Vreemde angst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Femia
Berichten: 331
Geregistreerd: 15-01-10

Vreemde angst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-23 12:29

Heel verhaal, maar ik kom er niet meer uit. Het paardenterrein bestaat uit een weitje, een zandpaddock tevens rijbak en een stukje bos. Alles aan een gesloten te lopen. De paarden, twee ijslanders en een shet,lopen nu vrij, dus op alle drie de delen. Tijdens het rijden gaan de shet en één ijslander op het weitje.
Na het rijden gaat het hek naar het bos ook open.
Nu het probleem. De paarden lopen, rennen en spelen overal, dus ook in het bos. Staan daar graag met te zonnig weer. Één van de ijslanders wil tijdens het rijden niet in de richting van het bos. Dit is op de korte zijd van de bak, waar ook het hek zit. Hoe dichter ik het bos nader, hoe banger ze is. Tot omdraaien en willen wegrennen toe. Ze is echt angstig. Er is nooit iets voorgevallen in het bos,nooit tijdens het rijden in de bak, nooit vreemde mensen oid, niets wat er anders uitziet.
Stap ik af en laat haar gaan, loopt ze op haar gemak het bos in… het is zeker geen uitproberen of vervelend zijn ! Ik snap dat dit niet zomaar opgelost kan worden, via het scherm, maar iemand die dit herkent?

pmarena

Berichten: 48205
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Vreemde angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 12:32

Ik denk dat er wellicht ineens allerlei geritsel vanuit het bos kan komen, van dieren die ze niet ziet aankomen zoals op de open stukken. Een vluchtdier kan dat toch een beetje spannend vinden. Al is het maar een duif of konijn ofzo dat er een keer uitgesprongen is waardoor ze geschrokken is.

Wijsneus_DP
Berichten: 40
Geregistreerd: 06-01-22
Woonplaats: Twello

Re: Vreemde angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 13:19

Kan er niet iemand anders mee, lopend of op de fiets?

Coentjuh

Berichten: 9853
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Re: Vreemde angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 13:20

Is het alleen richting het bos, of is het altijd met buitenrijden? Dan zou je nog even kunnen zoeken op Barn Sour.

MirandaMalik

Berichten: 9898
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Vreemde angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 14:23

Een bos is natuurlijk voor een paard minder overzichtelijk dus wel logisch dat het spannender is dan een open stuk.
Als jij erop zit heeft ze minder het gevoel dat ze veilig is als dat je naast haar staat. Dus dat is ook logisch.
Het is moeilijk te weten hoe gevoelig ze is en hoe snel ze het leert, maar wat je wil is haar een veilig gevoel geven als ze dichterbij komt als je erop zit. Dat doe je door hele in kleine stapjes te werken, stopt ze richting het bos, doe je één stapje en loop je weer weg. Dat doe je elke keer en dan kun je proberen elke keer een stapje dichterbij te komen en zodra ze het doet ga je weer weg. Dus niet blijven doorduwen naar het enge gedeelte. Als je dat ongeveer (hangt van de gevoeligheid van je paard af) een weekje doet is ze vast gewend.

JorineV
Berichten: 1097
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: Vreemde angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 14:33

Wat doet ze aan de hand of aan de longe?

Femia
Berichten: 331
Geregistreerd: 15-01-10

Re: Vreemde angst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-23 14:38

Jorine V, dan loopt ze door. Als ze vrij loopt, is ze heel graag in het bos.
En eh….het is maar een klein bosje hoor. Stelt weinig voor

Bentuh

Berichten: 3439
Geregistreerd: 27-09-03
Woonplaats: HILLEGOM

Re: Vreemde angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 14:52

wat een vervelende situatie.

Als ik het goed begrijp, gebeurt het tijdens het rijden in de bak wanneer je naar de ingang van het bos toer rijdt?

misschien kan je voor de ingang wat oefeningen doen. Maak daar juist een leuke plek van. waar ze even mag stilstaan, waar ze een snoepje krijgt. maar vooral geen druk van jou voelt.

kan je daar misschien iets mee? tristan tucker heeft hier veel verschillende uitleg filmpjes over?

JorineV
Berichten: 1097
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: Vreemde angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 08:27

Ik bedoelde juist: hoe is ze bij onbelast werk? Dus ligt het aan dat je erop zit of ligt het eraan dat ze aan het werk is?

Femia
Berichten: 331
Geregistreerd: 15-01-10

Re: Vreemde angst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-23 11:18

JorineV, dt is wisselend. Ze kan bv schrikken van niets, van hard geluid of iets dat ze niet kent/herkent.
Aan de longe doe ik niet veel ivm rugklachten van mijzelf. Maar, omdat ze dan wat sneller gaat, draf, heeft ze minder tijd om “na te denken”
Tijdens het rijden in de bak is het ook in draf niet te doen richting bos te gaan. Wat Bentuh zegt, steeds toch proberen een stapje verder te gaan.
Het blijft raar, dat zodra ze vrij is om te kiezen, ze zo het bos inloopt, zonder aarzeling

dianaw33

Berichten: 1884
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 09:42

Als ze het in vrijheid niet doet en alleen onder het zadel, heb je eigenlijk je antwoord al. Dan ligt het of aan jouzelf, of aan je harnachement. Check dmv een andere ruiter of het aan jou ligt, en check dmv rijden op een barebackpad of helemaal zonder zadel of het aan het zadel ligt. NB een paard moet proefondervindelijk ervaren dat ongemak er niet meer is, dus verwacht geen directe wonderen, daar kan een paard echt wel een paar keer over doen voordat je resultaat hebt.

JorineV
Berichten: 1097
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: Vreemde angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 14:53

Of het ligt aan het werken / niet werken. Kan iemand anders haar longeren? Durf je haar volledige vrijheid te geven in waar ze heen gaat als je erop zit?

Femia
Berichten: 331
Geregistreerd: 15-01-10

Re: Vreemde angst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-23 16:09

Gisteren ging het ineens weer goed. De hele bak gebruikt. Af en toe wat spanning, maar heen angst.
Na vanalles te zoeken te lezen, ben ik gisteren gestopt met Vitalbix. Ik vond nl meldingen dat sommige sensibele paarden daar nog angstiger van kunnen worden. Ik had nog wat pavo all sport staan en daar heeft ze een mini beetje van gekregen.
Ik wil nu kijken naar Pavo Vital en Pavo Liga. ( ze is een ijslander)
Hebben er nog meer mensen ondervonden dat sommige paarden te sensibel reageren op Vitalbix

pmarena

Berichten: 48205
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Vreemde angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 16:46

Geen vitalbix, maar het is natuurlijk wel veel voorkomend dat voeders niet goed kunnen vallen. Je had vroeger Havens muesli zonder haver, met het idee dat paarden daar niet te druk van zouden worden. Nou Mareentje kon daar maar een handje van verdragen want als je meer gaf sprong ze boven je kop uit van de schrikreacties steeds :=

Mariett

Berichten: 4438
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Vreemde angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 16:49

Ja, mijn normaal rustige haf heeft me er plots twee keer afgegooid omdat ze schrok van iets waar ze normaal nooit van zou schrikken (een ladder en een boom in het bos). Nadat ik gestopt ben met Vitalbix is het gekke schrikken ook gestopt.
Ik geef nu Per Naturam kruiden, daar gaat ze goed op! Heel blij en energiek maar niet zo gek schrikkerig.

Er zijn hele topics op bokt van mensen die hetzelfde hadden met vitalbix. Echt apart!

JorineV
Berichten: 1097
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: Vreemde angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 17:51

Wat fijn dat zo'n simpele aanpassing zo'n verschil maakt!

Elisa2

Berichten: 37399
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Vreemde angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 09:26

Voer kan een heleboel uitmaken inderdaad.

Was ze ook echt bang? Voelde je haar hart kloppen?

Mariett

Berichten: 4438
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 10:49

JorineV schreef:
Wat fijn dat zo'n simpele aanpassing zo'n verschil maakt!

Zeg dat wel! Ik kwam eerst om de dag, maar kwam toen elke dag omdat het kon. Daardoor kreeg ze ineens ipv om de dag, elke dag een beetje vitalbix. Omdat het geen nieuw voer was had ik de link niet gelegd, tot ik op bokt zag dat meer paarden schrikkerig worden van vitalbix.

Je gaat je echt zorgen maken dat er iets met je paard aan de hand is, of dat je zelf iets geks doet.

Femia
Berichten: 331
Geregistreerd: 15-01-10

Re: Vreemde angst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-23 10:57

Precies JorineV. Je denkt, ze krijgt dit voer altijd, ziet er mooi uit, is gezond, dus wat is het probleem.
Elisa2, ja echt bang. Ogen op steeltjes, schrikken van het kleinste geluid of iets wat bewoog. Papiertje bv.
Je voelde haar af en toe trillen

Forcalquier

Berichten: 2065
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 12:37

Ga je zelf niet onbewust te afwachtend naar dat bosje toe?

Zo kreeg mijn moeder haar paard nooit over 1 brug hier in de buurt, wél ernaast.
Eenmaal geruild van paard maakte mijn moeder constant opmerkingen als:
Ik hoop dat het jou lukt maar denk het niet, gaat Fox (mijn paard) wel over de brug? Resultaat: ik stapte zonder problemen de brug over met haar paard terwijl mijn paard (waar zij op reed) ineens met ogen op steeltjes en onzeker de brug over liep.

Mijn moeder was zo bezig met die brug dat ze onbewust invloed had.

Spenk
Berichten: 21799
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Vreemde angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 12:39

Toch hoor je dit helaas bij elk voer wel.

Over pavo vital hoor en lees je ook verhalen van paarden die kneitergek worden, ook wel op marstall, metazoa. Op alle wel...

Het is een kwestie van kijken wat voor jouw paard past.

Kendra

Berichten: 8749
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 13:40

Forcalquier schreef:
Ga je zelf niet onbewust te afwachtend naar dat bosje toe?

Zo kreeg mijn moeder haar paard nooit over 1 brug hier in de buurt, wél ernaast.
Eenmaal geruild van paard maakte mijn moeder constant opmerkingen als:
Ik hoop dat het jou lukt maar denk het niet, gaat Fox (mijn paard) wel over de brug? Resultaat: ik stapte zonder problemen de brug over met haar paard terwijl mijn paard (waar zij op reed) ineens met ogen op steeltjes en onzeker de brug over liep.

Mijn moeder was zo bezig met die brug dat ze onbewust invloed had.


Het is ook bekend dat paarden reageren op de minste verandering van de ruiter (zoals een iets verhoogde hartslag of het aanknijpen van de teugels). Dus TS, misschien is het ook zinvol iemand anders het een keer te laten proberen?

Femia
Berichten: 331
Geregistreerd: 15-01-10

Re: Vreemde angst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-23 14:25

Kendra, zou een goed idee zijn, maar er is niemand anders. Ik ben ten alle tijde op mijzelf aangewezen.
Forcalquier, ja waarschijnlijk heb ik er zelf ook een punt van gemaakt. Gisteren kon ik dat uitschakelen en ging het een stuk beter. Samengevat denk ik mijn instelling en het voer

Femia
Berichten: 331
Geregistreerd: 15-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-23 18:09

Kleine update. Nu mijn paard geen Vitalbix meer krijgt, is ze idd veranderd. Ze zal nooit echt dapper worden of niet sensibel,maar het erge is er vanaf. Ik kan nu de hele bak gebruiken en ik ben zelfs alleen een buitenritje gaan maken. Veel blijft spannend, maar ze blijft “aanspreekbaar”
We gaan er weer voor

anitaroot

Berichten: 68
Geregistreerd: 04-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 12:28

Wow! Wat goed van je. Je hebt al goede stappen gemaakt. Voer kan inderdaad zo verschillend vallen. En ja, je eigen mindset is ook vaak iets wat de boel saboteert. Super goed van je dat je zo goed naar je paard kijkt.

Heel veel plezier met de buitenritjes.