gevoelig angstig paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
meredeith
Berichten: 5
Geregistreerd: 01-12-23

gevoelig angstig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-23 21:48

Hi iedereen,

sinds een tijdje rij ik een 5-jarige merrie die heel angstig kan zijn (maar ook wel een knuffelbeestje). Ze staat 24/7 op de wei (behalve als het heel slecht weer is) en laat zich ook niet super makkelijk vangen. Eenmaal ik haar heb kunnen vangen is ze aan de hand totaal niet angstig, soms misschien een beetje kijkerig als er iets nieuws is of als er veel lawaai is. In de poetsplaats staat ze braaf stil, geeft ze makkelijk haar voetjes en mag ik overal aankomen. Behalve als ik haar voorpluk wil borstelen laat ze dit niet toe. Met de hand zonder een voorwerp vast te houden vindt ze aan haar hoofd komen geen probleem maar vanaf ik iets vast heb vindt ze het eng. Het zadel en hoofdstel vindt ze allemaal geen probleem.

Voor het rijden longeer ik altijd even om de frisheid er wat uit te krijgen. Maar ik begin op te merken dat ze liever achter me aanloopt dan toertjes er rond. Als ik haar probeer weg te sturen protesteert ze en blijft ze met haar hoofd dicht bij mij. Als ik dan eenmaal wil opstappen vindt ze het opstapje ook heel eng en wil ze niet blijven stilstaan. Maar als ik wil opstappen zonder opstapje vindt ze het allemaal geen probleem. Ik begin het rijden met 10 minuten stappen, zodat ze wat los kan komen. Wel voel ik dat ze zeer gespannen is en onder me uit wil lopen. Ze schrikt ook zeer snel en vanaf ik iets rechter ga zitten is ze weg. Na ik ingestapt heb begin ik met draven en probeer ik zoveel mogelijk cirkels en voltes te rijden dat ze los komt op beide kanten want ook de linkergalop is nog een probleem bij haar. Ik galopeer momenteel niet veel/lang omdat ik nog wat wil opbouwen en eerst wil dat haar binnenstelling beter wordt. Als ik met haar aan het rijden ben voel ik dat ze heel erg angstig is. Ik probeer haar tegen te houden met mijn zit en stem (waar ze wel goed op reageert). Alleen begint ze na een halve minuut weer te lopen. Ook vanaf ik haar iets te lang tegenhoud met mijn teugels steekt ze haar hoofd omhoog en is ze weg. Als ik uitstap merk ik wel dat ze zich wat kan ontspannen en laag kan lopen met haar hoofd, maar ik wil vooral de angst tijdens het rijden oplossen.

Iemand die hier ervaring mee heeft? Tips zijn altijd welkom :)

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 22:26

Ik mis het stukje fysieke gezondheid? Heeft ze pijn? past het zadel? Is ze naar de tandarts geweest?
Het begint al bij het ''vangen'', ze wilt niet, ze weet wat er gaat komen; het rijden of iig ongemak. Als ik jou zou zijn zou ik het rijden helemaal achterwegen laten, zolang ze geen zin heeft in het werken met jou word het een gevecht en zal ontspanning uitblijven. Neem stappen terug, ga grondwerk les volgen, leer elkaar kennen en bouw vertrouwen op. Het is altijd zoeken waar de spanning ligt, kan fysieke pijn zijn of mentaal niet lekker. Als de basis goed is (Dus actief meedenken, mee willen, geen pijn en toch een groot stuk vertrouwen) gaat het rijden vanzelf en zal ze ook minder angstig uit de hoek komen.

Lindsey_99
Berichten: 2489
Geregistreerd: 20-12-14

Re: gevoelig angstig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 23:11

Ze is nog maar 5 jaar en erg groen, heb je ervaring met jonge paarden? Het heeft tijd nodig om elkaar goed te begrijpen. En 'een tijdje' schrijf je. Is dat tijdje lang genoeg om vertrouwen en communicatie opgebouwd te hebben? Ze is blijkbaar braaf genoeg, maar ze voelt zich nog niet helemaal prettig genoeg om naar je toe te komen. Dat is het begin; ze moet zich uitgenodigd voelen om wat te gaan doen. Niet te veel vragen, maak het prettig, beloon haar als ze het goed doet en bouw rustig op. Opstapje kent ze blijkbaar niet; dat kun je haar leren.

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 07:44

Mijn paard had dit ook en had lichamelijke problemen, dat zou ik eerst na laten kijken.

mika11

Berichten: 11108
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: gevoelig angstig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 08:07

Wordt ze alleen door jou gereden, of ook door bv de eigenaar.
Is ze goed ingereden, wat kende ze al?
Misschien kun je eens een les nemen zodat iemand kan meekijken.

meredeith
Berichten: 5
Geregistreerd: 01-12-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-23 10:23

Anastasia24 schreef:
Ik mis het stukje fysieke gezondheid? Heeft ze pijn? past het zadel? Is ze naar de tandarts geweest?
Het begint al bij het ''vangen'', ze wilt niet, ze weet wat er gaat komen; het rijden of iig ongemak. Als ik jou zou zijn zou ik het rijden helemaal achterwegen laten, zolang ze geen zin heeft in het werken met jou word het een gevecht en zal ontspanning uitblijven. Neem stappen terug, ga grondwerk les volgen, leer elkaar kennen en bouw vertrouwen op. Het is altijd zoeken waar de spanning ligt, kan fysieke pijn zijn of mentaal niet lekker. Als de basis goed is (Dus actief meedenken, mee willen, geen pijn en toch een groot stuk vertrouwen) gaat het rijden vanzelf en zal ze ook minder angstig uit de hoek komen.

Ik zal het zadel eens laten nakijken en een stapje terug doen. Maar als het fysieke pijn is, zou ik dan een osteopaat of beter een dierenarts laten “onderzoeken”?

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 13:40

meredeith schreef:
Hi iedereen,

sinds een tijdje rij ik een 5-jarige merrie die heel angstig kan zijn (maar ook wel een knuffelbeestje). Ze staat 24/7 op de wei (behalve als het heel slecht weer is) en laat zich ook niet super makkelijk vangen. Eenmaal ik haar heb kunnen vangen is ze aan de hand totaal niet angstig, soms misschien een beetje kijkerig als er iets nieuws is of als er veel lawaai is. In de poetsplaats staat ze braaf stil, geeft ze makkelijk haar voetjes en mag ik overal aankomen. Behalve als ik haar voorpluk wil borstelen laat ze dit niet toe. Met de hand zonder een voorwerp vast te houden vindt ze aan haar hoofd komen geen probleem maar vanaf ik iets vast heb vindt ze het eng. Het zadel en hoofdstel vindt ze allemaal geen probleem.

Voor het rijden longeer ik altijd even om de frisheid er wat uit te krijgen. Maar ik begin op te merken dat ze liever achter me aanloopt dan toertjes er rond. Als ik haar probeer weg te sturen protesteert ze en blijft ze met haar hoofd dicht bij mij. Als ik dan eenmaal wil opstappen vindt ze het opstapje ook heel eng en wil ze niet blijven stilstaan. Maar als ik wil opstappen zonder opstapje vindt ze het allemaal geen probleem. Ik begin het rijden met 10 minuten stappen, zodat ze wat los kan komen. Wel voel ik dat ze zeer gespannen is en onder me uit wil lopen. Ze schrikt ook zeer snel en vanaf ik iets rechter ga zitten is ze weg. Na ik ingestapt heb begin ik met draven en probeer ik zoveel mogelijk cirkels en voltes te rijden dat ze los komt op beide kanten want ook de linkergalop is nog een probleem bij haar. Ik galopeer momenteel niet veel/lang omdat ik nog wat wil opbouwen en eerst wil dat haar binnenstelling beter wordt. Als ik met haar aan het rijden ben voel ik dat ze heel erg angstig is. Ik probeer haar tegen te houden met mijn zit en stem (waar ze wel goed op reageert). Alleen begint ze na een halve minuut weer te lopen. Ook vanaf ik haar iets te lang tegenhoud met mijn teugels steekt ze haar hoofd omhoog en is ze weg. Als ik uitstap merk ik wel dat ze zich wat kan ontspannen en laag kan lopen met haar hoofd, maar ik wil vooral de angst tijdens het rijden oplossen.

Iemand die hier ervaring mee heeft? Tips zijn altijd welkom :)


Heb je les?

Want ik denk dat dit belangrijk is bij de problemen waar je tegenaan loopt.

Paard is duidelijk nog groen en heeft geen balans, wil onder je uit lopen en bouwt spanning op. Aan de longe moet je gewoon duidelijk zijn met wat je bedoelt.

Waar ze spanning van opbouwt is niet te beoordelen vanachter een beeldscherm. Dit kan zijn door een zadel wat niet past, door groenigheid, door hulpen die ze niet begrijpt etc. Belangrijk is om te weten waar dit vandaan komt. Dan kun je het gericht oplossen.

Dus ik zeg, zoek hulp irl in plaats van op Bokt.

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 14:25

Eens met Elisa

uiteraard eerst kijken of alles passend is, pijn uitgesloten.
Want angstig met opstappen is wel een ding wat voor kan komen uit pijn.

Maar jonge paarden zijn wel vaker dat ze door balans problemen onder je uit lopen.
En dan niet na een halve minuut maar elke 5 passen.
Dat moet je dan gewoon elke stap al voor zijn, voordat ze dat doen.

Daar heb je les in nodig van mensen die zelf ervaring hebben in het opleiden van jonge paarden

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 23:55

meredeith schreef:
In de poetsplaats staat ze braaf stil, geeft ze makkelijk haar voetjes en mag ik overal aankomen. Behalve als ik haar voorpluk wil borstelen laat ze dit niet toe. Met de hand zonder een voorwerp vast te houden vindt ze aan haar hoofd komen geen probleem maar vanaf ik iets vast heb vindt ze het eng.

Één van de vele mogelijkheden is dat ze hoofdpijn heeft.
(Kan bijvoorbeeld door vallen of zich lostrekken ontstaan, maar het blijft speculeren...)
Citaat:
Voor het rijden longeer ik altijd even om de frisheid er wat uit te krijgen. Maar ik begin op te merken dat ze liever achter me aanloopt dan toertjes er rond. Als ik haar probeer weg te sturen protesteert ze en blijft ze met haar hoofd dicht bij mij.

Op zich: een paard dat graag pal achter iemand aanloopt is een teken van vertrouwen.
Of in ieder geval: 'ik ben bang en achter jou voel ik mij beter'.

Mbt longeren is er de 'simpele' kwestie van de schouder wegsturen. Niet zo moeilijk, maar veel mensen weten dit niet.
En dan heb je de keuze tussen paarden die braaf het rondje lopen en paarden die je wel met je 'zweephand' kunt drijven, maar niet echt op die volte tien meter verderop komen.

Citaat:
Ik begin het rijden met 10 minuten stappen, zodat ze wat los kan komen. Wel voel ik dat ze zeer gespannen is en onder me uit wil lopen. Ze schrikt ook zeer snel en vanaf ik iets rechter ga zitten is ze weg. Na ik ingestapt heb begin ik met draven en probeer ik zoveel mogelijk cirkels en voltes te rijden dat ze los komt

... ik zou vrolijk in stap al wat zigzagjes en grote voltes meenemen. De ergste stijfheid is er al af en oefeningen in stap kunnen zeer effectief zijn.
... en een andere invalshoek: als je kleine wendinkjes etc vraagt, toon je ook leiderschap. 'Kom maar, we gaan een beetje naar links, vier pas later een kleine hoek naar rechts, vijf pas later weer een hoekje naar links', etc. ('Snake walk' in het Amerikaans.)
En jij als leider geeft haar iets te doen, dat scheelt ook.
Ook helpt het wat mbt balanstraining, want voor jonge paarden uiterst belangrijk is. (Zonder balans dreig je om te vallen, sowieso niet leuk en voor een vluchtdier al helemaal niet.)

Citaat:
Ik galopeer momenteel niet veel/lang omdat ik nog wat wil opbouwen en eerst wil dat haar binnenstelling beter wordt.

Goed zo!
Als de balans en zaken als stelling en buiging er nog niet zijn, doe maar weinig met galop.
Citaat:
Als ik met haar aan het rijden ben voel ik dat ze heel erg angstig is. Ik probeer haar tegen te houden met mijn zit en stem (waar ze wel goed op reageert).
+:)+
Citaat:
Alleen begint ze na een halve minuut weer te lopen.
Bedoel je dat je haar met stem en zit laat halt houden?
Je kunt stommere dingen doen, maar het is wel handig als je haar ook in beweging kunt laten ontspannen. ('Links wenden is rechts stretchen'.)
Citaat:
Ook vanaf ik haar iets te lang tegenhoud met mijn teugels steekt ze haar hoofd omhoog en is ze weg.
Ja. Wat kan helpen is 'een touwtje om de hals', daar kun je 'links, rechts en ho' mee doen en het kan je dier helpen met haar balans.
Citaat:
Als ik uitstap merk ik wel dat ze zich wat kan ontspannen en laag kan lopen met haar hoofd, maar ik wil vooral de angst tijdens het rijden oplossen.

Goed teken...!
Kennelijk verdwijnt er een deel van de spanning tijdens het rijden - prima. "Nu de rest nog!"

Chantiiee
Berichten: 29
Geregistreerd: 05-12-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 21:02

Ik herken dit van mijn bijrijdpaard, ben je zelf ook gespannen als je opstapt? Omdat ik wist hoe ze kon doen had ik het gevoel dat ze het al deed voordat ze het deed zegmaar... bij mij werkte het om oortjes in te doen en muziek af te spelen, daardoor ging mijn spanning weg en daarmee ook haar spanning en durfte we steeds meer.
Daarnaast is ze natuurlijk ook nog jong en moet nog veel leren dus geef het wat tijd