Nieuw paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_chou
Berichten: 74
Geregistreerd: 16-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 20:11

Furst schreef:
Ik las net in een ander topic een merrie die een tumor heeft op de eierstok. Zou dit iets kunnen zijn waar zij last van heeft? Precies hetzelfde gedrag!


wel leuk dat ze er precies op 1 plek echt last van heeft :+

Maar wellicht wel handig dat je een algemene controle bij je paard laat doen? Misschien heeft ze inderdaad ergens last van, maar wat verder geen (directe) connectie heeft bij het rijden.

Kabayo

Berichten: 14007
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 20:12

Hele stomme vraag, maar kan er een dood dier in de haag liggen? Of iets anders?

Zoals ik het lees zou ik niet direct aan iets medisch denken. Wellicht niet zo bomproof als ze zeiden. Of uittesten. Te afgeleid. Zeg het maar
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 02-04-24 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37239
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 20:13

Ik lees vooral negatieve associaties, paard loopt voor je weg. Rijden in de bak gaat niet goed langs de heg. Er zijn wel meer paarden die zo,n heg eng vinden. Wat doet ze op ander terrein? Is het voor haar wel leuk om mee te gaan werken?

Furst
Berichten: 616
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 20:16

_chou schreef:
Furst schreef:
Ik las net in een ander topic een merrie die een tumor heeft op de eierstok. Zou dit iets kunnen zijn waar zij last van heeft? Precies hetzelfde gedrag!


wel leuk dat ze er precies op 1 plek echt last van heeft :+


Ik probeerde alleen maar te helpen :) En was ook niet verwijtend toe, moest er gewoon aan denken :)

_chou
Berichten: 74
Geregistreerd: 16-03-23

Re: Nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 20:19

Snap ik en deze reactie bedoel ik echt niet banketstaaf. Maar het klinkt raar als het inderdaad om een tumor op de eierstok zou gaan, dat de haag dan net het plekje is dat het uit.

Vandaar dat ik wel het advies mee gaf om het paard algemeen te laten onderzoeken.

Nienke1979
Berichten: 23
Geregistreerd: 25-03-24

Re: Nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 20:28

Je hebt haar nu drie maanden schrijf je waarmee je er net aan de slag bent in verband met ziekte
Hier ooit een paard gehad die pas na een jaar zijn draai vond
Zeker als de omgevingen erg verschillen dan verbaasd mij een langere gewenningsperiode niet
Uittesten kan, een niet meer lekker passend zadel door drie maanden stil staan en dus spierverlies

Kortom het kan heel veel zijn

Autumnn

Berichten: 8041
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 20:52

Hoe rij je haar als je weet dat de heg eraan komt? Rij je haar nageeflijk? Zet je haar aan het werk met oefeningen?

Monique1963

Berichten: 8647
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 21:58

Ik heb nieuwe paarden in mijn groepje gehad en het duurde een jaar eer ze gesettled waren en het rijden normaal ging.

Popstra
Berichten: 13766
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 22:12

Paarden moeten wennen aan een ander zijn rijstijl.
Niet elk paard accepteerd maar zomaar alles van iedereen.
De kans dat het grwoon botst tussen jullie of die trainster is groot. Word het getraind op het niveau het paard uberhoupt gewent is?

Lucy0507
Berichten: 12
Geregistreerd: 30-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-24 12:18

Elisa2 schreef:
Ik lees vooral negatieve associaties, paard loopt voor je weg. Rijden in de bak gaat niet goed langs de heg. Er zijn wel meer paarden die zo,n heg eng vinden. Wat doet ze op ander terrein? Is het voor haar wel leuk om mee te gaan werken?


Ik krijg nu de indruk dat ze het niet leuk vindt. Ik denk dat een controle zeker geen kwaad kan. Ook zadelcheck. Verder veel tijd geven. Poetsen vindt ze in elk geval wel fijn. Ze is 1x een klein rondje met degene die me helpt buiten geweest. Langsrijdend verkeer doet haar niets.

Jadero
Berichten: 25
Geregistreerd: 25-09-23

Re: Nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 20:19

Ik denk dat grondwerk en meer vertrouwen in jou zeker kan helpen. Zolang staat ze er nog niet en dan na 3 maanden opeens weer aan het werk kan voor sommige paarden best een ding zijn.
Mits pijn is uitgesloten natuurlijk en het zadel goed past.