Vuurwerk tips & tricks bij de paarden :)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Vuurwerk tips & tricks bij de paarden :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-22 21:11

Hebben jullie nog tips of speciale voorbereidingen die jullie treffen voor oud en nieuw?

Hier wordt eigenlijk al een paar weken vuurwerk afgestoken dus de paarden wennen er vroeg genoeg aan en zijn dan redelijk bomproof tegen de tijd dat het oud & nieuw is. Dit jaar is de rangorde echter veranderd en is het nerveuste paard de leider 8)7 erg onhandig.

Ze krijgen uiteraard extra hooi en ik verstop hier en daar wortels, komkommer en pastinaak omdat dat ook wat herrie maakt tijdens het eten.

Overdag laat ik ze wat uitrazen op de wei.

De puzzels en het speelgoed leg ik na het avondeten weg zodat er geen obstakels zijn.

Ook de paden weer even aanvegen en goed moddervrij maken ivm gladheid.

Dit jaar hebben we ook een lamp gekocht die we hoog ophangen in de paddock zodat er een constante lichtbron is vanuit de richting waaruit de meeste flitsen komen. Hopelijk is het contrast dan minder groot.

Ik kreeg nog de tip om de halsters om te doen voor het geval ze uitbreken zodat ze weer wat makkelijker te vangen zijn. Goede tip, maar tegelijkertijd vind ik dit ook weer eng voor het geval ze ergens aan vast komen te zitten. Wat denken jullie?

Ibbel

Berichten: 49213
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Vuurwerk tips & tricks bij de paarden :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 21:14

Mijn ervaring is dat het licht aandoen contraproductief werkt. Ik heb dat hier ooit eens geprobeerd en ze gingen zo ver mogelijk uit het licht vandaan staan. Ze konden door het licht juist niet goed zien wat er gebeurde. Ze hoorden dus van alles, maar zagen het niet.
Dus ik hou ze in het donker, in de wei die het verst weg ligt van waar vuurwerk wordt afgestoken. Daar staan ze nu ook al het liefst.

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Re: Vuurwerk tips & tricks bij de paarden :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-22 21:16

Daarom hang ik de lamp ook op 5m hoogte, in de hoop dat het niet irriteert. Morgen als het donker is maar even testen hoe het eruit ziet en hoe ze er op reageren.

desi92
Berichten: 1724
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: 's-Heerenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 21:23

Ik maak mij er niet zo druk om. Vorig jaar was t zijn eerste jaar op een 24/7 wei. Na 00.00 ff wezen kijken maar hij was niet onder de indruk, ondanks vuurwerk verbod toen werd en nog flink afgeschoten. Overdag trouwens al carbid schieten maar daar kijken ze ook niet van op of om. Krijgen dan ook verder niks extra's, gewoon zoals iedere normale avond/nacht. Kunnen zelf kijken of ze naar binnen of buiten gaan, redden zich prima.

Flubberboot

Berichten: 2922
Geregistreerd: 14-09-21

Re: Vuurwerk tips & tricks bij de paarden :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 21:31

Wij doen gewoon hetzelfde wat we de afgelopen week hebben gedaan. Paarden binnen, luiken dicht, licht aan en een hele berg hooi. We gaan kijken of we dit jaar wat wortels tussen het hooi kunnen doen vlak voor 12 uur.

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-22 21:32

Ja hier ook een paddock paradise hoor en normaal gesproken ook niks aan de hand. Alleen meneer de paniekzaaier (beestje heeft een rugzakje en vind veel dingen eng) werd vorig jaar nog in toom gehouden door de oudere en rustigere merries. Echter staat hij nu bovenaan de rangorde dus ik ben wat voorzichtiger nu voor het geval hij de rest opjut :=

Ibbel

Berichten: 49213
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 21:33

SafeHaven schreef:
Daarom hang ik de lamp ook op 5m hoogte, in de hoop dat het niet irriteert. Morgen als het donker is maar even testen hoe het eruit ziet en hoe ze er op reageren.


Ik had de baklampen op 6 meter hoogte aan. Ze kunnen niet meer in het donker zien als ze zelf in het licht staan. Dan zijn hun ogen aan licht gewend, ipv aan het donker.

Lavitabella

Berichten: 1736
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 21:35

Nieuw paard is ook wat zenuwachtig. Jongste is wel relaxed maar ben bang dat ze beetje gedrag gaat overnemen.

Wortels en appels door het hooi is een goed idee. Paarden gaan hier vanavond naar binnen en dan eventjes met het luik dicht. Die is normaal open. En dan morgen ook weer naar binnen, het luik dicht en lampen aan. Dan gooi ik er rond half 12 nog flink wat hooi in en de appels en wortels erdoorheen. Camera's doen het weer dus op die manier kan ik ze goed in de gaten houden. Ik moet alleen nog even een goede radiozender zien te vinden.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 21:35

Hier heb ik dit jaar de paarden op stal. Heb ze vanmiddag weggebracht :)

Vorig jaar chillpill gegeven, watten in de oren en erbij gebleven op de wei.
Ondanks dat alles rendent ze toch van hier naar daar. De knallen en flitsen kwamen toen ook van alle richtingen.

Waar ze dit jaar op de wei staan is er een verbod, maar ik las op de fb groep dat er al enkele dagen vuurwerk en bommetjes afgestoken worden. Nu nog wel in het centrum dus ver weg, maar als ze zich nu al niet aan een verbod houden gaan ze dat morgennacht zeker niet doen.

Omdat ik zelf ga uit eten en dus niet naar de wei kan heb ik dus gekozen om ze op pension te zetten.

kimberley82

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-11-06

Re: Vuurwerk tips & tricks bij de paarden :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 22:39

Voor het eerst in vele jaren ben ik ook een beetje bezorgd over oud en nieuw.
Ze staan hier buiten en het is altijd goed gegaan... Maar heb nu een PRE merrie lopen die lastig in te schatten is.
Ze is bijna over alles heel relaxt (grote gekke dingen) alleen als ze in haar hoofd haalt dat iets wel eng is (zeldzame kleine dingen) dan flipt ze ook helemaal. Dus het is even afwachten hoe ze over vuurwerk denkt.
Schriktraining is geen probleem... Maar ow wee als ze 1 koe in de verte ziet bijvoorbeeld.
Ze staan hier met 3 in de bak en krijgen dan vlak voor 12 uur hooi.
De andere 2 maken zich niet druk over vuurwerk, die draven 2 tellen en staan dan stil.
Zit alleen heel erg in dubio of ik de PRE aan een lange lijn moet gaan houden of gewoon los moet laten rond rennen.
Aan de lange lijn is ze namelijk goed te houden en in blinde paniek wil ze nog weleens stomme dingen doen. Dan kijkt ze nergens naar.
We hebben al wel Confidence EQ gehaald.
Dat met watten in de oren is misschien ook een optie.
Tot nu toe zijn ze nog rustig ondanks de doffe knallen in de verte.

Avalanche

Berichten: 16134
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Vuurwerk tips & tricks bij de paarden :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 13:40

Idd geen licht aan doen. Paarden worden juist angstig als ze het niet kunnen zien, maar wel horen. Ze kennen donder en bliksem ook, dus de combinatie van knallen en flitsen snappen ze prima.

Er zijn ook cremes en kalmeringsmiddelen voor paarden, hoe goed die werken weet ik niet.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 13:47

Avalanche schreef:
Idd geen licht aan doen. Paarden worden juist angstig als ze het niet kunnen zien, maar wel horen. Ze kennen donder en bliksem ook, dus de combinatie van knallen en flitsen snappen ze prima.

Er zijn ook cremes en kalmeringsmiddelen voor paarden, hoe goed die werken weet ik niet.

Heb ooit confidence EQ gebruikt om een paard te scheren, moet zeggen dat da wel goed helpt.

Hoe het werkt bij vuurwerk dat weet ik niet.
Maar probleem bij een kudde is vaak toch ook... Als 1 gaat rennen rent de rest mee.
Dat was bij mij vorig jaar het geval. Toen stonden ze ook nog niet dicht bij een snelweg, dit jaar wel dus daarom gekozen om ze op pension te doen.

Kan niet zeggen dat ze het slecht hebben daar :D
Enige nadeeltje is het lage plafond, maar de stallen waar ik voorheen stond hadden ook een laag plafond.
En het is maar tot morgenmiddag :)

(al twijfel ik of ik Dundee niet wat langer laat staan ivm de hele grote buitenpiste due zij hebben. En meer trainingsmogelijkheden dus dan op de wei.)
Afbeelding

Afbeelding

Lyona

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 13:50

Bij mij vroeger op de manege werden alle paarden savonds op stal gezet met harde muziek aan (dat waren ze gewent). Sommige paarden waren een beetje nerveus maar thats it. Het vuurwerk en het carbidschieten was vlak naast de stallen. Ging verder prima. De nieuwe of nerveuze/jonge paarden werden in de stal naast de ervaren rustige paarden gezet.

Nu heb ik er zelf geen last van, hoor heel in de verte wel wat maar de paarden hebben het niet eens door.

Jessix

Berichten: 16470
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Vuurwerk tips & tricks bij de paarden :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 14:00

Ik heb heel lang van alles gedaan voor mijn panische paard. En uiteindelijk bleek bij mij dat niets doen het beste werkt. Gewoon het normale avond ritueel, ik geef altijd nog heel laat op de avond nog een keer hooi en eventueel wat ander voer. Lampen uit en net doen of er niets aan de hand is. Van een afstandje sla ik ze gaden na 12 uur en zie dan dat ze er wel mee kunnen dealen.

Ze staan bij mij wel op stal, maar zijn dat ook gewend en zien dat als een fijne, veilige plek.

Dusja1

Berichten: 368
Geregistreerd: 02-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 14:05

Wij staan midden in een woonwijk. Vorig jaar heb ik ze bewust buiten gelaten, onder het mom van dan kunnen ze weg bij paniek. Dat is niet goed bevallen.
Dit jaar staan ze op stal, allemaal onbeperkt hooi, kilo's meusli, appels, slobber. Allemaal 2 eigen likkits. Radio aangezet, werden ze onrustig van dus die staat weer uit. Vanavond gaat het licht aan en alles potdicht. En dan in de gaten houden op de camera.

tootje71

Berichten: 5113
Geregistreerd: 09-01-10
Woonplaats: zw.prov.utr.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 15:16

Dusja1 schreef:
Wij staan midden in een woonwijk. Vorig jaar heb ik ze bewust buiten gelaten, onder het mom van dan kunnen ze weg bij paniek. Dat is niet goed bevallen.
Dit jaar staan ze op stal, allemaal onbeperkt hooi, kilo's meusli, appels, slobber. Allemaal 2 eigen likkits. Radio aangezet, werden ze onrustig van dus die staat weer uit. Vanavond gaat het licht aan en alles potdicht. En dan in de gaten houden op de camera.


Hier hetzelfde ..midden in het dorp ...onze overburen steken nu karbiet af ..fijn tussen de huizen 8)7
Mijn pony's staan buiten/binnen hebben een uitloop nu kiezen ze ervoor buiten te staan maar vanavond gaan ze naar binnen.alles dicht muziek aan en inderdaad in de gaten houden met de camera. Helaas veel illegale zooi wordt er hier afgestoken. Ik maak mij er al jaren druk om maar heb het opgegeven de pony's worden ook onrustig van mijn onrust :o .
Zal blij zijn als het morgen is en al helemaal als er een verbod op komt ....

Villanelle

Berichten: 1289
Geregistreerd: 17-03-08

Re: Vuurwerk tips & tricks bij de paarden :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 15:23

Wij kunnen ze niet opsluiten, staan 24/7 buiten. Maar ze staan wel net buiten de bebouwde kom.
Hemelsbreed is t vuurwerk wel dichtbij vanuit de wijk ernaast, we vinden t elk jaar weer erg spannend (zit 1 paard bij die snel stress heeft) maar ze doorstaan t meestal redelijk rustig.

We geven ze altijd rond 23u nog extra hooi en na 00.00u checkt de buurman hoe t gaat. In nood woont 1 van ons dichtbij en kan gaan.