Paard angstig na veranderen afrastering

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chicken01
Berichten: 232
Geregistreerd: 16-10-22

Paard angstig na veranderen afrastering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-23 10:23

Mijn paard, van zichzelf al een schrikkerig paard, is sinds de afrastering van haar weiland veranderd is enorm bang. Wil niet meer bij me komen in het land, is wantrouwend en rent veel in het land bij een enkel geluidje.
Ze is 2 weken geleden uitgebroken
De pensionhouder heeft toen de afrastering vernieuwd. Nieuw draad en nieuwe handvatten bij de afsluiting.
Sindsdien is ze enorm bang. Ook het tikken van het stroom zorgt dat ze enorm snurkt en gestressed is. Iemand tips?

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard angstig na veranderen afrastering

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 10:33

Klinkt alsof ze een schok heeft gehad? lekt er ergens stroom?

Chicken01
Berichten: 232
Geregistreerd: 16-10-22

Re: Paard angstig na veranderen afrastering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-23 10:36

Beide.
Ze is een keer door de afrastering gegaan toen er weinig stroom op stond.
Later toen de draden vernieuw waren is ze met uit het land halen door iemand anders op het draad gaan staan.
En het tikt ergens,,zeker nu het nat is

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard angstig na veranderen afrastering

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 10:38

Ja ze is gewoon bang voor de draad geworden hmm..zou eigenlijk niet goed weten wat je daar aan kunt doen behalve tijd, rust en geduld dat haar angst vanzelf weer minder wordt.

Chicken01
Berichten: 232
Geregistreerd: 16-10-22

Re: Paard angstig na veranderen afrastering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-23 10:48

Nadeel is dat ik haar nu echt al een week eigenlijk niet te pakken krijg. Alleen als alle andere paarden ook naar binnen gaan wil ze mee. Anders loopt ze weg

Gini
Berichten: 17936
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Paard angstig na veranderen afrastering

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 10:57

Ik zou haar een paar keer halsteren en rondleiden in de wei zonder dat ze effectief de wei uit moet. Dat dat stukje al losgekoppeld wordt van 'ik krijg een halster om, ik moet voorbij de draad en ik krijg misschien wel een schok'.

Ze heeft in 2 weken tijd 2 negatieve ervaringen met de draad gehad, dus is eigenlijk wel normaal dat ze wat schrikkeriger reageert. Dit zou na een tijdje moeten verbeteren, als er natuurlijk secuur met de draad wordt omgegaan en ze niet weer per ongeluk door iemand aan het stroom hangt. Om die reden zetten we eigenlijk altijd het stroom af wanneer we de paarden binnen of buiten zetten. Zo vermijden we op dat ogenblik toch al van die stomme oeps-ongelukjes. Ik weet niet of dat een optie is?

Chicken01
Berichten: 232
Geregistreerd: 16-10-22

Re: Paard angstig na veranderen afrastering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-23 11:25

Ja, de stroom eraf is zeker een optie.
Dat ga ik ook doen voorlopig.

Horseloverl
Berichten: 2225
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Paard angstig na veranderen afrastering

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 18:11

Heb je geen inductiespanning van een andere heining die erlangs loopt?

Chicken01
Berichten: 232
Geregistreerd: 16-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-23 18:38

Horseloverl schreef:
Heb je geen inductiespanning van een andere heining die erlangs loopt?


Geen idee... wat is dat?

Koper

Berichten: 30307
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 18:43

Gini schreef:
Ze heeft in 2 weken tijd 2 negatieve ervaringen met de draad gehad, dus is eigenlijk wel normaal dat ze wat schrikkeriger reageert. Dit zou na een tijdje moeten verbeteren.

Niet om TS te ontmoedigen maar het gaat niet altijd over. Ik heb een paard gehad wat in de begrazing op een stroommat terecht is gekomen. Die is de rest van zijn leven bang gebleven voor smalle, donkere dingen op de weg, en ook voor stroomdraad, al dan niet met prik erop, wat op de grond ligt.

TS ik zou even onderzoeken of er nergens stroom voelbaar is in de grond. Als de omheining is vernieuwd staat er nu mogelijk meer stroom op dan voorheen. Soms is het niet goed genoeg geïsoleerd en voelen paarden op bepaalde plekken de stroom via de grond.

Horseloverl
Berichten: 2225
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 18:50

Chicken01 schreef:
Horseloverl schreef:
Heb je geen inductiespanning van een andere heining die erlangs loopt?


Geen idee... wat is dat?


Als er een andere omheining langs loopt, van een ander apparaat kan er nog inductie spanning ontstaan. Ook met bijvoorbeeld een zwaarder toestel als je die nu hebt. Dus dan voelt ze de spanning op afstand van de draad. Dat kan tot een meter van de draad zijn

Chicken01
Berichten: 232
Geregistreerd: 16-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-23 07:02

Koper schreef:
Gini schreef:
Ze heeft in 2 weken tijd 2 negatieve ervaringen met de draad gehad, dus is eigenlijk wel normaal dat ze wat schrikkeriger reageert. Dit zou na een tijdje moeten verbeteren.

Niet om TS te ontmoedigen maar het gaat niet altijd over. Ik heb een paard gehad wat in de begrazing op een stroommat terecht is gekomen. Die is de rest van zijn leven bang gebleven voor smalle, donkere dingen op de weg, en ook voor stroomdraad, al dan niet met prik erop, wat op de grond ligt.

TS ik zou even onderzoeken of er nergens stroom voelbaar is in de grond. Als de omheining is vernieuwd staat er nu mogelijk meer stroom op dan voorheen. Soms is het niet goed genoeg geïsoleerd en voelen paarden op bepaalde plekken de stroom via de grond.


Bij het naar binnen halen staat ze gewoon bij de uitgang, bij het stroomdraad.
Als ze het zou voelen zou ze daar niet staat lijkt mij?
Ook staat ze geregeld achteraan. Ook daar loopt het zelfde draad. (Heb t idee dat dat wat hormonaal is, want ze plakt echt een paar keer per jaar aan die ruin die daar naast staat)

ellepel

Berichten: 47365
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 07:54

ik heb een ruin gehad die eens een flinke tik had gehad van stroomdraad,die deed dus hetzelfde.
als ik die wilde pakken dan stroom er af halen zodat dat nergens meer waarneembaar was.
ik gaf sowieso altijd wel iets lekkers even als beloning voor het komen.
maar dat heeft echt heel veel tijd nodig gehad voordat hij niet meer bang was in de buurt van draad en rustig door de opening ging.
zou zeker stroom er dus even af halen als je je paard gaat halen.
maar dit heeft echt wel even tijd nodig..

die van mij ging ook echt niet over een draad heen wat dan op de grond lag.
veel geduld en belonen als het rustig gaat.

Chicken01
Berichten: 232
Geregistreerd: 16-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-23 08:02

ellepel schreef:
ik heb een ruin gehad die eens een flinke tik had gehad van stroomdraad,die deed dus hetzelfde.
als ik die wilde pakken dan stroom er af halen zodat dat nergens meer waarneembaar was.
ik gaf sowieso altijd wel iets lekkers even als beloning voor het komen.
maar dat heeft echt heel veel tijd nodig gehad voordat hij niet meer bang was in de buurt van draad en rustig door de opening ging.
zou zeker stroom er dus even af halen als je je paard gaat halen.
maar dit heeft echt wel even tijd nodig..

die van mij ging ook echt niet over een draad heen wat dan op de grond lag.
veel geduld en belonen als het rustig gaat.



Thnx!