Jaarling steigert

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anne_V97
Berichten: 9
Geregistreerd: 08-05-23

Jaarling steigert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-23 18:41

Mijn jaarling heeft sinds kort ontdekt dat zij kan steigeren. Wij zijn heel erg bezig met grondwerk en dit pakt ze goed op. Alleen nu als ze iets lastig vindt komt ze omhoog, en ditzelfde nu ook tijdens het wandelen. Waar het vandaan komt is voor mij erg lastig. Ik dacht eerst aan onbegrip of spanning maar zelfs als zij niet gespannen is zet ze dit nu in. Ze heeft mij twee keer flink bezeerd omdat ze ook naar mij richt. Ik ben geen fan van straffen omdat ik denk dat dit averechts werkt. Alleen weet ik even niet meer wat ik wel met haar aanmoet momenteel. Heeft er iemand een tip? Ik ben al bezig met professionele hulp zoeken.
Laatst bijgewerkt door Anne_V97 op 21-10-23 19:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Rocamor

Berichten: 10915
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Jaarling steigert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 18:42

Mijn eerste vraag: hoe lang werk je met haar en wat doe je dan in die tijd?

Dorine92
Berichten: 5339
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Jaarling steigert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 18:44

Nou ehhh... tuurlijk wel straffen. Een ander paard geeft toch ook gewoon een mep als zo’n jong ding te bijdehand wordt...

nikkel
Berichten: 2536
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 18:46

Een jaarling hoort in de wei met een groep. In de winter een beetje handzaam maken. Het beestje is volop in de groei, ook geestelijk. Blijkbaar mag zij niet van haar jeugd gebruik maken. Misschien is dit wat kort door de bocht, dat kan uiteraard. Paarden in een groep zetten elkaar wel recht.

Rocamor

Berichten: 10915
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 18:53

Dorine92 schreef:
Nou ehhh... tuurlijk wel straffen. Een ander paard geeft toch ook gewoon een mep als zo’n jong ding te bijdehand wordt...


Ja? Mijn destijds 2jarige steigerde ook. Waarom? Omdat ik onbewust teveel druk zette en haar enige optie was omhoog. Tuurlijk heeft ze een brul gehad. Maar ik ben heel streng naar mezelf gaan kijken en veel beter naar mijn paard. Zodat ik er niet meer voor zorgde dat ik teveel of te groot in kwam.

Steigeren mag niet, maar het dier mag wel aangeven als ik teveel druk zet. Daar leren we samen van.

Heb je een echte bijdehante, dan is het anders. Mag eerst duidelijkheid of het een bijdehand kreng is of een actie- reactie

prompter

Berichten: 11177
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Jaarling steigert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 18:55

Mijn hengst steigerde ook als jong paard als hij iets moeilijk vond. Ik heb hem nooit gestraft, gewoon een stapje terug gedaan en de opgave makkelijker gemaakt. Het steigeren verdween vanzelf. Het is een signaal, vaak zette ik iets te veel druk. Ik vond het goede feedback, het gaf aan dat ik te veel verwachtte of wilde, en als ik iets minderde werd er niet gesteigerd.

Dorine92
Berichten: 5339
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 18:56

Rocamor schreef:
Dorine92 schreef:
Nou ehhh... tuurlijk wel straffen. Een ander paard geeft toch ook gewoon een mep als zo’n jong ding te bijdehand wordt...


Ja? Mijn destijds 2jarige steigerde ook. Waarom? Omdat ik onbewust teveel druk zette en haar enige optie was omhoog. Tuurlijk heeft ze een brul gehad. Maar ik ben heel streng naar mezelf gaan kijken en veel beter naar mijn paard. Zodat ik er niet meer voor zorgde dat ik teveel of te groot in kwam.

Steigeren mag niet, maar het dier mag wel aangeven als ik teveel druk zet. Daar leren we samen van.

Heb je een echte bijdehante, dan is het anders. Mag eerst duidelijkheid of het een bijdehand kreng is of een actie- reactie


Nou de ts zegt dat hij naar haar richt. Dat vind ik wel veel te bijdehand
Laatst bijgewerkt door Dorine92 op 21-10-23 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

herr_balou
Berichten: 1463
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 18:57

Dorine92 schreef:
Nou ehhh... tuurlijk wel straffen. Een ander paard geeft toch ook gewoon een mep als zo’n jong ding te bijdehand wordt...

Als mens zijnde je als paard gedragen is echt heel raar...

Dorine92
Berichten: 5339
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 19:00

herr_balou schreef:
Dorine92 schreef:
Nou ehhh... tuurlijk wel straffen. Een ander paard geeft toch ook gewoon een mep als zo’n jong ding te bijdehand wordt...

Als mens zijnde je als paard gedragen is echt heel raar...

Nee maar vragen of hij daar alsjeblieft mee wil stoppen gaat geen zoden aan de dijk zetten. Hij moet toch op z’n minst even heel gauw opbokken met die gevaarlijke hoeven. Daarna kunnen we praten. Je moet wel grenzen stellen.

Mandy73_unes

Berichten: 301
Geregistreerd: 05-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 19:01

Voorlopig lekker wegzetten en nog geen grondwerk doen, ze is daar in d’r koppie nog niet aan toe. Het steigeren is een uiting van teveel informatie om te verwerken. Ze is pas 1 jaar, dan hoeft ze nog niks alleen lekker opgroeien met soortgenoten. Als ze in de kudde iets “flikt” wordt ze wel op d’r plaats gezet.

Cioccolato

Berichten: 6627
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 19:01

Kijk naar jezelf, doe je te veel? Te moeilijk?
Persoonlijk hoeven jaarlingen wat mij betreft niks meer dan naar stal en land lopen aan halster en touw. En voetjes geven. Dus waarschijnlijk kun je al een stap terug doen.

Daarnaast mag een paard aangeven dat iets moeilijk oid is, maar dit mag niet dmv van gericht trappen, bijten, slaan, steigeren oid.

Dus ja. Ik zou dit ook afstraffen naast de reflexte op je zelf/het werk.

Rocamor

Berichten: 10915
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 19:03

Dorine, maar ze zegt ook dat ze grondwerk doet en wandelt en haar paard dan steigert als ze iets lastig vindt.

Ik heb geen idee hoever ts "in" haar paard staat. Wat ze ermee doet, hoe lang etc.

Ik hoop dat we daar meer info over krijgen, zodat straks een zwaar overprikkeld of overvraagd paard niet gestraft wordt voor de fouten van zijn eigenaar.

Dorine92
Berichten: 5339
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 19:04

Rocamor schreef:
Dorine, maar ze zegt ook dat ze grondwerk doet en wandelt en haar paard dan steigert als ze iets lastig vindt.

Ik heb geen idee hoever ts "in" haar paard staat. Wat ze ermee doet, hoe lang etc.

Ik hoop dat we daar meer info over krijgen, zodat straks een zwaar overprikkeld of overvraagd paard niet gestraft wordt voor de fouten van zijn eigenaar.

Nee maar wat ook de oorzaak is, aanval richting eigenaar moet altijd meteen afgestraft worden. Daarna kun je gaan evalueren, ben het daar helemaal mee eens

Rocamor

Berichten: 10915
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Jaarling steigert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 19:05

Oké daar ben ik het ook wel mee eens.

koend
Berichten: 1258
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 19:15

Anne_V97 schreef:
Ze heeft mij twee keer flink bezeerd omdat ze ook naar mij richt. Ik ben geen fan van straffen omdat ik denk dat dit averechts werkt. Alleen weet ik even niet meer wat ik wel met haar aanmoet momenteel. Heeft er iemand een tip? Ik ben al bezig met professionele hulp zoeken.


Als mijn jaarling niet beleefd is tegen mijn grote ruin, zet hij er een goed zijn tanden in en jaagt hij ze eens goed weg.

Straffen is dus iets heel natuurlijks en helpt wel!

Anderzijds moet je een jaarling niet laten werken, ook niet grondWERK.

Wat ik zou doen als mijn jaarling echt slechte manieren heeft?
Allereerst goed duidelijk maken dat in het niet tolereer: mep/ brul/enkele argessieve rukken aan het halstertouw.... wat er op dat moment net past.
Vervolgens zou ik haar enkele minuten doen rond draven/van richting veranderen in mijn paddock van 15x30 m om mijn leiderschap te bevestigen, genre "hooking on". Zij loopt waar ik wil, geen discussie. Daarna mag ze beleefd naar mij toe komen en wordt ze weer mijn maatje. En vervolgens "LAAT IK HAAR MET RUST" in de weide, samen met haar grote opvoeder-ruin.

Janneke2

Berichten: 22794
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Jaarling steigert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 19:23

... mijn hittepetit wil ook nog wel eens omhoog gaan.

Gelukkig is ze wel goed bevestigd in dat ik de leidende merrie ben en houdt ze afstand.

Mijn reactie is soms een boze 'EEH!', en soms een rustig 'ach signorita...'.
Voor haar is het echt 'even te veel onrust'.

Kookaburra

Berichten: 5412
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 19:28

Hoeveel ervaring heb je met jonge dieren? Dat ze gericht(!) steigert is voor mij wel echt een no-go, en we willen voorkomen dat je je voor de derde keer bezeert.

Dus wat zou de oorzaak kunnen zijn? Teveel voor het koppie van het dier? Jij te weinig ervaring met jonge dieren zodat je onbewust (en vooral ook onbedoeld) iets doet wat ze lastig vindt. Of ben je te lief/voorzichtig bij een dominant/pittig dier..?

Charaz

Berichten: 24327
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Jaarling steigert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 19:34

Wat voor grondwerk doe je dan? Een jaarling hoort nog niet aan het werk, gewoon basis opvoeding zoals stilstaan, poetsen en voetjes geven lijkt me niet heel erg met grondwerk bezig zijn.

tengeltje11
Berichten: 7151
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 19:38

Steigeren is idd een teken, maar gericht naar jou steigeren is nog een stap verder.

Een jaarling hoort idd nog helemaal niet te werken. Hoogstens leren vaststaan, aan de hand meelopen, deftig voetjes geven, borstelen, eens wassen,… en daar blijft het bij.

Dus helemaal niet werken.

Al volg ik wel dat gericht naar jou steigeren echt mag afgeblokt worden, dan mag je niet toelaten. Daar zou ik ze toch echt een mep voor verkopen, of als je een touwhalster gebruikt, toch een serieuze snok eraan als ze in de lucht gaat. Al ga je daar ook echt op het juiste moment moeten reageren, liefst vanaf voor ze in de lucht gaat en er over denkt om te gaan steigeren.

ChantalAM

Berichten: 330
Geregistreerd: 14-04-23
Woonplaats: Lage Vogezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 19:39

Ik vrees dat er teveel gevraagd wordt van dit diertje. Een jaarling moet lekker jaarling kunnen zijn.
Af en toe er iets mee doen ok maar 5 a 10 minuten is genoeg dan weer lekker in de wei en paard laten zijn.
Less is more.

Nielojram

Berichten: 7815
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 19:47

koend schreef:
Als mijn jaarling niet beleefd is tegen mijn grote ruin, zet hij er een goed zijn tanden in en jaagt hij ze eens goed weg.

Straffen is dus iets heel natuurlijks en helpt wel!

Adviseer je nu de TS om haar paard te bijten?

Oke, chargerend, uiteraard moet je het dier duidelijk maken dat dit ongewenst gedrag is, straffen klinkt meteen weer zo bot.

Het lastige hierin is dat je goed moet aanvoelen wanneer je 'ho' zegt. En aangezien het diertje al zover is met steigeren, hoop ik dat de TS heel goed leert lezen hoe ze 'nee' zegt tegen haar paard.

mika11

Berichten: 11115
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 19:51

Anne_V97 schreef:
Mijn jaarling heeft sinds kort ontdekt dat zij kan steigeren. Wij zijn heel erg bezig met grondwerk en dit pakt ze goed op. Alleen nu als ze iets lastig vindt komt ze omhoog, en ditzelfde nu ook tijdens het wandelen. Waar het vandaan komt is voor mij erg lastig. Ik dacht eerst aan onbegrip of spanning maar zelfs als zij niet gespannen is zet ze dit nu in. Ze heeft mij twee keer flink bezeerd omdat ze ook naar mij richt. Ik ben geen fan van straffen omdat ik denk dat dit averechts werkt. Alleen weet ik even niet meer wat ik wel met haar aanmoet momenteel. Heeft er iemand een tip? Ik ben al bezig met professionele hulp zoeken.



Het komt over alsof jullie al druk met haar bezig zijn?
Wat vraag je dan precies van haar?

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70651
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 19:52

Ik verplaats dit topic naar omgang en paardengedrag.

Lindsey_99
Berichten: 2499
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 20:03

Ik denk dat ze een beetje overvraagd is, want 'heel erg grondwerken'.... het klinkt alsof ze daar nog niet aan toe is, of dat jullie veel te snel gaan, of te moeilijke dingen vragen. Het zijn kleuters...
Een jaarling hoeft niet veel meer te kennen dan netjes meelopen aan het halster, halthouden, even vast staan, voetjes geven en uitkrabben, geborsteld worden en dat soort dingen. Het veulen ABC.
Steigeren heeft vaak ook met leeftijd te maken, die jonkies doen dat nog wel eens uit protest, baldadigheid etc.
Lekker deze winter in de kudde laten en niet te veel mee doen, en in het voorjaar weer op laag tempo beginnen, en goed opletten dat ook dan het een (bijna) tweejarige is, die je niet wilt overvragen.

3heathcliff5
Berichten: 464
Geregistreerd: 25-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 20:06

Ik hoop dat TS vooral gaat zien dat haar jaarling nee zegt voordat het diertje door moet escaleren naar gericht steigeren. Lekker met rust laten tot ze mentaal en fysiek wat ouder is.