pony valt aan ervaringen/tips

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
loveBonxoxo
Berichten: 3
Geregistreerd: 03-04-24

pony valt aan ervaringen/tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-24 23:03

hoi allemaal,
ik heb jullie hulp nodig ! ik ga eerst maar even me verhaal doen: sinds oktober’23 heb ik mijn eigen pony. verder niet klinisch gekeurd etc. eerst ging het goed totdat ze begon te bijten. na veel grond werk opgelost. toen kwam er uit dat ze spat had, links achter….

voor de spat heeft ze nu het infuus van tilden gehad en dat lijkt heel erg te helpen. ze rent en speelt weer lekker in de wei. omdat ze dat infuus gehad heeft moest ze 4 weken op rust, we hebben haar wel op de wei gezet maar voor de rest niet echt wat mee gedaan. buiten poetsen dan. ze mocht niet in de bak, aangezien de ondergrond vaak nat was en daardoor niet goed vlak.

ik was vandaag met haar aan het grondwerken, en ze had veel energie. maar door dat infuus mag ik haar niet laten rennen dus ging ze het anders uiten. ze sprong telkens uit dezelfde hoek. na wat doorzetten ging ze er braaf langs, dus ik dacht goed afgesloten: op naar stal. dus we liepen de bak uit, en toen begon ze ineens te steigeren. ik schrok hiervan, omdat ik het niet verwacht had. daarna had ik haar gekalmeerd en toen gingen we naar stal lopen. tijdens het lopen was ze erg fel en wou ze snel naar stal. maar geen gesteiger meer, alleen voorwaarts. ik weet niet goed hoe ik hier mee om moet gaan, mocht het vaker gebeuren.

heeft iemand hier ervaring in / of tips voor? het zou me heel erg helpen, ik zou niet weten wat ik er mee aan moet….
Laatst bijgewerkt door loveBonxoxo op 03-04-24 23:25, in het totaal 1 keer bewerkt

MirandaMalik

Berichten: 9892
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 23:17

Eigenlijk kan ik uit je verhaal niet helemaal duidelijk krijgen wat er gebeurde, toen je samen met haar de bak uit liep ging ze steigeren?
Of was ze los en ging jij alleen de bak uit?
En stond je met je rug naar haar toe?

Wat ik er nu uit opmaak is dat ze een beetje veel energie had en daarom zo reageerde. Ook dat ze zo overdreven reageerde op de kip past bij dat verhaal.
Hoe heb je zelf gereageerd?

loveBonxoxo
Berichten: 3
Geregistreerd: 03-04-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-24 23:31

@mirandamalik

ik heb het aangepast, hopelijk is het nu wat beter te begrijpen. ik denk dat het komt uit energie, aangezien ze dus al heftiger op die kip reageerde en al ruim 4 weken niet heeft gewerkt. we liepen samen de bak uit. bonnie liep met haar hoofd bij mijn schouder. toen voelde ik dat ze sterk werd, dus ging ik kijken, en toen steigerde ze ineens. ik schrok, dus ik stapte aan de kant. ik heb haar toen gekalmeerd, omdat ze niet stopte. ik wist voor de rest niet wat ik moest doen dus ben maar doorgelopen naar stal.

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Re: pony valt aan ervaringen/tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 23:45

Ik zou iemand zoeken die je les kan geven in grondwerk en het netjes meelopen, omdat je aangeeft er onzeker over te zijn. Dan kan het zeker helpen als iemand tips heeft en meekijkt. Als je dat op tijd doet voorkom je dat het een patroon wordt en je het niet meer doorbroken krijgt. In welke regio zit je?

loveBonxoxo
Berichten: 3
Geregistreerd: 03-04-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-24 23:52

@J_emma

bedankt voor de tip, ik ga er naar kijken! ze staat gestald in Hierden. vlakbij Harderwijk.

Tilmar

Berichten: 3316
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 06:24

Klinkt inderdaad als teveel energie. Mijn paard is geopereerd en moest 2 weken boxrust en daarna weken stappen. Die sprong ook boven mijn hoofd uit.

Heel duidelijk zijn en leiding geven! Dus een lesje grondwerk lijkt mij ook een goed idee.

Overigens was het probleem bij mijn paard over toen ze weer mocht bewegen.

pluisje88

Berichten: 8080
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: pony valt aan ervaringen/tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 07:18

Als ze zo hoog in de energie zitten dan zijn dingen die concentratie vragen al snel te veel en te moeilijk. Misschien moet je dit gewoon nog even uitstellen tot ze alles weer mag. Soms is niks doen beter dan iets half mogen doen. Kijk anders of je samen met haar aan het werk kunt met een snuffelmat. Hersenwerk kan ze mentaal moe maken ondanks dat ze fysiek niks mogen. Les is overigens altijd een goed idee.

Kinke

Berichten: 20538
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: pony valt aan ervaringen/tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 07:49

volgens het profiel is TS 14. Dan lijkt het me wijs om geen tips te geven behalve dat ze iemand moet inschakelen om haar te helpen. Ik zie ook het 'valt aan' stuk niet. Steigeren is niet perse aanvallen.

MirandaMalik

Berichten: 9892
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: pony valt aan ervaringen/tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 14:05

Grondwerkles is altijd goed, zo leer je elkaar beter begrijpen!
Ik denk ook dat het geen aanval was, maar het kan natuurlijk wel gevaarlijk zijn als ze zo heftig reageert.
Mijn paard kan ook wel eens overdreven doen, zelf rustig blijven en duidelijk zijn wat de bedoeling is, is dan erg belangrijk.
Ik laat mijn paard dan even opzij stappen op een rustige manier, zodat hij uit mijn ruimte gaat. Als je zelf rustig blijft en zorgt dat ze niet over je heen loopt door afstand te creëren kalmeren ze wel.