Trailer wel op willen, maar dan paniek!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Trailer wel op willen, maar dan paniek!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 16:29

Dit gaat niet om mijn paard, maar om die van een stalgenootje.

Een tijdje terug kwamen ze terug met de trailer, en de pony was helemaal overstuur. Ze had haar benen beschadigd, waardoor ze enkele weken moesten stappen.
Omdat ze verwachten dat ze bang zou zijn op de trailer hebben ze daarna een keer de pony in de trailer gezet, en er weer uitgehaald.
Gister waren ze van plan om weg te gaan met de trailer. Pony liep er zo in, alles was goed. Ze reden 1 meter weg en pony was helemaal over de rooie. Hij liet zich vallen en stampte behoorlijk. Pony uitgeladen en op stal gezet. Transportbeschermers had ie half afgeschopt, en weer een been open gehaald.

Het was echt te gevaarlijk om deze pony in de trailer te laten staan. Heeft iemand tips om binnenkort te oefenen? Nu heeft ie gestaan in een 2 paardstrailer met tussenschot.

Navanja

Berichten: 1377
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: Koedijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 20:23

als ie zich laat vallen moet je misschien een anderhalfpaards trailer gebruiken of in de 2 paards het schot opzij schuiven(alsdit veilig genoeg is) want dan heeft een paard meer balans.
probeer ook eens om hem er wat langer te laten staan zonder dat je gaat rijden.. dan kan je zien of het echt komt van het rijden. en anders heel veel oefenen... de trailer leuk maken dus elke keer een meter verder rijden en bij hem in de trailer gaan staan bij voorbeeld en hem gerust stellen en belonen als hij rustig is met voer. als het echt neit overgaat en gevaarlijk een professional erbij halen (www.twomoons.nl ) ik hoop dat je er wat aan hebt heel veel succes met je paardje

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 21:15

Bedankt voor je reactie, gelukkig gaat het niet om mijn paardje, maar die van een stalgenoot. Dit lijkt me inderdaad een goede oplossing, maar de pony wordt volgens mij te gevaarlijk om erbij te blijven. Ik denk dat ze er wel overheen komen met veel oefenen.

cissy

Berichten: 19843
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 09:44

let ook op dat de transportbeschermers goed passen en niet afzakken!
als ze nl opzij stappen om balans te houden dan kan het zijn dat ze op de rand van de (vaak te lange) beschermers stappen en dan dus dat been niet kunnen optillen en dan krijg je paniek.
Schot opzij zetten met een anderhalfpaardsstang en dan opnieuw proberen is een goede optie.

En vergeet vooral niet om te rijden als een oude bejaarde! (sorry voor de vergelijking )
Het rijden is ook vaak een oorzaak van paniek, realiseer je dat een paard in feite op een rijdend plankje staat en niet kan zien of beredeneren waar de trailer heengaat, dat weet alleen de chauffeur en het paard is dus overgeleverd aan de rijstijl van die chauffeur!

Cobijtje
Berichten: 46
Geregistreerd: 15-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 11:17

misschien kun je het ook eens proberen met een andere pony ernaast. Natuurlijk is dit maar een tijdelijke oplossing(als het werkt) Je kan niet altijd met een andere pony gaan slepen. Maar misschien wint hij er weer wat vertrouwen mee.
Succes dr mee in ieder geval

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 15:01

Kan inderdaad kloppen dat ze niet als een ouwe bejaarde hebben gereden (zo rij ik zelf wel met een trailer achter de auto (H) ), daar ben ik niet bijgeweest. Maar als dat het probleem zou zijn zou de pony denk ik ook niet de trailer oplopen.
Ik heb het er gister nog even over gehad, de pony schijnt te beginnen als de deurtjes allemaal dichtgaan. De eigenaresse dacht zelf ook aan om er een pony bij te zetten, maar ze is bang dat als haar pony raar doet, de andere pony bezeert.

Ze willen nog eventjes wachten tot de benen van het paardje wat beter zijn, en dan oefenen.

Bedankt voor de reacties

Oydis
Berichten: 262
Geregistreerd: 09-12-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Trailer wel op willen, maar dan paniek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 15:04

Je kan ook eens proberen om het paard zijn eten op de trailer te geven, zodat hij het ziet als een veilige omgeving. En als hij klaar is er weer uithalen. En dan natuurlijk wel zorgen als hij op pad gaat dat er wat hooi oid inhangt.
Wel natuurlijk even de trailer aankoppelen aan de auto
Bij die van ons heeft dat geholpen!!

cissy

Berichten: 19843
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Trailer wel op willen, maar dan paniek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 09:38

Citaat:
Maar als dat het probleem zou zijn zou de pony denk ik ook niet de trailer oplopen.

dat is helaas niet zo, ze beginnen langzaam aan steeds meer hekel aan de trailer te krijgen en dan komt het punt dat ze er echt niet meer op willen. De 1e tekenen zijn er al.... Het ene paard kan meer hebben dan de andere. Helaas ben je in deze niet afhankelijk van jouw interpretatie maar van die van de pony in kwestie.

Zaak is nu te zorgen dat het niet erger wordt! Die pony geeft nu al heel duidelijk aan dat er angst is. Probeer eerst het vertrouwen in de trailer te herstellen voordat je weer gaat rijden en zorg dat je de eerstvolgende keer als je weer op pad gaat echt rijdt als een oude bejaarde! Pas weer gaan rijden als de pony (zonder angst te hebben als de deurtjes dicht gaan) relaxed op de trailer blijft staan!!
Waar wonen die mensen? Ik kan ze wel een keer komen helpen als ze dat willen, ik heb al meerdere paarden over hun trailerangst heen geholpen op de manier van Parelli.

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 10:50

Ze wonen ook in Helmond. Ze gaan heel rustig aan oefenen. Dankjewel voor de tips! En bedankt voor je aanbod!

cissy

Berichten: 19843
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 12:01

succes! je weet me te vinden

gina2003

Berichten: 2027
Geregistreerd: 15-11-04
Woonplaats: almere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 12:56

Ik heb hetzelfde probleem met mijn haflinger gehad.
Die sprong constand over de voorbalk heen, en heeft zo een gat in haar hoofd gehad.
Ik heb nu een shetlandertje erbij gekocht , maar was ook bang om haar in de trailer te doen.
Ze vind erop gaan totaal niet eng, maar als alles dichtgaat, raakt ze helemaal in paniek.

We gingen van stal verhuizen, toen had ik mijn shetje al.
De eigenaresse van stal heeft mij toen geholpen, die heeft een trailer, en daar zijn ze samen opgegaan, allebei los, dit ging heel goed, ze heeft nergens last van gehad!
Dus een ander paard kan uitkomst bieden!

Knavia
Berichten: 1338
Geregistreerd: 03-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 16:43

Soms gaat het juist beter zónder transportbeschermers. Want je gaf al aan dat deze zo in paniek raakt dat ie ze eraf werkt, blijkbaar zitten ze dan zo wie zo niet goed genoeg.
Ze zouden de pony een weekje of wat steeds het krachtvoer op de trailer kunnen geven en de pony vervolgens nog een uurtje erop laten zonder te rijden. verder reizen sommige dieren beter op een veewagen, waar ze dwars op de rijrichting kunnen staan.