Problemen met voetjes geven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hwn
Berichten: 4746
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 12:24

Art_Ificious schreef:
Volgens mij is ze toch al wel eens bekapt geweest in die 3 jaar. Anders waren die hoeven echt wel langer geweest.


Niet noodzakelijk hoor, ik heb 15 jaar een merrie gehad die levensgevaarlijk was om te bekappen, heb haar gehad van haar 14de tot haar 29ste, is op haar 16de 1x onder volledige narcose bekapt in de kliniek en sindsdien zijn de achterhoeven nooit meer gedaan en waren niet erg lang (voorhoeven wel, ging met Sedalin)

Elisa2

Berichten: 37454
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 13:04

Ja ik ben daar ook wat harder in denk ik, maar ik zou niet loslaten en als ze valt dan valt ze maar. Zoals gezegd doen ze dat een keer en dan weten ze wel dat dit geen optie meer is. Maar goed, dan is het wel handig als je zelf handig en mobiel bent.

Het meest handige is om het te voorkomen, voet oppakken en zelf alweer neerzetten voordat ze dit gaat doen.

Elisa2

Berichten: 37454
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 13:07

musiqolog schreef:
Misschien moet ik andermans topic niet proberen te kapen, maar nu jullie er toch zijn...

Wat doe je als een groot paard (dus geen shet) domweg vierkant blijft staan als je voetje wilt laten geven? Als manegeruiter hoef ik geen paarden te bekappen, maar je wilt toch weleens hoeven uitkrabben om te voorkomen dat ze de halve stal mee naar buiten nemen. Wel, mijn min of meer vaste paard wil daar niets van weten. Je krijgt geen hap of trap, ze verroert gewoon geen vin. Gewoon een kwestie van volhouden of is er een trucje?


Ik gebruik als truukje om met hoevenkrabber een beetje irritant (zachtjes) op de kogel/ pees te tikken. Maar dan moet je wel weten wat je doet, zorgen dat je goed staat en niet te hard..gewoon snel en zachtjes..gegarandeerd dat ze dan hun been op tillen. :D

Sky_As

Berichten: 4768
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 13:10

Elisa2 schreef:
Ja ik ben daar ook wat harder in denk ik, maar ik zou niet loslaten en als ze valt dan valt ze maar. Zoals gezegd doen ze dat een keer en dan weten ze wel dat dit geen optie meer is. Maar goed, dan is het wel handig als je zelf handig en mobiel bent.

Het meest handige is om het te voorkomen, voet oppakken en zelf alweer neerzetten voordat ze dit gaat doen.


die kleintjes zijn snel hoor...hihi je moet toch wel van goede huize komen wil je vast blijven houden als ze echt beginnen te spartelen (+ het risico dat je toch een keer een voet in je been krijgt als ze echt los willen).
Ik zou altijd voor de zekerheid een touw gebruiken. het veiligste voor jezelf, en het makkelijkste om gewoon vast te houden zonder dat ze iedere keer de kans krijgen om toch wel los te komen.......

Elisa2

Berichten: 37454
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Problemen met voetjes geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 13:11

Ja voorkomen is ook altijd beter dan genezen, touw kan ook prima. :-) Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden afhankelijk van de handigheid van de TS en de snelheid van de pony haha.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 13:13

Die van ons was vorig jaar 22 en deed vreselijk lelijk. Maar bij alles en wilde ook niet aangeraakt. Hoefjes, maar ook gebit moesten echt nodig gedaan, maar ze sloeg echt gericht.

Ik ben ook begonnen bij bij ze zitten ( ze had ook ene veulen) en haar benen aanraken. Aan haar reacties te zien was alles een beetje met de harde hand gedaan.

Toen ze voetjes gaf, meteen weer neergezet en geaaid. Dat zo gelaten. 1 of 2 dagen later voetjes vastgehouden. Achter begon ze meteen te trekken en uit te halen, maar vastgehouden en toen ze even stopte gelijk geaaid en overdreven beloond met de stem.

Ook weer steeds heel rustig neergezet, want ik denk dat daar vaak iets mis gaat.

Onze shet is een mini van ong 82cm en je moet vooral niet te hoog of te ver trekken
Onze vorige shet was 95cm en die was echt super braaf en makkelijk, maar werd onrustig van een nieuwe hoefsmid die totaal geen rekening hield met zijn maat de eerste keer. Daarop hem ook niet meer door hem laten doen.

Ze kunnen best wel wat en zo laag en klein vraagt wat van je lijf, maar ik hou er toch rekening mee.

Toen het goed ging, nog 2x met overdreven belonen gedaan en nu doet ze het gewoon normaal. Ze rent ook niet meer weg, wil wel geaaid worden, dus ze is in alles heel erg verandert. Maar als het een stukje vertrouwen is, moet je dat wel in zijn geheel aanpakken.

TinkerTreas

Berichten: 3706
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Problemen met voetjes geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-23 18:35

Mijn onzekerheid komt ook omdat ik niet zeker weet of ze ergens last van heeft of niet.
Maar het is inderdaad wel zo dat ze nu wel leert dat ze los komt als ze te veel terug trekt.
Ze is inderdaad razendsnel met die kleine pootjes :D

Ik heb morgen hulp als het goed is, dus dan ga ik rustig oefenen. Met een touw is inderdaad ook een goed idee.

koend
Berichten: 1263
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 18:53

Sky_As schreef:
Touw in de koot en dan rustig het been naar voren optillen door druk te zetten op het touw......dan kunnen ze slaan zonder je te raken. Dan merk je ook snel genoeg of dat ze het niet kan, of dat ze het niet wil.....
Ze kan ook lopen, dan moet ze haar voet (voorwaarts) ook optillen.

Kan je het been goed optillen door met het touw naar voren druk te geven. Dan pak je de hoef aan de punt kant vast, en laat je zo op je hand leunen....zo kunnen ze je ook nooit slaan. En vaak vinden ze het minder vervelend als je de voet vast houdt dan wanneer je het been ineens aanraakt.


Zo doe ik het ook. Als ze even stoppen met lastig doen, geef ik toe en beloon.
In het begin niet te veel vragen qua hoogte en duur. Wel meerdere keren na elkaar. Zie het als oefenen.
Ikzelf gebruik een oud stuk tuinslang, dat snijdt zeker niet. Ik laat hen er in stappen terwijl ze tussen 2 touwen gebonden staan.

TinkerTreas

Berichten: 3706
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-23 22:03

Even een update.
Ik oefen iedere keer dat ik op stal ben met haar. Er zit wel vooruitgang in, al gaat het nog lang niet vlekkeloos.
Vorige week ging het ineens heel erg goed en kon ik ook ineens uitkrabben. Maar toen was ze hengstig. En zodra de hengstigheid over was, ging het voetje geven weer minder.

Afgelopen zaterdag kwam de bekapper, dus aangegeven dat het voetje geven nog niet heel erg goed gaat.
De bekapper heeft heel rustig geprobeerd om voetje te vragen, maar gelijk zakte ze weer door haar achterhand en liet ze zich bijna vallen.

Toen opperde de bekapper om haar met eten te belonen zodra ze haar voet optilde en dan blijven voeren zolang ze haar voet in de lucht had. (Ik weet even niet meer hoe ze dit noemde).
En dit werkte perfect. Ze heeft bijna probleemloos alle hoeven kunnen bekappen.

Dit is wel een enorme opluchting voor mij, omdat ze echt beroerd op haar achterhoeven stond.
Ze staat nu netjes. En we gaan gewoon rustig door met oefenen om de voeten op te tillen. En ik ben wat relaxter omdat ik weet dat we dit achter de hand hebben als ze weer bekapt moet worden over 4 weken.

marleen_usar

Berichten: 24674
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 22:07

Wat fijn dat het zo veel beter gaat, geduld en veel oefenen werkt goed.

TinkerTreas

Berichten: 3706
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-23 22:15

marleen_usar schreef:
Wat fijn dat het zo veel beter gaat, geduld en veel oefenen werkt goed.


Klopt, maar doordat haar achterhoeven zo lang waren. Zat er voor mijn gevoel toch haast achter. Wat voor haar natuurlijk weer tegen werkt. Dus ik kan nu echt met rust in mn hoofd verder oefenen :D

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 23:33

Fijn dat het gelukt is! Gewoon blijven oefenen en met het bekappen een beloning gebruiken ;)

Ik heb er 2 die het bekappen en het lang omhoog houden van de voeten wat lastig vinden (voeten uitkrabben is overigens geen enkel probleem bij beiden) en ik werk dan ook met een beloning. De mini heeft het liefst een wortel die ze (als een konijn) opknaagt tijdens het bekappen en de andere is dol op de (mini) Horselyx (en op kriebels :D ). Ze vinden het bekappen nu een feestje en hinniken zelfs als ze de bekapper zien.:D Met beloning staan ze perfect stil en is het bekappen zo klaar.

Het voordeel van de Horselyx vind ik dat je ze niet vol hoeft te proppen met voer. Je doet er ook heel lang mee.
Afbeelding
Afbeelding