De ideale 'kudde' (aan huis)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Irishcob89
Berichten: 42
Geregistreerd: 18-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-23 07:09

ellepel schreef:
bij ons zoeken de tinkers elkaar ook wel vaak op zie ik, zijn toch vaak wel kriebelaars die elkaar ook graag kriebelen.
dus eventueel kijk je naar een tinker erbij?
en dan nog een kleinere pony zodat er niet een alleen achterblijft?


Ja je ziet wel vaak dat tinkers elkaar opzoeken..misschien ook qua karakter vaak passend (gevoelig maar rustig). Wellicht kan ik kijken voor een kleine maat, rond de 1.20m.
Mijn kinderen kunnen er dan ook goed op, niet te groot.

ellepel

Berichten: 47365
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 07:30

die zijn er genoeg momenteel die wat kleiner zijn :j

welmoedz

Berichten: 1579
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 07:45

Ik heb 2 shetlanders aan huis, in het begin was het erg wennen als ik er 1 meenam. De ene blijft nu heel rustig als ze alleen achter blijft en de andere vindt het beduidend minder leuk. Voor mij geen reden om er nog een bij te kopen, die max 4 uur per week dat ze echt niet bij elkaar zijn overleeft ze wel. Het zijn trouwens 2 merries. Een extra pony is toch weer meer aandacht verdelen, meer kosten. Deze zijn erg op elkaar ingespeeld dus vraag me ook af of een 3e het niet zou moeten "ontgelden".

Misschien voor jou iid leuk een kleine tinker erbij, probeer het eerst zo en als je denkt nee toch nog wat erbij koop je nog wat kleins erbij (1 of 2 minimaatjes?). Iig heel veel plezier met de voorbereidingen :)!

_Reneee

Berichten: 5789
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 07:58

Ik heb twee hengsten en een ruin. Tot mei liep er nog een ruin bij. Vier was meer in balans, maar ik vind 3 voorlopig echt wel prima. Een van de hengsten blijft soms alleen achter, maar dat vindt hij prima. Ze hebben gelukkig geen van allen verlatingsangst.

Jessix

Berichten: 16466
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: De ideale 'kudde' (aan huis)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 08:41

Inderdaad goede tips die hier gegeven worden. En dat merk ik bij mijn paarden ook. Fijn als ze dezelfde voerbehoefte hebben, in elk geval wat betreft ruwvoer.

Ik heb dus ook 2x 2 setjes, zelfde ras, grote en geslacht en dat werkt prima. Als je er eentje weghaalt zal de andere kant at hinniken maar niet de boel afbreken. Wat verzorging betreft vind ik deze aantallen ook echt wel genoeg. De mini’s kosten minder aan voer maar als ze allemaal geënt moeten worden en een gebitsbehandeling hebben gehad dan is dat best een flinke rekening.

Irishcob89
Berichten: 42
Geregistreerd: 18-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-23 09:04

Jessix schreef:
Inderdaad goede tips die hier gegeven worden. En dat merk ik bij mijn paarden ook. Fijn als ze dezelfde voerbehoefte hebben, in elk geval wat betreft ruwvoer.

Ik heb dus ook 2x 2 setjes, zelfde ras, grote en geslacht en dat werkt prima. Als je er eentje weghaalt zal de andere kant at hinniken maar niet de boel afbreken. Wat verzorging betreft vind ik deze aantallen ook echt wel genoeg. De mini’s kosten minder aan voer maar als ze allemaal geënt moeten worden en een gebitsbehandeling hebben gehad dan is dat best een flinke rekening.


Ja dat is ook een goeie om rekening mee te houden, de kosten.
Daarnaast heb ik dus voor de winter zo'n 2400m2 grond (als paddock en track, dus geen blubbergras) en in de zomer weidegang op een ander stuk. Maar 4 ponies vind ik dan best wel veel, zeker gezien de hoeveelheid hooi en mest dan haha.

Dus wellicht dan beter een tussenmaatje (B pony) en nog een grote shet oid. Mijn tinkermerrie is ook 1.43m dus niet zo heel groot

belle_boef

Berichten: 10748
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 09:09

Ik heb 2 Tinkers. Onlangs is een van de twee een paar dagen weg geweest. De achterblijver kwam tot rust en was heel relaxt. Relaxter dan wanneer ze samen stonden. Conclusie, ze hebben elkaar maar zullen elkaar niet uitzoeken in een grotere groep. Ze zijn ook beide heel verschillend in karakter en voer behoefte. Vooral dat laatste is best ingewikkeld.

Hetzelfde ras zegt dus niet perse iets over dezelfde behoefte.

2 is een prima aantal als ze ook even alleen Kunnen blijven. Maar snap wel dat als je meer hebt je paarden ook meer zelf de boel kan laten uitzoeken.

Fangio

Berichten: 2565
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 04:18

Hier ook maar 2 (op ongeveer 2000 m2), beiden kunnen inmiddels prima alleen achter blijven als de ander weg gaat. Vinden ze het leuk? Nee, je merkt wel dat de achterblijver uitkijkt naar de ander, maar ze zijn rustig en eten en drinken gewoon. Ik vind dit ook prima kwa werk, nu is het een kruiwagen per dag ongeveer mesten en dat vind ik wel genoeg :+
Wat mij betreft zou voerbehoefte het belangrijkste zijn, mijn shetter wordt indd snel dik (staat dus zomers met een graasmasker) want mijn haflinger mag wel gewoon 24/7 op de wei. In de winter is het verschil groter, want dan doe ik niks met de shet, maar staan ze snachts op stal, dus kan ik daar iets meer in sturen.
Kwa kosten doet die kleine overigens niet onder voor de grote, hij moet even vaak naar de hoefsmid (en dat kost evenveel) en ook geënt worden. Plus als ze eens iets krijgen (mijn shet brak zn kaak) dan kost dat ook even veel als een grote

Ik vind het overigens wel echt ideaal, mijn haflingerhengst stond op pension altijd alleen en kan nu tenminste een echt paardenleven hebben. Er wordt hier heel wat afgerend iig :Y)

_Tarzan

Berichten: 11195
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 07:55

Hier 2 hengsten samen, soms staat er nog wat bij, maar die zijn tijdelijk (hengst of ruin) maar deze 2 blijven sowieso samen.
M'n paard is met pensioen dus hoef nergens met hem heen, anders was een 3e wel handig geweest.
Ondanks ze mega verschillen in grootte zijn ze de beste vrienden samen vanaf de eerste minuut :D

Die kleine kan overigens ook prima even alleen blijven, die heeft daar niet zo'n moeite mee :')

Afbeelding
Afbeelding

Het ligt dus echt aan je eigen doel, wil je nog buiten je eigen terrein gaan rijden raad ik er 3 aan, wil je met 2 buiten eigen terrein gaan rijden is 4 toch handiger, hoef je niet van het terrein af zijn 2 ook genoeg :D

Merries heb ik geen ervaring mee.

Irishcob89
Berichten: 42
Geregistreerd: 18-02-23

Re: De ideale 'kudde' (aan huis)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-23 08:15

Haha zo leuk die tweetallen (groot en klein), echt samen spelen en stoeien! Super leuk! En rennen kunnen ze zeker ook op een kleiner oppervlakte, als er niet teveel paarden zijn.

meggiemeg

Berichten: 12239
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 08:27

Heb altijd 2 paarden samen gehad, mijn vorige 2 waren echt de beste maatjes ooit, waren elkaars schaduw, zelfde sprietje gras eten, samen water drinken, samen rollen, samen kroelen, alles was samen. Toen er daar 1 van weg kwam te vallen was het drama. Nieuwe ruin erbij. Heel rustig en zeer vriendelijk en afwachtend paard. Ze gingen goed samen, stonden ook wel samen te kroelen maar niet zo close als eerst zeg maar. Er kon gerust 1 bij de stallen staan te slapen terwijl de ander ergens voor in de wei stond. Dat was daarvoor echt niet zo. Ze accepteerden elkaar, er was geen onderling gedoe, dat was fijn. Ze zoeken zelf elkaars vriendjes wel uit denk ik dan maar.

joyce83

Berichten: 5222
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: De ideale 'kudde' (aan huis)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 08:50

Wij hebben nu twee, een merrie en een ruin. Qua hoogte 1,47 en 1,56. Maar wel een oudje van 30 en de andere is 12.

We gaan nu nog niet op buitenrit, maar dat is wel iets wat ik idd minder handig vind als je met 1 weg zou gaan dat er 1 achter blijft. Ook vind ik het toch wel spannend met oudje. Als hij langzaam aftakelt en je het moment van inslapen kan plannen dan kun je ook hopelijk op tijd iets regelen qua maatje voor erbij. Maar als er plotseling 1 weg valt is dat lastig.

We hebben qua grond ongeveer 2500m dus ook niet echt super veel. Maar ze hebben dit jaar wel bijna elke dag 2 uur op de wei kunnen staan.

Qua merrie en ruin wil de ruin wel soms de merrie dekken als ze hengstig is, dan moeten ze even apart staan. Dat is dan weer lastig met de stallen dat ze niet beide overdag binnen kunnen staan als ze willen of in de schaduw (in de nacht beide op stal).

Ook zit ik nog in de twijfel wat als oudje weg valt. Ik ben blij als ik nu genoeg tijd heb voor diegene wat ik kan rijden, kopen we er dan eentje bij wat ook gereden kan worden heb ik dan wel genoeg tijd voor beide? Shet zie ik eigenlijk ook niet zitten, dat is denk ik qua kosten ook niet veel goedkoper behalve dan met hooi. Maar als ze samen staan vreet die ook gewoon mee denk ik. Maar met iemand op pension heb je ook weer mensen rondom het huis, zorg voor paard wat niet van jou is en die kunnen ook zomaar besluiten om weer te verhuizen natuurlijk. Al met al best wel wat dingen waar je aan huis tegenaan kan lopen.

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 09:24

josien_m_ schreef:
Als het een kudde moet worden, heb je dieren nodig van hetzelfde ras. En liefst ook familie van elkaar... Maar dat is erg moeilijk natuurlijk wanneer ze niet bij jou geboren worden. Paarden/pony's bij elkaar zetten kan. Het wordt lang niet altijd een echte kudde die elkaar goed verstaat. Wel een groep die kan samenleven en veel aan elkaar heeft. Ik zou het verschil in grootte wel zoveel mogelijk beperken als dat kan.


Zelfde ras zegt helemaal niets. Ik heb hier 12 paarden staan, 3 tinkers eerder 2 haflingers en nu nog maar 1. De 2 haflingers trokken totaal niet met elkaar op, 2 van de tinkers wel maar die hebben altijd samen gestaan. De andere tinker is beste maatjes met de haflinger. En zo heb ik nog tig voorbeelden in onze kudde van nu 12.

Ik kan je geen advies geven over de ideale kudde. Het is altijd een samengestelde kudde dus ideaal zal het nooit zijn

lies

Berichten: 9631
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 09:58

Ik heb er ook maar 2, op 4000m2. Een merrie van 1.57 en een Shetlander ruin.

Mijn merrie vindt eigenlijk niemand leuk :+ Maar alleen zetten vond ik geen optie. De Shetlander volgt de merrie, maar zit haar niet in de weg, hij kijkt wel uit. De shet krijgt zijn hooi in z'n stal, ik span een draadje waar hij onderdoor kan, zodat die bolle er niet bij kan. Want zij is de baas en wil bepalen wat van haar is (alles :Y) ). Ze kroelen wel, maar echte vrienden zijn het niet.

Toen ik nog op pension stond, had mijn paard 1 vriend, die had ze helemaal zelf uitgekozen, landje uit gehopt om bij hem te staan, later dat jaar ging die ruin weg en daar was ze echt verdrietig om leek het. Verder heb ik haar nooit op die manier aan een ander paard zien hangen. Dus bij haar komt het zo precies, dat je het eigenlijk niet zelf uit kunt zoeken. Als jouw paard ook zo kieskeurig is, dan heeft het weinig zin om er 2 of 3 bij te kopen. Eentje is dan genoeg, denk ik.

Een paar uur alleen kunnen blijven hangt toch ook heel erg af van het karakter en de opvoeding, denk ik. Gelukkig kunnen beide hier prima alleen blijven. De Shetlander gaat gewoon staan eten, de merrie gooit zichzelf als een peuter met een temper tantrum op de grond, maar breekt niet uit en is na 5 minuten ook gewoon weer rustig aan het eten. Voor ik de Shetlander kocht had ik een paar maanden een 'pensionklant', een grote pony van toen 26, die dus echt niet alleen kon blijven, raakte totaal in paniek. Hij is wel een aantal keer uitgebroken als ik weg was met de merrie.

Ik zie eigenlijk alleen maar voordelen aan een kleine 'kudde' :o Weinig extra werk en het scheelt wel in hooikosten, tov de grote pony die er eerder bij stond. Overigens hebben de buren aangrenzend aan mijn wei ook nog 2 minishets staan, misschien scheelt dat ook wel wat in het alleen blijven.

meggiemeg

Berichten: 12239
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: De ideale 'kudde' (aan huis)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 10:51

Sommige kunnen het alleen zijn voor heel even (dus die paar uurtjes als je met de ander even op pad bent) leren. Mijn ruin vond het vreselijk als ik zijn vriendin mee nam voor een mentochtje , als kon hij maar niet vlak bij haar zijn, lees strak aan haar zijde was hij al van de leg. Door toch steeds weer te gaan en elke keer weer terug te komen ging het steeds beter en op den duur was hij rustig. Leuk vond hij het niet, hoorde hem regelmatig een keer roepen maar hij was niet meer over de zeik.