog zo is.

*Edit: lees net dat je al grondwerk aan het doen bent Haha!
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 26-09-06 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Berichten: 76197
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Uit de hand voeren beter achterwege laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 14:01

Hoewel dit een ouder topic is, is het leuk om de update te horen van de TS en te lezen dat haar aanpak effect heeft Lachen

Ik laat het topic dus open Lachen.

Speedster

Berichten: 3544
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Valkenburg

Re: Uit de hand voeren beter achterwege laten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 14:47

Wat trouwens ook geholpen heeft, is om regelmatig de stal in en uit te lopen zonder dat ik voor hem kom. Bijvoorbeeld om de drinkbak schoon te maken of wat keutels weg te scheppen. En dan straal negeren. Het is nu veel gewoner voor hem geworden dat hij zijn eigen gang kan blijven gaan ookal ben ik in de buurt.

sabby

Berichten: 1029
Geregistreerd: 28-09-06

Re: Uit de hand voeren beter achterwege laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 01:47

ookal is het een 'oud' topic..wel interessant!
Ik heb/had (daar ben ik nog niet over uit) dat ook met mijn pony. Ze is 14 maanden ongeveer en staat 24/7 op de wei..maar wel een waar inderdaad het halve dorp komt voeren (grrr)..
Ik geef haar ook beloningen uit de hand..en voer > heb daar geen goede gelegenheid om uit een voerbak te laten eten..de keren dat ik dit probeerde werd ik steeds met emmer en al ondersteboven gelopen!
Twee pony's die allebei NU eten willen..twee emmer..pff!
Dominantie prbleem dus..ik ben inderdaad aan t stoppen met uit de hand iets geven en eerst eens aan de dominantie te werken Bloos . wel interessant topic dus voor mij! dalijk heb ik zelf een pony gecreert die op mn zakken af vliegt of begint te bijten..en das dan mn eigen schuld! was niet zo verstandig dus Bloos

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: Uit de hand voeren beter achterwege laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 08:38

Ik heb ook geen voerbak in de wei, maar ik voer gewoon vanaf de grond. Emmers zijn inderdaad niks, die gaan alleen maar kapot. Ik voer geen krachtvoer meer bij in de wei, dus als ze iets krijgen is het hooi of een appeltje ofzo. Dat kunnen ze net zo goed van de grond eten. Van de zomer heeft die van mij ook iets krachtvoer gehad, en dat gooide ik ook altijd gewoon op de grond, op een stukje waar niet teveel zand was. Geen probleem en geen gezeur met emmers.