Wind

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chicken01
Berichten: 232
Geregistreerd: 16-10-22

Wind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-23 07:37

Zijn er meer paarden die op wind reageren?
Mijn merrie (pre x Engels volbloed) is dan echt hyper. Dribbelen, enorm alert, lastig stilstaan etc.
Nu is ze van zichzelf altijd wel snel hyper, maar met wind extra.
Omdat op ons pension zij de enige is die zo doet, vroeg ik me af of meer paarden dat hebben.

Zebrastreep

Berichten: 9798
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 07:44

Ik leer mijn jonge paard daarom te wennen aan de wind. Ik ga altijd gewoon rijden en doe net alsof het de normaalste zaak is. Ik heb er gelukkig geen problemen mee ze trekt zich er niks van aan.

Maar sommige paarden kunnen erg nerveus worden van de wind , dat is wel normaal. Denk dat bij een ouder paard die zijn hele leven daar al op reageert het lastig wordt om het af te leren of er goed aan te wennen.

Het is dan alleen zo jammer dat als het waait je misschien besluit dat je niet kunt rijden ect. Het waait nogal vaak in Nederland wat dat betreft.

Ineke2

Berichten: 33147
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 08:16

Ik heb zelf meer last van de wind om overeind te blijven. Dus vind het niet prettig dat het steeds vaker harder waait in NL. Vooral de windvlagen zijn het ergst.

Mijn paard een Cruzado, dus ook half pre heeft er niks van. Ze heeft wel der gekke 5 minuten in de paddock of aan de longeerlijn, maar is niet nerveus tijdens het rijden.

puppy1128

Berichten: 5012
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 08:19

Ik heb wel eens met storm gereden. Moet hooguit even hard blèren omdat ie mij anders niet verstaat. Zolang er geen big bag ervandoor gaat, kijkt ie niet zo op van de wind. :')

Chicken01
Berichten: 232
Geregistreerd: 16-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-23 08:59

Zebrastreep schreef:
Ik leer mijn jonge paard daarom te wennen aan de wind. Ik ga altijd gewoon rijden en doe net alsof het de normaalste zaak is. Ik heb er gelukkig geen problemen mee ze trekt zich er niks van aan.

Maar sommige paarden kunnen erg nerveus worden van de wind , dat is wel normaal. Denk dat bij een ouder paard die zijn hele leven daar al op reageert het lastig wordt om het af te leren of er goed aan te wennen.

Het is dan alleen zo jammer dat als het waait je misschien besluit dat je niet kunt rijden ect. Het waait nogal vaak in Nederland wat dat betreft.


Ja, mijne is nu 11. Is 2 jaar in Nederland. Dus of ze haar van jongs af aan hebben laten wennen, geen idee.
In zuid Spanje (Sevilla) kan het ook wel waaien volgens mij.

Elisa2

Berichten: 37399
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 09:06

Ja hoor, ik had er een waar ik nooit mee op wedstrijd kon als het hard waaide..kwam echt de ring niet meer rond. Paard was er aan gewend, maar het zat er altijd al in en heb het er nooit uitgekregen.

Veel paarden die ik ken worden wat nerveuzer/ schrikkeriger van de wind en dan moet je altijd even wat beter opletten.

Behalve echt de bomproof types..een verademing. :D

Es_ther

Berichten: 18721
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 09:21

De mijne wordt niet nerveus, maar weigert tegen de wind in te lopen :') . Dan draait ze gewoon haar kont om in de wind en als we dan verder gaan is ze boos.

Rubs

Berichten: 516
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Re: Wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 10:10

Mijn paard, nrps, is ook de meest nerveuze op stal. Met wind kan hij de leeuwen en tijgers niet goed horen in het struikgewas denk ik altijd maar. Hij is nu 18, dus het zit er gewoon in. Hij wordt wel iets rustiger, maar niet veel. Ik blijf toch gewoon m'n ding doen met hem maar houd er wel rekening mee.

Koper

Berichten: 30303
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 10:16

Mijn IJslander reageerde er ook erg op. Hij was niet het typische IJslandse watertype, maar een echt vuur/houttype. Voor mij een fijn soort persoonlijkheid, en ook de reden om déze IJslander te kopen.

Met wind kon hij minder goed horen wat er om hem heen gebeurde. Eventuele bergleeuwen, ratelslangen enz. zouden hem dus zomaar kunnen overrompelen :+ Daarnaast vrat hij met wind ook veel meer. Ongetwijfeld om zichzelf inwendig te verzwaren, hij zou eens weg kunnen waaien ;)

Elisa2

Berichten: 37399
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 12:12

Koper schreef:
Mijn IJslander reageerde er ook erg op. Hij was niet het typische IJslandse watertype, maar een echt vuur/houttype. Voor mij een fijn soort persoonlijkheid, en ook de reden om déze IJslander te kopen.

Met wind kon hij minder goed horen wat er om hem heen gebeurde. Eventuele bergleeuwen, ratelslangen enz. zouden hem dus zomaar kunnen overrompelen :+ Daarnaast vrat hij met wind ook veel meer. Ongetwijfeld om zichzelf inwendig te verzwaren, hij zou eens weg kunnen waaien ;)


_O-

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Re: Wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 12:22

De mijne (Fjorden merrie van nu 21), reageert ook op de wind, maar dan juist het tegenovergestelde als het paard van de TS: mijn Fjord wordt vooral moe van de wind!
Ik kan er nog gewoon op gaan zitten met windkracht 7. Maar je ziet gewoon aan haar dat ze het maar vermoeiend vindt, al die wind. Ik kan haar geen ongelijk geven :D

Chicken01
Berichten: 232
Geregistreerd: 16-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-23 13:05

Bedankt voor de reacties.
Fijn om te lezen dat ze niet de enige is.
Het gaat al steeds beter, gelukkig.
Ze kan beter buiten met wind dan binnen, daar ben ik wel achter. Haha

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Re: Wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 13:41

Ja merk wel wat verschil bij mijn ruin, maar als die eenmaal aan het werk is gaat dat wel over meestal.
Op concours rijd ik hem met een oornetje en dit scheelt aanzienlijk, schijnt dat veel paarden ook reageren dat ze door de wind in hun oren zelf slechter kunnen horen door de ruis en daardoor onrustig door worden. Geen idee of dit klopt maar door het oornetje zijn paarden wel vaak rustiger merk ik bij mezelf en om me heen.