Vind mijn paard me nou aardig of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Martine_

Berichten: 1648
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Loo

Vind mijn paard me nou aardig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 21:43

(Titel is wel érg penny )

Maar ik bedoel het wel.

Ik heb mijn paard Flash nu anderhalf jaar. Hij staat overdag altijd in de paddock. Als ik aankom loopt ie altijd weg! nouja.. altijd, meestal. Niet echt met z'n oren in z'n nek, maar gewoon "sikkeneurig". Dan ga ik bij het hek staan en roep ik (lief ) "Kom Flash!!" komt ie niet. Als ik dan naar hem toe loop, loopt ie niet weg ofzo. Dan kan ik makkelijk het halster omdoen en hij loopt makkelijk mee.

Als ik dan eenmaal in de bak ben en ik doet het halster af, volgt ie me aan mijn schouder . Gewoon vreselijk lief

Dus ik snap 'm niet (beetje schizofreen ofzo..)
Hij vindt poetsen en zadelen enzo ook niet echt superleuk, maar rijden dan weer wel. En afzadelen ook .

Dus ik weet het niet. Soms is er echt "een band" en dan weer helemaal niet.

Tips? ervaringen?

_Fleur

Berichten: 2078
Geregistreerd: 29-10-04
Woonplaats: ridderkerk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 23:57

tja moeilijk fleur vind poetsen en opzadelen ook echt niet ;leuk maar rijden vind ze wel leuk.
dat je paard niet naar je toe kom als die in de bak staat is misschien wel omdat hij er niet uit wilt

Zofy

Berichten: 766
Geregistreerd: 11-03-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 11:00

Hij vindt je vast wel aardig
Misschien heeft je paard gewoon niet altijd even veel zin om aan het werk te gaan, staat ie net zo lekker buiten te tukken.
Maar ik denk niet dat er echt een achterliggende gedachte bij is. Bij mij komt me pony altijd meteen aanlopen en overal waar ik ga in de paddock is zij ook. Bij ons paard is het jusit neit zo, die blijft vaak nog even staan (of moet eerst nog weer uitgebreid plassen o:) ).

venusjah

Berichten: 701
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: Beveren,Oost-Vlaanderen, Belgie!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 11:35

Denk ook wel dat je paard je aardig vind hoor Waarschijnlijk heeft hij gewoon niet altijd zin om uit de paddock te gaan. Als je wilt dat hij komt als je hem roept, dan moet je dat is oefenen aan de longe door hem op een cirkel te zetten. Dan roep je hem en trek je zacht aan het touw zodat hij naar binnen komt en dan belonen, zo heb ik het die van mij ook geleerd. Veel succes!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 11:38

Het is geen kwestie van aardig vinden of niet, je paard zal jouw waarschijnlijk in combinatie brengen met werken, en niet met leuke dingen.
Het langzaam weglopen is een teken van dominantie, hij ziet je op dat moment niet als leider, niet als baas. Door middel van grondwerk kun je je leiderschappositie duidelijk maken. Desnoods combineer je het uit de paddock halen met leuke dingen, zoals voer. Niet dat je hem moet lokken met eten, maar als hij weet dat er wat in zijn voerbak ligt als je aan komt lopen, zal hij na verloop van tijd graag met je mee gaan.

Ludora

Berichten: 5168
Geregistreerd: 15-07-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 11:40

Mss ziet hij het wel als een spelletje dat weg lopen..... Of wil ie alleen maar aangeven dat ie nog niet naar binnen wil.....

Niet ieder paard uit zijn 'klick' of liefde voor de baas door als een idioot te staan hinikken of aan komen rennen.

_Martine_

Berichten: 1648
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Loo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 16:01

haha oke

Cassidy: Dat denk ik ook. Als ik 'm eenmaal heb, dan heeft ie ook wel weer respect. Er zeiden inderdaad wel meer mensen dat ik het met eten moet combineren, maar daar ben ik nooit zo voor.
Toch maar eens proberen dan

Hannanas
Berichten: 13028
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 16:04

Lijk me ook geen leuk idee dat eten, dan komt ie alleen naar je toe om te eten. Terwijl jij zo graag wilt dat hij om jou naar je toe komt.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 16:13


Bianca6
Berichten: 1319
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Eerst Eindhoven nu KESSENICH BELGIE!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 16:17

Cassidy schreef:
Het is geen kwestie van aardig vinden of niet, je paard zal jouw waarschijnlijk in combinatie brengen met werken, en niet met leuke dingen.
Het langzaam weglopen is een teken van dominantie, hij ziet je op dat moment niet als leider, niet als baas. Door middel van grondwerk kun je je leiderschappositie duidelijk maken. Desnoods combineer je het uit de paddock halen met leuke dingen, zoals voer. Niet dat je hem moet lokken met eten, maar als hij weet dat er wat in zijn voerbak ligt als je aan komt lopen, zal hij na verloop van tijd graag met je mee gaan.

Mijn paardje joeg me zelfs uit de wei vroeger. Na een aantal Monty Roberts oefeningen kwam ze mooi voortaan naar me toe!
Je moet een paard trouwens altijd van de zijkant benaderen. Van voren betekend.. "aanvallen!!! (niet je paard maar dat jij dat gaat doen" en loop ook idd nooit achter je paard aan want dan is hij idd de baas.

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 18:04

Cassidy schreef:
Het is geen kwestie van aardig vinden of niet, je paard zal jouw waarschijnlijk in combinatie brengen met werken, en niet met leuke dingen.
Het langzaam weglopen is een teken van dominantie, hij ziet je op dat moment niet als leider, niet als baas. Door middel van grondwerk kun je je leiderschappositie duidelijk maken. Desnoods combineer je het uit de paddock halen met leuke dingen, zoals voer. Niet dat je hem moet lokken met eten, maar als hij weet dat er wat in zijn voerbak ligt als je aan komt lopen, zal hij na verloop van tijd graag met je mee gaan.


Mooi uitgelegd

_Martine_

Berichten: 1648
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Loo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 21:38

Cassidy schreef:
Niet uit de hand voeren, of als je dat wel doet, volg de tips in dit boek:

http://www.cremebrulee.be/inge/welkom.h ... tml~midden

Maar het is meestal al voldoende als jij hem binnenhaalt en er liggen appels in de voerbak.


Okee, bedankt! (dat is nou echt nuttige informatie )

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 23:46

atreyuevita schreef:
en loop ook idd nooit achter je paard aan want dan is hij idd de baas.


Niet helemaal waar. Je moet weten waar je loopt. Schuin achter hem is idd de positie van het veulen (dus onderdanig). Recht achter hem is de positie van de leidende hengst (drijvende positie).

Bianca6
Berichten: 1319
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Eerst Eindhoven nu KESSENICH BELGIE!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 09:51

Cassidy schreef:
atreyuevita schreef:
en loop ook idd nooit achter je paard aan want dan is hij idd de baas.


Niet helemaal waar. Je moet weten waar je loopt. Schuin achter hem is idd de positie van het veulen (dus onderdanig). Recht achter hem is de positie van de leidende hengst (drijvende positie).

Ja klopt!!

Ze lopen dan dus wel weg

Whiz

Berichten: 5131
Geregistreerd: 04-04-06
Woonplaats: Steenwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 15:34

Wat ik nog wel eens deed.... was inderdaad de wij inlopen maar net doen of ik met andere dingen bezig ben en me totaal niet bezig hou met haar. Zoals.. bijvoorbeeld de bedrading checken. Zodra ze doorhad dat ik geen intresse voor haar had kwam ze gelijk nieuwsgierig achter me staan kijken wat ik deed.

Het is inderdaad hoogstwaarschijnlijk zo dat ze ergens geen zin in heeft. En als ze jou ziet dan weet ze dat ze dat moet gaan doen. Bij mij werkt het niet zo ... want ik heb de paarden bij huis staan en voer ze zelf.. Als ze mij horen.. dan komen ze altijd aangegalopeerd. Maar goed ik wordt dan waarschijnlijk geaccocieerd met voer.. en tjah.. dan weet je het wel.

Kimbers

Berichten: 5105
Geregistreerd: 04-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 16:04

Waarschijnlijk ziet hij jou gewoon als teken van oo nee he ik moet weer aan het werk. Misschien dat je een keer iets leuks met hem kunt gan doen behalve rijden? Misschien een keer uitgebreidt poetsen, wandelen, lekker eten geven, vrijspringen. Ver zin maar wat! Misschien dat hij dan meer iets heeft van ze komte raan wat zullen we nu weer gaan doen? Afwisseling is altijd goed!

_Martine_

Berichten: 1648
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Loo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 17:47

mistery schreef:
Waarschijnlijk ziet hij jou gewoon als teken van oo nee he ik moet weer aan het werk. Misschien dat je een keer iets leuks met hem kunt gan doen behalve rijden? Misschien een keer uitgebreidt poetsen, wandelen, lekker eten geven, vrijspringen. Ver zin maar wat! Misschien dat hij dan meer iets heeft van ze komte raan wat zullen we nu weer gaan doen? Afwisseling is altijd goed!


Bedankt voor je reactie, maar dat is het probleem echt niet! Zowiezo vindt ie uitgebreid poetsen helemaal niks (dat moet nu natuurlijk wel, vanwege rui) En ik wissel genoeg af. Het is iedere dag anders. Misschien moet ik hem inderdaad wat vaker laten vrij springen.

_Martine_

Berichten: 1648
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Loo

Re: Vind mijn paard me nou aardig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 17:48

Hij deed het trouwens bij zijn oude eigenaresse ook al. (ik heb het even nagevraagd) Misschien is het wel zoals hij is..

sammie_44
Berichten: 2376
Geregistreerd: 19-08-05
Woonplaats: Eelde, Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 20:46

Haha.. klinkt inderdaad echt penny . Och.. een paard vind een mens niet 'aardig', een paard moet gewoon respect hebben voor je, waardoor hij ook aanhankelijker wordt enz. Dit ligt trouwens ook in het karakter of een paard aanhankelijk is of niet. Als een paard braaf is, heeft ie gewoon respect voor je, en denkt ie heus niet; wat een aardig mens

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 07:39

Ik zou niet altijd eten in de bak doen als je hem binnen haalt.
Die van mij krijgt wel vaak eten als hij naar binnen gaat. Dat is nu eenmaal zo geregeld op de pensionstal, paarden gaan om 5 uur naar binnen en krijgen dan meteen eten.
Gevolg dat ze alleen nog maar naar binnen willen en de hele middag bij het hek staan te zeuren.

sammie_44: Als mijn paard mij niet aardig zou vinden zou hij mij ook niet zien als leider. Dan is aardig wel iets anders dan bij mensen, maar leiderschap kan je niet afdwingen, dat moet je verdienen door goed met je paard om te gaan.

sammie_44
Berichten: 2376
Geregistreerd: 19-08-05
Woonplaats: Eelde, Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 13:55

Ja, dat begrijp ik, maar paarden denken echt niet van: goh wat een aardig mens. Of wel?

Barroco

Berichten: 2727
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Alkmaar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 14:03

Volgens mij vind ie je gewoon aardig hoor
heel veel paarden lopen weg als ze in een wei enz. los staan.
ik heb geen nuttige tips helaas.

leannetje

Berichten: 627
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: sint oedenrode

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 22:45

hmm.. denk ook niet dat een paard denkt: goh haar vind ik aardig.. maar meer of dat hij respect voor je heeft. en het is wel zo dat wanneer hij aan eten denkt wanneer hij jou ziet wel eerder zal komen. Maar zolang hij niet van je weg rent denk ik niet dat hij je "onaardig'" vindt..

taffy

Berichten: 1071
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Bollenstreek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 13:45

QtieLady schreef:
tja moeilijk fleur vind poetsen en opzadelen ook echt niet ;leuk maar rijden vind ze wel leuk.
dat je paard niet naar je toe kom als die in de bak staat is misschien wel omdat hij er niet uit wilt


Mijn pony vond borstelen voorheen ook niet prettig
bleek dat ze een spierprobleem had
ik mocht haar ook niet aan dr buik ect.zitten een typisch spierprobleem dus

nu kan ze er weer gewoon van genieten als ik haar sta te borstelen
zodra ze het weer als onprettig gaat ervaren weet ik dus dat het een oorzaak heeft en word ze weer behandeld

sammie_44
Berichten: 2376
Geregistreerd: 19-08-05
Woonplaats: Eelde, Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 14:52

dat aan de buik borstelen vinden veel paarden onprettig ze zijn daar namelijk erg gevoelig.