Hangende onderlip

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
belle_boef

Berichten: 10748
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Hangende onderlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-23 07:53

Hangt de onderlip er ook wel eens bij als een centenbakje als een paard spanning heeft?


Context van mij vraag:
Ik heb 2 paarden, 1 staat bij de hengst tijdelijk en de ander staat dus even alleen. En eigenlijk lijkt : sindsdien veel meer ontspannen. Ze komt relaxt over, bijna te relaxt. Voor ze alleen stond hadden beide paarden focus op elkaar, daarvan heb ik echt wel gedacht dat ze niet matchen bij elkaars behoeften. Echter nu staat ze dus alleen en lijkt dit haar rust te geven.

Hoe tegenstrijdig het ook is als kuddedier.
Gelukkig is het niet helemaal alleen mijn beide buren hebben ook paarden maar wel te alleen.
En geen paniek, het andere paard komt gewoon weer terug en dan staan ze weer samen. Al ga ik ze misschien toch wel meer momenten alleen geven als dat meer rust brengt.

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hangende onderlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 08:30

Ik heb het nog nooit gezien bij een paard met spanning, wel een klappermondje. Misschien heeft ze wel gewoon echt meer rust. Is ze de hoogste of laagste in de rangorde?

belle_boef

Berichten: 10748
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Hangende onderlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-23 22:32

Dat beeld van rangorde lijkt vaak te wisselen. Alsof ze elkaar continue opvangen maar daarmee ook in de gaten moeten houden. Soort van onafscheidelijk omdat ze alleen elkaar hebben. Niet omdat ze zo goed matchen qua karakter.

Prima2Donna

Berichten: 853
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Hangende onderlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 22:41

Bij spanning houden paarden de spieren juist vast. Vaak zie je dat ze minder of helemaal niet knipperen en slikken. Als ze terug komen naar het parasympatisch zenuwstelsel dan zijn de eerste tekenen daarvan trillingen rond de mond en neus. Daarna is het een paar keer likken en kauwen, en laten ze dus los als ze weer ontspannen zijn. Een centenbakkie zou ik dus niet zo snel koppelen aan spanning.

Anastasia24

Berichten: 2720
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 22:43

In mijn ervaring staan paarden graag bij ''vrienden'' maar kuddegenoten, niet zo erg. Hier staat de shetlander los op het weiland en staat aan de ándere kant dan van waar de tinker graast. Zie ze ook wel eens spelen hoor, maar dan is het weer 100 meter uit elkaar. Paddocks met een maatje vind ik ook niet (meer) geschikt. Veel te weinig ruimte al zouden ze niet vechten.
Dus kan goed zijn dat ze veel meer rust heeft, sommige paarden neuzen liever over het draad dan dat ze constant ''aan'' moeten staan. Als ze echt gespannen zou zijn, zou ze denk ik ook niet zoveel rust uitstralen.

Zebrastreep

Berichten: 9801
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 22:44

Mijn 24 jarigen heeft echt al jaren een centenbak. Maar het past ook wel bij haar ze is altijd heel ontspannen en rustig en laat wel over zich heenkomen wat er gebeurd. Ik ken haar niet anders zonder. Bij spanning zal ze het ongetwijfeld niet doen maar bij haar is nu eenmaal weinig spanning te vinden ze vindt alles wel oké.

Mijn jonge paard heeft ook wel eens een centenbakje. Maar aan haar mond kan ik heel duidelijk zien als ze gespannen is. Alles staat heel strak en wat rimpelig. Ik wordt er vaak zelf ook altijd alert van en probeer dan ook te zoeken waardoor ze zoveel spanning krijgt. Maar zij laat heel duidelijk verschil zien.

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 22:52

belle_boef schreef:
Dat beeld van rangorde lijkt vaak te wisselen. Alsof ze elkaar continue opvangen maar daarmee ook in de gaten moeten houden. Soort van onafscheidelijk omdat ze alleen elkaar hebben. Niet omdat ze zo goed matchen qua karakter.


Misschien is dat het juist. Soms als ze met z'n tweeën staan kunnen ze een enorme focus op de ander hebben. Wat ook juist spanning kan oproepen.